אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
כל מה שרציתם לדעת על ברית מילה או שהעדפתם לא לדעת
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

למה אתה שומר כשרות?

מאת ניצן

"למה אתה שומר כשרות?" - שאלה לגיטימית, אני חושב. אחות של "למה אתה שומר שבת?" ובת-דודה של "למה אתה חובש כיפה?" - "למה" בהקשר זה, אם תרצו, גם "לאיזו מטרה" וגם "מאיזו סיבה", נעזוב לרגע את הדקויות של השפה העברית.

אז אני שם את עצמי לרגע במקומו של הנשאל, ויכול להעלות בדעתי לפחות ארבע תשובות שונות לחלוטין זו מזו.

1. "אני רוצה לשמור על המסורת." - יפה. מסורות זה דבר נחמד. מסורות זה גם דבר משתנה, ובוודאי לא מחייב, שכן אחרת היו נקראות "חוקים" או "צווים" ולא "מסורות". שנים רבות רכבו אבותינו על סוסים למחוז חפצם, כתבו עם נוצה ודיו, האירו את בתיהם בנרות... האם תזנח מסורות ארוכות-שנים אלה? "אבל אני מדבר על מסורות שספציפיות ליהדות!" - כך הוא (אולי). מה למשל? אולי הקרבת טלה בירושלים? ומה לגבי לא להתחפש בפורים? גם זו מסורת יהודית עתיקה, שהשתנתה לפני מאות בודדות של שנים!

2. "אני מאמין שזה צו אלוהי." - טוב, הניסוח שלו יהיה אולי "מצווה", אבל המשמעות דומה. אז אתה מאמין (באידיש זה בוודאי נשמע טוב יותר). אני מאמין אחרת. לא מאמין שזה צו אלוהי. האלוהים שלי, לפי אמונתי, דווקא מצווה לאכול טעים ובריא. למה האמונה שלך יותר חשובה מהאמונה שלי? "אמונה" היא דבר אישי, ושונה מאדם לאדם (וכמובן רוב עצום של בני האדם לא מאמין שאלוה כלשהו ציווה עליו להפריד בשר וחלב).

3. "אני יודע שזה צו אלוהי." - יודע? תוכיח! איכשהו מאות שנות מחקר מדעי שהביאו אותנו לירח ואת החיסון של פייזר אלינו - הסיקו אחרת, ומהכירי את שיטות המחקרים, אני יותר מאמין למסקנותיהם. האמת - גם אתה, אם אתה הולך לרופא כשאתה חולה.

4. "כי כשר זה בריא יותר." - נו, באמת. לא לאוכל, ואבוי, גם לא לנאכל. לא בכדי הולכת ונאסרת "שחיטה כשרה" ברחבי העולם המודרני. במציאות, יהודים מאמינים שחיים באותם תנאים, אינם בריאים משמעותית מנוצרים, ואינם חיים יותר מבודהיסטים. בפועל רבים מחוקי הכשרות דווקא פוגעים בבריאות: טונות של מלח, המתנה לבואו של המשגיח, שבוע של מצות, וזאת מבלי להזכיר את העובדה ששני סוגי ההשגחות, כשרות ובריאות, מתחרות ביניהן על אותו תקציב של היצרן.

אז למה אתה שומר כשרות?

 


אפריל 2021



חברים ב- עוצב על ידי