הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

טוב שם טוב משמן טוב

כיצד שומרת הרבנות על בריאותנו

מאת ניצן

כספי המיסים שלנו מממנים גם את אתר האינטרנט הרשמי של "הרשות הארצית לשירותי דת", ובו מתריעה הרבנות הראשית לישראל מדי מספר ימים על פלוני או אלמוני, אשר - רחמנא ליצלן - נתגלה פירור גבינה צהובה במסעדתו הבשרית, או שמא התערבבו צלחותיו הלא-מוכשרות אלו באלו.

והנה, באחד מהעדכונים האחרונים גילינו את ההנחייה הבאה:

"בביקורות שנערכו ע"י מפקחי הרה"ר לישראל, נמצא כי במספר חנויות לממכר המבורגר ומזון מהיר, בעלי המסעדות נוהגים למחזר שמנים אשר נעשה בהם שימוש במהלך היום ולסננם ע"מ לעשות בהם שימוש חוזר למחרת. דא עקא, כי השמנים נוקזו ממטגנות שונות אשר בחלקן טוגן בשר ובאחרות טוגנו דגים. בהתאם לנהלי אגף הכשרות הארצי יש להקפיד שלא לערבב מוצרי דגים ובשר ("חמירא סכנתא מאיסורא") ועל כן, על המשגיחים לוודא כי תיעשה הפרדה מוחלטת במיחזור שמנים אלו. אי ביצוע נוהל זה מהווה עילה להסרת הכשרות במקום."

אתם הבנתם את זה? הנה, נדגיש שוב את ההנחייה החשובה: "על המשגיחים לוודא כי תיעשה הפרדה מוחלטת במיחזור שמנים אלו". רוצה לומר, מה שחשוב זה לא מיחזור וסינון הג'יפה מאתמול. זה לא ממש מעניין את אלוהים. מה שחשוב לו יותר זה עירבוב הג'יפה שנגעה בבשר בזו שנגעה בדגים. המתמטיקאים שביניכם יכולים לנסות ולהוכיח בשיטת האינדוקציה, שאם משתמשים כל יום בשמן מאתמול, אז בעצם בכל יום משתמשים גם ב(קצת) שמן מלפני הרבה הרבה זמן שעבר הרבה הרבה טיגונים כשרים למהדרין.

בסרט הידוע "בריאן כוכב עליון" של חבורת מונטי פייטון, מתווכחים בלהט בריאן וחייל רומאי, כיצד לאיית בלטינית מדוייקת את הכיתוב "רומאים לכו הביתה", אותו מקבל לבסוף גיבורנו כעונש לכתוב מאה פעמים על-גבי קיר ציבורי גדול. החייל לא ממש מתעניין בתוכן הכיתוב, כל עוד האיות עונה לחוקי הדקדוק הלטיני המדוייקים. הדת משעשעת לעיתים הרבה יותר מהקרקס המעופף של מונטי פייטון. או שלא.


מרץ 2007