הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

למה האידאה הזו קיימת כבר אלפי שנים?

מאת: שאול ברונר

כשאתאיסטים אומרים ש"אין אלוהים", הם מתכוונים שאין מישהו/משהו שיצר עולם ב-6 ימים והוציא איש מבטן לווייתן. הם גם לא מקבלים את דעת הפילוסופים היווניים שהוא יצר עולם אבל אין לו שום קורלציה [יחס הדדי] לבני האדם, למעשיהם, תפילותיהם, חטאיהם ולאכילת טריפות.

אבל באמת אין אלוהים? אלוהים זה סוג של אידאה [רעיון], שבשמה שרפו מכשפות ובשמה הנביאים אמרו את הדברים הכי יפים בהיסטוריה: וגר זאב עם כבש.

הנאציזם היה האלוהים של גרמניה מ-1933 עד 1945. הקומוניזם היה האלוהים של בריה"מ, סין וכו'. לאידיאות יש כוח עצום. כמעט אותו כוח שהמאמינים מייחסים לאל.

אידאות באות והולכות, אבל האידאה הזו כבר קיימת אלפי שנים וכנראה שתתקיים עוד אלפי שנים. בארץ הקודש, היא הולכת ומתחזקת.

חופש

ולמה האידאה הזו קיימת כבר אלפי שנים? למה היא בלתי מנוצחת? כי היא נותנת למאמינים את הטוב ביחד עם הרע. שורפים מכשפות אבל מקבלים גם גן עדן. מקבלים תקווה למשיח, לתחיית המתים. ויש תפילות, שאולי תתגשמנה ואולי לא, אבל נותנות תקווה. כמה מבין המאמינים יודע, כמו פרופ' לייבוביץ', שהתפילות הן חלק מצרמוניה [טקס] שחובה לקיים ואין לצפות שתתגשמנה? אמונה ופילוסופיה לא הולכות טוב ביחד. לייבוביץ' יש אחד בהיסטוריה. האמונה נותנת למאמין את הפסוק שנשמע לחילוניים/אתאיסטים נורא, אבל הוא נפלא לנפש האדם: "אלוהים נתן, אלוהים לקח, יהי שם אלוהים מבורך." יש משהו יותר טוב מזה לנפש האיש המתאבל? הקתולים הוסיפו משהו נפלא לדת: כומר מוודה. פסיכולוג בחינם שסולח לך ומנחם אותך ומעודד אותך. אני רואה בסרטים ומתפעל מהרעיון הזה.

האידיאה הזו הפכה לסוג של גֵן. לא כזה שאפשר לראות במיקרוסקופ. גֵן מנטלי. בגלל זה העוצמה שלה. היא הפכה לחלק בלתי נפרד מהיצור האנושי. בשם מי/מה האתאיסטים מלים את הבן שלהם? בשם מי/מה האתאיסטים חוגגים בר מצווה לבן שלהם? כמה מבין האתאיסטים דורשים ממשפחתם (כמו אבא שלי) להיקבר בקבורה חילונית כדי שלא ישמיעו את הקישקושים בארמית על קברם?

סטאלין, הרוצח הפסיכופת, פחד מהדת והגדיר אותה, בצדק, אופיום להמונים. זה לא מסביר את סוד עוצמתה? זה מטמטם להיות מסומם, אבל זה נותן גם המון טובות הנאה.

 


נובמבר 2018