אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויקרא את שמם אדם - פרשות השבוע בפעמת הזמן
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 124
בערוץ 2 שוקלים להוריד את "החטא ועונשו"
(טל פרידמן בתפקיד אלוהים)

מאת רון דינור


במת חופש

מערכת "חופש" שלום!

להלן סעיף 2 לכללי הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו (אתיקה בשידורי טלוויזיה ורדיו):

2. חופש הביטוי
בעל זכיון ישרת בכל משדריו, בנאמנות ובאחריות, את עקרונות חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, לרבות הזכות לבטא דעות חריגות ולא אהודות.

לאחרונה פורסם בכלי התקשורת כי עקב תלונות של צופים "שומרי מסורת" נשקלת האפשרות להוריד את התוכנית "החטא ועונשו". על מה יצא קצפם של שומרי המסורת? ובכן, בתוכנית זו מגלם השחקן טל פרידמן את דמותו של אלוהים. לכל מי שראה את התוכנית מדובר בחיקוי הזוי ומשעשע. קברניטי ערוץ 2 כנראה החליטו להתעלם מסעיף 2 הנ"ל מאחר שהם אכן שוקלים להסיר את התוכנית מלוח השידורים. הדבר יעלה לדיון בקרוב במועצת הערוץ השני.
מסתבר כי במועצת הערוץ השני סבורים כי אתאיזם או גישה ביקורתית כלפי הסובב אותנו, וכחלק מזה האמונה באלוהים, אינם ראויים להגנת חופש הביטוי.

נראה לי תמוה שערוץ טלוויזיה ציבורי החורט על דגלו את חופש הביטוי יפעל בצורה הפוגעת כל כך בחופש הביטוי. נראה לי אף תמוה כי הערוץ המחויב לכללי האתיקה העיתונאית נכנע ללחץ של מיעוט קיצוני בציבור שחופש הביטוי וכללי האתיקה העיתונאית הינם לזרא בעיניו, ורוב הפרטים באותו מיעוט כלל לא צופים בטלוויזיה.

יש לזכור כי הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו הנה תאגיד הפועל עפ"י חוק ועל כן מחויב לכללי המינהל הציבורי ואינו יכול לעשות ככל העולה על רוחו - אין מדובר בערוץ טלוויזיה פרטי. המשמעות הינה שכל שיכול הערוץ לעשות הוא רק מה שהותר במפורש עפ"י חוק. לאחר שעברתי על החקיקה הרלוונטית לא מצאתי חקיקה ראשית או חקיקת משנה האוסרת שידור שכזה. אומנם סעיף 11 לכללי האתיקה של הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו אוסרים על פגיעה בשמו הטוב של אדם, אך נראה כי גם שומרי המסורת יסכימו איתי כי לא ב"אדם" עסקינן. אדרבה, יבוא אלוהים ויתבע את עלבונו.

לכן, אני פונה אליכם. נראה לי כי יש לארגן חרם צרכנים על ערוץ 2 באם יחליט להוריד את התוכנית הנ"ל. למכתב זה מצורפת כתובת הדוא"ל של נציבת תלונות הציבור של הערוץ השני. נראה לי כי אם תקבל נציבת התלונות של הערוץ מספר תלונות רב על הפגיעה הגסה בחופש הביטוי וברגשות הצופים שאינם דתיים, ישקלו קברניטי הערוץ בצורה עניינית את השאלה האם יש טעם להסרת התוכנית. כאשר מחד גורמת התוכנית לפגיעה שהיקפה אינה ברור ברגשות צופים שכלל לא צופים בטלוויזיה, ומאידך הסרתה תפגע ברגשות חלק ניכר מאותם אלו שכן צופים בטלוויזיה, פגיעה שתגרור הפסקת הצפייה בערוץ, ובכך פגיעה ברייטינג המקודש לקברניטי הערוץ כל כך.

בתודה מראש,
רון דינור


רוצים להגיב? כתבו אל:
   שידורי קשת: editor@keshet-i.com
   דוברת ערוץ 2: doveret@channel2.co.il
   נציב תלונות הציבור של ערוץ 2: natsiv@channel2.co.il

במת חופש



חברים ב- עוצב על ידי