הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

אתר הביטוח הלאומי - דניאל בגוב ה-il

מאת: ניצן

מבין כל הפירסומות שמעטרות לאחרונה את מסך הטלוויזיה שלי, אני מחבב במיוחד פירסומות לאתרי אינטרנט. יש בהן סוג של יריה עצמית ברגל - קריאה לצופה הנאמן לעזוב את המסך הגדול וללכת למצוא ניחומים בחיקו של אחיו הקטן.

אין מה לעשות - יש להודות כי למרות הקידמה הטכנולוגית החודרת בצעדי ענק למסכינו, קטנים כגדולים, עדיין קיימים דברים שנוח יותר לעשותם בהישענות אחורה אל מול המסך הגדול, לעומת דברים אחרים שנוח יותר לבצעם ברכינה קדימה אל זיו פניו של מסך המחשב האישי. בוודאי יותר נוח מאשר לעמוד בתור ישראלי בבניין זר ומרוחק. לשלם את תשלומי הביטוח הלאומי לדוגמא.

גם פרנסי הביטוח הלאומי יודעים זאת, מה גם שמשכורתו של דף זוהר באינטרנט זולה לאין ערוך משכרם הממוצע של אי אילו פקידים בשר ודם באותו בניין זר ומרוחק. כיוון שכך, לא ממש נותרתי פעור פה כאשר פרסומת לאתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי והשירותים הגלומים בו התברגה לה בזמן ארוחת הבוקר למרקע, אל בין הפרומו של "ארץ נהדרת" לתכנית הבישול הנוכחית.

כשוחר אינטרנט בכלל, וחובב שימוש בכרטיס אשראי באינטרנט בפרט, החלפתי מסכים. הקלדתי במרץ את מה שצריך, והגעתי לארץ הביטוח המובטחת. בחרתי בקישור המיוחל "תשלומים" שהוא, אם תרצו, נשמתו ומהותו של כל אתר אינטרנט מודרני, וכמו משה על הר נבו נותרתי וחצי תאוותי בידי: "לקוחות נכבדים, האתר סגור כעת. האתר יפתח במוצאי שבת" הודיע לי המוסד לביטוח לאומי, המפרסם את מרכולתו קבל עם וטמבלוויזיה.

חופש

טוב, אתם צודקים, זה לא היה בדיוק ככה. האמת היא שנכנסתי קודם לכן וראיתי את האזהרה בעלת הסתירה-העצמית שאומרת "האתר פועל בכל ימות השבוע, 24 שעות ביממה, וסגור מכניסת שבתות וחגים ועד צאתם", והאמת היא שעשיתי זאת לאחר שקיבלנו לא מעט פניות וקובלנות בנושא זה.

אתם חייבים להודות שהעניין מרגיז למדי, וגם מעלה מספר שאלות מטרידות. מה כוונתו של המוסד לביטוח לאומי בסגירת האתר? האם הוא לוקח על עצמו תפקיד לא לו "לחנך" את גולשיו ברוח היהדות האורתודוקסית? יש מישהו המכריח את הגולש הדתי שאינו חפץ בכך, להיכנס לאתר התשלומים של הביטוח הלאומי ביום ששי בערב עם צאת הכוכבים? ומתי בדיוק פנוי זמנו של אדם מן היישוב לסידור עניינים באינטרנט, אם לא בסופי שבוע?

אתרי אינטרנט רבים וטובים בכתריאלבקה שלנו (עיירה יהודית מסיפוריו של שלום עליכם) חיים ובועטים בשבת קודש. חלקם אף נושא בגאון את הסיומת "gov.il", רוצה לומר - שירות מודרני לאזרח אפשרי ואפילו קל. שום ברק אינו יורד מן השמיים ומשבית אותם כעונש, וניתן אפילו להתווכח האם יהיו למאן דהוא טענות במקרה שלא יעמוד מצדו השני של הקו מענה אנושי למקרה חירום. אינני בטוח שמענה זה זמין לדוגמא בשעות לילה חילוניות וקשות, וממילא גם אינו נדרש מי-יודע-מה באינטרנט. והרי זה בדיוק מהות העניין הטכנולוגי - כל התורה כולה על רגל אחת.

חופש

אתר המוסד לביטוח לאומי נועד לשרת את כלל אזרחי המדינה, לא רק יהודים ולא רק דתיים. "פורטל השירותים והמידע הממשלתי" - זה שאתר הביטוח הלאומי נמנה על ענפיו - מתפאר באופן בולט במגוון קהלי היעד אליהם הוא פונה, כולל תושבים חוזרים וישראלים בחו"ל, אשר אצלם מבקרת מלכת השבת בשעות אחרות דווקא.

