הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

ארון הספרים של 'חופש'

אחת ממטרותיו של אתר 'חופש' הנה לעבות ולחזק את מודעותו של היהודי החילוני לזהותו, לתרבותו, למורשתו כמו גם למחשבה הכלל-עולמית בנושא האדם, ערכיו וזכויותיו, החשיבה החופשית כערך ומקומו של המדע אל מול האמונה הדתית.

לעולם לא נוכל להקיף את הכל, בוודאי לא לדון בכל הנושאים בתחומים החשובים והיסודיים לנו. להשלמה חלקית של החסר הרב הזה בא ארון הספרים שלפניך, שיתעדכן מעת לעת. הוא בא כהשלמה למדור הספרים הקיים באתר, אשר מביא בהרחבה ביקורת והסבר לחלק מן הספרים.

הספרים המומלצים על ידינו לקריאה מסודרים בארוננו על חמישה מדפים ראשיים:
|
מדע והיסטוריה | הגות ויהדות חילונית |
| דת, אמונות, חזרה בתשובה, יציאה לשאלה | תנ"ך והלכה יהודית |
| כללי |


מציין ספר חדש בארון

מדע והיסטוריה
אבולוציה: מדארווין עד ה-DNA דן גראור האוניברסיטה המשודרת
  הספר מציג את הבסיס למדע האבולוציה, ומדגיש את השינויים שחלו בהבנתנו את התהליך מאז ימיו של דארווין ועד לתקופתנו, לאחר שהתאפשר לאנשי המדע של ימינו לחקור תכונות תורשתיות ברמה הבסיסית ביותר של מעבר האינפורמציה הגנטית - רמת ה-DNA. הגנטיקאי תאודוסיוס דובז'ינסקי ביטא את דעתו על האבולוציה במלאת 100 שנה לפרסום "מוצא המינים" מאת דארווין: "כל דבר בביולוגיה אין לו מובן אלא לאור תורת האבולוציה". ד"ר דן גראור, מהמחלקה לזואולוגיה בפקולטה למדעי-החיים באוניברסיטת תל-אביב סבור, שאמירה זו נכונה היום יותר מתמיד.
אטלס השמיים הישראלי צפריר קולת, ויל טיריון מפה
  מידע אסטרונומי היסטורי, מיתולוגי, תרבותי, לשוני וספרותי, בליווי מפות וצילומים של תופעות ומכשירים.
אל קצה היקום מאיר מידב רמים
בכור המהפכה המדעית אהרן קציר עם עובד
  הסבר בשפה המובנת לכל על טיבה של המהפכה המדעית, הצגת הישגי המדע בתחומים שונים, הבעיות והאתגרים שהתפתחות זו מציבה בפני החברה הישראלית.
הגן האנוכיי ריצ'רד דוקינס דביר
  תאור ברור ומרתק של האבולוציה - אולי המהפיכה החשובה ביותר בחשיבה המדעית. בשפה מובנת לכל אדם ובסגנון חי וקולח מציג דוקינס את האבולוציה, תוך שהוא מחייה את הסבריו בשלל דוגמאות מעולם החי והצומח. בפרקים האחרונים לוקח הספר את הקורא גם אל העידן החדש בהגות האבולוציונית - האבולוציה של הגנים, ומשליך ממנה לאבולוציה של רעיונות.
הטיפוס על ההר הבלתי סביר ריצ'רד דוקינס דביר
  הפרכת טענתם של הבריאתנים, השוללים את האבולוציה. האבולוציה משולה לטיפוס על הר, כאשר כל צעד, גם אם הוא קטן, הינו הסביר ביותר לאותה נקודה. לטיפוס כשלעצמו אין יעד מוגדר מראש, אלא לצעד הבודד בלבד.
היעשות אדם איאן טטרסל מאגנס
  האבולוציה וייחודיות האדם: מהו להיות אדם? לאן מועדות פניו של המין האנושי? סיור מופלא אל נבכי העבר ואל מסתורי העתיד.
היקום וכל אשר בו טימותי פאריס מעריב-הד-ארצי
המדענים הגדולים מלווין בראג ידיעות אחרונות
  על שנים-עשר מדענים אשר שינו את פני העולם ב-2500 השנים האחרונות.
המיתולוגיה של הרוע גיורא שוהם האוניברסיטה המשודרת
  פרופ' גיורא שוהם מנסה להסביר את השואה על בסיס המאקרו-קרימינולוגיה וגורמים מכינים שונים, כולל רקע היסטורי. זוהי התמודדות ייחודית מסוגה עם איימי השואה היהודית והאלימות הנאצית.
הנס החמישי - החיפוש אחר מוצא החיים פול דייויס ספרית מעריב
  המחבר, פול דייוויס, בוחן את התיאוריות האחרונות ביותר של הביוגנזה, וחושף תגליות חדשות ומדהימות, שכנראה עומדות לשנות את הבנתנו בכל הנוגע לתפקידם של החיים בדרמה הקוסמית הנפרשת לנגד עינינו.
הצד האפל של הקיום צפריר קולת מפה
  איך התחיל היקום, והאם הוא באמת מתפשט כל הזמן? אלו הם רק חלק מהשאלות בתחום האסטרו-פיסיקה שהספר עוסק בהן.
השען העיוור ריצ'רד דוקינס דביר
  חשיפה והבהרה של תורת האבולוציה על-פי דארווין, והפרכת העמדות המתנגדות לה והממאנות לקבלה, בעיקר בקרב החברות הדתיות-נוצריות - הבריאתנים. הספר עוסק בשאלת מהות הכוח שעיצב את החיים עלי אדמות.
