אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > עוד  לגירסת הדפסה     

דן מלר - מענטש

מאת: יוסי גלס

דן מלר - נפטר 16.4.2024

קצת צורם לתאר את דן מלר במילה ביידיש, כי הוא היה כל כך ישראלי והעברית הייתה כל כך חשובה לו, אבל נראה שזו מילה מתאימה יותר מאשר "בן אדם".

מתוך הספר "להיות מענטש" שכתב ציבי שפרינגר:

"מה זה מענטש?" שאלתי את אבא, "איש מכובד כזה?"
"ההפך," ענה לי, "זהו איש שמכבד אחרים. מענטש הוא איש ישר והגון שכולם שווים בעיניו. איש מסור למשפחה ולחברים אך עוזר לכל מי שנצרך."
"מענטש," המשיך אבא, "מכבד את עברו אבל יוצר את עתידו. מגן על מה שנכון, אך צנוע ויודע להודות בטעויות. זהו איש שהשלמות הפנימית שלו מוקרנת החוצה."

וכזה בדיוק היה דן מלר...

בניגוד למה שאפשר לחשוב על מישהו שכתב על ההתחרדות של בנו: "בני בכורי הפך ביום רעם אחד ליהודי חרדי... ארבע שנים חלפו מאז ולא עבר עליי יום ללא צער והרגשת אובדן וייסורים בל ישוערו" - דן לא היה איש עצוב ומריר. להפך. הוא היה איש חייכן, אופטימי, בעל מרץ בלתי נדלה, אמיץ, איש ספר רחב אופקים, צייר ופסל מוכשר, איש משפחה מסור, חבר טוב, איש שאהב לתת ולעזור. בקיצור, מענטש.

ב-5 בנובמבר 1997 הקמתי את אתר 'חופש'. אחת הסיבות העיקריות שבגללה הקמתי את האתר הייתה מה שסיפרו צופיה ודן על ציידי הנפשות שגרמו להתחרדות של בנם. שמעתי על מקרים דומים קודם, אבל מה שהם סיפרו גרם לי לרצות לעשות יותר.

שבועות ספורים אחר כך קיבלתי מייל מדן, נפגשתי איתו לראשונה, והוא כמובן הצטרף מייד לאתר. למרות שלמעלה מעשרים שנה מפרידות בינינו, היה לי קשה לעמוד בקצב שלו. את הכול הוא עשה, כמובן, עם חיוך. חיוך שעושה לך טוב על הנשמה. שום דבר לא עייף אותו ואף פעם לא השתעמם.

כזה היה דן. איש מקסים, בן אדם, מענטש.

 


אפריל 2024



חברים ב- עוצב על ידי