היכן היה אלוהים בשואה?מאמר שני בנושא - למאמר הראשון ראה כאן
מאת כתב חופש לענייני אין-אלוהים השאלה "היכן היה אלוהים בשואה?" היא שאלה מובנת מאליה, ודומה שאין אדם מאלה שנחשפו הן לשואה הן לאגדת האלוהים, שלא שאל את עצמו ואת זולתו שאלה מעין זו. שכן, אל שמתיימרים לטעון שהוא דואג ואוהב ושומר ומגן, בייחוד שהוא גם כל-יכול שברא הכול, לא היה מאפשר השמדה אכזרית של שישה מיליון מ"בניו האהובים", ועימם עוד כמה מ"ברואיו", בני האדם. מה כבר לא ענו חסידיו של אותו אל? הרי מתירוציהם לבדם היו יכולים לקבל דוקטורט, ואין כמעט תירוץ מאלה שהועלו על-ידם, מבלי לחשוב על הבלותם של אותם תירוצים, שלפני שאמורים היו לספק תשובה לשואל, נועדו לחזק את נפשם של המשיבים, ולאפשר להם להמשיך לחיות ביודעין עם שקר. "אין תשובה לשאלה כזאת" , כתב בני, "משום שאנו לא מסוגלים לתאר את אלוהים, ומה הוא, ומה הוא עושה בתקופות שונות", ובכך הוא מייצג את אלו מבין המאמינים, שבכנות-לכאורה אומרים את שבלבם. כנות-לכאורה, משום שקיים כאן חוסר יושר אישי: מהו אלוהים, מה מעשיו - אינם יודעים, אבל הם כן "יודעים" ש"ברא" את העולם על כל הקיים בו, וש"נתן" תורה ל"עמו" ישראל ו"ציווה" עליו לקיים את "מצוותיו". "גם את הטוב נקבל מאת האלוהים ואת הרע לא נקבל?" אמר בפי איוב לאשתו עורכו של ספר איוב (ב10), וכך אנחנו לבני: את מה ששתלו במוחך חסידיו בנושא האלוהים אתה מקבל, ואת הרע העומד בסתירה לדבריהם אינך מקבל?
לאחרים יש תשובות אחרות: "כדאי שתסמוך על אלוהים שהייתה לו סיבה" כתבה לנו יעל;
התייחסותנו החוזרת באתר חופש לשאלה "היכן היה אלוהים בשואה" לא באה אלא לאחר הצהרות חוזרות ונשנות מפי רבנים ועסקנים מראשי ההנהגה הדתית-חרדית, כשלגירסתם "אלוהים הביא את השואה בגלל חטאיהם של בני ישראל, שלכאורה לא מלאו את מצוותיו..." ראה בבמת חופש.
הגדיל מכולם הרב שך, שנתן אישור בחותמת הבד"ץ שלו ("יתד נאמן") לטענה, שאלוהים הביא את השואה: "... וכי ללא סיבה עמד עלינו הצורר
לכלותנו? הלא מאמינים אנו בהשגחה, הרי דבר כזה של הריגת יהודים לא היתה מאות שנים? אלא התאסף חשבון ארוך עד שנתמלאה הסאה, עד
שהגיע רגע לתשלום החשבון שמוכרח היה להיות שואה. כך יהודי צריך להאמין, ואם אינו מאמין כך, הרי הוא כופר בעיקר! ולאחר שנהרגו שישה
מיליון יהודים, התחיל חשבון חדש! ומי ערב לנו שזה יקרה שוב מאות שנים? אולי הסאה תתמלא עוד שנה שנתיים?... הרי בסופו של דבר עלולה
להתמלא הסאה!..."
ב-6 בדצמבר 2008 העלה שבועון דתי בשם "עולם קטן" תשובה גאונית לשאלה הבלתי-פתורה-עד-לרגע-זה של תעלומת האלוהים בשואה. התשובה מובאת במסגרת שיח במדור שאלות ותשובות, וכך משיב נציג השבועון (המקור שמור במערכת חופש):
לפנינו שיטה מתוחכמת להתחמק מתשובה ע"י הסטת השואל משאלתו הבלתי-נוחה וניתובו למסלול נוח, בו יכול אדם מאמין באלוהים להטיף מוסר לכל האחרים. הדמגוגיה לה נזקקים מטיפים אלו גורסת קיומם של שני מסלולים: עיקרי וטפל. ברגע שניפול בפח שטמן לנו הדתי, ונקבל מבלי משים הנחת יסוד זו, או אז יחל הדיון מה כאן עיקר ומה טפל, והמלל יישפך כמים ממרומי הניאגרה, מבלי שבן השיח התמים ישים לב כיצד סבבוהו בכחש. לא, אדון שבועון דתי - אין כאן שתי שאלות, וממילא אין כאן עיקר ואין גם טפל! קיימת אך ורק שאלה אחת, וזכותנו המלאה לשאול אותה בריש גלי מבלי שתרשה לעצמך למנוע אותה: היכן היה האלוהים בשואה? זו השאלה, ועליה ורק עליה יש להשיב. ביחס לשואה אפשר ומותר להעלות שאלות רבות נוספות, כמו מעשיהם של הנאצים כבני-אדם, ועוד. השאלה "היכן היה האדם בשואה" היא בהחלט שאלה נכונה, וראוי להקדיש לה - וכבר הוקדשו לה במות נכבדות, אלא ששאלה זו ושאלות דומות אחרות אינה יכולה לשמש תחליף לשאלה "היכן היה אלוהים בשואה", שהיא שאלת ששת המיליונים, ששום מאמין דתי לא נתן תשובה כנה והוגנת לגביה, וכל הדיון בשאלת ההטעייה "היכן היה האדם בשואה" אין בה אלא כדי להסיח את הדעת מהעיקר, ולהציג לשואל תשובה-לכאורה, בתקווה שיבלע את הפיתיון ויעניק לשבועון הדתי את הנאת הציד. תשובה כנה והוגנת, אחת ויחידה לשאלה "היכן היה אלוהים בשואה" נתנו יהודים, שעד לשואה היו דתיים, כמו חיים כהן ז"ל, לשעבר שופט בית המשפט העליון, כפי שנכתב באתר חופש:
שתי האופציות הללו שהעלה השופט חיים כהן, הן השתיים היחידות האפשריות לאדם תבוני ובר-לבב, ושתיהן מוליכות לאותה מסקנה מעשית: שאין טעם להוסיף ולשמור את מצוות "האל" - אם משום שאינו קיים, ואם משום שאדם מוסרי ותבוני אינו יכול לקבל קיום שכזה - היינו הך. מכאן ברור אפוא מדוע אין האדם הדתי והמאמין יכול להתמודד באופן אובייקטיבי עם שאלה זו, המעמידה אותו במצב של דיסוננס קוגניטיבי, המקעקע את שלוות נפשו, ואולי את כל בניין הקלפים שבנה לעצמו כמשמעות קיומו עלי אדמות. אכן דרוש אומץ-לב של ממש כדי להניח לדבר כזה להתרחש, ולא רבים הם בני האדם, כשופט חיים כהן, שיוכלו לאתגר הקשה הזה. ינואר 2009 |