אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 119
על אסטרולוגים / ברטרנד ראסל *

מאמר בעיתוני "הרסט", 1932
תירגם גרינאקומיס
המקור באנגלית - כאן.


Bertrand Russel -  ברטרנד ראסל

הקדמת המתרגם:
זהו מאמר תמציתי ומעורר מחשבה. ראסל כותב בהומור, בבהירות ובחן; עם זאת, דבריו הם תמציתיים, מרמזים, ומהווים מועט המכיל את המרובה (מה גם שנכתבו לפני 70 שנה), ועל כן על הקורא לחשוב על מה שנאמר ולנסות לרדת לסוף דעתו. דווקא משום כך ניתן למצוא במאמר זה ערך מחודש בימינו - כאשר הקורא משליך את מה שנאמר על המציאות העכשווית שסביבו. הדבר נכון בייחוד ביחס לשתי הפיסקאות האחרונות.

ראסל לחם כל ימיו בחוסר ההגיון, במיסטיציזם ובאמונה הדתית העיוורת. זו היתה דרכו להפוך את העולם לטוב יותר. מאמר זה מהווה היכרות עם סגנון כתיבתו וחשיבתו. למאמר יש ערך הן מסיבה זו, למרות שהוא איננו רלוונטי באופן ישיר לאתר חופש, הן משום שהוא נלחם בחוסר-רציונליות (גם אם אין היא קשורה לדת באופן ישיר), והן משום שניתן להשליך את האמור בו הלאה ובכך הוא מהווה זרז מחשבתי.

יש תמיד משהו מעורר רחמים במסורת עתיקה ומפוארת שקרנה ירדה בימים קשים. האסטרולוג, כפי שמדמיינים את דמותו בעבר, הוא מלומד בא בימים עם זקן ארוך ולבן, שמדבר באיטיות וכמו מתוך היפנוט, ושקהל שומעיו והוא עצמו מאמינים שהוא בעל כוחות מיסטיים. בימיו המהוללים ביותר, הוא שלט בגורלן של אומות: אצל הכשדים, הוא היה עבור המלך מה שבימינו נגיד בנק אנגליה הוא לראש הממשלה. ברומא העתיקה הוא זכה להוקרה, מלבד בעיניהם של מספר קיסרים רציונליסטים, שגירשו מן העיר את כל ה"מתמטיקאים", כפי שהללו כונו אז. הערבים התייעצו איתם בכל הזדמנות חשובה; אנשי הרנסנס החכמים ביותר נתנו בהם את אמונם, וקפלר, האסטרונום הגדול, צריך היה להיהפך לאסטרולוג בכדי לזכות בכבוד ופרנסה.

אסטרולוגים עדיין קיימים; התמזל מזלי להכיר כמה מהם. אבל כמה שהם שונים מחבריהם האדירים שבזמנים עברו! עד כמה שזכיתי להכירם, הם אנשי ונשות עסקים חרוצים וראויים להוקרה, המפרנסים אם מזדקנת או בעל נכה. הם עוקבים באורח מסורתי אחר הנוסחאות העתיקות של "בית החיים", כוכבי גלגל המזלות וכל יתר התורה, אולם שפתם, למרבה הצער, הפכה מודרנית, וההורוסקופים שלהם, במקום להיחקק במאגיות על קלף, מודפסים בצורה מסודרת על גבי נייר מכתבים משובח. בכך הם שוגים, שגיאה שמקשה ביותר להאמין בכוחם בפיענוח העתיד על ידי ראייה בכוכבים.

האם הם עצמם מאמינים בתורה בה הם עוסקים? זוהי שאלה קשה. לכל דבר מופלא ימצאו אנשים המאמינים בו, ואין זה בלתי סביר שאסטרולוגים מקצועיים הם כאלה. אפילו אם הם מודעים לכך שפעולותיהם מבוססות בעיקר על ניחושים והסקת מסקנות מאינפורמציה שהושגה בעקיפין, הם בוודאי חושבים שיש אסטרולוגים טובים מהם שלעולם לא נאלצים לנקוט בשיטות נחותות כאלה. היה פעם אדם נכבד שעשה הון רב על ידי כך שטען כי הוא יודע כיצד ניתן להפוך מים לזהב. הוא ברח לדרום אמריקה לפני שהיה מאוחר מדי, והתכונן לחיות באושר ועושר עד קץ הימים. לרוע המזל, אדם אחר הצהיר שבידו אותה תגלית בדיוק; חברנו האמין לו, השקיע את מיטב כספו בהמצאה החדשה, ואיבד כל פרוטה. מקרה זה מוכיח שאנשים הם פעמים רבות פחות לא-ישרים מכפי שניתן היה לחשוב, וסביר שאסטרולוגים מקצועיים משוכנעים, ככלל, באמיתות של שיטתם.

על כך שדבר זה הינו אפשרי הם ראויים להערכה, אך מערכת החינוך שלנו ראויה לגינוי. בבתי הספר והאוניברסיטאות מחלקים ידע מכל הסוגים, אולם לא מלמדים איש לחשוב בהיגיון, או לשקול מה מהווה הוכחה למה. לכל אדם עם המושג הקלוש ביותר לגבי טבעה של הוכחה מדעית, אמונות כגון אלה של אסטרולוגים הן כמובן בלתי אפשריות. אולם כך הן גם רוב האמונות עליהן מתבססים השלטונות, דוגמת הסגולה המיוחדת של אנשים המתגוררים באיזור מסויים או של אנשים שהכנסתם עולה על סכום מסויים. לא יתכן ללמד אנשים לחשוב כדבעי, שכן התוצאה תהיה עירעור אמונות אלה. אם אמונות אלה תדעכנה, המין האנושי עשוי להימלט מאסון, אך הפוליטיקאים לא. בכל מחיר, על כן, עלינו להישמר טיפשים.



* ברטרנד ראסל (1872 - 1970) - פילוסוף, מתמטיקאי, לוגיקן ומסאי בריטי. זוכה פרס נובל לספרות. היה אחד מחשובי הפילוסופים של המאה ה-20 ותרם רבות ללוגיקה, לפילוסופיה, ולמתמטיקה. נוסף לכך היה מבקר חברתי פעיל ואיש הגות ליברלי. ראסל דגל במתן שוויון זכויות לנשים, הטיף נגד רעות המלחמה, התריע כנגד עליית הפאשיזם, ויחד עם אלברט איינשטיין פירסם מניפסט שקרא להגבלת הפצת הנשק הגרעיני.




חברים ב- עוצב על ידי