הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

אז מה בעצם יש לי נגד הדת

מאת: עדו סוקולובסקי

אני ממליץ לכולם לצפות בהרצאה הזאת ביו-טיוב על הכחשת השואה. המרצה מתארת כמה הצחיק אותה בהתחלה הרעיון שאפשר בכלל לערער על עובדה היסטורית מובהקת כמו השואה. בשלב מוקדם מאוד היא הפסיקה לצחוק והבינה שהעניין רציני. נכון, אף היסטוריון ראוי לשמו לא יכול לערער על שפע העדויות והראיות החותכות להתרחשותה של השואה. לרוע המזל ישנם אנשים שלא מעוניינים באמת ולכן שום כמות של ראיות חותכות לא תשכנע אותם. כמובן שהם לא יגידו את זה בקול רם. דרך הפעולה שלהם היא להשתמש בכלים של המחקר ההיסטורי, כלים שנועדו כדי להגיע לחקר האמת, כדי להפיץ שקרים ולסלף עובדות. הנה, יש עדות אחת שקצת סותרת עדות אחרת (בלתי נמנע כשמדובר במיליוני עדויות) אם כך אולי הדברים לא קרו בדיוק כך? ואם הם לא קרו 'בדיוק' לפי הגירסה הרשמית אולי הם לא קרו בכלל? אם זוכרים שהנאצים לא רצו שום חופש דעה ושום הטלת ספק בדברי השלטון זה מרתיח במיוחד לראות את יורשיהם מגלגלים עיניים לשמיים ושואלים מדוע עליהם ללכת כסומים בארובה אחרי הגירסה הרשמית של הממסד. מכחישי שואה הם תמיד אנשים עם השקפת עולם ומסקנות מוכנות מראש. הם מנסים להציג את הדברים כאילו היסטוריון נבר בראיות והגיע למסקנה אחרת מהמקובל אבל אם מצליחים לגלות מי מממן אותו אדם או מוסד - מגלים גורמים עם אידאולוגיה מאוד מסוימת שיש להם אינטרס בהפצת השקר.

מזכיר לכם משהו? כי כך בדיוק עובדת הדת וכך עובדים המחזירים בתשובה. אותם אנשים שחופש הדעה והמחשבה לא קיים בעולמם מנסים לצוד נפשות של חילונים על ידי שימוש באותם כלים של הטלת ספק ובחינה מחודשת של רעיונות קיימים. 'ובכן מנין לך שהמדע נכון?' ישאלו אותם מחזירים בתשובה. כמובן שבישיבה שממנה הם באו מאוד לא רצוי לשאול 'מנין לנו שהתורה נכונה?'. 'מדוע אתה מאמין למדען? כי יש לו חלוק לבן?' הם יקנטרו את החילוני בעוד שברור שבעולמם חייבים להאמין למה שאומר הרבי ואוי למי שיעז להטיל ספק.

האם אפשר להשוות מבחינה מוסרית בין אדם שמכחיש את האבולוציה למכחישי השואה? ברור שלא, ברמה המוסרית אדם דתי יכול להיות אדם חיובי לגמרי שהדת שלו שולחת אותו להקים בתי ספר באפריקה או להחביא יהודים במרתף ביתו. לכל מי שנאלץ לשהות בבית חולים בישראל ידוע שמתנדבים חבושי כיפה מסתובבים שם ומחלקים אוכל וממתקים למאושפזים. מצד שני יש אנשים דתיים שמרסקים מטוסים לתוך בניינים או שורפים למוות נער חף מפשע. תגידו שאין קשר בין הדברים? ברגע שבו אתה יכול להתעלם מהעובדות לפי הנוחות שלך אתה רשאי לעשות מה שעולה על דעתך. אם אתה אדם חיובי תעשה טוב אבל אם לא?

הכחשת השואה אפשרית רק בעולם שבו אפשר להפוך את התבונה לשפחת האמונה. לא מדובר בדתות בלבד. גם אמונה בקלפי טארוט, קריאה בקפה, תקשור עם חייזרים, קבלה ואסטרולוגיה בנויות על התעלמות מעובדות לא נוחות והמצאת 'עובדות' לפי הצורך. בנוסף צצה לה מדי פעם איזו 'שיטה' חדשה עם שם מפוצץ שבה נהוג להשתמש בשפה 'מדעית' כביכול כדי ליצור רושם רציני. כמה פעמים נתקלנו במונחים כמו 'תדרים', 'ערוצים' או 'אנרגיות'? כמה מאותן 'שיטות' התגלו בבדיקה מקרוב כשרלטנות מוחלטת?

