אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש

חוצפה של אנשים חסרי-רגש אנושי

אריאל (שם בדוי) כותב לאתר

זו חוצפה של אנשים חסרי רגש אנושי וחסרי כל רגש דתי אמוני אשר מתכחשים לאמונה האמיתית שניתנה לנו העם היהודי ובמקום לחשוב איך להסית אנשים מהדת שלנו שאין דבר מיוחד כמוה אתם פוגעים באמונה של יהודים וגורמים למלחמת אחים של ממש במקום ללמוד תורה להבינה ולקיים את מה שאתם יכולים מתרי"ג המצוות אתם רק מסבירים למה לא כדי לעשותם ולכן כל אדם יודע שבליבו יש את האמונה ואתם כאילו הולכים נגד מה שאתם רוצים להרגיש.... אין לנו על מי ליסמוך....

חופש

אריאל איננו יחיד בדעתו זו. במות-חופש רבות העלו טענות דומות מפי יהודים דתיים וחרדיים רבים. גם אם טענותיו של אריאל אינן מקוריות, חשוב לדעתנו לחזור ולהציגן בפומבי, דווקא משום העקביות שבהן - עקביות המלמדת על עומקו של הפער המפריד בין הציבור הדתי-חרדי לכל האחרים, בייחוד הציבור היהודי-החילוני. פער זה נחפר, הועמק ועודנו מועמק בידי שליחי-ציבור דתיים-חרדיים מסויימים, שאינם מוכנים לקבל שום סטייה מעמדותיהם האמונתיות-דתיות, בין אם בחשיבה, בין אם במעש. רובו הגדול של הציבור היהודי-חילוני אינו מכיר את צורתן, מהותן ותוכנן של ההטפות רוויות השיטנה, המושמעות ונכתבות כנגדו במערכות דתיות שונות, כולל בחלק ניכר מן העיתונות החרדית, בדרשות דתיות, בפשקווילים המודבקים בחוצות-העיר, על כל גבעה גבוהה ותחת כל עץ רענן - ראה מעט מזה שפורסם באתר

http://www.hofesh.org.il/haredim_papers/downloads/1.html

http://www.hofesh.org.il/haredim_papers/03/arbeit-macht-frei.html

http://www.hofesh.org.il/haredim_papers/02/meat_machines.html

http://www.hofesh.org.il/haredim_papers/02/pitaron_sofi.html

http://www.hofesh.org.il/haredim_papers/99/09/hatred.html

או כמאמר שהתפרסם ב"ידיעות אחרונות" ב-12.7.1998

חוצפה 1
חוצפה 2

וכמותם עוד רבים, עד לבלי-הכיל.

אין להתפלא אפוא על אריאל - אזרח קטן מן השורה הדתית-חרדית, שבהבל-פה קובע מסמרות לגבי ציבור יהודי גדול שהם "חסרי רגש אנושי וחסרי כל רגש דתי אמוני אשר מתכחשים לאמונה האמיתית" ו"גורמים למלחמת אחים", ומעז להטיף להם מוסר "ללמוד תורה להבינה ולקיים את..."

חופש

נורית משיבה לאריאל

שלום אריאל, תודה על תגובתך לנכתב באתר "חופש". אני עונה לך כי אני מכבדת את זכותך לא להסכים לנאמר באתר. היה לי קל יותר להגיב על נושא מוגדר לו ציינת אחד כזה. אמונה, כמו אהבה, אינה ניתנת לשיפוט או לוויכוח. אם אתה נפגע ממשהו או ממישהו - זו בחירה שלך להיפגע. אתה יכול לבחור אחרת לו רק רצית.  אינני עוסקת באמונתך אלא  בתגובתך לביקורת על הפרשנות הנכתבת בספרי הדת - זו היכולת שלנו כבני-אדם לקרוא כל דבר, לבחון אם הכתוב מתאים לאורח-חיינו, או לא, לאמץ את המתאים לנו ולשלול או לבקר את הנוגד את דעתנו - דבר שאתה עושה בתגובתך לאתר שלנו.

