אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

התמונה הגדולה

מאת עדו


יש שני סוגים של אורניום בטבע, המועשר והבלתי מועשר, המועשר הוא זה שאפשר לייצר ממנו פצצות אטום אבל משום מה הוא נמצא בריכוזים מאד נמוכים בטבע, דווקא האורניום הבלתי מועשר נמצא בריכוז גבוה, כך שרק גוף גדול כמו מדינה יכול לייצר פצצת אטום ואילו ארגון טרור קטן יתקשה מאד לשים את ידיו על מספיק אורניום מועשר בשביל לבנות פצצה. האם זה לא ברור שישנה איזו יד נעלמה שדואגת לזה שהעולם שלנו לא ייחרב? הרי היה יכול להיות מצב הפוך שדווקא את האורניום המועשר היה קל להשיג ואז מטורפים עם פצצות היו הופכים את כדור הארץ כולו לגיהינום רדיואקטיבי. בשטות הזאת נתקלתי פעם כשנכנסתי לחנות טבע ועלעלתי בעלונים שהיו מונחים שם בין הגזר האורגני לקלפי הטארוט.

לא, לא ייתכן מצב שבו יהיה יותר אורניום מועשר מבלתי מועשר, אבל בשביל זה צריך לדעת קצת פיזיקה, בערך ברמה של סטודנט שנה ראשונה לביולוגיה לא יותר. ואז מבינים שאותו מנגנון שהופך את האורניום המועשר למסוכן הוא בדיוק אותו מנגנון שגורם לאורניום המועשר להתפרק כל הזמן ולהפוך לאורניום בלתי מועשר. ככל שהריכוז של האורניום המועשר גדול יותר ההתפרקות הופכת מהירה יותר ומעבר לכמות מסוימת נוצרת 'מסה קריטית' שגורמת לפיצוץ אטומי. כלומר לא ייתכן שנמצא בטבע אורניום מועשר בריכוז גבוה וכל התיאוריה על 'יד נעלמה' שסידרה את הטבע דווקא כך ולא אחרת היא קשקוש. אבל ככה זה כשאנשים שאינם מבינים במדע שומעים עובדה אחת או שתיים ומסיקים מהן מסקנות.

הממ.. טיעון בעייתי, הנה אנשי דת משתמשים בדיוק בטיעון הזה כדי לשכנע אנשים להתקרב לדת, 'אתה מסיק מסקנות על סמך ידע חלקי' הם יגידו בצדק, 'אם תלמד לעומק את הדברים תראה את התמונה כולה ותסיק את המסקנות הנכונות', הגיוני נכון? נכון בהחלט, גם נכון שצריך להתעמק בכתבי האיסלאם לפני שפוסלים אותו, לקרוא את כל כתבי מארקס ולנין לפני שמדברים על הקומוניזם ואם אתם חושבים שאסטרולוגיה זה שטויות אז זה בגלל שעוד לא פגשתם את האסטרולוגית ההיא מיפו שפשוט תשאיר אתכם עם פה פעור.


pic1


הרי אי אפשר לחקור לעומק כל טענה, כל תיאוריה וכל אמונה, האדם הסביר שאיננו חוקר אקדמיה במקצועו גם לא יכול לחקור חלק קטן מכל שפע המידע שבו הוא מופצץ מדי יום. מה תעשו אם יופיע לפניכם מחזיר מקצועי בתשובה ויגיד לכם שהסיכוי להיווצרות מקרית של חלבון ד.נ.א היא אפסית לגמרי? שפסוק מסוים בגמרא מנבא איזה מאורע שהתרחש אתמול ושכל מאורע חשוב מוצפן בדילוגים בתורה?