חיוך הפלמינגו - הרהורים על תולדות הטבע סטיבן ג'יי גולד דביר
  ב"חיוך הפלמינגו" מציג גולד בפני הקורא אישיות מדעית, שהייתה מוכרת ונודעת באנגליה במאה ה-18: צ'רלס וייט, רופא מנתח, שנודע בזכות הישגיו בתחום המיילדות ומניעת זיהומים בעת הלידה. צ'רלס וייט היה אדם שמרן, ואת דעותיו בתחום המדע הכללי העלה על הכתב ופרסם בשנת 1799 בספר בשם "תיאור של ההדרגתיות הסדירה באדם, בחיות ובצמחים שונים". השקפת עולמו השמרנית של וייט הייתה אנטי-אבולוציונית, והוא ראה בגזעים האנושיים השונים מינים שנבראו בנפרד. ההנחה שהניח וייט לצורך טיעון זה היא, שהתפתחות המינים של בני האדם היא סדרה מתקדמת מן הנחות אל המפותח. במאמציו המלאכותיים לבסס הנחה זו כעובדה, השתמש וייט - ובל נשכח שמדובר ברופא מנתח ידוע, באישיות מדעית, מומחה מוכר ומצליח בזמנו - במידע נוסח "ידוע ש-", שמן הסתם היה מקובל אז כעובדות שאין עליהן ערעור.
חיתוך הזהב - קורותיו של מספר מופלא מריו ליביו אריה ניר
  חיתוך הזהב הוא מסע מרתק אל אחת התעלומות המדהימות ביותר, אל קורותיו של מספר שחסידיו של פיתגורס האמינו שהוא חושף את אצבע אלוהים. זהו הספר המקיף הראשון לקהל הרחב על הקשר בין יחס מתימטי לבין העולם כפי שהוא משתקף בטבע, במדע, ביצירה התרבותית והאמנותית. בין היתר מדגים הספר את היתרונות שבשיטה המדעית ואת מהותה.
כמעט כמו לוויתן סטיב ג'ונס ידיעות אחרונות
  צא ולמד כמה לא תועד, לא נשתמר, אבד, נהרס, נשחק עד דוק ונעלם מתוך מיליארדי ומיליוני-מיליארדי הפריטים הביולוגיים השונים, שעשויים היו להשכילנו וללמדנו כיצד התנהלו התהליכים האבולוציוניים בכל ערוצי החיים בטבע. בהעדר פרטים רבים וחשובים אלו עלינו להסתפק, בלית-ברירה, במה שנותר, הגם שהוא מעורפל, ולנצל כלים מדעיים חדשניים (כמו חקר הדי.אן.איי, יסודות רדיו-אקטיביים ועוד) על מנת להסיק את המסקנות הנדרשות והנכונות מהחומר המצוי בידינו. את זה עושה סטיב ג'ונס בהצלחה מרובה בספרו כמעט כמו לווייתן.
לוסי: ראשית המין האנושי דונלד ג'והנסון ומיטלנד אדי מודן
  תיאור מקסים, המסביר בלשון מובנת לכל כסיפור-בלשי את התפתחות המין האנושי, סביב גילוי שלד ההומיניד המהלך על שתיים שחי לפני כ-3 וחצי מיליון שנה, שזכה לשם "לוסי". כל מי שהאבולוציה האנושית מעניינת אותו, בייחוד מי שהנושא אינו מוכר לו - ירוץ ויקרא!
לפרום את הקשת בענן ריצ'רד דוקינס הד-ארצי מעריב
  הצגת הגישה המדעית בכללותה, והצגת ההסבר המדעי כעדיף מכל, בוודאי אל מול אמונות תפלות וראיות פסוידו-מדעיות, אותן מערער המחבר מן היסוד.
מוצא החיים איריס פריי האוניברסיטה המשודרת
  ד"ר איריס פריי, מהמכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן באוניברסיטת תל-אביב, מנסה להסביר כיצד התהוו החיים על פני האדמה - שאלה שהציתה את דמיונם של בני-האדם לאורך כל ההיסטוריה האנושית, אולם רק בעשורים האחרונים של המאה ה-20 היא הפכה לשאלה מדעית לגיטימית. מחקר מוצא החיים ניצב עדיין בפני קשיים תיאורטיים וניסיוניים רבים, המשמשים עילה בידי הבריאתניים לחיזוק טענתם הדתית. כנגד עמדתם זו מציגה ד"ר פריי את האלטרנטיבה הפילוסופית בזכות פיתרון בעיית מוצא-החיים על-ידי המשך המחקר המדעי.
מילדות לבגרות בשביל החלב טימותי פאריס מעריב-הד-ארצי
  פתיחת צוהר לאסטרונומיה. שווה לכל נפש, לא לאנשי מדע בלבד.
מסע אל התבונה חגי נצר; עמי בן-בסט ידיעות אחרונות
  חיפוש אחרי חיים ביקום; איך נוצרו המרחבים הבלתי-נתפסים של הזמן ביקום? כל זה ועוד.
עולם רדוף שדים - המדע כנר בעלטה קרל סייגן מעריב-הד-ארצי
  ביקורת מדעית על דיווחים בנושאים מיסטיים, כמו "ביקורים של חוצנים על פני כדור-הארץ", והתרעה מפני התגברות השפעתן של קמיעות, מזלות ושאר אמונות תפלות על חיינו.
