אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
האם כשרות טובה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

מכתב בני נוער בנושא ההשתמטות

לאחרונה הנושא של השתמטות משרות בצה"ל עלה לתודעה הציבורית, בין היתר באמצעות מכתבם של בני נוער של "האיחוד החקלאי" בנושא. לכאורה, הנושא אינו קשור לאותם הנושאים בהם אתר ועמותת חופש עוסקים, קרי במאבק לחופש מדת והפרדת המדינה מהדת. עם זאת, אנו חושבים שההשתמטות הקולקטיבית המעוגנת בחוק של מגזר שלם של האוכלוסיה, בטענה ש"תורתו אומנותם" יוצרת לחברה הישראלית בעיה קשה של מסר כפול: מצד אחד מחנכים לתרומה למדינה כערך, ולשרות הצבאי כחובה חיונית ושוויונית, ומצד שני מאפשרים בקלות בלתי-נסבלת להשתחרר מהחובה הזאת בטענה של אמונה דתית. ברור שהדבר מעודד צעירים אחרים, שאינם דתיים, להשתמט מהשירות בצבא מסיבות אישיות-פרטיות כאלו ואחרות.

אין לנו ויכוח עם מי שבוחר לא לשרת בצבא מטעמים אידיאולוגים, ניגש כפרט לועדה המתאימה ומשתחרר מחובת השרות באופן עניני על-פי קריטריונים ברורים. בהחלט יש לנו בעיה עם פטור גורף למגזר שלם, באמצעות חקיקה, הפוגעת באחד העקרונות החשובים ביותר של כל חברה: עקרון השוויון. המצב שנוצר הוא שהחוק מגדיר קבוצה שדמם שווה יותר מדמם של רוב אזרחי המדינה. מצב זה מסכן את עצם קיומנו כחברה, ואיננו יכולים להשלים איתה.

זו הסיבה שהחלטנו להעלות באתר חופש את מכתבם של בני נוער של "האיחוד החקלאי" בנושא ההשתמטות מגיוס, שמופץ לאחרונה בין גולשי האינטרנט הישראלים. מכתב זה אינו מדגיש, וחבל, את ההשתמטות החרדית המאסיבית, אבל אנו רואים בחיוב ובברכה יוזמה של בני נוער לצאת ולהיאבק למען הצדק והשוויון במדינת ישראל. אנחנו ממלאים בזאת את בקשתם של הצעירים "בבקשה עזרו לנו להעביר את המכתב הזה הלאה לכמה שיותר אנשים, גופים חשובים שאתם מכירים", ומוסיפים את הערתנו, שבראש המשתמטים ניצבים אלפים רבים של בחורי ישיבה, שהשתמטותם המאסיבית גורמת לבני נוער רבים להשתמט אף הם מהשירות בצבא, בטענה שאינם מוכנים להיות "פראיירים" של אף אחד.

חשוב שיוזמתם זו של הצעירים תעורר צעירים ובוגרים נוספים, בייחוד את הנהגת המדינה, את חברי הכנסת ואת בית המשפט העליון לבטל לאלתר את הפטור הפסול, הבלתי חוקי בעליל, ולממש את ערך השוויון של כלל אזרחי המדינה הן בחובות והן בזכויות.

חופש

לכבוד: האזרח הישראלי שעדיין אכפת לו.

אנו בני הנוער של תנוער הנוער: "האיחוד החקלאי" מרגישים צורך לשתף אתכם בבעיה כואבת אשר מפריעה לנו ואנו רוצים להפנות אליה את מרב תשומת לבכם.

בעייתנו היא- תופעת ההשתמטות הרווחת לאחרונה יותר ויותר בחברה הישראלית.

לאחר ששמענו בכלי התקשורת שהיום אחוז המשתמטים בקרב בני הנוער הוא 34% (לנתונים שבהם כתוב 28% אין כל קשר לבנות המשתמטות), הצפי שתוך מספר שנים לא רב נגיע למצב שבו 47% בקרב בני הנוער אינם מתגייסים.

