ויעל אליהו בסערה השמיים
מי שיצא לו לטוס הרבה באל על - במיוחד לניו יורק - מכיר זאת היטב. הטיסה "מפוצצת" במשפחות חרדיות, שזה גם אומר ריבוי ילדים
וריבוי תפילות. כל אלה עובדות ידועות ואין בנאמר (עד כה) משום הבעת ביקורת כלשהי.
'אל על' אינה מהחברות האהובות עליי. הייתי מחליף את הסיסמה 'אל על - הכי בבית בעולם' בסיסמה 'אל על - חו"ל מתחיל קצת מאוחר
יותר'. גם בגלל ההשבתה המכוונת של חברת תעופה גדולה ומכובדת כמעט 20% מהזמן (סופי שבוע וחגים), גם בגלל כפיית הכשרות
(במיוחד בזמנים כמו פסח), גם בגלל הצפיפות היחסית של המושבים, גם בגלל המחירים הגבוהים. עם זאת, כשמתכננים לבקר משפחה בחו"ל
בתקופת מלחמה - ניתן לסמוך על אל על יותר מאשר על חברות אחרות. כנאמר: מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך.
אז יצא לי לשבת לידו בטיסה הארוכה לניו יורק - בחור חרדי ליטאי מבוגר. "מלמד" כך הוא הציג את עצמו: משניות, גמרא, בקיצור -
תלמוד. שוחחנו על דא ועל הא (במיוחד על הא...) ובין לבין סיפר גם על משפחתו, על עבודתו הנוספת בעמותה כלשהי ועוד. מה שבלט
מאוד בשיחה זה תפיסתו את הטקסטים הדתיים כהיסטוריה צרופה ומציאות עובדתית. כך למשל, לכבוד חג הפסח, הסביר לי בשיא הרצינות
כיצד אלוהים גרם בכוונה דווקא לפרעה שונא היהודים לגדל את משה, כיצד מאכלים לא כשרים משפיעים באופן שונה על יהודי ועל
"גוי", ועוד כהנה וכהנה "עובדות דתיות".
זה כמובן לא הוא, אלא תמונה שנוצרה בעזרת AI
בשלב מסוים, כנהוג באל על, עבר לידינו בחור אחר חב"דניק והציע לי להניח תפילין. לאחר שנפטרתי ממנו בנימוס, התחלנו - ה"מלמד"
ואני - לדון בפעילות המטרידה הזו של חב"ד. "אצלנו (הליטאים)," אמר בהתייחסו בביקורת לפעילות זו, "החינוך הוא פנימי."
"לא שיש לי משהו עם הנצרות," אמרתי אני, "אבל זה מזכיר לי את הגישה הנוצרית שלפיה רק דברים הבאים מתוך האדם יכולים לטמא
אותו." (למתעניינים: מרקוס, פרק ז', פסוק 15) - "הם כמובן המציאו את זה," אמר אוטומטית בן שיחי, וזה מה שהביא אותנו לדון
בענייני "מוסר".
ניסיתי להעלות כדוגמה את דיני ה"עבד" המפורטים כל כך במסורת היהודית. "מה לעבדות ולימינו אנו?" תהיתי. נראה שהתפרצתי לדלת
פתוחה. "אם אתה מתכוון לעבד עברי," כך הוא, "אז לא מדובר במה שנו מכנים 'משרת' אלא במשהו אחר." וכאן הסביר לי באריכות כיצד
בעצם מדובר באוסף של דינים שמרוממים ומיטיבים כל כך עם ה"עבד", משל היה איזשהו עוסק מורשה מעונב נותן חשבוניות בן ימינו.
המסר היה ברור: אלוהים יצר יהדות מוסרית יותר מכל דבר אחר, גם אם יש אנשים שאינם יודעים זאת.
"ומה לגבי סיוע לגויה ללדת בשבת?" שאלתי בהכירי את ההלכה בנושא זה, "האם היית מסייע לה אם
הייתה במצוקה?" - וכאן הסביר לי בן שיחי כיצד אין לנו ברירה בנושא זה, כי מדובר בחילול שבת.*
*
למעשה ההלכה אפילו מחמירה יותר: 'כותית/עכו"ם [תלוי בגרסה] אין מיילדין אותה בשבת, אפילו בדבר שאין בו חילול שבת.' (שולחן
ערוך, אורח חיים, סימן ש"ל, סעיף ב') - 'כותית' היא ספק "גויה" באופן כללי, ספק "שומרונית". 'עכו"ם' הם "עובדי כוכבים
ומזלות", שזה כינוי לעובדי "עבודה זרה", כלומר מי שדתם אינה יהודית.
אפריל 2025