האמת היא שאני די מופתע מכך שיותר אנשים לא חוזרים בתשובה או מצטרפים לכתות מדי יום. יושב לו שרלטן, אוסף חומר ולומד אותו היטב, מוציא מתוכו כל מה שלא נוח לו ואולי גם מעגל פינות או אפילו מכניס כמה שקרים מחוצפים ואז אחרי שחזר ושינן את הדברים חזור ושנן הוא פוגש קורבן תמים ומתנפל עליו בהתקפה מתוכננת היטב. איך בדיוק אתה יכול להתווכח עם מישהו שמטיח בך עובדה מדעית כלשהי מנותקת לגמרי מהקשרה (ראו הדוגמה בראשית הדף לגבי האורניום) כשאין לך כלים להבין את ההטעיה שמאחוריה? הרגשה מוזרה של חוסר אונים עולה בך באותו רגע, בדיוק כפי שאתה מרגיש כשהמוסכניק שלך מבשר לך שצריך להחליף פה חלק כזה וכזה שעולה הון תועפות וזו לא אשמתו כי זה המחיר אצל היבואן.

איך בדיוק אתה יכול להתווכח עם מישהו שמטיח בך עובדה מדעית כלשהי מנותקת לגמרי מהקשרה כשאין לך כלים להבין את ההטעיה שמאחוריה?

רגע, מה באמת אנחנו עושים כשהמוסכניק שוב הוציא מאיתנו סכום כסף מכובד ואין לנו מושג אם בצדק או לא? איך בוחרים רופא טוב בלי להבין ברפואה? איך יודעים אם לקנות מניות או להשקיע במט"ח בלי להיות כלכלנים? הרי גם בתחומים אחרים אנחנו נאלצים להחליט החלטות בתחומים שבהם עומדים מולנו מומחים שיודעים יותר מאיתנו. מה אנחנו עושים אז?

התשובה היא, שאם אתה צרכן נבון של שירותים אתה לא תקבל לעולם רק דעה אחת, רק השקפה אחת ולעולם לא תשמע בקולו של אדם אחד בלבד, אתה תבחן את התמונה הגדולה. אם היית כמה פעמים במוסך ויצאת בנזק של אלפי שקלים אולי כדאי לשאול ולגלות שהשכן שלך מתקן במוסך קצת יותר מרוחק ואיכשהו אף פעם לא יוצא בכזה נזק, נכון, כל תיקון במכונית הוא עניין נפרד אבל אם במוסך אחד תמיד יוצא יותר זול כדאי לעבור לשם (בתנאי כמובן שהתיקון גם מחזיק ולא צריך לחזור לשם אחרי שבועיים שוב), ידוע שלא הולכים לסתם רופא אלא בודקים ומבררים מי נחשב טוב ומי לא ולפני ניתוח או פעולה רפואית רצינית מתייעצים ומקבלים 'חוות דעת שנייה' כדבר שבשגרה.


pic2


מי שלא מבין במניות ואין לו עודף כסף רצוי שלא יהמר במעט שיש לו על מניה ואם יש לו יועץ השקעות כדאי שזה יהיה יועץ שהצלחותיו מוכחות (ועדיין גם זה האחרון עלול לטעות).

ואיך כל זה קשור לאמונות וכתבי קודש? אין לי כאדם פשוט את הידע להתווכח עם מי שטוען שחז"ל ידעו דברים שהמדע גילה רק אחרי אלף שנים, בשביל להתווכח עם זה אני צריך להתעמק בכתבי חז"ל וגם להיות בעל השכלה מדעית מתאימה, אין לי שום דרך לדעת מה באמת הסיכוי להיווצרות מולקולת ד.נ.א בצורה אקראית אני לא ביולוג ולא סטטיסטיקאי, אבל יש לי שני דברים שעוזרים לי להחליט, הדבר הראשון הוא 'חוות הדעת השנייה', יש מומחים חילוניים שעשו את המחקר במקומי ויכולים לתת לי טיעונים נגדיים, כמה מהם פה באתר הזה ומה שיותר חשוב - יש את התמונה הגדולה.

הדת קיימת אלפי שנים, הדתיים גם טוענים ל'התמעטות הדורות', כלומר, שבעבר היו חכמי הדת עילויים עוד יותר גדולים מאשר כיום. האם בעבר מתו יותר או פחות אנשים ממחלות? התשובה היא שהיום מתים הרבה פחות, מה השתנה אם כן? הרפואה התפתחה והתקדמה, התורה נשארה כפי שהיא. הכול צפון בתורה? 'הפוך בה והפוך בה והכול בה'? ובכן איך זה שדווקא מדענים ולא יהודים בהכרח גילו את כל ההמצאות והתגליות שקידמו את המין האנושי כל כך? מדוע דווקא אייזק ניוטון הנוצרי גילה את חוקי הפיזיקה ולא איזה רב גדול? מדוע אותם יהודים שכן הגיעו להישגים גדולים היו דווקא אלו שעזבו את הדת בדרך כלל, או שמלכתחילה לא היו דתיים? איפה מוצאים היום תרופות חדשות למחלות? בישיבות או באוניברסיטאות?

