הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

שכר ועונש ושפלות

מאת דרור

בשבוע שעבר קרתה תאונה נוראה: תלמיד כיתה ו' נהרג בטיול השנתי כאשר ענף של אקליפטוס שהכיתה שלו ישבה מתחתיו נפל ופגע בו.

לא עברו ימים ספורים ומנכ"ל עיתון "יום ליום" של ש"ס כתב בעיתון שלו על התאונה. ככה צוטטה הידיעה על ידי כתב ynet:

מאמר המערכת של בטאון ש"ס, "יום ליום", קושר בין מותו של הנער ספי פיקרביץ' בן ה-12 מנפילת ענף אקליפטוס, לבין העובדה שמדריך קבוצת הנערים סיפר "סיפור על השטן ואלוקים ששתו ביחד בירה", בדיוק ברגעים שבהם קרס הענף.
...
על מאמר המערכת חתום מנכ"ל העיתון, רפי מלאכי, מבכירי ש"ס. מלאכי מצטט מהעיתונות כי "לא נשבה רוח, שום תלמיד לא טיפס, היה שקט מוחלט והכל היה ממש נחמד, התלמידים ישבו ושמעו מהמדריך 'סיפור על השטן ואלוקים ששתו יחד בירה'".

את דבריו הבאים מסייג מלאכי ומדגיש כי "אין אנו מתיימרים לנחש חשבונות שמים. אפילו לא לחשוב בכיוון זה". יחד עם זאת, הוא כותב כי "אל הלב מתגנבים הרהורים עצובים שקשה לדחוק אותם לחלוטין על צירוף מקרים עצוב וטראגי ועל מעשה שטן שמצליח בדיוק כאשר נשמעים דיבורים אומללים וצורמים שכאלה מפי מדריך המייצג את מערכת החינוך הישראלית".

קראתי את הכתבה ונהיה לי רע. משום מה לא ציפיתי, אפילו לא מרפי מלאכי, לשפלות כזו. הדם עדיין טרי אבל רפי מלאכי לא מפספס שום הזדמנות כדי להפיץ את אמונות ההבל שלו בין קוראיו. מה זה משנה אם יכול מאד להיות שההורים האבלים יראו את הכתבה וזה יוסיף עוד סבל לסבלם? העיקר שלא מעט מהקוראים של העיתון יבינו כמה גדול אלוהים ונורא. בעיקר נורא. האמת שזה לא חדש בכלל. לפני כמה שנים התנגשה רכבת באוטובוס וילדים שהיו בטיול נהרגו. אחד יצחק פרץ, רב בישראל ולימים גם שר, גם הוא במקרה מש"ס, הודיע שהסיבה היא מזוזות לא כשרות בבית הספר או בבתי התלמידים. ויש עוד המון דוגמאות.

מה שזעזע אותי זה חוסר האנושיות. לגבי כל השאר אין לי שום טענות לרפי מלאכי: המסקנה שלו לגבי האסון הזה היא מסקנה שמתבקשת אצל כל מי שמאמין באלוהים (אותו אלוהים שאיכפת לו מה אנחנו עושים). לפי כל מי שמאמין באלוהים כזה מה שקרה מאד פשוט: אלוהים שמע בדיחה, התעצבן והרג ילד. או שאלוהים ראה מזוזות לא כשרות והרג ילדים. האמת? קטן על אלוהים. לעומת מה שאלוהים עשה בשואה, הכל מתגמד.

כמובן שהאכזריות הזו לא נראית הגיונית למאמיניו של אלוהים עלי אדמות. רבים מהם יגידו לכם ש"אי אפשר להבין את דרכו של אלוהים", או ידברו על "גלגול נשמות", או ימציאו סיבה אחרת.

באמת, יש סיבה אחרת?

בואו נראה מה כותב ספר הספרים הקדוש על מעלליו של אלוהים. תקראו בבקשה בספר מלכים ב', פרק ב', פסוקים כ"ג וכ"ד. מסופר שם על אלישע הנביא ועל כמה ילדים ש"צוחקים עליו":

"ויעל משם בית אל, והוא עולה בדרך, ונערים קטנים יצאו מן העיר ויתקלסו בו ויאמרו לו: עלה קרח על קרח. וייפן אחריו, ויראם, ויקללם בשם ה'; ותצאנה שתיים דובים מן היער, ותבקענה מהם ארבעים ושני ילדים".

אתם צריכים פירוש לקשר הברור בין המעשה והעונש של אלוהים? אני לא צריך פירוש, ואני לא מתפלא על המחשבות של רפי מלאכי ורבים כמותו, שמבחינתם ספר המיתולוגיה היהודי (שיש בו גם חלקים נפלאים ומרתקים), התנ"ך, הוא ספר קדוש, דברי אלוהים חיים.


מאי 2001