אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויברא האדם את אלוהים בצלמו
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

אלוהים אינו מרחם על ילדי בית-הספר

מאת רועי צזנה


כשהאמונה מתנגשת עם המדע במדינת ישראל, המאבק מתחולל על גביהם של הילדים בבתי-הספר.

לפני שנה התקשר אלי אחד מחבריי, מורה לפיזיקה בחטיבת הביניים בבית ספר המשתייך למערכת החינוך הציבורית. "שאלתי אותם בשיעור הראשון מהו הגיל של העולם," סיפר לי באי-נוחות, "הם התייעצו עם הרב ועם המורה לתנ"ך ובסוף החליטו על ששת-אלפים שנה."

לכל מי שלמד מדעים, או טורח לקרוא ספרי מדע פופולרי ואנציקלופדיות, סברה זו נראית מופרכת והזויה. לפי האמונות הנוצרית והיהודית, העולם אכן נוצר רק לפני כמה אלפי שנים, אך כל הראיות שהצטברו במאות השנים האחרונות מוכיחות שלא כך הדבר: גיל כדור הארץ בפרט והעולם בכלל עולה על מיליארדים רבים של שנים. ועדיין, בבית ספר ממלכתי אחד, בכיתה ט', קיבלו רוב התלמידים את העמדה הדתית נטולת הסימוכין. הכיצד?

שנה אחת לאחר אותה שיחת טלפון, ביום רביעי האחרון, ה- 3 למרץ, בשעה 12:30 בדיוק, נפסקו הלימודים באוניברסיטה העברית. חברי הסגל, באקט משותף של מחאה, יצאו חוצץ כנגד הערבוב בין מדע ואמונה, והסבירו לסטודנטים אודות ההבדל בין מדע, דת ואמונה. במילים אחרות, הם ניסו לכסות בטיח דק את המחדלים רבי-השנים של מערכת החינוך. בשלוש דקות של הסבר מגומגם קיוו מרצי האקדמיה להצליח ולמחוק את האמונה שהותירו תריסר שנים של לימודים יסודיים ועל-יסודיים, המסתיימות עם גיוס התלמיד לצבא, כשבמקרים רבים הוא עדיין סבור שהעולם נברא בשישה ימים בלבד.

שימו לב שאינני מתווכח על הכוונה שמאחורי אותה מחאה ראויה. מדעני העברית יצאו כנגד עמדותיו חסרות הבסיס של ד"ר גבי אביטל, כיום המדען הראשי של משרד החינוך, שטען כי במידה וספרי הלימוד יציינו כי האדם התפתח מן הקוף, הרי שהוא ירצה שהתלמידים יחשפו גם לדעות אחרות. בכך הוא התכוון, מן הסתם, לאמונות הדתיות הנוגעות לבריאת העולם, מכיוון שבקהילת הביולוגים קיימת אחידות דעים שאין ראיות מדעיות המפריכות את האבולוציה, על אף החיפושים המתמידים אחר כאלו. אם יקום המדען שיצליח להוכיח שכל תיאוריית האבולוציה היתה טעות אחת גדולה, הוא יזכה לתהילת נצח, בדומה לניוטון, דרווין ואיינשטיין. אמונותיו של גבי אביטל, לעומת זאת, אינן מחוזקות בראיות מן המציאות הידועה לנו. אם הוא טוען שאמונותיו שוות-ערך למדע, אולי יוכל גם לספר האם עלינו ללמד בשיעורי מדע את בראשית א', שם בורא האל את האדם והאשה באותו הזמן, או את בראשית ב' - שם נבראה האשה מתוך צלעו של האדם הראשון? מהם הסימוכים המדעיים לכל אחת מהגישות הדתיות הללו? במידה ואין כאלו, מדוע דורש גבי אביטל ללמדן כדעה חלופית לאבולוציה?