קיצור תולדות הזמן סטיבן הוקינג מעריב-הד-ארצי
  פרופ' סטיבן הוקינג, מגדולי הפיסיקאים של המאה העשרים, עונה על שאלות כמו "כיצד נוצר הקוסמוס?", "האם היקום בלתי מוגבל או שיש לו גבולות?", "האם היתה לזמן התחלה? האם יהיה לו סוף?", "איך נראה חור שחור?", "כיצד בראשית היה תוהו ובוהו, ואילו כיום נראה שיש סדר ביקום?", ועוד.
ראשית ישראל ישראל פינקלשטיין; ניל סילברמן אוניברסיטת ת"א
  תמונת-מצב מפתיעה של ממצאים ארכיאולוגיים, השופכים אור מנקודת מבטם של המחברים על החלק הפחות ברור בהיסטוריה של עם ישראל: לא נתגלו ראיות ליציאת מצרים ולכיבוש הארץ בידי יהושע, ולא נמצאו עדויות לקיום הממלכה הגדולה של דוד ושלמה. הספר מעורר ויכוח ציבורי, וייתכן שישנה את הדרך בה אנחנו מתבוננים בתנ"ך.
תולדות הלוחות יעקב שביט, מרדכי ערן עם עובד
  ההגנה על המקרא במאה ה-19 ופולמוס בבל והתנ"ך: "מאמצע המאה ה-19 החלו להישלח ארגזים מלאים באלפי טקסטים בכתב היתדות מאתרי החפירה במסופוטמיה העתיקה אל המוזיאונים הגדולים בלונדון, פאריס וברלין"... "עולם שלם של כתיבה, שלטון, דת ואמנות נחשף - תרבות שהקדימה באלפי שנים את שורשיה הקלאסיים של אירופה". לאור חוקי חמורבי, החרותים ע"ג האסטלה של חמורבי והמוצגת בלובר בפאריס - אם המקרא אינו מקור ראשוני, וקדמו לו תרבויות אשור ובבל, ייתכן שהוא אינו תקף ואינו אמיתי.
תולדות המחשבה המדעית זאב בכלר האוניברסיטה המשודרת
  ניסיון לעמוד על הקשר הקיים בין מספר אזורי מחשבה, הנחשבים בדרך כלל כנפרדים זה מזה, והם הפילוסופיה של המדע, ההיסטוריה של המדע והמדע עצמו.
תורת המפץ הגדול צבי פירן האוניברסיטה המשודרת
הגות ויהדות חילונית
אלוהים: ביוגרפיה ג'ק מיילס הספריה החדשה
  מיהו בכלל אלוהים? מה זה להיות אלוהים? האם ברא את העולם כדי להכיר את עצמו? ג'ק מיילס קשוב לטקסט התנ"כי, ועוסק באלוהים לא כמושא של אמונה דתית, אלא מתוך העברה לחזית של הגיבור האמיתי שעומד במרכז ספר התנ"ך.
אנו היהודים החילונים - מהי זהות יהודית חילונית? עורך דדי צוקר ידיעות אחרונות
  אוסף של מאמרים, שנכתבו בידי יהודים חילוניים על זהותם היהודית החילונית.
ארץ, ברית עפרה ישועה-ליית נמרוד
  איך ניגפה הציונות בפני הדת היהודית: ביקורת נוקבת על השגיאות ששגתה הציונות המדינית במימוש רעיונותיו של בנימין זאב הרצל, נכנעה לדת היהודית ובמקום החזון הציוני החילוני המקורי מאיים על עתידנו חזון דתי קיצוני.
בזכות אופצייה חילונית מסוימת גיזי רפפורט כרמל
  כשנטלתי את הספר לידי סברתי לרגע שאני נמצא באתר חופש: אותן דעות, אותן עמדות, הרבה מן הביטויים שאתר חופש על צוותו ואורחיו העלו ומעלים על במתו מזה שבע שנים. המחברת - ד"ר גיזי רפפורט, שלימדה פילוסופיה של מדעי החברה ופילוסופיה פוליטית באוניברסיטת תל-אביב, מנתחת היטב ולפרטי-פרטים את העימות שבין הדת, כמהות בלתי-רציונאלית, מלאת סתירות פנימיות ומהותיות, לבין החילוניות האתאיסטית, המושתתת על היגיון ובסיס מדעי...
בזכות הנורמליות א.ב. יהושע שוקן
  חמש מסות בשאלות הציונות: השואה - צומת דרכים; הגולה - הפיתרון הנברוטי; בין זכות לזכות; יחיד וחברה בסכסוך מתמשך; יהודי, ישראלי, ציוני - כיוון ומושגים. החשובה מכולם לענייננו היא המסה "יהודי, ישראלי, ציוני". להלן אחד הקטעים החשובים במסה: "הדת היהודית והיהדות או היהודיות אינם מושגים חופפים, והדת אינה יכולה להיות הדוברת הבלעדית של היהדות. הדת היהודית מבטאת רק חלק (אומנם חשוב) של ההוויה וההתנהגות היהודית... יש להתנגד לניסיון הדתי להגדיר את החילונים כ"דתיים פוטנציאליים" או כ"דתיים בסתר ליבם". זוהי טקטיקה ערמומית, שמאחוריה עומד הניסיון לגזול את חירותו של האדם לא רק באופן חיצוני אלא גם פנימי..."
