הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

דרווין למתחילים

יקיר אלקריב

הועתק ברשות - התפרסם בידיעות אחרונות במוסף "זמנים בריאים"

הגילוי שמערכת החינוך בישראל בקושי עוסקת - גם לא במגמות המתקדמות לביולוגיה - בצ'ארלס דרווין, לא הפתיע אותי. אחרי הכול, מיהו בכלל חוקר הטבע הבריטי המחונן לעומת שלל הפטפטנים שכל גיהוק שלהם קנה את מקומו בנצח ברגע שהוגדר כ"חובה לבגרות"?

נכון, קצת קשה להאמין שדמוקרטיה ליברלית מתקדמת, הרואה בעצמה מעצמת היי-טק עולמית, מלמדת עדיין את עולליה שאלוהים ברא את העולם לפני 4,000 שנה בשישה ימים, ונח ביום השביעי. זה סיפור נחמד אולי כסוג של פולקלור עממי, אבל הנסיון להעביר אותו כתאוריה "מדעית" פשוט מגוחך.

"אני לא מבינה מה אתה מתבכיין כל כך," אמרה לי אשתי כששטחתי בפניה את טענותיי. "אם לא מלמדים את הילדים דרווין בבית הספר, אז תלמד אותם בעצמך. מה יכול להיות יותר 'זמן איכות' מזה?"

כרגיל - היא צדקה. חיש קל הכינותי קורס מזורז בשישה פרקים. זהו לדעתי המינימום שכל ילד בן-זמננו חייב לדעת על דרווין והאבולוציה:

  1. דרווין אינו "אבי תורת האבולוציה". קודם כול, מפני שהאבולוציה אינה "תורה", אלא עובדה מוכחת לגמרי. היא "תאוריה" ממש כפי שהטענה שהשמש זורחת במזרח ושוקעת במערב היא תאוריה באסטרונומיה.

  2. דרווין לא היה הראשון שהגה את הרעיון של התפתחות המינים באמצעות ברירה טבעית. קדמו לו כמה וכמה הוגים מתחומים שונים. למעשה, דרווין מיהר לפרסם את "מוצא המינים" ב-1859 רק משהבין שאם לא יעשה זאת מהר, מישהו יקדים אותו.

  3. דרווין מעולם לא טען "שמוצא האדם מן הקוף" - טענה שמרתיחה את החוגים הדתיים-שמרניים למיניהם. הטיעון הנכון הוא שלאדם ולקוף יש אב קדמון משותף. דרווין חיכה עד 1871 לפני שפרסם את הטענה בספרו "מוצא האדם". כצפוי, אנגליה הוויקטוריאנית הזדעזעה עד עמקי נשמתה. מאז חלפו יותר מ-140 שנה, אבל עד היום קיימים כאלה המתקשים להתמודד עם הטענה (המסולפת ממילא).

  4. אם היה צל צילו של ספק בקשר לדרך שבה התפתחו המינים, הגיע חקר הגנום והסיר גם אותו. כל הניסויים והממצאים שהתקבלו בחקר הגנום לא רק חיזקו את טיעוניו של דרווין, אלא הוכיחו אותם ממש. העובדה שלאדם ולשימפנזה גנום המשותף ב-99% מוכיחה שדרווין צדק יותר מכפי שאפילו הוא היה מסוגל לשער.

  5. לאבולוציה כולה, כמו לקיומו של המין האנושי כולו, אין שום ערך או משמעות הנמצאים מעבר לגבולות התודעה האנושית. אין הבדל בין הנגיף העלוב ביותר של נזלת ל-DNA המורכב והמפואר של טיגריס. מנקודת מבט אבולוציונית, שניהם בסך הכל מנגנונים לשכפול DNA, ושניהם נחוצים ומיותרים בדיוק באותה המידה.

  6. לא שזה באמת חשוב או משנה, אבל אם מתעקשים, אפשר ליישב בקלות את הסתירה בין האבולוציה לבריאה. אדרבא. הבריאתנים יכולים לראות באבולוציה הוכחה לכך שהבריאה לא היתה אקט חד-פעמי, אלא היא הליך ממושך.

 


פברואר 2013