אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

מה יש להם מהמילה הזאת - "בהמות"?

מאת כתב חופש לענייני בעלי חיים

יולי 2003. חבר הכנסת זאב הרחיב את הסבריו בנושא העובדים בלשכת שר הפנים, ובזעקת שבר טען בפני השר פורז כי "הומואיסט הוא יותר גרוע מבהמה". בראיון לגלי צה"ל הסביר כי "בהמה מכירה את בן זוגה, והאנשים האלה לא מכירים" (חדשות נענע, 24.7.2003, צוטט באתר חופש 28.7.2003)

לחבר הכנסת זאב מש"ס אין פטנט על השימוש בדימוי "בהמות", בהתייחסות זו או אחרת לכל מי שאינו נמנה עם המחנה היהודי (כש-"יהודי" הוא כמובן מי ששומר על מצוות הדת היהודית על פי טעמו של הדובר). קדם לו רב ידוע, הנחשב לאחד המתקדמים והנאורים ביותר ברבנות זמננו - הראי"ה קוק. הנה הדברים שכתב בספרו "אורות", עמוד קנ"ו: "ההבדל שבין הנשמה הישראלית, עצמיותה, מאוייה הפנימיים, שאיפתה, תכונתה ועמדתה, ובין נשמת הגויים כולם, לכל דרגותיהם, הוא יותר גדול ויותר עמוק מההבדל שבין נפש האדם ונפש הבהמה, שבין האחרונים רק הבדל כמותי נמצא, אבל בין הראשונים שורר הבדל עצמי איכותי."

אבל גם לראי"ה קוק אין בלעדיות על רתימת "הבהמה" לויכוח התיאולוגי. "עם הארץ" בתלמוד הוא מי שאינו מקיים מצוות ואינו לומד תורה (על פי מסכת 'סוטה'), ואומר הזוהר: "עמי הארץ שהם נמשלים לבהמות" (רעיא מהימנא כרך ג' - במדבר, פרשת פנחס, דף רט"ז)

ובתקופתו של הרמב"ם בא הראב"ד (רבי אברהם בן דוד) והוסיף גם הוא את חלקו לבהמות המסכנות: "כי גוים הם כבהמות ... והחושב אותם לכלום אסף רוח בחפניו." (משנה תורה, הוצאת אלומות, מחודש ע"י הוצאת אשכול)

וכדי לחתום שיעור זה בזואולוגיה, נקנח בציטוט מהעיתון החרדי "השבוע", מדור "תשעה קבין" מיום 6 באפריל 2001: "הסוטים האידיאולוגיים שקוראים להם גם חילוניים ... שהם בהמות. אולי בהמות משוכללות, לא נעים להגיד, שהרי צורתם החיצונית צורת אדם."


אוגוסט 2003



חברים ב- עוצב על ידי