במה מאמינים יהודים חילוניים? יעקב מלכין ספריית פועלים
  הגדרות לאמונות הרווחות בקרב היהדות החילונית וביקורת מקורות היהדות. משום טעות מתמשכת וגישה שגויה של ההיסטוריה היהודית, רבים מקשרים מושג זה לדת, ושוגים בהכרה ובהגדרת עצמם כיהודים ללא דת.
בעקבות המחשבות צבי ינאי פואטיקה
  האם יש סוף לידע? האם כדאי להאמין לאסטרולוגים? קובץ מאמרים על היקום, על הטבע ועל האדם.
בראש גלוי ידידיה יצחקי זמורה-ביתן
  עיקרים של חילוניות יהודית - על הזהות היהודית, כיצד היתה בעיה המעסיקה את המחשבה היהודית ואת ספרותה במשך מאתיים השנים האחרונות, האם יהודי דתי הוא "יותר יהודי" מיהודי שאינו דתי? האם אפשרית יהדות חילונית?
הומאניזם - הרעיון ותולדותיו אורי רפ האוניברסיטה המשודרת
  סקירת תולדותיו של ההומניזם והשפעת הרעיונות ההומניסטיים על הפילוסופיה ועל ההגות המדינית והחברתית במאות האחרונות. הספר כולל דיון במספר נושאים מרכזיים בחיינו, כמו פלוראליזם, יחסי אדם-מדינה, ערכים מוסריים ודילמות מוסריות, הפמיניזם והאחריות למין האנושי לנוכח בעיות של איכות הסביבה והסכנות לקיום המערכת של כדור-הארץ.
היהדות והתרבות החילונית אליעזר שביד הקיבוץ המאוחד
  הגישות העיקריות שנתגבשו בהגות היהודית של המאה ה-20 לשאלת העימות בין אמונת עם ישראל ואורח-חייו התורני לתרבות החילונית המודרנית.
זהות יהודית בתקופה ההלניסטית דורון מנדלס האוניברסיטה המשודרת
  סוגיית הזהות היהודית לא בימינו התעוררה, ולמעשה עברה שינויים רבים כבר בעת העתיקה. בספר זה מוצגים סמלים מהעולם העתיק, המלמדים על ההשפעות השונות של העולם הפגאני-הלניסטי על סמליה של היהדות, ועל מערכת היחסים המורכבת שבין הזהות היהודית לזהותם של העמים האחרים.
יהדות ואלילות אסא כשר האוניברסיטה המשודרת
  פרשנות חדשה של הדת היהודית, במרכזה עומד הרעיון של המאבק המעשי באלילות, על כל גילוייה האפשריים. היבטים שונים של הדת היהודית, כולל מצוות מעשיות רבות, מתפרשים כביטויים במקורם במאבק הזה.
יהדות ללא אל יעקב מלכין כתר
  הספר מעלה אל השיח הציבורי את הגדרת המושג "יהדות", השנוי כל כך במחלוקת.
כזה ראה וחדש עורך יהושע רש ספרית פועלים
לפני ולפנים אבשלום אליצור ירום-אליצור
  ניתוח ה"יהדות" בכליה של הפסיכואנליזה הפרוידיאנית.
מיתוס וזיכרון עורכים דוד אוחנה ורוברט ויסטריך הקיבוץ המאוחד
  מחקר רב-תחומי שתכליתו בירור נוכחותם של המיתוסים במחשבה היהודית, באידיאולוגיה הציונית ובחברה הישראלית.
ציפורניו של אשמדאי עוזי אורנן כתר
  שמונה פרקים בחילוניות.
קץ היהדות יגאל עילם ידיעות אחרונות
  התיזה המרכזית בספר היא שהיהדות (הדתית) במהותה איננה סובלת את המדינה ואינה זקוקה לה, ויש לשער שבעתיד תחליף אומת-המדינה הישראלית את אומת-הדת היהודית.
שאלות על אלוהים עורכים יזהר הס ואלעזר שטרום שורשים-הד-ארצי
  דיאלוגים מאת אנשי-רוח בעלי השקפות שונות בשאלות: האם ניתן להוכיח את קיומו של אלוהים באמצעים לוגיים? האם הכפירה אינה אלא סוג של דת? האם אלוהים הוא מוסרי? ועוד.
תיאוקרטיה יהודית גרשון ויילר עם עובד
  האפשרית פשרה בין הדת היהודית לבין המדינה? האם מדינה "יהודית" אפשרית בכלל? המסקנה העומדת בבסיס הספר היא, כי הדת היהודית כפי שהתגבשה בהלכה אינה יכולה לשמש בסיס למדינה מודרנית.
דת, אמונות, חזרה בתשובה, יציאה לשאלה
אל תאמינו להם רבקה גרינבוים ירון גולן
  חשיפת מערכת השקרים שעליה מבוססת ההטפה לדת היהודית במערכת הממוסדת של ההחזרה בתשובה בישראל (1).
אלוהים חזר אברהם בורג ידיעות אחרונות
  סקירת הזהויות המתנגשות במאה ה-21 בשאלת האלוהים, תוך תקיפת הפונדמנטליזם האיסלאמי. הדגש בספר הוא על האדם שאלוהים נמצא בלבו.
האושר אין לו סוף גבי זוהר סער
  על תופעת הכיתות המיסטיות והמרתונים הפסיכולוגיים בישראל: מיהם האנשים המצטרפים לכיתות? האם יש דרך חזרה? מהן התמורות שהם עוברים בתום התהליך? מה קורה למשפחות שילדיהן הפכו חברים ב"משפחה אחרת"?
