הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

הגימטריה כאמצעי לשטיפת מוח
או, מהי משמעות העובדה ש:
עובדיה יוסף (253) = דברי הבל (253)?

לקט מתוך הפרק "טיעוני מערכת התיחרוד והמענה להם", בספר
ציידי הנפשות - תשובה ל"תשובה"
מאת צופיה ודן מלר
בהוצאת זמורה-ביתן, 1998

מתוך העתונות (מעריב, 26.3.1998):
הרב דוד יוסף, בנו של עובדיה יוסף לנשות ש"ס:
"שמו של ח"כ שריד שווה למילה שקר"

"הרב יוסף ביצע חישובים בגימטריה... הרב יוסף אמר כי תרגום שמו של ראש תנועת מרצ, יוסי שריד, בגימטריה שווה למילה שקר. הסכום שמתקבל מחישוב המילים הוא זהה ושווה ל- 600 !".

(אנחנו חייבים לציין, כי חלק מאתנו שאינם רוחשים חיבה יתרה ליוסי שריד, די אהבו את הגימטריה, וחלק שכן אוהבים את יוסי שריד התעצבנו, אבל נחזור לעניינינו)


יש לנו הפתעה בשבילך, יוסל'ה דוידל'ה היקר! גם עם השם שלך אפשר לשחק במשחקי ילדים: "דוד יוסף" בגימטריה שווה ל- "כסיל טמא", שכן המספר בגימטריה של שתי מילים אלו = 170. מעניין? מוזר? תמוה?

כלל וכלל לא! כל אחד יכול לשחק בחישובי מילים, ולהגיע למסקנה - חיובית או שלילית - כרצונו! יוסל'ה דוידל'ה הפגין כבר בעבר את יכולתו לנצל את ארס האפעה שבשמו, ולתקוף בכלי נשק גימטריים את כל מי שהוא שונא. ב"הארץ" מיום 25.4.97 תקף את בית המשפט הגבוה לצדק של מדינת ישראל, וכך פורסמו דבריו:

"בג"ץ בגימטריה = המן; זה האויב האמיתי של הציבור הדתי... אני מצפה שהציבור הדתי יתעורר סוף סוף ויבין כי האויב האמיתי הוא הבג"ץ"...

לא רק לדוד יוסף מותר לשחק משחקי גימטריה. מי שמנסה לפגוע בזולתו באמצעות הבלים חייב לדעת, שחרב הגימטריות חרב פיפיות היא, ועליו להיות מוכן שגם הוא עצמו ייפגע מאותם כלים של הבלים שהוא הפעיל:

אל המעיין (216) = הבל הבלים הכל הבל (216)
דוד יוסף (170) = כסיל טמא (170)
יוסף (156) = אפעה (156)
דוד (14) = ביב (14)

ויש עוד אפשרויות רבות!


מי שמאמין שלמשחקי גימטריה ילדותיים ונחמדים יש משמעות מעשית, חייב לגשת בדחיפות לבדיקה רפואית. לאלו שאינם מבינים במה מדובר, נביא לקט מתוך הספר "ציידי הנפשות" (מאת צופיה ודן מלר, בהוצאת זמורה-ביתן), עמ' 94-100, שדנים בנושא:

הגימטריה היא ביטוי מספרי של אותיות הא"ב העברי, שבו ה-א=1, ב=2, ק=100, ת=400. (קיימות גם גימטריות נוספות, ולא כאן המקום לדון בהן). במקור שימשה השיטה אמצעי הוראה להקל על הזיכרון בשינון חומר נלמד, בייחוד באותן תקופות רחוקות בהן לא היה קיים כלל טקסט כתוב.

הגימטריה שימשה תמיד שעשוע "חוכמולוגי", כשמילים שונות בעלות משמעות או קשר כלשהו, נזדווגו להן לפתע בשל הזהות המספרית שניתנה להן. דוגמה: המילים "סוד" ו"יין" שתיהן בגימטריה 70, ושתיהן צורפו יחד במשפט התלמודי הנחמד "נכנס יין יצא סוד", שמשמעותו - המשתכר איננו מסוגל לשמור סוד.

אנשים שונים, בהם חסידי קבלה ומטיפים לדת, מנצלים את שעשועי הגימטריה לצרכיהם, ומוכנים להקדיש לכך את כל חייהם, משום שנדרש זמן רב למצוא מילים שיש ביניהם קשר גימטרי. למעשה, כל אדם יכול לשחק בגימטריות כאוות נפשו, ושללו תלוי במידת הזמן שישקיע במשחק. השאלה איננה כמות החומר שיפיק, אלא המשמעות שתהיה לדבר. הבה נשתעשע גם אנחנו יחדיו כאן:

לצד המילה "המן", שבה השתמש דוד יוסף, שערכה בגימטריה 95, עומדת שורה ארוכה של מילים בעלות אותו ערך מספרי: לינה, ניהל, הכליל, נאמד, הכסיל, מלכה, המלך, ועוד רבות, ובהן גם ראשי התיבות בג"ץ. אדם יכול לעשות שימוש באלה לפי מצב רוחו, אמונתו או השקפתו. דוד יוסף (אגב, "יוסף" בגימטריה = "אפעה") בחר להצמיד את המילה "המן", על משמעותה השלילית, ל"בג"ץ". אחר רשאי להצמיד למילה זו את המילה "המלך" ולהחליט, אם ירצה, שמלך מסוים, נניח דוד "המלך", שהוא בגימטריה "המן", דינו כדין המן, וכך להוליכנו לגירסה המלומדת שהוא "האויב האמיתי של הציבור הדתי", כטענת דוד יוסף לגבי בג"ץ. מדוע לא? או, לחילופין, להחליט, ש"בג"ץ" הוא "המלך", דהיינו, המלך המשיח, והוא שיגאל את ישראל. ומכאן, אפשר בכל חג ומועד לרקוד ברחובות ולשיר: "בג"ץ! מלך ישראל! חי, חי, ו-ק-י-א-א-ם!"

ועוד לשימושם של ידידינו החרדים חובבי היידיש (מי שמשחק גולות ביידיש אנחנו מניחים שהוא חובב של השפה הזו): ערכם בגימטריה של המילים "משיח עכשיו" = 764. אם "משיח עכשיו" יקבל מהרבי 1 (דולר), תהיה הגימטריה החדשה שלו 765. מספר זה זהה לערכו בגימטריה של המשפט "קלטע לוקשען" (ביידיש: שטויות במיץ עגבניות).

כאמור, לכל מספר יש שורה ארוכה של מילים תואמות, ואין גבול למיגוון הביצועים בגימטריה שיש ביכולתנו להחיל על כל מילה, לחיוב או לשלילה, לשמחה או לעצב, לשנינות או לתפלות. למשל: הפסוק מקהלת "הבל הבלים הכל הבל" ערכו בגימטריה 216. זהו גם ערכה של המילה "דברי" )216). מכאן, שאם נבקש ללעוג לאדם כלשהו, איש ציבור או מפשוטי העם, זה המשמיע דברי הבל בגימטריה, או זה הלומדם מפיו, נצמיד את משפט קהלת לדבריו ונקבע, ש"דברי" אותו אדם אינם אלא "הבל הבלים הכל הבל".

 


אפריל 1998