זהו מצב שבעצם רק חצי מבני הנוער ישרתו בצבא - (ובעניינו זה יכול לגרום לאסון לאומי, הן במלחמה והן בפילוג החברה הישראלית (חוסר שוויון - מלחמת אחים)).

חשוב לנו להדגיש שאנו מוטרדים משיעור המשתמטים מצה"ל ומוחים נגד אחוזי בני הנוער אשר בוחרים לא לשרת את מדינתנו. נזיפותינו לא נוגעות לאלו שבוחרים להתנדב בדרכם האחרת במדינה כמו לדוגמא בנות השירות הלאומי.

כוונתנו במכתב זה ובפעילויות שלנו היא לגרום לבני הנוער להבין עד כמה חשוב למלא את החלק שלנו כבוגרי בית ספר תיכון במדינה ומבחינתנו כל תרומה שהיא, בין אם היא גיוס לצה"ל ובין אם היא התנדבות בקהילה, משרתת את המדינה וממלא את חלקנו.

אנו קוראים בראש ובראשונה לנבחרי הציבור שיושבים בכנסת שבעיר הבירה להתעשת על עצמם ולהתחיל להראות אכפתיות בנוגע לנושא הנ"ל בפן החקיקתי וכך גם בעידוד גיוס והתווית ערכים דרך מערכת החינוך שכיום מתעסקת רק באיך וכיצד להגיש את הנוער לבגרויות.

אנו שביעיסטים ושמיניסטים שכנראה בבחירות הבאות תהיה לנו את הזכות האלמנטרית של בחירה, מודיעים כי נרצה לראות מפלגה שחורטת על דגלה את הטיפול בבעיה זו ואומרים כבר עכשיו כי נהיה גאים לבחור בה.

להורי בני הנוער- גם לכם יש תפקיד לא פחות חשוב בעניין.

אתם אלה שחיים ומגדלים את ילדיכם בעולם שבו ישנה חשיבה פרטנית, אגואיסטית, לא מתחשבת ואפילו בלתי סולידרית, אנו רואים חשיבות רבה בהקניית ערכים ועקרונות של ציונות, אהבה, הגנה ונאמנות למולדת - כי רק מהקניית ערכים אלו ילמדו ילדיכם את החשיבות בגיוס לצה"ל.

ואם כבר עסקנו בערכים אז יש לנו גם בקשה אליכם - מורי ישראל, אתם ששובתים

על כך שברצונכם לגרום לעתיד טוב יותר למדינה ולמערכת החינוך יודעים על בשרכם מהו חשיבותו של המאבק לחינוך טוב יותר. מכאן, ראוי כי מלבד ללמד את הנושאים הטריוויאלים יש להוסיף לשיעורים הנלמדים בבית הספר גם תכנים של מורשת ישראל ולשפר את דרך העברתם לתלמידים - החל מהשכבות הצעירות בייסודי ועד התיכונים.

ולכל שאר האזרחים הטובים - אתם הקול הדומם שיושב בבית וחושב שאין דבר היכול לגרום לשינוי בעניין.

הצטרפו למאבקנו, התגייסו לצה"ל, הביעו את דעתכם גם אם נראה לכם שאתם בורג קטן במערכת כי זוהי בעצם קלישאה וחשיבה פסולה בהחלט. צאו בהמוניכם לרחובות ותעזרו לנו ליצור קול זעקה חזק אשר יהדהד בקרב החברה הישראלית ויגרום בסופו של דבר לשינוי המיוחל.

בתקווה לעתיד טוב יותר שבו נחייה כולנו במדינה מגובשת, שוויונית, אחראית וסולידרית.

www.ihudnik.com     נוער האיחוד החקלאי.

בבקשה עזרו לנו להעביר את המכתב הזה הלאה לכמה שיותר אנשים, גופים חשובים שאתם מכירים.. יחד נשפיע ונשנה!


פברואר 2008



חברים ב- עוצב על ידי