הדת קמה על יוצריה ירון ידען גוונים
  ספר זה הוא יחיד ומיוחד במינו. הוא מתווכח עם הדת במגרש שלה, מבלי לשחק את המשחק הצבוע, הציני והדו-פרצופי שלה. הוא נכתב על ידי אדם המכיר את היהדות על בוריה, לא פחות מגדולי הרבנים של ימינו. ספר זה חובה הוא להבנת התפישה הדתית, הקובעת את אורח החיים של החרדי והחרדית, ובמידה רבה גם של החילוני והחילונית בימינו.
היום השמיני - היום בו ברא האדם את הדת אלחנן גפני מודן
  במשך ששה ימים ברא "אלוהים" את העולם, את השמים ואת הארץ, את השמש, הירח והכוכבים, את הצמחים ובעלי החיים, ואת האדם. ביום השביעי "אלוהים נח". למחרת, ביום השמיני, קם האדם וברא את האלוהים ...
הכיפה השולטת לוי יצחק הירושלמי הקיבוץ המאוחד
  מה ניצב מאחורי הכיפה השחורה ומאחורי הכיפה הסרוגה? הספר עוסק במהפכים המשמעותיים שהתחוללו בחברה החרדית והדתית בישראל.
הם מפחדים צביה גרינפילד ידיעות אחרונות/חמד
  איך הפך הימין הדתי והחרדי לכוח מוביל בישראל.
המיסטיקה העברית הקדומה יוסף דן האוניברסיטה המשודרת
  פרופ' יוסף דן, העומד בראש הקתדרה לקבלה ע"ש גרשם שלום באוניברסיטה העברית בירושלים וחתן פרס ישראל, סוקר את הספרות המיסטית הענפה והמגוונת שנוצרה בחוגי חכמים יהודיים בארץ ישראל ובבל בתקופה שבין המאה ה-3 למאה ה-7 לספירה. ספרות זו כוללת תיאורים מפורטים של התעלות מיסטית-רוחנית, ו"פגישותיהם" של מיסטיקנים עם כוחות עליונים, דיונים בבריאת-העולם ובדרכי "ההשגחה האלוהית".
המיתולוגיה הבבלית אורי גבאי; תמר וייס מפה
המיתולוגיה היהודית חגי דגן מפה
המשיחיות היהודית המודרנית יוסף דן משרד הביטחון
  השוואת התנועות המשיחיות העכשוויות, במיוחד זו של חב"ד, עם עברו של הרעיון המשיחי, וניסיון לצפות את עתידו של רעיון זה.
הנעצור במדרון? אורי הופרט  
  ממדינת היהודים למדינת הלכה.
וכי נחש ממית? ישראל סגל כתר
  שני אחים, שהצעיר בהם הובא לעולם על מנת לשמש קמיע ותרופה לבכור, שבים ונפגשים לאחר שנים של קרע בלוויית אמם. הצעיר, גבר במיטב שנותיו ואיש תקשורת בכיר, שכל חייו הלך ופרם את העבותות שקשרו אותו לאחיו ולבני משפחתו האחרים, מבין שהוטל עליו להשליט סדר בדברים ובזמנים ולגולל את פרשת חייו, את סיפור התבגרותו ועיצובו בלב ישראל החילונית ואת קורות הקשר הסימביוטי בינו לבין אחיו הבכור, שנעשה לאחת הדמויות החשובות ביותר בעולם החרדי.
ושיודע לשאול שמעון לב חרגול
  14 מונולוגים של דתיים לשעבר - יוצאים לשאלה.
חזרה בתשובה שאול מייזליש מסדה
  הצצה אל עולמם הבלתי מפוענח של צעירים, שעברו מהפך רעיוני-אמוני בחייהם. על תופעת החזרה בתשובה ואנשיה, מפי כתב דתי, המשתדל להישאר אובייקטיבי בתיאור התופעה.
חמורו של משיח ספי רכלבסקי ידיעות אחרונות
  חשיפה יוצאת-דופן של פרצופה האמיתי של החברה החרדית, על שורשיה החינוכיים, יעדיה ומטרותיה, בייחוד עמדתה האמיתית כלפי הציבור היהודי-חילוני.
חרדים בע"מ - התקציבים, ההשתמטות ורמיסת החוק שחר אילן כתר
כיפת תא הטייס שמעון גולן גבעול
לפרוץ מאה שערים שרית ברזילאי ידיעות אחרונות
  מסע אל עולמם של היוצאים לשאלה, מבוסס על עבודת-מחקר, הלוקחת את הקורא למסע מרתק בעקבות סיפורי-חייהם של היוצאים מן העולם החרדי לעולם החופשי. תיאור המהפיכה המתחוללת בעשור האחרון ביחסים שבין העולם החרדי לעולם החילוני, ופריצת הגבולות שבין שני העולמות.
מאגיה ומיסטיקה ביהדות רוני שיר כתר
  קבלה, כישוף, יכולות על-טבעיות, גלגול נשמות, גן-עדן וגיהינום, מגידי-עתידות ופולחן צדיקים ומקובלים - בכל אלה ורבים אחרים עוסק הספר, וסוקר את יחסי הגומלין ביניהם לבין תורות אחרות.
