הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

עשרה דברים כלליים על אתר חופש

'אז אתם שוללים את התנ"ך?'

מאת: ניצן

מדי פעם אנו - העוסקים במלאכת אתר "חופש" - נתקלים בהאשמות שונות של גולשים. לעיתים מדובר בביקורת לגיטימית המנוסחת באופן הולם, ופעמים אחרות בקללות ונאצות שלא ממש מוסיפות כבוד לשולחיהן.

חלק מאותן האשמות כרוך בהכללות מסוגים שונים. יש להניח שהן נובעות מהנטייה הטבעית של אנשים לחלק את עולמם ל-"טוב" ו-"רע" (מבחינתם), בעוד שהמציאות פעמים רבות מורכבת הרבה יותר. החלטנו להעמיד דברים על דיוקם ולתקן מספר השקפות שמיחסים לנו לעיתים המאשימים והמכלילים למיניהם.

חופש

טענה 1: אתם שונאים דתיים! אתם שונאים את הדת!

תשובה: חכמים היזהרו בדבריכם... ראשית איננו שונאים איש שאיננו מכירים, וגם את רובם המכריע של האנשים שאנו מכירים איננו שונאים - לא יותר ולא פחות מאשר כל אדם אחר האוהב או שונא אנשים מסוימים, וללא קשר לדת. כמו אצל רבים אחרים, ייתכן ויש לנו ביקורת על דרכיו של אדם, גם אם הוא זר או אפילו אהוב: יש לנו דברים שליליים לומר באופן כללי, אך אין זה נגד "דתיים" אלא נגד "הדת". וגם אז, איננו חושבים שכולה מתחילתה ועד סופה גרוע. יש בדת, לדעתנו, דברים ראויים לציון ולשבח, ויש - לא מעט - דברים ראויים לגינוי ולביקורת.

חופש

טענה 2: אז אתם שוללים את התנ"ך? אתם אומרים שהתנ"ך אינו נכון? מה פתאום שמישהו ישב יום אחד וימציא את כל זה?

תשובה: מה פתאום? איננו מכירים איש הטוען שהתנ"ך כולו הוא אוסף של טעויות ושגיאות מתחילתו ועד סופו. הטקסט התנ"כי (ובכלל זה התורה) אינו "הכל או לא כלום". הוא נכתב בזמנים שונים, על-ידי אנשים שונים ומכיל דברים רבים ומגוונים. ניתן למצוא שם אגדות עם עתיקות, אוספי חוקים של פעם, קטעי שירה, ולא מעט סיפורים היסטוריים - חלקם אמת צרופה, חלקם הלא-קטן היסטוריה המשולבת באינטרסים עתיקים של כותביהם, או שהשתבשו מאז הועלו לראשונה על הכתב. לחלקם האחר לעולם כנראה לא נדע לשייך בוודאות את אחוז האמת ואחוז האגדה. כך יש ללמוד ולהכיר קובץ עתיק ומפואר זה, וכך יש להתייחס אליו.

חופש

טענה 3: אתם מתכחשים למוצאכם! אינכם מכבדים שנים של מסורת!

תשובה: סליחה, האם כבודו כותב בנוצה טבולה בדיו ורוכב על סוס למקום עבודתו? אם לא, הרי שגם אתה אינך מכבד שנים של מסורת. ולמה "מתכחשים"? אנו יהודים במוצאנו, ומאד גאים בתרבות היהודית העשירה ובתרומתה לעולם. אנו חושבים שמסורת היא דבר מרכזי בתרבותו של עם, והיכולת ללמדה ולהכירה יחד עם הבחירה באופן חופשי במנהגים הנראים מתאימים לכל אחד ולסביבתו ותקופתו, הן דברים מרכזיים בהוויתו של אדם. אחרת, בהגדרה, אין מדובר במסורת אלא בכפייה.

חופש

טענה 4: נתקלתי במאמר באתר שאומר כך וכך... למרות שבדרך כלל אני מסכים איתכם, אתם טועים שם בגדול!

תשובה: איננו איש אחד. צוות האתר כולל מספר אנשים, אשר למרות שבאופן כללי דעותינו דומות, הן אינן "זהות". לא מעט פעמים אנו חלוקים בינינו בנושאים שונים, וטוב שכך. בנוסף, חלק גדול מהמופיע באתר נשלח אלינו על-ידי אנשים שאינם בצוות, ואנו מפרסמים לעיתים גם דברים שאיננו מסכימים איתם במאת האחוזים. לפעמים עם הערות שלנו כתוספת, ולפעמים בלי. לפעמים כדי לעודד אדם זה או אחר בכתיבתו, ולפעמים מסיבות אחרות.

חופש

טענה 5: אתם יוצאים נגד הדת היהודית - מדוע אינכם כותבים דבר נגד דתות אחרות?

