אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

טקס קבלת ספר התורה לתלמידי כיתה ב'

האם מותר לערוך טקסים דתיים במסגרת בית הספר?

מאת אמיר, דגניה א'

לעמותת 'חופש' שלום,

אני חבר קיבוץ דגניה א'. בתי לומדת בכיתה ב' בבית הספר "בית החינוך המשותף" שנמצא בקיבוץ. בבית הספר לומדים מהעיר טבריה ומעוד מספר ישובים בסביבה.

בשבוע שעבר נערכה מסיבה לרגל קבלת ספר התורה לתלמידי כיתה ב': המסיבה נערכה בבית-כנסת בישוב גבעת אבני. בתחילת הטקס ברך רב המועצה האזורית את הילדים בברכה דתית, שבה סיפר לילדים על העם הנבחר, חוליה בשרשרת, מי ברא את העולם... וכיו"ב.

לאחר ברכת הרב הוסיפה מנהלת בית הספר נאום דתי משלה, ובסיום הטקס הוצאו ספרי תורה והקהל (חלקו) נישק אותם.

שאלותיי הן:

  1. האם מותר לערוך טקסים דתיים במסגרת בית הספר?
  2. האם משרד החינוך מנחה את בית הספר בנושא דת?
  3. אם כן האם יש הנחיה בקשר לעריכת פעילות רשמית של ביה"ס בבית כנסת?
  4. האם יש גורם רשמי שאחראי על הנושא ואליו ניתן לפנות בתלונות?

בברכה,
אמיר,
דגניה א'

חופש

הערת המערכת:

אנחנו מודים לאמיר מקיבוץ דגניה א' על אומץ לבו בהבאת מידע חשוב זה ומוכנותו לפרסמו בשמו. טקס דתי זה מקובל כמעט בכל בתי הספר בזרם הממלכתי-כללי (שאינו דתי!), הורים רבים רואים בו מעשה שגוי, פסול או גם מתנגדים לו, אבל רק מעטים מוכנים לומר זאת בגלוי ולפרסם את הפרטים, רובם מחשש "שמא יאונה רע" לבנם/בתם.

טעיתם, הורים חוששנים! הרע שיאונה לבנכם/בתכם הוא מההטפה הדתית של אותם רבנים ומטיפי-דת, לא מעמידתכם האמיצה מולם, וביטוי פומבי של התנגדותכם לאקט שגוי ומסוכן זה!

רק לאחרונה כתבה לנו מרים, ופרסמנו את מכתבה בדיוק בנושא זה. כפי שכתבנו בסיום אותו מכתב - מדובר במעשה שגוי מעיקרו ומסוכן, שיש בו זריעת-זרעים דתיים בנפשם הרכה של ילדים קטנים, אשר אין להם יכולת להבחין בין אמת לשקר, ובין אגדה למציאות עובדתית. פה ושם באתר "נגענו" בנושא זה, כמו למשל כאן, ונשתדל לטפל בנושא ברצינות הנדרשת ובהקדם.

אנחנו פונים מעל במה זו לכל ההורים שיש להם ילדים בבתי הספר היסודיים מן הזרם הממלכתי-כללי - אל תסכימו שטקסי קבלת ספר התורה יבוצעו בבתי-כנסת וינוהלו בידי רבנים או שמשי דת אחרים! המורה לתנ"ך טוב/ה ללמד את ילדכם? אם כך - היא/הוא בוודאי טוב/ה לערוך טקס לכבוד תחילת לימודי התנ"ך. וזו רק בקשה אחת. הבקשה השנייה היא, שתבקשו מהמורים ומהמנהלים שיערכו טקסי פתיחת לימוד גם במקצועות אחרים, הן משום חשיבותם, הן על-מנת שילדיכם לא יראו בספר התנ"ך ערך עליון על כל נושא לימודי אחר.

ובקשה אחרונה: שלחו אלינו את סיפור קבלת התורה שעבר ילדכם, כפי שעשו מרים ואמיר.

תודה למרים ולאמיר אמיצי-הלב!


דצמבר 2010



חברים ב- עוצב על ידי