מיתוסים עבריים רוברט גרייבס; רפאל פתאי מסדה
  המיתוסים הינם סיפורים עלילתיים המהווים אסמכתא מקודשת להמשך קיומם של מוסדות, מנהגים ופולחנים קדומים, ולהמשך קיומן של אמונות תפלות. בספר מוצגים מיתוסים עבריים מכתבים שקדמו למקרא ואבדו, או שנגנזו במתכוון, וכן מיתוסים של עמי האזור בתקופה אליה מתייחס ספר בראשית.
משיח של גילוי עריות אלי שי ידיעות אחרונות
  היסטוריה חדשה ובלתי מצונזרת של היסוד המיני במיסטיקה המשיחית היהודית.
נהג חדש שבתאי קור כרמל
  הספר "נהג חדש" הוא סיפורו של יוצא בשאלה. הספר חושף את סיפורו של שבתאי קור, צעיר חרדי שיצא בשאלה, ותוכנו כוון לסייע לצעירים הרבים הרוצים - אך לא יודעים כיצד - לפתוח בחיים חדשים ולעזוב את העולם החרדי.
נעילה ישראל סגל כתר
  רומן המגולל את קורותיה של משפחה מבני היישוב הישן, ומתמקד בשני אחים - נחמן, הנלכד בקסמי העולם החרדי, וחנוך - העובר תהליך מכאיב של פרידה מהדת.
סולם הערכים גד הרן הוצאה עצמית
  בספר קטן זה דן המחבר בנושא אנושי רחב-אופק כמו "מוסר", והשפעתן של הדתות על המוסר.
עגלתו העמוסה של חזון איש רבקה גרינבוים ירון גולן
  חשיפת מערכת השקרים שעליה מבוססת ההטפה לדת היהודית במערכת הממוסדת של ההחזרה בתשובה בישראל (2). הספר מלמד את הקורא מי ומה הם אויבי חירות הרוח והמחשבה החופשית בארץ וברחבי העולם היהודי.
על הגוף, על הרוח, על מה שיש ועל מה שראוי להיות עדי צמח מאגנס
  עדי מצח מתמודד עם תמונת העולם האטומיסטית (לכל אדם תודעה אחת וכל אדם לעצמו). בין היתר מכיל הספר טיעון גורף נגד טענת "ההימור על האל" של פסקל.
ציידי הנפשות - תשובה ל"תשובה" צופיה ודן מלר זמורה-ביתן
  ניסיון ראשון מסוגו לעמוד בפרוטרוט על תופעת ההתחרדות בחברה הישראלית, והמענה לה. המחברים חושפים את דרכי ההטפה ושטיפת המוח, ההטעיות וההפחדות, הנזק וההרס שממיטה מערכת מיסיונרית זו על הפרט, המשפחה והחברה בישראל, והחלופה התרבותית-רוחנית לדת.
שדים מגיחים מאפלה צופיה ודן מלר זמורה-ביתן
  סיפורי-אמת של 25 יהודים, חילוניים ומסורתיים, שאחד מבני משפחתם ביצע מהפך רעיוני-אמוני ועבר, או נלקח בכוח, לעולמה הקיצוני של הכת הדתית-חרדית. מזעזע ומלמד כאחד.
שושביני הקדושים יורם בילו אוניברסיטת חיפה
  דרך סיפור חייהם של שני גברים ושתי נשים נערך ניתוח פסיכולוגי-תרבותי של פולחן 'הקדושים' בישראל.
שחור על גבי לבן - הצצה אל תוך האינטימיות החרדית חיים אפלבוים מוח
  תיאור אותנטי מפי בן החברה החרדית של עיקרי אורחות-החיים של החסידים החרדיים, כולל עקרונות החינוך החרדי, החינוך המיני לבנים ולבנות, נישואים וליל הכלולות, ונושאים אחרים מתחום חיי המשפחה והחברה החסידית-חרדית.
שיחות עם חוזר בתשובה משה גרנות עם חופשי
  הספר מערער את מה שנחשב לבסיס האיתן של אמונת ישראל - "אורו הגדול של ארון הספרים היהודי", ומוכיח עד כמה חסרות שחר הן הנחותיו והבטחותיו, ועד כמה שקריים הם יעדיו. כנגד שטיפת המוח הדתית החשוכה, שאליה חשוף החוזר בתשובה, מציע ספר זה ניתוח המעוגן במציאות ובהיגיון, טיעון חף משקרים עוטי מיסתורין.
שלך, סנדרו צבי ינאי כתר
  חליפת-מכתבים וירטואלית בין המחבר לאחיו שנעלם בנבכי האי-שם אי-אז. במסגרתה, דיון נוקב בענייני שואה ואמונה.
ש"ס דליטא - ההשתלטות הליטאית על בני-תורה ממרוקו יעקב לופו הקיבוץ המאוחד
  על ההשתלטות הליטאית על בני-תורה ממרוקו. אריה דיין ודניאל בן-סימון ב"הארץ" (יוני 2004, ראה יומן חופש יוני-יולי 2004) מתארים את התהליך כ"חינוך יהודי לאוכלוסייה, שבורותה מכשירה אותה ליפול קורבן לכל תעלול"... "רבנים ליטאים העבירו אחרי השואה 4,000 מטובי הנערים היהודים ממרוקו לישיבות שהתרוקנו באירופה ובארה"ב. האם היתה זו סולידריות יהודית או תועלתנות?". ד"ר לופו, שכתב את הספר, טוען: "זו לא היתה פעילות אלטרואיסטית. הוציאו את השמנת שבשמנת והעבירו לישיבות ליטאיות", וזו הובילה, מאוחר יותר, ללידתה של ש"ס.
