הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

פילים פיתחו ניבים קטנים יותר כתוצאה מציד

תירגום ברשות מאתר Environmental Graffiti
תורגם על ידי ניצן

תקופה ארוכה חשבנו כי יש צורך באלפי שנים של אבולוציה כדי ליצור שינויים מזעריים לכאורה במיני בעלי חיים.


פיל אפריקאי

עם זאת, נראה שלפחות במקרה אחד, האבולוציה פועלת במה שמצטייר כמהירות סילונית. במהלך 150 השנים האחרונות, אוכלוסיית הפילים בעולם פיתחה ניבים קטנים הרבה יותר.

גודלם הממוצע של ניביו של הפיל האפריקאי הצטמצמם עד כדי חצי במאה ומחצה האחרונות. פילים הודים עברו גם הם הקטנה דומה בגודל הניבים.

המומחים סוברים שהאבולוציה המהירה של יונקי היבשה הגדולים הינה תוצאה של ציד בלתי חוקי. זואולוגים מאוניברסיטת אוקספורד משערים שציידי שנהב, המחפשים את הזכרים הגדולים יותר בעלי הניבים הגדולים ביותר, גרמו להרגלי הרבייה של החיות להשתנות במהירות במשך זמן קצר.

הניבים הגדולים ביותר הינם של זכר הפיל האפריקאי הגדול. ניבים אלה חשובים ביותר להתנהגות הפילים, כאשר ניבים גדולים יותר מתבטאים בדרך כלל באיום על זכרים קטנים יותר, או בנצחון בקרבות על נקבות פילים. אך כאשר נהרגים בעלי החיים הגדולים ביותר, משתנה תבנית ההתרבות של החיות. בקצרה: ללא הזכרים הגדולים יותר בתחרות, הזכרים הקטנים יותר עם ניביהם הקטנים יותר יתרבו באופן מוצלח יותר, ולצאצאיהם יהיו ניבים קטנים יותר.

יאן דאגלאס המילטון מאירגון "שימור הפילים", ממחברי המחקר, אמר לעיתון "Telegraph": "מה שנראה הוא שגודל הניבים הממוצע קטן במידה רבה מאז אמצע המאה ה-19. הנתונים מגיעים מסטטיסטיקות לגבי המסחר, ומרשימות של ציידים ברחבי אפריקה, המגלים שקשה הרבה יותר למצוא שלל גדול יותר. למרות שחלק מהסיבות יכולות להיות עקב המחסור בבעלי חיים מבוגרים יותר, אפשרי הדבר שהתקיים לחץ של ברירה טבעית גנטית נגד מידת ניבים גדולה, לחץ אשר עלה במשקלו על-פני התועלת באותם ניבים בתחרות עם זכרים אחרים להשגת נקבות."

ראו גם: Telegraph

Elephants Evolve Smaller Tusks Due to Poaching


ינואר 2008