אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

הסנדק

מאת עדו

תגובתי זו באה לנוכח איום על אנשי 'חופש', שנשלח בדואר אלקטרוני מגולש דתי בתאריך 19 בינואר 2010, ושצוטט באתר:
אמן תמותו כופרים כולכם תתפוצצו לחלקיקים קטנים בשמיים כופרים ינעל אחותכם הצולעת. אמן תדרסו עוד היום כל האתר שלכם ותעלו לשמיים שם אתם תשלמו ותמשיכו ללכת עד הסוף בכף הקלע

'הסנדק' הוא סרט אמריקאי המתאר את קורותיו של ראש כנופיית עבריינים באמריקה. כנופיה זו קרויה 'מאפיה', ומקורה בסיציליה, ממנה היגרו חבריה לאמריקה .מבחינת מנהיג הכנופיה נחלקים האנשים ל-4 סוגים: (א) חברי הכנופיה ואלו שאפשר לצרף אותם למאפיה; (ב) חברי כנופיות יריבות; (ג) אנשים שאינם חברים בשום כנופיה אבל מתחנפים לאנשי הכנופיה, לפעמים מבקשים מהם טובות ומנשקים את ידו של ה'דון', ראש המאפיה; (ד) הסרבנים החצופים, שמוכנים להתייצב מול ה'דון' ולסרב לו. אלו עשויים להתעורר במיטתם ולמצוא שם ראש כרות של סוס על-מנת שישתקו וישתפו פעולה, על אף שאינם מבקשים כלל לרצוח את הדון או חלילה לדחוק את רגליו.

יש מיעוט לא מבוטל בציבור הדתי שאינו מפסיק לאיים. אומנם בדרך כלל האיום אינו ישיר אלא דרך "הקדוש ברוך הוא", שיסגור חשבונות עם מי שהעליב והתריס אבל צריך להבין - העובדה שהחילוני לא מאמין באיום הזה ומגחך בגינו אינה אומרת שמי שמאיים לא מאמין בדבריו, ומבחינתו זהו איום לכל דבר המכוון לטיפש שאינו מבין מה עומד לקרות לו, ופוחד פחד מוות מעצם האיום.

יש גם כאלו שהאיום שלהם לובש פנים רחומות, הם 'דואגים' לנו ולמה שיקרה לנשמותינו אם לא נתיישר לפי הקודים של המאפיה. בסרט "הסנדק" מנסה היועץ של הדון לשכנע את הקורבן שיעשה את דברו של ראש המאפיה, שכן 'לא כדאי להרגיז את הדון' , וכאשר 'שכנוע' זה נכשל מופיע הראש הכרות של הסוס במיטתו של ה'חוצפן'.

אינני יודע מה היה בעבר, אם היה. בימינו לא תמצא אף חילוני שירצה לחתוך פאות לילדים תימניים אם יגיעו מחר לארץ, כשם שהיום לא ישפכו על אף אחד די-די-טי. אם היו איומים אי-פעם מצד החילונים על הדתיים - וכאמור אינני יודע אם היו בכלל - אין היום סכנה שכזאת. אינני חושב שאי פעם היה חילוני שאיים על הדתיים שישרוף את בתי הכנסת אם לא יעזבו את הדת. אני יודע שלא משנה כמה מנדטים תקבל מרצ - אבל אף פעם לא ייגזר פה בכוח זקנו של מישהו, או שייאלץ איש לאכול חזיר.

הצד היחיד שמאיים כל הזמן, גם כיום, הוא הצד הדתי, וזאת לא משום שפוגעים בחופש שלו, אלא בגלל שמעיזים לומר דברים לא יפים על הדון, סליחה - על הרבי; בגלל שמעיזים לדחוק את רגלי המאפיה מעמדות ההשפעה שלה או להתמרמר בגלוי שיש לה עמדות כאלו. אמנם אסור להטיל רפש בציבור שלם, אבל אותם שמזהירים ב"דאגה יהודית" מפני נקמת השם כל אימת שמישהו כותב או משמיע דברים שאינם מחמיאים לממסד הדתי מבטאים עמדה מנטאלית של עבריינים. אגב, במחקר שנעשה על המאפיה הסיציליאנית, ממנה צמחה המאפיה האמריקאית נוסח 'הסנדק' נכתב, שהעבריין בשירות המאפיה תופס את עצמו כחייל בצבא ולא כפושע. פשוט הנאמנות שלו נתונה למאפיה ולא למדינה.

מי שסבור שאיומי הדתיים הם דברי ליצנות שאין מאחוריהם דבר, וכי אלו הם "עשבים שוטים" בלבד, אל יתפלא אם ימצא עצמו בעתיד לא רחוק "מפוצצים לחלקיקים קטנים", כאיומו עלינו של אותו דתי.


ינואר 2010



חברים ב- עוצב על ידי