תורות של דת פרימיטיבית אדוארד אוואנס-פריצ'ארד מוסד ביאליק
  עניינו של הספר הוא תורות שהציעו אנתרופולוגים, כדי להסביר את הדתות של חברות פרימיטיביות, ומתוך כך את הדת בכלל.
תנ"ך והלכה יהודית
אדיפוס ואבשלום משה גרנות ידיעות אחרונות ספרי חמד
  אדיפוס ואבשלום, היהודי החילוני והמקרא, דמות האישה במקרא, ועוד - אמירות ברורות, נעדרות משוא-פנים, כלפי מה שנחשב ערכי-יסוד מקובלים ונצחיים.
אלוהים - סדרת התנ"ך החילוני משה יהלום דור
גלוי ונסתר במקרא יאירה אמית ידיעות אחרונות
  התנ"ך לא נוצר בחלל ריק. הוא נכתב ונערך במשך מאות שנים תוך ניהול מאבק כפול: גם עם העולם שבתוכו התהווה, וגם עם התרבות הכללית שסבבה אותו. אחד המאפיינים של ספרות המקרא היא, לכן, הכתיבה הפולמוסית, שחדרה למקרא באופן מוסווה ומתוחכם, עד שקשה מאד לחושפה. נושא זה עומד במרכז הספר.
הבריאה לפי חוה אילנה פרדס הקיבוץ המאוחד
  הספר מתחקה במעין מסע ארכיאולוגי אחר שרידים של מסורות מקראיות, הקוראות תיגר על התפיסה הפטריארכאלית השלטת, וחושף פנים אחרות בייצוג הנשיות בתנ"ך.
הבשר שברוח - שיח המיניות בתלמוד דניאל בויארין עם עובד
  בספר זה מוזמן הקורא העברי למפגש עם פניה הנסתרות של תרבות החיים היהודית בתקופת המשנה והתלמוד. הספר מציג קולות שהיו חבויים, ביטוייה של הנשיות היהודית, המאבק של הרוח היהודית במפגש עם היצר.
הפרשנות הקדומה למקרא חננאל מאק האוניברסיטה המשודרת
  פרשנות המקרא בעת העתיקה מוכרת פחות מהפרשנות השיטתית של ימי-הביניים. הפרשנות העתיקה מלמדת על הדרך בה פרשו קדמונים את המקרא, ואת הלך רוחם.
הרצחת וגם ירשת? דניאל פרידמן דביר
  ניתוח משפטי ופוליטי חדשני של סיפורי המקרא, אגב השוואתם לאגדות מהמיתולוגיה, למקורות ספרותיים קלאסיים ולאירועים היסטוריים, ולכמה מנקודות המבט של המשפט המודרני. הספר דן גם בשינוי הדרמטי של הנסיבות בישראל בת ימינו, שהשפיעו על הפסיקה בבעיית "מיהו יהודי", הטורדת את מנוחתנו מאז ימי עזרא הסופר.
השקפת העולם של התנ"ך צבי אדר מסדה
  לקט מאמרים ומחקרים של חוקרי תנ"ך באירופה ובארה"ב במאה ה-20, המעלים את השקפת העולם של התנ"ך.
התנ"ך החילוני - מיתוס מול היסטוריה משה יהלום דור
  ה"אבות" לא היו ישראלים, לא יצאנו ממצרים, אנחנו צאצאי הכנענים, יהושע לא כבש את הארץ, ה"אימפריה" של דוד היתה ממלכה שבטית קטנה, שלמה לא בנה את בית המקדש, "אלוהי משה" היה וריאציה של האל הכנעני "בעל", והמונותיאיזם היהודי נולד רק בגלות בבל.
התנ"ך כף החובה משה גרנות סטימצקי; ירון גולן
  המחבר מתריע כנגד אימוץ הערכים המקראיים באורח-החיים המודרני. הדעות וההשגות המובעות בספר הן פרובוקטיביות, ומעוררות פולמוס וסקרנות רבה בלב כל אדם המשוחרר מדעות אמוניות קדומות.
התנ"ך כפשוטו בלי אצטלה של קדושה יעקב וולף שחק
  הספר מתייחס לתנ"ך כאל אוסף מגילות, שחוברו ע"י בני אדם, ונאספו יחד בידי בני אדם כמונו. מחברי התנ"ך שגו לעיתים, כמונו. הם היו רחוקים משלימות מוסרית, כמונו. דעתם היתה מוגבלת יותר מדעתנו, שכן העולם התפתח מאז, וכן גם דעתם של בני האדם.
זכויות האדם במקרא ובתלמוד חיים ה. כהן האוניברסיטה המשודרת
  שופט בית המשפט העליון חיים ה. כהן מסביר בספר זה את החוקים והמשפטים במקרא ובתלמוד. בעוד שבשעתם נחשבו "משפט צדק", הרי שבימינו ניתן למצוא בהם הפליות הנדחות על-ידינו, ודינים שאבד עליהם הכלח. עם זאת, מנסה חיים כהן להסביר אותם חוקים ומשפטים בהקשר המיוחד של חיי החברה העתיקה, בייחוד לאור ההכרה, שהעקרונות המונחים ביסודם הם המסורת, אשר עליה אנו מצווים להוסיף ולבנות את חיינו.