אני מבקשת ממך לקרוא שנית את מה שהכעיס אותך באתר (אני מתכוונת אליך ישירות, אריאל, ולא ל"עם היהודי", כי אתך אני יכולה לנהל ויכוח, אבל קשה לי מאד להתווכח עם יישות לאומית שאתה מתיימר לייצגה...);  ציין בפני על-מה בדיוק אתה מבקש את תשובתי, ואני אשתדל לענות לך. אני מקווה שתשובתי זו אינה פוגעת בך ואינה גורמת למלחמת-אחים... אתה יכול להמשיך לקיים את תרי"ג המצוות, ואני אבחר את המצוות שאני רוצה לקיים מבלי לקבל את אישורך או את תכתיבך. רק-כך נוכל לקיים חיים משותפים, כששנינו מוסיפים להשתייך לעם היהודי - אתה באמונתך, ואני באמונתי.

בברכה

נורית - מצוות אתר חופש

חופש

שירה עונה לאריאל

שלום אריאל - שמי שירה, ואני חברה בצוות אתר חופש. אני מניחה שקבלת את תשובתה של נורית על מכתבך, וגם אני מבקשת להביע את דעתי.

מעבר לזכותך המלאה לחשוב בדרכך ולמתוח ביקורת עלינו ועל חשיבתנו, נדמה לי שהשימוש במילים "זו חוצפה" אינו במקומו. הרי גם אני יכולה לנהוג כמוך ולומר לך ש"זו חוצפה של אדם דתי חסר-רגש-אנושי, אשר מתכחש לזכותם הבסיסית של בני-אדם אחרים אשר חושבים בשונה ממנו". יש לי ביקורת על חשיבתך ואורח-חייך, אבל לעולם לא אגדירם כ"חוצפה". אנא חשוב על-כך שנית. מותר לטעות, אבל הוגן גם להודות בטעות.

לתוכן מכתבך - אתה מתייחס לאמונה היהודית כאל "אמת" אחת ויחידה. גם המאמינים הנוצרי, המוסלמי והבודהיסט טוענים ל"אמונה האמיתית שניתנה להם". מדוע לדעתך אתה צודק והם טועים? לגישתך כך הדבר, אבל אתה במיעוט מבוטל! האמת היא, ש"אמונה" ו"אמת" אינן משלבות ידיים, וכפי שכתבה לך נורית - האמת שלך היא שלך, לא שלי, לא של הנוצרי או של הבודהיסט. "אמת" היא מושג יחסי. ולכן גם אין זה הוגן מצדך לטעון, שאנחנו "מתכחשים לאמונה האמיתית". אנחנו ממש איננו מתכחשים! אנחנו פשוט יוצאים מנקודת-מוצא מדעית-עובדתית ש"אלוהים" - אבן היסוד לכל אמונה דתית - פשוט איננו קיים. זו איננה התכחשות - זו דעה ברורה וצלולה!

חמורה מאד היא האשמה שלך "אתם פוגעים באמונה של יהודים וגורמים למלחמת-אחים". הרב שך אמר פעם על הרבי מלובביץ ש"הכי קרוב ליהדות הוא הרבי מלובביץ". ובכך הוציא, כלאחר-יד, את הלובביצ'ר וחסידיו מכללו של העם היהודי. עד כדי-כך! בחברה החרדית קיימת מלחמה קשה על ההגמוניה באמונה ובאורחות החיים, עד כדי אלימות ותביעות משפטיות. השקפת-עולמנו איננה פוגעת באיש, אלא, כפי שנורית כבר כתבה לך - אתה הוא המחפש דרכים להיפגע מהן.

