הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

פינת ההיגיון - או - בראש פתוח

כחילונים אנחנו חיים את חיינו בלי להזדקק לקיומו או לשיתופו של גורם חוץ-אנושי כלשהו בחיינו (אלוהים, למשל). המושג "חילוני" כולל רמות וסוגים שונים של השקפת חיים ועולם: אתאיזם, כתפיסה לפיה אלוהים איננו קיים, אגנוסטיות, כתפיסה המטילה ספק בקיומו של אלוהים, וגם אם קיים אין בכוחנו לדעת אודותיו דבר, דאיזם, אמונה בקיומו של אלוהים תוך שלילת הדת. פנתאיזם, קבלת הטבע כ-"אלוהים", או ה-"נון-תאיסטים" (Non-Thesists) שאינם מאמינים ללא הגדרה נוספת אחרת. ראה מילון חופש באתר.

כל אלו יחדיו נאגדים בשם העממי "חילוניות", ולצורך נוחיות הטיפול בנושא לא ניכנס בהקדמה זו לדיון מעמיק בכל אותם סוגים. המשותף לכל השקפות העולם הללו הוא ההיגיון, כאשר "אמונה באלוהים" מיסודה נוגדת את ההיגיון, בהיותה מבוססת על רגש ורגשות מיסטיים בלבד. מציאותו של היגיון מחייבת קיומו של ראש פתוח, שאיננו נעול על "קונספציות" חתומות, על דעות קדומות, על מיסטיקה או על שיעבוד רוחני למישהו או למשהו.

אתרי אינטרנט חילוניים קיימים בשפע בעולם סביבנו, שכן לא רק יוצאי הדת היהודית מוצאים צורך או חובה לדון בהשקפת עולמם החילונית, אלא גם ובעיקר יוצאי הדתות הנוצריות למיניהן. בארץ פעל אתר אתיאיסטי אחד, וחדל - לצערנו. אתר "חופש" הוא כיום האתר החילוני הפעיל והנרחב ביותר בישראל. עם זאת, מרוב עיסוק בנושאים "בוערים" וזהות יהודית חילונית, נדחק לקרן זווית באתר הטיפול בנושא המהותי - אי קיומו של כוח עליון (אלוהים), או אי-הרלוונטיות של אופציה כזו לחיינו כאן, היום או מחר.

החלטנו לכן לפתוח פינה מיוחדת באתר חופש, שתוקדש לנושא העקרוני הזה, בלי קשר מחייב ליהדות, לדת היהודית או לעם היהודי. הפינה תכלול הפניות לאתרים חילוניים בעולם הוירטואלי, דעות, מאמרים, ספרים, היסטוריה של החשיבה הלא-דתית, ועוד. שם הפינה הוא "פינת ההיגיון" או "בראש פתוח", והיא תכבד את כל השקפות העולם המשוחררות מתלות חשיבתית או קיומית באלוהים. בין חברי הצוות יש אתיאיסטים ואגנוסטים, והפינה פתוחה גם לדאיסטים ולפנתאיסטים.

מי שיש לו חומר בנושאים אלו, או מקורות מידע, כתובות של אתרים, ספרים או מאמרים, או שיש לו חומר משל עצמו - מוזמן לשלוח אלינו. נצטט את שמות אלו שמוכנים להיחשף, ונשמור בעילום שם על אלו שאינם מוכנים לחשיפה.

שלכם,

צוות פינת ההיגיון
או
צוות בראש פתוח

פינתם באתר חופש של האתיאיסטים, האגנוסטים, הדאיסטים והפנתאיסטים וכל יתר הלא-מאמינים באלוהים.