אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
האם כשרות טובה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

למה נוצרים שלא חייבים עוברים ברית-מילה?

דותן, יהודי שומר תורה ומצוות, פונה לאתר חופש

למערכת חופש שלום,

קוראים לי דותן, ואני יהודי שומר תורה ומצוות. תגידו לי: איזו דביליות זה שברית-מילה יכולה להסתיים במצבים קריטיים ובמוות? אותי מהל המוהל במקום השני בעולם, שביצע אלפי בריתות, שמתוכן רק שתיים היו במצב קריטי. וחוצמזה, כתבתם שזה מאד פוגע בתפקוד המיני. אז איך זה יכול להיות שלחרדי ממוצע יש 9 ילדים? תסבירו לי את זה! וגלולות נגד הריון שאתם נותנים לבנות שלכם שעושות את זה פעמיים בשבוע זה לא פוגע? הסמים שהילדים שלכם מסניפים זה לא פוגע? ולידיעתכם, להומואים היהודים (שלצערי יש כאלה) אין איידס. למה? בגלל שהם מהולים. ואלה שעובדים בדוכני חב"ד בנתב"ג, הם כופים על האנשים להניח תפילין? אתם יודעים מתי הם היו "כופים"? מתי שהם היו חוטפים בנאדם והיו מאיימים עליו להניח תפילין. ואונס זה לא כפייה? אתם מסלפים את כל מה שביהדות! יודעים מה? תחשבו על מה שכתבתי ותתנו לי תשובה. אה, ועוד משהו בקשר ל"סיבות הבריאותיות": למה כל כך הרבה נוצרים עוברים ברית מילה למרות שהם לא חייבים? כי זה יותר בריא! גם על זה אני רוצה תשובה.

דותן

drugs סמים
סטטיסטיקה - שימוש בסמים (הקליקו על התמונה)

ניצן ואוהד משיבים לדותן

ניצן:

שלום דותן, קיבלנו את מכתבך, והרשה לי לענות לך - על פי בקשתך - תוך התייחסות לשאלות המקוריות שהופיעו במכתבך:

> קוראים לי דותן ואני יהודי שומר תורה ומצוות

לי קוראים ניצן, ואני יהודי שלומד על ההיסטוריה של התורה ושל המצוות בדת היהודית.

> תגידו לי, איזו דביליות זו שברית מילה יכולה להסתיים במצבים קריטיים ובמוות

שאלתך זאת יכולה להיות מובנת בשני אופנים שונים. האחד: "זו דביליות להגיד כך", והמובן השני: "זה אכן כך והמצב הזה דבילי". אני מניח שהתכוונת לראשון בין השניים - תקן אותי אם אני טועה. אם לכך התכוונת אז התשובה היא פשוטה: אם רופאים אומרים כך, או אם המציאות מוכיחה שזה כך, אז אתה טועה.

> אותי מהל המוהל במקום השני בעולם, שביצע אלפי בריתות

לא ידעתי שיש דירוג של מוהלים בעולם. שמחתי ללמוד משהו חדש.

> שמתוכן רק 2 היו במצב קריטי

כלומר, המציאות מוכיחה שזה כך, ולכן, כמו שכתבנו למעלה יוצא, שאתה טועה. וזה עוד עם המוהל במקום השני בעולם - קל וחומר עם מוהל מנוסה פחות או בתנאים פחות טובים.

>כתבתם שזה פוגע מאוד בתפקוד המיני, אז איך זה יכול להיות שלחרדי ממוצע יש 9 ילדים

אותה מערכת הלכתית, שהעדת על עצמך שאתה מקיימה, מצווה גם על המילה הפוגעת, וגם כל ריבוי הילדים. איש אינו טוען שהמילה (אם לא הסתיימה במום כלשהו חלילה) מונעת מאדם להוליד ילדים.


> וגלולות נגד הריון שאתם נותנים לבנות שלכם שעושות את זה פעמיים בשבוע זה לא פוגע?

ראשית, מי זה בדיוק "אתם"? אם אתה מתכוון למפעילי אתר "חופש", לא לכולם יש בנות, ואין לי כל ידע לגבי בנותיו של מי עושות מה כמה פעמים בשבוע. אם אתה מתכוון בהכללה לכל מי שאינו דתי, גם שם אין לי סטטיסטיקות לגבי קצב קיום יחסי המין, והקשר בין זה לבין נטילת גלולות, כך שלנושא זה פשוט אינני יכול להתייחס.

