הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

הכותל לא יופרד מהחילוניים!

ראה גם: "הפרדה בכותל - תגובה לכתבה בעיתונות"

כאשר חלק מאיתנו היו ילדים, ביקרנו בכותל עם משפחתנו. היה זה לאחר מלחמת ששת הימים. חיים חפר כתב על הכותל הזה שטרם ראה צנחנים בוכים, ועם ישראל בא בהמוניו לראות ולגעת בשריד למורשת ההיסטורית.

מי שלא ביקר בכותל זמן רב יופתע לגלות שכבר אי אפשר לראות אותו תוך כדי תנועה. רחבה גבוהה מגודרת חומה חוסמת את שדה הראייה וחוצצת בין "הקדושים" הניגשים ליד הכותל, לבין האוכלוסיה המעורבת. הגישה לכותל עצמו כרוכה בהפרדה בין המינים. הצנחנים שיחררו, החרדים השתלטו. ליד הכותל עצמו יש רק גברים ונשים לחוד. יתירה מזאת: גם לשטח "מעורב" שנמצא בקירבת הכותל (לא ממש ליד) חייבים להיכנס גברים ונשים בשערים נפרדים.

וזה מחזה העיוועים המתגלה למגיעים למיתחם: כניסות נפרדות לשני המינים בשמירה קפדנית, אחר-כך רחבה קטנה "חופשית" ואז השטח הנפרד ליד הכותל עצמו. אם תבוא משפחה נורמלית לבקר בכותל, יאלצו להיפרד בכניסה ולשוב ולהיפגש ביציאה, ולא יוכלו לחוות חוויות ביחד. כך כל זוג בני אדם, כולל (ובמיוחד) תיירים מארצות תרבותיות ונורמליות. אין במדינת ישראל אפשרות חוקית לגבר ואשה לגעת ביחד באבני הכותל.

 
הכותל אז ועתה

ועם האוכל בא התיאבון, לכן התעוררו החרדים לאחרונה: אם הצליחו לקבל שליטה על האזור הצמוד לכותל, למה לא לנסות להרחיב את השליטה על האזור שאחריו? מקומם גם שינוי הסטטוס קוו "המהולל" שכל-כך חשוב לדתיים כשזה נוח להם. כנראה שכבר לא נוכל לעמוד גם מול הכותל ולחבק את איש את אישתו, אם השינוי המוצע יעבור.

לאור הכוונה לנגוס גם במיתחם המצומצם שנותר לאוכלוסיה הישראלית המבקשת לבקר במקום על נשיהם וטפם, גבר אשה וילד, יצאה עמותת 'חופש' בתגובה באתר הכותל עצמו. בצהרי יום שישי 21 באפריל 2006 הגיעה קבוצת אנשי 'חופש' למקום, מצויידת במודעות חילוניות. המודעות ניתלו על קיר ההפרדה והיוו גורם לשיחות וויכוחים:


הכותל: הפרדה מביאה אסון

לאחר מספר ימים, ביום שני 24 באפריל 2006, הגישה התנועה הקונסרבטיבית עתירה לבג"צ באותו עניו: זכותם לקיים את זיקתם לכותל לפי אמונתם ואורחותיהם (ראו כאן וכאן).

וכך מסתבר כי מה שנראה כשטח כבוש בגדרות ומחולק בחומות עדיין מתסיס חלקים בציבור, שנושלו מגישה חופשית לאחד האתרים המרכזיים במורשת היהודית.

וכאילו כדי לזרות לנו מלח על הפצעים, מצאנו בחדשות היהדות של nrg תיאור מופלא כיצד עומדים בקרוב המבקרים החילונים בכותל המערבי בירושלים "ליהנות" משירות חדש: דיילי הכותל - צעירים חובשי כיפה יעניקו שירות הסברה והדרכה למבקרים החילוניים באתר, בנושאי הנחת תפילין ועוד. אנו מציעים להעניק שירות הסברה והדרכה למבקרים הדתיים והחרדים באתר בכמה נושאים חיוניים לפני כן.


מאי 2006