קארל מארכס

זיגמונד פרויד

אלברט איינשטיין

קארל מארכס

זיגמונד פרויד

אלברט איינשטיין

שלושה יהודים בעלי-שם עולמי שיצרו מהפכות עולמיות בתחומי החברה, הפסיכולוגיה והמדע. את הידע שלהם רכשו בהיכלות מדע, לא בהלכה היהודית.

מסבירים לי ש'התורה שומרת על עם ישראל', האם העם למד תורה במשך אלפיים השנים האחרונות? התשובה היא שכן, למעשה זה אחד הדברים העיקריים שהבדיל את היהודים מהגויים. האם היהודים היו מוגנים כל הזמן הזה? לא ממש, פוגרומים, גזירות, גירושים והגליות כל פעם שלגויים התחשק וכמובן השואה לפני שבעים שנה.

'ואיך אתה מסביר את הנס של מדינת ישראל שעומדת איתן מול ארצות ערב החזקות?' ישאל המחזיר בתשובה בקול תרועה, ובכן אם נסתכל על התמונה הגדולה נראה שהיהודים בארץ ישראל לא למדו תורה יותר מיהודי פולין שנספו בשואה אבל כן הקימו כוחות מגן, אספו נשק והחזירו מלחמה. אז אתם יכולים להאמין מצידי באגדה על רחל אימנו שהסתובבה בין הלוחמים במבצע עופרת יצוקה אבל לא תוכלו להתווכח עם הטנקים, הטילים והחיילים החמושים שהיו בצד הישראלי בעזה ולא היו לצידנו בגטו וורשה, שם משום מה רחל אימנו לא באה לעזור ואם כן אז לא ממש הצליחה, שוב התמונה הגדולה.

ישנו גם הצד הערכי, נכון, כשאני שומע על תגרת סכינים במועדון אני די בטוח שלא מדובר בצופים הדתיים מול בני עקיבא וגם לא בישיבת וויז'ניץ' מול פוניבז'. יש, ואני הראשון להודות בזה, דברים חיוביים מאד בתרבות הדתית במיוחד בתחום החינוך, בני ברק היא העיר הענייה ביותר בארץ אבל אחוז עבירות הרכוש בה הוא מהנמוכים ביותר. ועדיין אני מסתכל על התמונה הגדולה ושואל את עצמי מה עוזרים לי אלפי בחורי ישיבה ערכיים שלא יפגעו בזבוב אם הם יוצאים לחיים בלי לדעת כלום חוץ מש"ס ופוסקים ובלי לשרת אפילו בצבא? הם לוקחים את זה כמובן מאליו שישלמו להם בשביל ללמוד תורה כל חייהם, האם זה לא כשל ערכי כשלעצמו?

מה עוזרים לי אלפי בחורי ישיבה ערכיים שלא יפגעו בזבוב אם הם יוצאים לחיים בלי לדעת כלום חוץ מש"ס ופוסקים ובלי לשרת אפילו בצבא?

גם הערכים עצמם בעיתיים משהו, במיוחד היחס לאישה. אני מסתכל על התמונה הגדולה והיא נשארת זהה - הגבר הוא הרב והאישה היא אשת הרב ולא סמכות הלכתית בזכות עצמה. יהיה הרב חכם וחביב ככל שיהיה ואשתו מאושרת במקומה לצידו, עדיין גם אם זה נעשה במתק שפתיים ונועם הליכות הנשים תמיד נחותות מהגברים. ואם כהן רוצה להתחתן עם גרושה הוא לא יכול ועוד לא דיברנו על היחס לגויים ועל עמדת ההלכה לגבי הומוסקסואליות. כלומר הערכים הם מצוינים בשביל מי שחייו הפרטיים ועולמו הרגשי מתאימים למה שמקובל, מה עם מי שאצלו זה לא כך? מה תעשה אישה שלא רוצה לעמוד לצידו של רב גדול אלא להיות גדולה בעצמה בתורה? מה יעשה כהן שאוהב אישה שהיא במקרה גרושה?