שנית, אביה של אישה אינו "נותן" לה גלולות, אלא האישה היא אדם חופשי, שמחליטה עבור עצמה, ולוקחת דברים לפי בחירתה. לקטינות אינני ממליץ כלל לקיים יחסי מין, ולכן מן הסתם גם אינני ממליץ לנטול גלולות, למעט מקרים חריגים.

שלישית, לגלולות נגד הריון היו מספר מהדורות. בעבר היתה להן השפעה שלילית קלה על הכבד, אך עם התפתחות הטכנולוגיה אנו עדים להיעלמותה של השפעה זאת. אני מניח שאתה מודע לכך, שקיימים גם אמצעי מניעה מסוגים נוספים, עבור מקרים בעלי רגישות כלשהי לנושא הנ"ל.

> הסמים שהילדים שלכם מסניפים זה לא פוגע?

שוב, לא ברור לי בדיוק מי זה "אתם", אבל סמים כידוע פוגעים באופן כללי במי שנוטל אותם, ללא הבדל דת ומין. מה הקשר בין הסמים שאנשים מסוימים לוקחים, לצערנו (בין אם הם דתיים או לא) לבין נושא המילה שפתחת בו?

> ולידעתכם, להומאים היהודים (שלצערי יש כאלה) אין איידס. למה? בגלל שהם מהולים

אינני מביע עמדה לגבי צערך: זכותך להצטער על כל מיני דברים. מבחינה עובדתית ציינת עובדה שקרית, ולכן אין לי אלא להצביע על כך.

> ואלה שעובדים בדוכני חב"ד בנתב"ג, הם כופים על האנשים להניח תפילין?! אתם יודעים מתי הם היו "כופים"? מתי שהם היו חוטפים בנאדם והיו מאיימים עליו להניח תפילין

ראשית, אני ורוב האנשים שאני מכיר איננו שותפים להגדרה שהבאת כאן למילה העברית "כפייה". מדינת ישראל כופה עלי לנסוע קילומטרים כדי להתחתן עם בחירת לבי, או ללכת מרחק רב כדי להשיג אוכל שאני אוהב, וכל זאת ללא שום חטיפה ואיום ישיר עלי. שנית, דווקא בזכות פעילותה של עמותת ע.ל.ה-חופש, העומדת מאחרי אתר "חופש", פחת הלחץ של עובדי דוכן חב"ד בנתב"ג על הציבור העובר במקום, ואני שמח שאתה שלם עם הפחתת לחץ זאת.

> ואונס זה לא כפייה?

בוודאי שכן. זו כפייה מינית ואלימות גסה, הן זאת שבחברה החרדית והן זאת שאצל אנשים אחרים, והיא פסולה מכל היבט שהוא. מה הקשר בין זה לבין נושא המילה שפתחת בו?

> אתם מסלפים את כל מה שביהדות

הואיל ולטענתך זאת לא הבאת אפילו דוגמא אחת, אין צורך לענות עליה. איננו מתיימרים להיות אתר ללימודי דת יהודית, אבל עם זאת איננו מסלפים דבר, אלא אם כן מדובר בטעות כלשהי, אותה אנחנו מתקנים ברגע שמיידעים אותנו אליה.

בברכה, ניצן


אוהד משיב:

דותן היקר - אנחנו מעריכים מאד את פנייתך אלינו, בייחוד את התייחסותך לחומרים שאנחנו מעלים באתר חופש. שאלותיך בנושא "ברית מילה" מובנות לנו מהיותך אדם דתי, המקבל על עצמו קיום מצוות דתיות מבלי להרהר בהן. יש הבדל בין הסבר דתי להסבר עובדתי לגבי מעשים, שבני-אדם מבצעים. על פי הגישה הדתית, אין צורך בהסבר: האדם הדתי מקבל מצווה כהוראה, לכאורה מאת אלוהיו, ומצוות של אלוהים יש לבצע בלא הרהור, כפי שנאמר "נעשה ונשמע". וכשעושים דבר בטרם שומעים, לעתים כבר אין צורך בהסברים. נבדל בכך האדם החילוני. לגביו כל עשייה חייבת להיות מעוגנת בהסבר. אין הסבר? לא מוצדק? אין חובה לבצע, או שיש דרך חוקית לפעול לביטול הצו (כשמדובר בחוק מדינה או בתקנת רשות מקומית).