ראה אריאל - אתה מנופף באמונתך ובאורח-חייך, ואנחנו מעולם לא באנו לביתך והכפשנו אותך או את דעותיך. והנה אתה נכנס לביתנו - בית חופש האינטרנטי, האתר היהודי החילוני היחיד בישראל, וטוען שדעותינו פוגעות וגורמות למלחמת-אחים. את צל-ההרים אתה רואה כאנשים, אריאל ידידי! אתה פוחד משדים שכלל אינם קיימים! אתה מצפה שהחברה היהודית בישראל כולה תהיה מונוליתית - כלומר עשויה מקשה אחת של חשיבה אמונה ואורחות-חיים, ולא-היא! הציבור היהודי בישראל הוא חברה מגוונת, מגוון של אמונות, דתות, דעות, השקפות-עולם ואורחות-חיים, וכך צריכה להיות חברה נורמלית. חברה מונוליתית, בה כל פרט חושב כמו המנהיג, עושה רק מה שהמנהיג מצווה, ואינו עושה מה שהמנהיג אוסר היא חברה חולה, חולה מאד...

"על מי לסמוך", כדבריך? כחברה במדינתה אנחנו חייבים לסמוך על עצמנו. אתה רשאי לסמוך על מי שאתה רוצה. אנחנו נסמוך על מי שאנו בוחרים לסמוך עליו. אבל אם באלוהים עסקינן, שאלה קטנה לי אליך, אריאל היקר: בזמן השואה - היכן היתה אותה סמכות שאתה כה סומך עליה? כיצד ולמה נטבחו באכזריות נוראה שישה מיליון יהודים, חלקם חרדים שסמכו מאד מאד על אלוהים, חלקם (מיליון וחצי!) ילדים ותינוקות של בית-רבן, שלא חטאו! שלא ידעו אפילו על מי לסמוך!  קל מאד להפריח סיסמאות דתיות ולטעון, שמי שאינו מקבלן הוא חוצפן. אלא שלך ישבעיה עם אותה אמונה, ואינך מסוגל אפילו להסבירה לעצמך, כי רק מי שאינו יכול לשכנע בדרך ההיגיון, בוחר בדרך בה בחרת אתה - בהתלהמות והטחת האשמות. חדל לך מזאת, כי לא תהיה תפארתך על הדרך הזאת!

בברכה

שירה, מצוות אתר חופש

חופש

איל משיב לאריאל

אריאל שלום,

צר לנו על דבריך. אנו חושבים ממש הפוך ממך בכל הנושאים המוזכרים על-ידך. זכותך לחשוב את מחשבותיך בדיוק כזכותנו לחשוב את מחשבותינו-אנו. אנחנו בטוחים שדעותיך מוטעות, ממש כמו שאתה בטוח שדעותינו מוטעות.

לכן, עד שלא נמצא שופט המקובל על שנינו שיכריע מי צודק, נפרד לשלום, כפי שאמר אברהם ללוט: אל נא תהי מריבה ביני ובינך כי אנשים אחים אנחנו. הלא כל הארץ לפניך, היפרד נא מעלי: אם השמאל ואימנה, וכאשר הימין ואשמאילה (בראשית י"ג 9-8).

בברכה,

איל מצוות חופש

חופש

ראובן מצוות האתר הוא האחרון למשיבים

שלום אריאל,

שמי ראובן, וקיבלתי את מכתבך שנשלח לאתר חופש. אני רואה שמכתבך נכתב מתוך סערת-נפש וכעס אמיתיים, לכן אנסה לענות ברוגע על טענותיך, אחת  לאחת.

ראשית, ייתכן שאנו חסרי אמונה דתית, אבל אנחנו  לא רואים זאת  כדבר שלילי.  באשר לרגש-אנושי - האשמה  זאת  איננה נכונה. אנחנו מכבדים כל אדם באשר הוא אדם, הרבה יותר מאלה  המתפללים כל בוקר "ברוך שלא עשני גוי" ומאלה המחוייבים על-פי דתם לתת לבן-דת אחרת למות, ובלבד שלא לחלל את יומם הקדוש. וכידוע לך, ה"גויים" מהווים כ-99.8% מכלל בני-האדם על פני כדור -הארץ.

