אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > עוד  לגירסת הדפסה     

מדריך "חופש" לחילוני הנבוך

מידע משפטי

למדריך עצמו (בתחתית דף זה)

עמותת "חופש" נותנת כבר שנים ארוכות סיוע וייעוץ לציבור החילוני בשמירה על זכויותיו. בשנים האחרונות גבר מאוד זרם הפונים בשאלות הנוגעות לתחום המשפטי: החל ממקרים של ניסיונות להשתלטות חרדית על שכונות חילוניות או מעורבות, וכלה בסכסוכים משפחתיים מקום שאחד מבני הזוג התחרד ("חזר בתשובה") או להיפך, יצא בשאלה. כיועץ המשפטי של העמותה נתקלתי כמעט מדי יום בצורך הגובר של הציבור החילוני במקור מידע מסודר, אשר יכיל מידע בסיסי באשר לצד המשפטי של התמודדויות מעין אלה.

מאחורי מרבית השאלות שבנושאי דת ומדינה מסתתר אספקט משפטי. מתי מותר לרשות המקומית לסגור רחובות בשבת? מהם התנאים להפעלה של בית כנסת? האם מותר לחלק חומר תעמולה ברסלבי ברחוב? מי שאינו משפטן מתקשה לפעמים להבין את הצדדים המשפטיים של סוגיות אלה, ומדריך זה ינסה לתת לקורא את הרקע הכללי הדרוש לו לצורך זה. ברור מאליו, שלא תמיד נכון לחפש פתרונות בדרכים משפטיות (למען האמת, במרבית המקרים אפילו רצוי להימנע מכך, ויש להעדיף דרכים של פעילות ציבורית ברמה המקומית או המוניציפלית, ואפילו הפרלמנטרית). אולם, גם במאבק ציבורי, הבנת הצד המשפטי יכולה לסייע רבות להעברת המסרים מול מקבלי ההחלטות, התקשורת והציבור.

החוברת שלפניכם נועדה לרכז את התשובות לשאלות הפרקטיות המרכזיות המעסיקות את הציבור החילוני בכל הנוגע לביטויים שונים של כפייה דתית. היא נועדה לתת הסברים בסיסיים ופשוטים על המצב המשפטי, בליווי מראי מקום למידע נוסף למעוניינים בכך. למותר לציין, שהיא אינה יכולה לתת תשובה לכל השאלות, ובוודאי שאינה יכולה להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

מדריך זה אינו עוסק, בדרך כלל, בנושאים הנוגעים לדיני משפחה (כגון נישואים אזרחיים, עגינות וכדומה) ולמעוניינים לקבל מידע נוסף בנושאים אלה מומלץ לפנות לארגונים שעיסוקם בתחום זה, כגון "משפחה חדשה". עם זאת, נכללת במדריך התייחסות לשתי נקודות קונקרטיות אשר עלו פעמים רבות בפניות לאתר ואשר נוגעים ללב פעילותה של עמותת "חופש" במאבק בהחזרה בתשובה: ההתמודדות עם קטינים שהתחילו תהליכי חזרה בתשובה, והסדרי החינוך של קטינים במקרי גירושין כאשר אחד ההורים חוזר בתשובה או בשאלה.

אנו תקווה שתמצאו את החוברת מעניינת ומועילה. אנו נמשיך לעדכן את החוברת מדי פעם בהתאם להתפתחויות הדין והפסיקה, ובמידת הצורך נשמח להוסיף נושאים רלוונטיים נוספים אשר יתעוררו או יוצעו לנו. וכמובן, נוסיף לעמוד לשירותכם בהגנה על זכויות הציבור החילוני.

שגיא אגמון, עו"ד
היועץ המשפטי, עמותת "חופש"
יוני 2008

חופש

לחוברת המלאה (בפורמט PDF) לחצו כאן
 
לפרקים ספציפיים מתוך החוברת, לחצו על הפרק המבוקש:
  1. סגירת רחובות בשבת
  2. פתיחת עסקים בשבת
  3. מוצרי מזון לא כשרים
  4. הקצאת מקרקעין למוסדות חרדיים
  5. מוסדות דת בלתי חוקיים
  6. מעליות שבת
  7. חלוקת חומר תעמולה דתי
  8. החזרה בתשובה של קטינים
  9. חינוך ילדים במקרי חזרה בתשובה/בשאלה של אחד ההורים
 
פרקים חדשים שטרם נכנסו לגירסה מחודשת של החוברת המלאה:
  1. אוקטובר 2013: חסרי דת וברית הזוגיות לחסרי דת
  2. ספטמבר 2014: ברית מילה

חופש



חברים ב- עוצב על ידי