וכאן אני מגיע לעיקר תשובתי: ברית-מילה הוא מעשה פולחן דתי, ששורשיו נעוצים רחוק רחוק בהיסטוריה האנושית, לאו דווקא היהודית: הקרבת קורבן אדם לאל. קורבן אדם לאל נדחה ביהדות כבר בראשית דרכה, ואברהם הוא הסמל לשינוי בגישה. את הקורבן האנושי לאל המירו דתות ואמונות רבות, בעמים שונים, בהקרבת חלק מגופו של האדם הבוגר, או של היילוד, לאל, לאליל, ליהוה, לאדוני, לאלוהים, שהרי בתורה שמות שונים לו לאלוהיהם של היהודים. מעשה פולחן זה מחייב את המאמין הדתי לבצעו בלי הסבר. את ההסברים נתנו לו רבניו לאחר מעשה, לאותם אנשים שעל אף האיסור שאלו שאלות. וכשמחפשים הסברים מדוע פולחן אלילי של כריתת רקמה מגוף החי מוצדקת, כביכול, הסיבה הראשונה העולה על דל השפתיים היא "בריאות": "זה בריא". מעבר לכך מצאו תירוץ "זה עור מיותר", ולגבי כאב וסבל - "לתינוק בן 8 ימים זה איננו כואב", ואת מעשה מכשף השבט, גם זה הנמצא במקום שני בעולם מסבירים בכך ש"הוא מומחה", "יש לו המון ניסיון", וכי "הוא ביצע זאת כבר באלפי ילדים".

אף אחד מהתירוצים והתשובות הללו איננו נכון מדעית. "נכון" מדעית הוא נתון שמוכח על בסיס מחקר מדעי, בהתאם לקריטריונים שהמדע יודע ומכיר, עם קבוצת ביקורת ומעקב ארוך טווח ורישום מדוייק של כל הנתונים. באתר "חופש" תמצא את כל ההסברים המדעיים מדוע ברית-מילה איננו טוב לבריאות, ומדוע וכיצד הוא מזיק לבריאות. אבל אני אשיב לך כאן כל שאלותיך הספציפיות, שכן פטור בלא כלום אי-אפשר. לנוחיותך, ועל מנת שתעקוב אחרי, אני משיב לך על פי סדר השאלות שאתה העלית, אחת לאחת:

> "איזו דביליות זו שברית מילה יכולה להסתיים במצבים קריטיים ובמוות":

בעצם אתה בעצמך כבר השבת את התשובה, כשסיפרת על המוהל שמהל אותך, שביצע אלפי בריתות, ו"מתוכן רק 2 היו במצב קריטי". זו התשובה. מצבים קריטיים קורים בכל עשייה בידי אדם, וגם בידיים אחרות. בידיו של מוהל א' אלו הם 2 מקרים, בידיים אחרות - 200. ומה משמעות המילה "רק"? רק שני מקרים קריטיים? הרי דין פרוטה כדין מאה! כלום מוצדק לסכן חייו של תינוק אחד בגלל פולחן דתי שאביו מבקש לקיים?

אליך אין לי כל טענה, וממך אין לי שום ציפייה: אתה אדם דתי, מאמין בצווים ש"אלוהים" כביכול ציווה, וזכותך לעשות בהם ככל העולה על רוחך. טענות ותמיהות אני מציג בפני היהודי החילוני, המשכיל, איש הידע והתרבות הכללית - מדוע הוא מבצע אקט פולחני אלים ומיותר, שלא לומר מזיק, בבנו?

אגב קיום מצווה דתית במעשה של פגיעה גופנית: בשבטים פרימיטיביים מבצעים הבוגרים עד היום חיתוכים באברי גופם, כסמל כלשהו במסגרת הפולחן הדתי-שבטי שלהם. כשאדם בוגר מבקש להטיל מום בגופו, למטרה זו או אחרת - זב"שו (זו הבעייה שלו). אינני מוכן לקבל "נדיבות" לבו של בוגר, המטיל מום בגופו של תינוק חסר-ישע, לצורך פולחן שהוא בוחר לקיים. אתה מבקש לחתוך באבר מינך כסמל לקשר שלך עם אלוהים שלך? בבקשה! חתוך בגופך שלך! אבל אל תהיה לי גיבור על קטנים. חיתוך בגופו של תינוק היא התעללות חסרת מוסר וחסרת צדק. תן לו לבנך לגדול ולהתבגר, וכבוגר יחליט, כמוך, מה המעשה שיעשה בגופו, ומה האבר שיבקש לחתוך בו, אם יבקש בכלל.