תשובה: גם בדת היהודית (כפי שכבר צוין לעיל) וגם בדתות אחרות שאנו מכירים, יש גם מן הראוי לאמץ וגם מן הראוי להסתייג ממנו. הואיל ואנו יהודים וישראלים, הרי שענייננו הוא בעיקר בנושאים הרלוונטיים לנו, אשר נמצאים על סדר היום שלנו ושל הסובבים אותנו. במקומות מעטים באתר אנו מביעים ביקורת גם על דתות אחרות (כגון נצרות ואיסלם). גם הדת היהודית עצמה אינה דבר "הומוגני" ומכילה הסתעפויות ומיגזרים שונים, ולא אחת יש לנו דברי ביקורת או שבח שונים בהתאם להסתעפות או למיגזר הספציפי.

חופש

טענה 6: אתם רוצים להגיד שמעמד הר סיני לא היה ולא נברא? אז מה - כל הדורות שספרו זאת מאב לבן שיקרו?

תשובה: התייחסנו לנושא זה פעמים אינספור באתר, אבל רבים שואלים מבלי לקרוא קודם לכן את הנאמר. ראשית, המחקר הארכיאולוגי יכול להצביע רק בסבירות מסוימת על קיומם של אירועים עתיקים, והוא מפקפק בקיומו ההיסטורי של סיפור "יציאת מצריים" כלשונו - אם כי ייתכן בהחלט שבתקופות הנדונות נדדו שבטים מקומיים שונים באיזור. בוודאי לא בהיקפים של הסיפור התנ"כי וללא כל קשר לנופך "האלוהי" שיצקו כותבי הסיפור לתוכו. שנית, מסורות המורכבות מפרטים רבים נוצרות בדרכים ידועות ומשלבות בדרך-כלל סיפורים מיתולוגיים. לא כל דור סיפר "זאת" מאב לבן ולא ניכנס כאן שוב לדיון הנדוש בדבר שרשרת המסירה ואלפי העדים כביכול - טיעונים אלה נדונים באריכות במאמרים השונים באתר, אשר זמינים לכל חוקר ודורש.

חופש

טענה 7: אם לא טוב לכם - למה אתם נשארים בארץ?

תשובה: מי אמר שלא טוב לנו? ומדוע יהיה לנו טוב יותר במקום אחר? ולמה שלא תסע אתה בעצמך לארץ אחרת? כמו בכל מקום אחר, כך גם כאן, ישנם יתרונות וישנם חסרונות. אנו ישראלים המהווים חלק מהחברה ומהתרבות כאן, אוהבים את המדינה ואת הארץ, ואיננו זקוקים למישהו שיסביר לנו למה עלינו להרגיש כך. וזאת גם בדיוק אחת הסיבות בגללן אנו נאבקים לשיפור המקום ולמען עתיד ילדינו.

חופש

טענה 8: איך אתם משווים את החינוך החרדי בעל הערכים לחינוך החילוני המייצר רק אלימות?

תשובה: גם במיגזר החרדי וגם במיגזר החילוני תמצא גם "ערכים" וגם "אלימות". חלק מהערכים החרדיים נאים בעינינו (למשל: תרומה לזולת, דבקות במטרה) וחלק אחר רע ומכוער (למשל: אפליית נשים, איסור הטלת ספק, שירות לא-שיוויוני את המדינה). ערכים נאים רבים אנו מוצאים בעולם החילוני (למשל: עידוד ההשכלה, פלורליזם, חתירה לשיוויוניות). אלימות על סוגיה נמצאת בכמויות לא-מבוטלות בכל מיגזר, ועל כך אנו מתבשרים לצערנו השכם והערב (וכדי להדגים זאת די להעיף מבט ב- "יומן חופש"). אם כבר הכללה, אז מבחינתנו ניתן להכליל את מי שזורק אבנים בשבת ואת מי שמנופף בסכינים בחצר בית-הספר באותה הקבוצה.

חופש

טענה 9: אז אבא שלך קוף?

תשובה: די פתטי להמשיך ולהתנצח בדיון שכבר הוכרע לפני שנים. זה בערך כמו להמשיך ולהתעקש על כך שהשמש סובבת סביב הארץ. ולגופו של הענין: לא אבא שלי ולא אבא של השואל הם קופים, אבל אבות-אבותיהם מלפני כמאתיים-אלף דורות היו אכן זן קדום של שימפנזה, בין אם זה יאה לכבודם, בין אם לאו. וכל היתר כתוב ומוסבר בכל ספריה ציבורית (וכמובן גם באתר).

חופש

טענה 10: למה אתם מצנזרים מכתבים ששולחים אליכם?

תשובה: אנחנו לא. פעמים רבות, בגלל עמסי זמן וחומר, אנו מגיעים באיחור למכתבים (ואתכם הסליחה). כאשר אנו מגיעים למכתבים אשר רלוונטיים לנושאים בהם אנו עוסקים, ואשר מנוסחים בלשון ראויה, איננו נמנעים מלפרסם אותם כפי שנשלחו. עם זאת, אנו שומרים לעצמנו את זכות התגובה על כל מכתב. דוגמאות רבות ניתן למצוא ב- "במות חופש" השונות המתפרסמות מדי פעם במדור "מכתבים למערכת".


אפריל 2006