באופן פרדוקסלי הדבר אמור להטריד במיוחד אותנו כיהודים. כיהודים למדנו על הרדיפות שהיו מנת חלקם של אבותינו במשך אלפיים שנה. ויש דבר אחד שחזר על עצמו בכל עלילה שרקמו כנגד העם היהודי: העובדות לא עניינו את האנטישמים מעולם.

חופש

ניקח שתי דוגמאות מייצגות: כל מי שיודע משהו על חוקי הכשרות יודע שבשר מוכשר הוא בשר שאין בו דם. בוודאי שחוקי הכשרות אוסרים לאכול על יצורים חסרי פרסות שאינם מעלי גירה, לכן ארנבים למשל אסור לאכול וכמובן שלא חזירים, שפנים וגמלים. אין שום ספק שלפי חוקי הכשרות בשר אדם הוא פסול לחלוטין לאכילה. עדיין עלילת דם עקשנית גרמה לנוצרים להאמין שיהודים מערבבים דם נוצרי בבצק שממנו מכינים מצות. לא הגיוני מבחינה עובדתית אבל את הנוצרים זה לא עניין.

במלחמת העולם הראשונה יהודים (סליחה, גרמנים בני דת משה) נלחמו שכם אל שכם עם חבריהם הגרמנים בני דת ישו. סבלו איתם בשוחות, נפצעו ומתו יחדיו. יותר מזה. היהודי פריץ האבר אחראי אישית לכך שגרמניה החזיקה מעמד במלחמה הרבה מעבר לצפוי. האבר הוא שהמציא את הדשן המלאכותי שאיפשר לגרמניה לעבד את שדותיה למרות שהוטל עליה מצור. הוא גם אחראי להמצאה הפחות סימפטית של גז הכלור. קשה לחשוב על גרמני אחר שתרם יותר מהיהודי האבר למאמץ המלחמתי הגרמני. ושוב, גם כאן הסתבר שהעובדות פשוט לא עניינו את אלו שמראש החליטו שהיהודים הם האשמים בכל הצרות. שלושים שנה אחרי שהיהודים הוכיחו שהם פטריוטים גרמנים למופת הם מצאו את עצמם נרדפים ומושמדים כאויביה של גרמניה.

לאדם נאור יש בעיה. אם הוא ירדוף את כל מי שמאמין בדברים בלי בסיס הוא יהיה כמו האויב. אם נשלח לבית סוהר את מי שמאמין בדברים חסרי בסיס לא נהיה שונים מהאינקוויזיציה שרדפה את הלא מאמינים. אז לא, אין פה קריאה להטלת סנקציות כלשהן על אנשים דתיים. אבל הגיע הזמן להפסיק עם היחס הסלחני כלפי עיוות העובדות לפי נוחותו של המאמין.

היה זה פילוסוף בשם אדמונד טיל שאמר 'מי שמאמין במשהו רק כי זה עושה לו נחת אינו שונה באופן מוסרי ממי שרוצה כסף ולא אכפת לו איך ישיג אותו'.

במבט ראשון זאת נראית אמירה מוזרה. אדם רוצה להאמין בבודהה, בישו או בנומרולוגיה. למי זה מפריע? אבל אם נקבל את הגישה שזה לגיטימי להאמין במה שגורם לך נחת, מה נגיד על מי שרוצה להאמין שהיהודים הם גזע נחות שצריך להשמיד אותו? למה שלא יאמין ששחורי עור צריכים להיות עבדיהם של לבני העור? הרי זה מה שעושה לו טוב.

אנחנו היהודים שיודעים היטב כמה הרסנית יכולה להיות אמונה שאין מאחוריה דבר צריכים להיות הראשונים לזהות את הסכנה במדור האסטרולוגי בעיתון, בשיטת הטיפול החדשה עם השם הלועזי המפוצץ, בחוברת ההסברה על כוחה של תורת הקבלה. כל אלו, גם אם לא בכוונה, מכשירים את הדרך לנתעבים שבפשעים. הגיע הזמן שנעלה את רמת השיח הציבורי ונשים ללעג ולקלס את אלו שבודים דברים מדמיונם.

 


אפריל 2018