לגבי "מלחמת האחים של ממש" שאתה טוען שאנחנו גורמים לה, שאלתי אליך היא: איך תתחיל לדעתך מלחמה כזאת? הרי אנחנו, החילוניים, בוודאי לא נפתח במלחמה  פיזית כזאת.  האם אתה מתכוון לכך, שלאחר שלא תצליחו לשכנע אותנו, החילונים, לחזור בתשובה בדרכי-נועם, תהרגו אותנו? האם אתה מתבסס על הציווי ההלכתי המופיע בשולחן ערוך, המתיר להרוג חילוניים? אם לרגשות דתיים אלה התכוונת בפתיחת מכתבך, אני שמח שאני "חסר רגשות דתיים"...

אתה קובע  במכתבך, שאין אנו לומדים תורה, ואיננו מבינים אותה. אילו היית מעמיק קצת יותר בכתוב באתר, בוודאי היית רואה את המאמרים המתפרסמים מדי פעם  על פרשת השבוע, זו השנה החמישית, או לקט פרקי-תנ"ך - ראה למשל :

http://www.hofesh.org.il/articles/articles.shtml?filterby=a&filterwith=content#parasha

אתה גם קובע ביהירות, שאיננו מבינים את הכתוב בתורה. אולי אתה הוא זה ששיננת את  תלמודך, כפי שהורו לך רבניך, בלא ביקורת אמיתית, ולמעשה אינך  מבין אותה ממש? אני מציע לך להשקיע מעט מזמנך לעיון במאמרים אלה שבאתר חופש בראש פתוח ומתוך רצון-כן להסתכל על התורה מזווית רחבה יותר. אולי בכך תלמד משהו על  ערך הצניעות, בו אתה וחבריך מתפארים כל-כך.

בסוף מכתבך היהירות  ממש פורצת גבולות, ואתה שם עצמך "בוחן כליות ולב", ויודע מה אנחנו רוצים להרגיש. ברצוני להזכירך שנית, כי ענווה וצניעות הם  ערכים טובים במובנם האמיתי, ולא רק בלבושן  של נשים.

דווקא עם משפטך האחרון אני נאלץ להסכים: "אין לנו על מי לסמוך"...  אלא על שכלנו הבריא, על האמת הפנימית שלנו ועל המוסר הנובע  מתוך האדם  עצמו (הסיפא הוא שלי, כמובן).

בשמי ובשם חברי לצוות אני מודה לך על כניסתך לאתר חופש, ומקווה שתשוב ותעיין בכתוב בו.

כה לחי,

ראובן

חופש

חלפו חודש וחצי מאז שלחנו לאריאל את תשובותינו,  אבל הוא לא חזר אלינו, גם לא ענה אף על-אחת מהתשובות שקבל.

את ההודעה המוזרה הבאה קבלנו מגולש שלא הזדהה בשם:

אנשי החופש והנאורות וגם הפרופסורים כותבי המאמרים שלום רב,

ראשית אתקן אתכם על הסף באשר אמרתם "איש באמונתו יחיה" כאשר הפסוק במקור הוא "צדיק באמונתו יחיה". נצרכים אתם להיות צדיקים לפני שתבחרו את גישתכם. אך אל דאגה, כבר הכרתי דמגוגיה זו או אחרת בחיי.

