אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

היום של כדור הארץ

מאת: ניצן

כדור הארץ - הלוויין הקטן של השמש עליו אנו חיים, מתווכחים, נלחמים, יוצרים ולומדים - הוא בן כארבעה וחצי מיליארד שנים, כך למדנו בבית הספר. ארבעה וחצי מיליארד שנים. מספר גדול ועצום שהדעת אינה תופסת בקלות. מבחינת תחושתנו כאנשים, "מיליארד שנים" ו"מיליון שנים" למשל, שתיהן תקופות ארוכות, אשר לא ממש מצטיירות בתודעתנו כשונות, למרות שהאחת גדולה פי אלף מהאחרת.

הבה ונמחיש את ההיסטוריה המרתקת של הכדור שלנו בצורה קצת שונה ודמיונית. נניח שיכולנו "לדחוס" את כל אותן ארבעה וחצי מיליארד שנים לתוך יום אחד בודד. נניח גם, לצורך אותו תסריט דמיוני, שהיינו עושים זאת בצורה ליניארית, כלומר, דוחסים באותו אופן בדיוק תקופות קדומות ומאוחרות, ללא הבדל וללא משוא פנים. היכן לדעתכם היו נופלים על פני יום דמיוני זה הדינוזאורים? דוד המלך? הניצחון האחרון של ברזיל במונדיאל?

הבה נצא למסע באותו יום דחוס אירועים, ונריץ יום זה כסרט בהילוך מהיר.

היום שלנו מתחיל, לצורך העניין, בדיוק בחצות הלילה. בערך לפני יומיים (על פי אותו תסריט דחוס) לבש היקום שלנו צורה "במפץ הגדול". במקומות אחרים בו כבר קיימות שמשות וכוכבי לכת ותיקים. עתה, בשעה 00:00 ביום הדמיוני שלנו, נוצר עוד כוכב לכת אי שם ביקום בקצה אחת הגלקסיות - כדור הארץ - כחלק מהיווצרות מערכת השמש שלנו, והוא כרגע כדור לוהט חסר חיים וללא מאפיינים מוגדרים.

השעה בערך 03:00 לפנות בוקר. הכדור שלנו התקרר. חלקו מכוסה במים, ובהם, בעקבות תהליכים כימיים מסוימים, מופיעים חומרים אורגניים המוכרים לנו כחומצות אמינו וכחלבונים פשוטים.

השעה בערך 04:30 לפנות בוקר. היצורים המיקרוסקופיים הראשונים שאפשר להגדירם כ"חיים" - שורצים באוקיינוסים.

עכשיו לפנות ערב. לאחר יום ארוך, בו חיו בים סוגים רבים ומגוונים של חד תאים למיניהם, מופיעים עתה בעלי חיים, עדיין קטנים מאוד, אך בנויים ממספר תאים.

השעה בערך 21:30 בערב. על פני הכדור שלנו מופיע מגוון גדול של יצורים מורכבים למדי, עם חלקי גוף מוכרים: ראש, שיניים, גפיים.

השעה כמה דקות לפני 23:00 בלילה. דינוזאורים ויונקים מתחילים לאכלס חלקים גדולים משטח הכדור. במשך השעה הקרובה יתפתחו מאוד הדינוזאורים וידחקו לפינה את מקומם של היונקים הקטנים.

   

השעה בערך 20 דקות לחצות. הדינוזאורים הגדולים נכחדים כולם בתוך כאלפית שנייה, בגלל אסטרואיד שפוגע בכדור הארץ, ותופעות הלוואי של פגיעתו משנות דרמטית את מזג האוויר. בדקות הקרובות יתחילו היונקים לשגשג.

השעה בערך 2 דקות לחצות. בעקבות היווצרותו ההדרגתית של הבקע הסורי-אפריקני ושינויי האקלים ביבשת אפריקה - מתחילים לראות שינויים משמעותיים בהתנהגותם ובמבנה גופם של קבוצות קופים מסוימות. חלקם, בחיפושיהם אחר מזון, מתחילים ללכת זקוף יותר - "קופי האדם" הראשונים מופיעים. בעוד כדקה וחצי יעזבו חלק מצאצאיהם בהדרגה את אפריקה ויגיעו למקומות שונים בעולם.

השעה 20 שניות לפני חצות. זוכרים את "מיליון השנים" שלנו? מיליון השנים האחרונות מתחילות עכשיו...

השעה בערך 4 שניות לפני חצות. המין האנושי, ה"הומו סאפיינס", נוצר מהתפתחות של המתקדמים יותר שבאותם "קופי אדם".

השעה כשנייה וחצי לחצות. קבוצות של הומו סאפיינס עוזבות את אפריקה בדרכן לאירופה ולאסיה.

השעה: 3 עשיריות שנייה לפני חצות. קבוצות של הומו סאפיינס, חוצות את מיצר ברינג בין רוסיה לאלסקה, ומגיעות לצפון אמריקה. במשך 3 עשיריות השנייה הבאות הם יתפתחו למה שאנו מכירים כאינדיאנים של צפון אמריקה.

השעה: כעשירית שנייה לפני חצות. בעקבות הפשרת הקרחונים האחרונה, בשומר ובבבל העתיקה מתפתחות בהדרגה תרבויות חקלאיות עשירות. כך גם במקומות אחרים ברחבי העולם. על פי סיפורי התנ"ך - העולם נברא כעת.

השעה: כ-5 מאיות שנייה לפני חצות. חלקיק השנייה הקרוב יהווה בארץ ישראל את תקופת בית ראשון ובית שני. ממלכות יעלו ויפלו, מלכים ילחמו וכוהני דת ישכתבו את קורות העולם.

ועכשיו חצות. היום הדמיוני שלנו הגיע לקצהו, ועל מסך המחשב שלכם מופיע סיכום קצר זה.



גרסתו המקורית של סיכום זה הכילה כאן הפניות למספר מקורות רלוונטיים. עם זאת, מספר המקורות המדעיים לאירועים המתוארים לעיל הוא כה עצום וגדול, עד כי כמעט ואין כל משמעות להצביע דווקא על מקור זה או אחר. יהיה זה כאילו להביא מקורות לכך שכדור הארץ סובב סביב השמש.

 


מרץ 2005



חברים ב- עוצב על ידי