הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

"פוצצו את בית ההסתדרות"

מאת עדו

מכירים את המערכון של אפרים קישון על בית ההסתדרות? במערכון מתעורר המספר השכם בבוקר למשמע דפיקות רמות על הדלת, "פוצצו את בית ההסתדרות בלילה" מודיע לו השכן הנרגש ,"מה אתה עוד ישן?" המספר הנדהם מסיט את הווילון ורואה מעבר לכביש את בית ההסתדרות עומד על תילו ומכאן מתחיל למעשה המערכון , בעוד המספר מנסה לשכנע את השכן העקשן להביט מעבר לחלון ולראות את הבניין עומד מתבצר השכן בעמדתו שכן הוא שמע את הבשורה מקונשטטר והרי לקונשטטר יש רדיו חדיש שקולט אפילו את הונג קונג אז איך אפשר בכלל להתווכח אתו? או שמא אתה קורא לקונשטטר שקרן בלי בכלל להכיר אותו אדוני? ולמה בדיוק להסתכל אם שמעתי את הידיעה ממקור מוסמך! בסוף כשהמספר הנרגז גורר את השכן העקשן אלא החלון ומכריח אותו לפתוח את עיניו מסביר לו השכן הכול בהגיון - אמנם פוצצו את בית ההסתדרות אבל בלילה הספיקו לבנות אותו מחדש. ככה הם יודעים לבנות המנוולים כשמדובר בבניין ששייך להם.

כמערכון זה יכול להיות מצחיק, חוסר האונים והתסכול של המספר מול השכן, האבסורד של מי שיש לו 'מקור מוסמך' בשם קונשטטר שמשום מה משכנע אותו יותר ממראה עיניים. כל אלו מצחיקים מאד כשאנחנו בתפקיד הצופים. זה קצת פחות מצחיק כשאתה מוצא את עצמך בתפקיד הדמות של המספר מהמערכון. פתאום אתה מגלה שאתה לכוד בתפקיד שנכתב לך במין מערכון מוזר, מתפתל מרוב תסכול ומורט את שערותיך נוכח האבסורד בעוד הצד השני ממשיך לטעון בשלווה אינסופית שיש לו 'מקור מוסמך' ומסרב לפקוח את עיניו.

כזו היא ההרגשה העולה בי בכל פעם שאני נתקל בדמותו של הדתי הספקן. הדתי הספקן הוא מין טיפוס מיוחד. בעוד כולנו הולכים כעדר צייתן אחרי דברי המדענים (שאכן משתנים לפעמים כשמתגלה משהו חדש שמפריך את כל מה שהיה ידוע עד כה), הוא, הספקן חובש הכיפה, יודע גם יודע שבמדע יש לעיתים זיופים. מישהו גם לחש על אוזנו שלמעשה המדע מבוסס במידה רבה על אקסיומות שאינן ניתנות להוכחה. בקיצור מדובר במישהו שלא נולד אתמול ולהבדיל מאיתנו ששומעים לכל שרלטן לבוש חלוק, הדתי הספקן לא ממהר להשתכנע.

אבל הוא מוכן להאמין שסיפור אדם וחווה קרה באמת. שהמבול אכן התרחש. שאליהו הנביא באמת עלה לשמיים במרכבת אש. יש לו גם הוכחות נחרצות - למשל שמעמד הר סיני התרחש בפני מיליוני אנשים, נו, אז איך אפשר להתווכח עם זה? הנה למשל מה שכותב אדם דתי לאתר חופש : "דבריך לגבי כך שהתורה הייתה יכולה להיכתב ע"י כל אדם לפני 3300 שנה שגויות מיסודם. חיבור זה לא תואם בכלל לתקופה של אותם ימים מכל הבחינות: יחס לעבדים ...הלכות מלחמה ושבויים, יום מנוחה בשבוע,7 ימים בשבוע, ערכים אוניברסאליים שהיום מסתמכים עליהם - בבירור אפשר לומר שהתורה מנותקת מהזמן שבו היא מיוחסת. ולא ניתן לייחסה לאדם.

ומה הוא כותב על המדע? "לגבי הוכחות שהתורה היא אמת - אתה לעולם לא יכול לדרוש הוכחות חותכת שהרי אפילו במדע הרוב המוחלט מסתמך על תיאוריות שמשתלבות עם המציאות - כוח הכבידה, שדות אלקטרו-מגנטים, פסיקה פילוסופית, מבנה האטום - כימיה, המדענים הם האנשים עם האמונה החזקה ביותר שלמרות שיש דברים שאתה לא רואה הם פשוט קיימים כי אתה מרגיש אותם והם עומדים במבחן התוצאה.."

אוי איזה ייאוש. ממש כמו לשכנע אדם שבית ההסתדרות עומד על תילו כשהוא מתעקש שיש לו 'מקור מוסמך' בשם קונשטטר.

חופש

ובכן רבותי הדתיים: אי אפשר להיות ספקן ובעל מחשבה חופשית רק לכיוון אחד. אם מה שמדענים מגלים אחרי שנים של מחקר הוא מוטל בספק אז ספר שמתוארים בו כל כך הרבה דברים שלא ייתכנו ו/או שאין להם שום ביסוס איננו אפילו מוטל בספק, הוא בגדר אוסף אגדות עם שחלק מסוים מהם מבוסס (במעורפל) על דברים שהיו. פשוט אבסורדי להתווכח על תורת האבולוציה (שמקובלת היום על רוב המדענים) או על המפץ הגדול (כנ"ל) ובדרך כלל בלי להבין כלום בנושא ובו בזמן להיות משוכנע שהתורה ניתנה לנו על ידי בורא העולם למרות שיש בה שגיאות.

כן, זה בסדר גמור לא לקנות כל מה שאומרים לך, אבל אם המדענים יכולים לטעות אז חז"ל לא? אפשר להטיל ספק בתיאורית המפץ הגדול אבל להאמין בסיפור בריאת העולם שלפיו הצמחים התחילו לצמוח על כדור הארץ לפני שהירח והשמש נוצרו? מה, אתם לא מרגישים כמה זה טיפשי?

אדם כזה איננו באמת ספקן, הוא לא באמת טיפוס משופשף שאי אפשר לרמות אותו. בדיוק להיפך. אדם כזה מגוחך כמו השכן במערכון שמוכן להסתמך רק על מקור 'מוסמך' ומסרב לפקוח את עיניו למציאות. ולאחד כזה אומרים - קונשטטר טוען שלא היה מעמד הר סיני ולקונשטטר יש רדיו חדיש, אז אנחנו מאמינים לו ולא לך.

 


אוקטובר 2011