לא כך כתוב בתנ"ך יאיר זקוביץ, אביגדור שאנן ידיעות אחרונות
  בעזרת אגדות ומדרשים שהתגלגלו בכתבים ומקורות שונים מוצגים שלושים סיפורים מקראיים באור שונה מזה המוכר לרבים מהלימוד הקלאסי-שגרתי של התורה והתנ"ך בכלל.
מעולם המקרא ברוח חילונית-הומניסטית שלום דותן ירון גולן
  ביקורת הגיונית והומניסטית של המקרא.
מפרי עץ הדעת - פרשות השבוע בפעמת הזמן צופיה ודן מלר; משה גרנות תמוז
  פרשנות מודרנית, חילונית, מוסרית והומניסטית של חמשת חומשי תורה, על פי הסדר הקלאסי של פרשות השבוע המוכרות. המחברים מעיינים בפרשות המקראיות במבט חופשי, ביקורתי, חוקר ובלתי משוחד, של מי שרוחו משוחררת מכבלי הדת.
מקרא חול - התנ"ך בראייה חילונית יוחנן כהן ירון גולן
סוגיות בביקורת המקרא יאיר הופמן האוניברסיטה המשודרת
  יאיר הופמן, פרופסור למקרא באוניברסיטת תל-אביב מביא את ביקורת המקרא לסוגיותיה השונות: מהו ספר התנ"ך? מתי חובר? כיצד ובידי מי חובר? מה היו גלגוליו עד שהגיע לידינו בנוסחו המסורתי, המוכר לנו כיום? באיזו מידה נכון לראות בתנ"ך מקור היסטורי מהימן על ראשית היווצרו של עם ישראל ועל קורותיו לאחר שהתגבש?
סיפורי ראשית עורכת תניא ציון ידיעות אחרונות
  רב-שיח בשאלות אנושיות, המתעוררות ועולות בספר בראשית, בין מסורתי לחדש, בין דתי לחילוני, בין יהודי לנוצרי, בין מוכר למפתיע. משתתפים ברב-שיח אנשי הגות ויצירה בחברה הישראלית.
ספר בראשית - מבוא לעולם המקראי צבי אדר צ'ריקובר-גומא
  הצגת מגמתו, רוחו ותכניו העיקריים של ספר בראשית ברוח מודרנית וחופשית.
על תפישת הנס במקרא יאיר זקוביץ' האוניברסיטה המשודרת
פרקי אמהות עורכת יעל משאלי ידיעות אחרונות
  נשים ישראליות מגיבות על "פרקי אבות": בתוך מבחר האמירות של "פרקי אבות", המדהימות בתבונתן החוצה תקופות, בולטות התייחסויות בוטות כלפי האישה, ובהן דנות נשים רבות ושונות בציבוריות הישראלית.
קוראות מבראשית עורכת רות רביצקי ידיעות אחרונות
  נשים ישראליות כותבות על נשות ספר בראשית.
תמיד עכשווי ד"ר שלמה בכר גוונים
  "תמיד עכשווי" הוא קובץ מקאמות על המקרא, מאת ד"ר שלמה בכר מהחוג למקרא באוניברסיטת חיפה.
תנ"ך עכשיו מאיר שלו שוקן
  מאיר שלו מעלה תפיסה חילונית, המסירה מגיבורי המקרא את קדושתם ומציגה אותם כאנשים בשר ודם. הספר חושף צדדים בלתי-מקובלים באישיותם של גיבורים אלו ואחרים, צדדים שהפרשנות המסורתית העדיפה להתעלם מהם או להכחישם.
כללי
ויברא האדם את אלוהים בצלמו ד. ניצן ראובני ספרי צמרת
  למד כיצד להתמודד עם מטיפים דתיים, ואיך להתעמת עם שאלות קשות - בספר "קל", ללא מילים קשות ושפה מעייפת: הספר "ויברא האדם את אלוהים בצלמו" כולל מגוון פרקים קצרים, שכל אחד מהם מטפל בדת מנקודת מבט אחרת: דת ומדע, דת ומזון, דת וסקס, דת ולוגיקה, דת וכשפים, דת וגזענות, דת והמוח שלנו. עם הרבה הומור וביקורת, הספר עוסק בנושאים רציניים ביותר (אלוהים, אמונה ומציאות, חינוך ומוסר) בשפה פשוטה "ובגובה העיניים". הוא מכיל ציטוטים ממיגוון רחב של מקורות, מתייחס מעט יותר להיהדות הדתית, אך מכיל גם איזכורים רבים בנושאי נצרות, איסלם ועוד דתות. הספר מקדם את ערכי ההומניזם, הספקנות והחשיבה החופשית.
מאה הספרים האסורים יותם ראובני נמרוד
  רשימה של מאה ספרים, חלקם ידועים מאד, שפרסומם, הדפסתם והפצתם נאסרה משום שנחשבו מסוכנים למימסדים ו/או לדתות השונות. ביניהם: עולם חדש אמיץ של אלדוס האכסלי, דקמרון של בוקאצ'יו, דת ותבונה של קאנט, מוצא המינים של דארווין, פסוקי השטן של סלמן רושדי,ואחרים.


הספרים המומלצים אינם אלא טיפה בים של הידע האצור בכרכים אין-ספור. גם היום, עם הפצתו הקלה-יחסית והמהירה מאד של ידע זה באינטרנט, נראה כי המתעניין חייב לקרוא את הכתוב על-גבי הנייר.


יוני 2004 - נובמבר 2010