אתר המוסד לביטוח לאומי מתהלל גם, כחלק מהנושאים בהם הוא עוסק, "בנגישות" הרבה אליו. הנה ציטוט חלקי: "המוסד לביטוח לאומי כגוף שאחראי על הביטחון הסוציאלי של אזרחי המדינה, רואה באתר האינטרנט חלק בלתי נפרד מערוצי השירות לציבור ... רבים מדפי המידע באתר נגישים ברמה "2" על-פי הנחיות ארגון W3C העולמי" - הנחיות אשר מנסחיהן דווקא חשבו גם על תזמון הולם של התכנים, ולא רק על השימוש במקלדת וגודל "הפונט". וכי מה אעשה (או מה יעשה אזרח המתמצא פחות בדקויות הדתיות) אם תוך כדי תהליך התשלום, שאינו קצר כלל ועיקר, יחליט הרבי של הביטוח הלאומי שהתחיל איזשהו חג אשר מחייב את סגירת אתר התשלומים? האם בטוח יחסית לשלם עם כרטיס האשראי שלי באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי?

חופש

יש להודות: אזהרה על החידלון התשלומי הממשמש ובא מופיעה מראש באתר התשלומים. עם זאת, איכשהו הוא לא בדיוק מסתדר עם הנאורות והקידמה שמנסים להקרין מדינת ישראל בכלל והמוסד לביטוח לאומי בפירסומותיו המושקעות בפרט. ישראל מנסה מזה תקופה להצטרף לארגון הבינלאומי לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, ה-OECD, בין היתר - לצורך שיפור תדמיתה ועידוד השקעות זרות. המוסד לביטוח לאומי משקיע לאחרונה במשרדים נוצצים, אתר אינטרנט מתקדם ופירסומות יקרות. אלה גם אלה אינם נופלים בקנה אחד עם שירות חדשני אשר מושבת כ-15% מהזמן על פי קריטריונים מתקופת האימפריה הרומית.

חופש

 

מאז שפירסמנו מאמר זה התקבלו לגביו מספר תגובות (בינתיים לא מהביטוח הלאומי עצמו).

גולש אלמוני כתב לנו כי זהו כנראה מעשה ידיו של איזשהו דתי, שחשב "לזכות את הרבים"... אבל, ראה זה פלא: הוא - הגולש - בדק בעצמו וראה שאפילו אתר "הידברות" החרדי המחזיר בתשובה פועל גם בשבתות, כרגיל!

רוני הדגיש כי מתן שירותים דרך האתר אינו דורש התערבות אנוש, ולכן אין בהפעלת האתר בשבת עבירה על חוק שעות העבודה והמנוחה. מאידך, דווקא הפסקת פעילות האתר בשבת ומועדי ישראל דורשת התערבות יזומה, או לפחות תכנות מפורש ועדכון שעות כניסת ויציאת שבת וחג, על חשבון משלם המסים, כמובן. אי לכך, אין דרך אחרת להבין את ההשבתה היזומה של השירות המקוון אלא ככפייה דתית: הרי אף אחד לא מחייב אדם מאמין להשתמש בשירות בשבת, ואין יתרון לגולש בשבת על-פני שומר השבת, ביחס לשירות הניתן.

אילן ציין כי יש שירות נוסף של ביטוח לאומי - יש להם תיבת דואר מחוץ למשרדים, שמאפשרת (במצב שבו אתה צריך רק להגיש להם טופס ואינך יכול להגיע למשרדים בשעות שהסניף פתוח) להוריד את הטופס באינטרנט, למלא אותו, לחתום ולשלשל להם לתיבה שמחוץ למשרד, 24 שעות ביממה... כמעט. למה כמעט? כי הוא ניסה את השירות הזה בפתח תקווה (כתריאלבקה של ימינו), ומצא שמכניסת השבת יש מחוץ למשרד ואחרי תיבת הדואר גם שער ברזל שנועלים אותו לשבת...

אילן גם הוסיף והקשה בסוגיה הבאה: נניח מצב שבו אזרח חייב כסף לביטוח הלאומי, ולפי החוק צריך לשלם, נאמר, עד ה-15 לחודש כדי להימנע מקנסות: האם כשהאזרח רוצה לשלם ביום ששי בערב שחל לאחרונה ב-15/1/2010 לפי ספירת הגויים (ששי בערב=לאחר כניסת שבת) - האם עקב סגירת האתר לשבת, כשנאלץ לשלם ביום א' (או במוצ"ש) - הוא יחויב בקנסות? (יצויין כי באותם מקרים בודדים בהם בדקנו, התאריך האחרון לתשלום משום מה לא יצא בששי-שבת... כנראה יד אלוהים.)

ראו גם הכתבות הבאות ברשת:
רוצים לשלם לביטוח לאומי? לא בשבת - Ynet, גל מור, 26/6/05
אתר התשלומים של הביטוח הלאומי סגור בשבת - Ynet, אהוד קינן, 22/3/06


ינואר 2010