וישנה עוד נקודה, חלק מהכפייה הדתית במדינה מתבטא בכך שהציבור החילוני רגיל לכך שזכויותיו נרמסות חדשות לבקרים ואינו מתרעם על כך אבל כל ניסיון להתגונן בפני פגיעה כזאת הוא 'אנטישמיות'.

בעקבות זאת כולנו מתייחסים בשוויון נפש לחסידי חב"ד שמסתובבים בבסיסי צה"ל ומחלקים שם עלוני החזרה בתשובה אבל כשאנשי ארגון דעת אמת ניסו לחלק את החומר שלהם בבני ברק ובכפר חב"ד הם יצאו משם בשן ועין. משום מה זה בסדר כשמרצים לאנשים חילוניים על נפלאות הדת אבל מה הסיכוי שאדם חילוני ירצה לבחורי ישיבה דברי כפירה על דת השקר שבה הם חיים? מצחיק לחשוב על זה בכלל נכון?


חבד
דוכן של חומר תעמולה חרדי של חב"ד שהוצב באולם הנוסעים של תחנת רכבת בישראל
והורחק מהמקום ביוזמת חברי 'חופש'


הגישה הזאת נכונה לדעתי גם לכל תחום אחר בחיים, פעם התקשרו אלי מאיזו חברה שהבטיחה להכפיל את כספי תוך שנה, 'אם יש לכם דרך לעשות את זה אז תסכנו את הכסף שלכם ולא את שלי ותהיו עשירים' אמרתי להם וטרקתי, יש כל כך הרבה אסטרולוגים ויידעונים בעולם אבל לא אחד שיכול לנחש את ששת המספרים הזוכים בלוטו (ואולי יש אחד כזה והוא לא מקבל קהל באיזו דירה חשוכה בשכונת עוני אלא חי בעושר על יאכטה מפוארת), יש עשרות רבנים, כמרים נוצרים וסתם מכשפים שמבטיחים לרפא כל מיני מחלות בשיטות מיסטיות, העובדה היא שבינתיים לא סגרו את בתי החולים בעולם ואנשים הולכים מדי יום באופן שגרתי לקבל טיפול רפואי במוסדות הרפואה הקונבנציונאלית, גם לא ביטלו את צה"ל והחליפו אותו בגדודי רבנים למרות שרחל אימנו נמצאת אצלם בכיס הקטן.

יש כל כך הרבה אסטרולוגים ויידעונים בעולם אבל לא אחד שיכול לנחש את ששת המספרים הזוכים בלוטו

אז בפעם הבאה שבה תקבלו איזו הוכחה מדהימה ממחזיר בתשובה או תשמעו על אדם שנחטף על ידי חייזרים בבקשה תזכרו את התמונה הגדולה. איך זה שכל המקרים שבהם אנשים דיווחו על מפגש עם רוחות רפאים קרו לבודדים בלילות חשוכים ולא ראינו אף רוח כזאת הולכת באמצע רחוב דיזנגוף לעיני כולם? איך זה שהדת חכמה כל כך ועדיין תקעה אותנו אלפיים שנה בגולה ולא המציאה שום המצאה לתועלת האנושות או למצער לתועלת העם היהודי?

איך זה שהדת חכמה כל כך ועדיין תקעה אותנו אלפיים שנה בגולה ולא המציאה שום המצאה לתועלת האנושות או למצער לתועלת העם היהודי?

אם באמת יש הוכחה מדעית מדהימה לאמיתותה של היהדות (או הנצרות או האסלאם) איך זה שלא כל המדענים או לפחות רובם השתכנעו והפכו למאמינים? למה שום קללה של שום רב לא מנעה מהיטלר לרצוח שישה מליון יהודים בשואה אבל שתי פצצות אטום גרמו לכניעתה המיידית של יפאן?

אל תתנו שיגררו אתכם לוויכוח על כל עץ בנפרד כשאתם יודעים את האמת לגבי היער!


דצמבר 2010



חברים ב- עוצב על ידי