הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

שערוריית ה"דת ומדינה" החדשה בצה"ל

מאת דני צ.

לאתר 'חופש' שלום,

ראיתי שקישרתם באתר את הידיעה שפורסמה באתר ynet בתאריך 2.12.2009, לפיה חייל קיבל עונש של 20 יום מחבוש בעוון בישול בשבת. אין ספק שלנו, כאתאיסטים, אגנוסטים וכדומה, חוקים דתיים באשר הם מצטיירים כאיוולת, וכליאת חייל שבישל מזון בשבת נראית לנו כרשעות לשמה.

לאחר שקראתי בעיון את הידיעה התברר כי אותו חייל מדובר הוא חייל בעייתי ועל כן קיבל עונש כה חמור.

פשפשתי בזיכרוני מתקופת השירות שלי. הייתי מפקד צוות בגדוד תותחנים, ולכן שמתי עצמי בתרחיש המדובר. זוכר אני כי היו לי חיילים עם בעיות משמעת, שעל אפי וחמתי הצליחו לחמוק מעבירות מרתיחות. לו היה בצבא חוק האוסר על שירה במקלחת הייתי דורש ממפקד הגדוד שישליכם לכלא גם על עבירה זו, ובלבד שיבוא על עונשם.

דברים נוספים הזכורים לי משירותי הסדיר ומשירות המילואים (זיכרונות טריים יותר כמובן) הם, שעקב ריבוי חיילים שהם הדיוטות בכל הקשור לדת, חילול כשרות של מטבח צבאי היה אירוע כמעט יומיומי, והעניין נסגר כמעט תמיד בשיחת הבהרה. דבר נוסף - תמיד ניתנה לחיילים חילוניים אלטרנטיבה, קרי - פלטת שבת, הזמנת אוכל לבסיס וכו'. דבר נוסף שלמדתי הוא המשפט הבא: "בחר את הקרבות שלך".

אמנם זה עצוב שבאלף השלישי רבים מאיתנו שבויים במיתוסים מעידן הברונזה, אך אם חפצי חיים אנחנו במזה"ת, עלינו, מחד, לשתף את אחינו התועים והפתאים בשירות הצבאי, ולבוא לקראתם בדברים מסוימים (בחזקת: "אל תהיה צודק תהיה חכם"), ומאידך - להמשיך בעבודה הנהדרת שחברי 'חופש' עושים שנים רבות: להפיץ חומר הסברה, שייתכן ויביא את בשורת המדע והחשיבה הרציונאלית לציבור הרחב.

דני

חופש

הערת המערכת: בידיעה ב-Ynet נכתב: 'מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "מדובר בחייל שנשפט למחבוש בשל התנהגות בלתי הולמת בכך שבישל בשבת, ועבר על חוקי הצבא. החייל מוכר כבעל בעיות משמעת בעבר".' כלומר, הידיעה מזכירה את היותו מוכר בכעל בעיות משמעת, אך קושרת את העונש למעשה הספציפי האמור. איננו מכירים את העובדות במקרה זה מעבר למה שנכתב ונאמר בתקשורת. ברור לנו כי עבירה על חוקים דתיים לכשעצמה אינה מצדיקה כליאה, כמו גם שחשוב לעיתים להיות "צודק" מאשר להיות "חכם". מבלי להיכנס לפרטי המקרה חשוב לנו להדגיש כי לדעתנו עצם החלת חוקים דתיים על ציבור שאינו דתי היא בלתי חוקית בעליל. עם או בלי קשר למקרה הנדון, הגיע הזמן שצה"ל, כמו המדינה כולה, ישכילו להפריד בין דת ופולחניה לבין חיי העם והמדינה ככלל. על המדינה ועל צה"ל מוטלת החובה לאפשר לאזרח וחייל דתי לקיים את אורח חייו באמונתו, מבלי לפגוע, להציק ולכפות על אזרח וחייל שאינו דתי לנהוג כדתי, ולהיכלא בבית סוהר על נושאים הקשורים בדת.


ינואר 2010