כשהאמונה מתנגשת עם המדע במדינת ישראל, המאבק מתחולל על גביהם של הילדים בבתי-הספר

התפרצות הזעם הקטנה של האוניברסיטה העברית, עם כל הכוונות הטובות שמאחוריה, לא תשנה את העובדות בשטח ובבתי הספר: המדע מפסיד והבערות מנצחת. המדענים יכולים לשבות גם יום שלם במחאה על דעותיו וכוונותיו הקלוקלות של גבי אביטל. אז מה? הציבור אינו רוצה שביתות - הוא רוצה תשובות לשאלות: מדוע תיאוריית האבולוציה מקובלת כתיאוריה המדעית החזקה ביותר, ומוכחת עוד יותר מתיאוריית הכבידה או תורת היחסות? איך מסוגלים המדענים לקבוע את גיל כדור הארץ ולהחליט לפני כמה מיליוני שנים חיו אבותיהם הקדומים של הלווייתנים וכיצד הם נראו? וכיצד באמת מתמודדת התיאוריה עם טענותיהם של אנשי הדת הקיצוניים המנסים לשלול את אמיתותה?

התשובות לכל השאלות הללו קיימות, אך הן אינן נגישות בקלות. בתי הספר אינם טורחים כלל ללמד את תיאוריית האבולוציה, למעט לחלק קטן מתלמידי חמש יחידות ביולוגיה. בתנאים אלו, כיצד ניתן להאשים את התלמידים שאינם יודעים מהו גיל העולם? הרי המורה לתנ"ך לימד אותם את האמונה הדתית - ומנין יקבלו את המידע המדעי והמוכח?

הפיתרון של חברי המורה היה פשוט: הוא הקדיש שלושה שיעורי פיזיקה ללימוד הבסיס של תיאוריית האבולוציה, ורק אז חזר לחומר הלימוד המקורי. הוא הבין נכונה, שללא ההבנה שמספקת תיאורית האבולוציה על לוח הזמנים של העולם, ומקומו של האדם בטבע, לא יוכלו התלמידים לקבל בקלות גם דעות מדעיות אחרות. כמה מורים אחרים נוהגים כמוהו?

אם המדענים רוצים להשיב עטרה ליושנה ולכונן מחדש את מעמדה של תיאוריית האבולוציה בקרב הציבור הרחב, הם חייבים להבין שהפתרון אינו יכול להיות פשוט כהפסקת לימודים אקדמית בת-יום. חובה להפעיל לחץ על שר החינוך ומשרד החינוך להכניס את מקצוע האבולוציה כחלק מלימודי החובה בבית הספר, ואפילו בכיתות היסוד. שהרי אם איננו מלמדים את ילדינו את התורה המדעית המוכחת ביותר, כיצד נצפה מהם להתמודד עם טיעונים אמוניים שהופרכו בכל העולם לפני שנים רבות? עתידה של מדינת ישראל הוא בילדיה, ולמענם מוטלת עלינו החובה לשנות את המצב הקיים.

יש להכניס את מקצוע האבולוציה כחלק מלימודי החובה בבית הספר, ואפילו בכיתות היסוד

*  *  *

הערת מערכת 'חופש':

מעבר להזדהותנו המלאה עם דבריו ועמדתו החשובים של רועי צזנה, ברצוננו להוסיף גורם חשוב בדרישה ללמד את עיקרון האבולוציה כבר בבית הספר היסודי. בכל בתי הספר היסודיים בזרם הממלכתי-כללי (שאינו דתי) מתחילים ללמד את התנ"ך בכיתות ב'. עם התחלת הלימוד של ספר זה, שכידוע אינו ספר חילוני, גם לא מדעי, נערכים במרבית בתי הספר טקסים חגיגיים של "קבלת ספר התורה", חלקם מתבצעים בבתי כנסת, כשרבנים מברכים את הילדים לרגל אירוע "חשוב" זה. בטקסים הנערכים בכיתות ובבתי הספר, נכתבים שלטים מאירי-עיניים המצטטים את הפסוקים הראשונים של ספר בראשית, הראשון בספרי התורה שבתנ"ך" "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". זהו החומר היחיד אליו נחשפים ילדינו הקטנים במערכת החינוך בכל הנוגע לסוגיית היווצרות היקום וכדור הארץ בכללו.

אין פלא אפוא שזו הייתה תשובתם של תלמידי כיתה ט' בבית ספר ממלכתי-כללי לאותו מורה. גם אין להתפלא על כך, שהטפות מפי מטיפים דתיים, המגיעות לאוזניהם ולמוחם בשלבים המשכיים של חייהם, נופלות על קרקע קולטת ומאמצת. שכן, מה שמלמדים ילדים בגיל הרך נשאר שמור במוחם שנים רבות כמו היה אמת מוחלטת.


מרץ 2010



חברים ב- עוצב על ידי