אגב "מקום שני בעולם" - זאת מנין לך? על אילו נתונים, למעט ר.א.א. (רב אחד אמר) אתה מבסס הנחה חסרת-בסיס זו?


> "כתבתם שזה פוגע בתפקוד המיני - אז איך יכול להיות שלחרדי ממוצע יש 9 ילדים?"

תתפלא, אבל אין קשר מחייב בין הולדה לבין תפקוד מיני. הולדה קשורה ביכולתו של גבר לפלוט זרע בר-פוריות, ואשר יגיע, בדרך כלשהי, אל ביצית האישה להפרותה. יש נשים הנכנסות להריון, ויולדות אפילו 9 ילדים, מבלי שהגבר קיים אתן מגע מיני. זה יכול להיעשות, למשל, ע"י הזרעה מלאכותית. המונח "תפקוד מיני" מכוון למשהו שונה: יכולתו של גבר לקיים משחק מיני שיש עמו הנאה גם לאישה, ולא רק לו. לא אכנס כאן לפרטים, משום שלא זו הבמה הנאותה לכך, אבל תוכל ללמוד נושא זה מכל ספר לימוד שמלמד את נושא ההנאה בחיי המין והמשחק המיני. המידע הרפואי-מדעי לגבי איבר שניזוק ע"י ברית מילה מלמד, שמעשה זה עלול לגרום הפרעות בתפקוד המיני - וגם זאת תוכל לקרוא באתר שלנו.

אגב "ממוצע" - רק הערה קטנה: אדם שגובהו 1.70 מ' מסוגל לטבוע בבריכת מים, שעומקה הממוצע 80 ס"מ. מה אומר כאן הממוצע? האם אתה יודע, למשל, לכמה אנשים דתיים אין בכלל ילדים?

> "וגלולות נגד הריון שאתם נותנים לבנות שלכם שעושות את זה פעמיים בשבוע זה לא פוגע?"

"הבנות שלכם" זהו מושג כללי ומכליל. בחברה החרדית "כולם" עושים אותו דבר, לכאורה, לפחות על פני השטח. אצלנו כל אחד אדון לעצמו. יש בנות שנוטלות גלולות, ויש שאינן. "פעמיים בשבוע"? מניין לך המספר הזה? מדוע לא פעמיים ביום? או פעם בחודש? או בכלל לא? על סמך מה אתה עושה הכללה כזו? בחברה החופשית, ומכאן שמה "חופשית", חופשי כל אדם לעשות בחייו שלו כרצונו.

גלולות נגד הריון ניתנות בדרך חוקית אך ורק בידי רופא נשים, והוא אמור לדעת מה מסוכן, למי ומתי. מי שנוטלת גלולות ללא ייעוץ רפואי מסכנת את עצמה, והדבר ידוע ומוסבר בכל מסגרת חברתית. יש אישה שגלולה מסכנת אותה, והדבר מוסבר לה, ויש שהגלולה איננה מסכנת אותה כלל. ההתייחסות שלך לנושא באה מנקודת מוצא דתית, ללא בסיס מדעי-עובדתי כלשהו.

אגב, תתפלא - גם בחברה הדתית נשים נוטלות כיום גלולות נגד הריון.

ואגב נוסף, ותתפלא שוב - לאישה יש דעה משלה, ובחברה שלנו לאישה יש זכות להביע את דעתה, להשמיעה בקול, ולבצע את שלבה חפץ. אישה בחברה שלנו היא שמחליטה על גורלה - האם היא תשתעבד לגחמותיו של בעלה, תיכנס להריון בכל חודש עשירי רק משום שהוא איננו מוכן להשתמש במונע הריון, ותהרוס את גופה ואת חייה להיות מכונה לייצור ילדים, או שתחליט שהיא תשמור על עצמה, תביא ילדים במספר הרצוי לה ולבעלה, ותקדיש את יתר חייה לעשייה יוצרת, ליצירה, לחיי תרבות או לכל מה שלבה חפץ לעשותו.