עוד אומר שקראתי את ספריו של דוקינס ויכול אני להפריך את כל הכתוב שם לפי דבריו הוא. לצערי עימו לא אוכל לשוחח ולהתווכח מתוקף מעמדו בחברה כיום. עימכם, הנאורים, ודאי אוכל להתווכח. לכן, הבה הביאו לפני את כל אותם פרופסורים כותבי המאמרים ותנו לי מספר דקות שיחה קלה עימם, אני בטוח שאוכל להוכיח את דעתי על האבולוציה בעזרת ההגיון והשכל הישר. לא נולדתי אתמול ואוכל לשוחח על מיקרו ומאקרו אבולוציה ואף סטייה טבעית ואבולוציה סלולרית, הכל לפי טיב השיחה.

עוד ניסיתם לעוות את פני המציאות ולהציע את הרב אמנון יצחק על גבי המדע ואין קשר בין השניים ועל כך תהיה השיחה בינינו גם כן.

דוקינס

תשובתה של שירה לאלמוני

גולש אלמוני - קראתי את מכתבך חזור וקרוא, ולומר את האמת - ממש נבהלתי מנוסח דבריך. כולנו כאן בצוות ברגשות חיל ורעדה, רוטטים מפחד ומכווצים צפודים בפינתנו הקטנה למקרא הידיעה המדהימה, לפיה איש-תרבות ורב-מדען עתיר-ידע כמוך, שקרא את כל ספריו של דוקינס, מסוגל להפריכם בהבל-פה. מדהים, מדהים! אינני מטילה ספק בכך, שהינך איש-מדע דגול, פרופסור באחת האוניברסיטאות המפורסמות בעולם, ויש לך ידע-בר-צ'יק-צ'ק-הפרכה של דעותיו המדעיות של פרופסור דוקינס... בענווה מצטנעת של אדם קטן, שאיננו מגיע לקרסוליו של פרופ' דוקינס, אני מוותרת על התענוג המפוקפק של האזנה או קריאה של הפרכת-דעותיו על-ידך, ואני משאירה דברי-חוכמה אלו לרמתו, לתרבותו ולסגנונו של אלילך הגדול והדגול, אמנון יצחק. ואת ההנאה וצקצוק השפתיים - לחבורת חסידיו, מנשקי שולי-אדרתו.

שירה מאתר חופש

חופש


נעמי (שם בדוי) כתבה לאתר

רוצה לשאול למה אתם פוגעים כל כך בדתיים אני לא חוזרת בתשובה אבל האם אתם יודעים שכל מה שה/דתיים והחרדים נסו לקבל מהממשלה היום הערבים מקבלים בזכות השמאלניים שעוזרים להם בשם השוויון שמנסים להגדיל ולתת עוד ועוד לערבים האם לא היה יותר טוב שכל הכספים והתקציביים שמועברים היום לערבים בשם חופש ושוויון היו מגיעים לדתיים כי הם הרי אחים שלנו יותר מאשר כל הערבים שרק מנסים בשלב הראשון שיהיה בידם לתקוע לנו סכין בגב. האם לא הגיע הזמן שכל השמאלנים יבינו זאת ויפסיקו עם כל השנאה הזאת כלפי הדתיים  כי הרי המטרה של הדתיים שסוף סוף יבוא משיח ואז יהיה שלום אמיתי ולא סיסמאות נבובות שמכתיבים לנו הערבים האלה ולאחר מכן כאשר ישיגו כל מה שהם צריכים יתקעו לנו סכין בגב אנחנו הישראלים צריכים לשמוח שיש דתיים שמנסים להביא לגאולה .

חופש

אוהד משיב לנעמי

שלום נעמי - שמחנו לביקורך באתר. אינני מבין את טענותיך, ואשמח אם תציגי בפני ראייה מתוך האתר, לפיה אנחנו "פוגעים בדתיים", אלא אם את מפרשת מתיחת-ביקורת כפגיעה.

בברכה,

אוהד מאתר חופש

 

גם נעמי לא חזרה  ולא הציגה ולו גם ראייה אחת מכל החומרים הכתובים באתר לאישוש טענותיה.


אוקטובר 2004


חברים ב- עוצב על ידי