> "הסמים שהילדים שלכם מסניפים - זה לא פוגע?"

ילדים מסניפים סמים. לצערי זה נכון. אבל ילדים אלה אינם בהכרח שלנו בלבד. הם גם שלך. החברה הדתית והחרדית איננה משוחררת מהצרה הקרויה "סמים". ההבדל בין שתי החברות הוא בחשיפה: בחברה החופשית הכל דביר, הכל שמיע והכל כתיב ("ד", "ש" ו"כ" קמוצות) - התקשורת שלנו חושפת כל דבר, מפרסמת כל אירוע, ומביאה כל מקרה לידיעת כלל הציבור. בחברה הדתית, בייחוד בחרדית, אסור לדבר, אסור לספר, אסור לפרסם. גם אסור לפנות למשטרה או לבית משפט. מי שעובר על חוקים אלו שלכם נקרא "מויסער", והחברה שלכם יודעת לטפל בו כך, שבפעם הבאה לא יפתח את פיו.

> "להומואים יהודים אין איידס"

אין לך מושג על מה אתה מדבר! בקרב הציבור היהודי בישראל יש כיום כ-400 חולי ונשאי איידס, כולל בני הקהילה ההומוסקסואלית. בכל שנה מתגלים כ-30 חולי איידס חדשים, ובכל שנה מתים כ-10 חולי איידס יהודים. אין קשר בין מילה לאיידס.

> "לצערי יש כאלה"

מה עניין צערך לכאן? זו איננה מחלה ואיננה פגם. הומוסקסואליות היא חלק בלתי נפרד של כל חברה אנושית בעולם, בין אם עובדה זו נעימה לך או לא. אחוז ההומוסקסואליות זהה בכל חברה, גם בחברה הדתית והחרדית, כמובן, והדבר בא לידי ביטוי בוטה ואלים במקוואות. גם כאן קיימת שתיקה שבהסכמה, ואיש איננו מדבר על כך בחברה הדתית-חרדית.

> "ואלה שעובדים בדוכני חב"ד בנתב"ג - הם כופים?"

בשום מקום באתר לא כתבנו שהם כופים. הם משדלים. עניין זה של שידול עבר כבר את מבחן בג"ץ (בית המשפט הגבוה לצדק) של מדינת ישראל, שקבע, שאסור לעובדי דוכן חב"ד בנתב"ג לשדל את העוברים במקום. לא אכנס כאן להסבר מדוע השידול הזה אסור, אבל הוא אסור, ובדין. כל שמותר לעובדי הדוכן בנתב"ג הוא להציג בתוך החדר - ולא מחוצה לו - את פרסומיהם הדתיים ככל שנוגע למועדי שבת וחג, מועדי כניסת שבת ויציאתה. אסור להם להציג חומר תעמולה דתי.

> "אונס זה לא כפייה?"

מה עניין שמיטה להר-סיני?

> "למה כל-כך הרבה נוצרים עוברים ברית-מילה למרות שהם לא חייבים? כי זה יותר בריא".

1. כמה זה "הרבה נוצרים?" תן לי מספר לדוגמא. עד כמה שאני יודע, רק מיעוט מבין הנוצרים עובר ברית-מילה.

2. ההסתמכות שלך על "הנוצרים" מעניינת מאד: כשמדובר באמונה ובאלוהות, אתם, היהודים הדתיים, מתייחסים לנוצרים ולאמונה הנוצרית כאל מוקצים מחמת המיאוס, טריפה ופיגולים. אבל כשצריך לקבל סיוע לפולחן אלילי, כמו "ברית-מילה", הם הופכים, פתע פתאום, אסמכתא מדאורייתא. מגוחך להפליא.

3. הקביעה "כי זה יותר בריא" היא קביעה שלך, לא שלהם. אבל גם אם הם אומרים כך, אין זה אומר שהאמירה נכונה. "זה בריא" לנוצרים בדיוק כשם ש"זה בריא" ליהודים. ועל "בריאות" הרי כבר דיברנו.

> "ותתנו לי תשובה"

ביקשת לקבל תשובות - קיבלת.

שלך, בברכה,
אוהד מצוות אתר חופש



חברים ב- עוצב על ידי