אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויקרא את שמם אדם - פרשות השבוע בפעמת הזמן
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 146
מה שאתם עושים, זה מה שהערבים עושים


יצחק לאתר חופש:

שלום לכם. אני לא באתי בכוונה להרוס לכם את הכיף, אלא פשוט בקשה פשוטה. מה שאתם עושים זה הסתה: שולחים ילדים בגיל חטיבה/תיכון עם סטיקרים. הילדים לא יודעים על מה הם מדברים, חושבים שזה "מגניב". מה שאתם עושים, זה מה שהערבים עושים. שולחים ילדים קטנים לקרב.

חופש

אוהד משיב ליצחק:

שלום לך יצחק.

להבנתנו, ידע והצגת עובדות כהוויתן לא רק שאינם הסתה, אלא הם חלק בלתי נפרד מביסוס השקפת עולמו של האדם. נער בתיכון איננו ילד. כנראה התבלבלו אצלך היוצרות. נער בתיכון אמור להבחין מהי אמת ומהו שקר, מהו לימוד מתוך בקרה וביקורת ומהי שטיפת מוח רעיונית או בייחוד דתית. בקבוצה זו נמנים גם נערים, שבעוד שנה שנתיים או שלוש יחגרו חגור קרבי וייצאו להגן עליך ועלינו מפני צר ואויב. "ילדים" אלו גם לא יסתתרו מאחורי סינור רבותיהם בישיבות דתיות באמתלה המגוחכת של "תורתם אומנותם".

אם סטיקר הנושא את האמירה "בראשית ברא האדם את האלוהים" הוא הסתה, אזי מערכת החינוך של מדינת ישראל ומערכות חינוך דתיות הן גדולי המסיתים: כל ילד (גיל 7 זה ילד) לומד בכפייה את הסיסמה הדתית "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ" כחלק מלימוד כפוי ומעוגן בחוק של התנ"ך. כל ילד בכיתה ב' חוגג עם המורה שלו את חגיגת ספר התנ"ך, ועל קירות הכיתה ובית הספר מתנוססות הסיסמאות "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". אם זה מותר ולגיטימי לגבי ילדים בני 7 בכיתות ב', מדוע אמירת ההיפך מכך בידי נערים בני 14-18 היא לטעמך "הסתה"?

אבל זו רק תשובה אחת, ולא העיקרית. ילדי ונערי ישראל, מגיל 5 ועד אחרי בגרותם בגיל הצבא, חשופים יום יום למטיפים דתיים, המוכרים להם סחורה רעיונית-דתית שברובה היא חסרת בסיס, חלקה שקרית, וחלקה מבוססת על הפחדות ומרכיבים מיסטיים. לילדים, לנערים ולצעירים אלה אין כלים להתמודד עם מטיפים מיסיונריים מקצועיים, שכל מעשיהם היא הסתה מאורגת לצורך המרת דעה ודת. אתר חופש, בתכניו, במאמריו, בעלונים, בסטיקרים ובחוברות שהוא מדפיס ומפיץ, נותן בידי בני אדם צעירים - מועמדים פוטנציאליים לשמש קורבנות להסתה ולהטפה דתית - כלים להתמודד עם מעשים פסולים, שפלים ובלתי-חוקיים בעליל כאלה של מיסיונריות יהודית-דתית.

אנחנו גאים בעובדה, שנערים בני 14-18 רוכשים ידע, שיחסן אותם מפני הטפות, הסתות והמרת דעה ודת בעתיד. את זאת נמשיך לעשות, ובעוצמה רבה יותר ויותר, גם אם אנשי המימסד הדתי רואים בעיניים כלות איך הטרף העתידי שלהם הולך ונשמט מבין ידיהם.

אוהד.

חופש

עודד משיב ליצחק:

שלום לך. אני רוצה להדגיש את המחלוקת בינינו סביב שתי נקודות היסוד של מכתבך.

1. ההקבלה בין קמפיין אידיאולוגי לקרב. הפלסטינים שולחים ילדים למקומות שאפשר ליהרג בהם. אנחנו לא.

2. הטענה שהילדים אינם יודעים מה שהם עושים. אני בגילם ידעתי היטב מה שאני עושה. ככל שאני מכיר את שגרירי חופש, אלה נערים שנמצאים הרבה מעל הממוצע במידת המודעות החברתית, התבונה והאכפתיות. אם הם מספיק טובים כדי להתנדב במגן דוד אדום ולעבור אימוני גדנ"ע בנשק, אז הם מספיק טובים בשביל להביע את דעתם בקשר לעתידם.

יש עוד נקודות שחשוב ללבן:

- אנחנו לא שולחים ילדים, אלא נערים, ויש הבדל בין השניים. הנערים מתנדבים בעצמם. אנחנו רק מציעים להם את האפשרות לפעול.

- האם שלחת מכתב דומה לתנועות חברתיות אחרות שפועלות עם מתנדבים צעירים? אני כולל בזה את מגן דוד אדום, התנועה למען ארץ ישראל טובה, את קרן ליבי, תנועות הנוער מכל הזרמים האידיאולוגיים וכן כל המפלגות.

- אין שום קשר בין הפעילות של שגרירי חופש להסתה. זו הפצה לגיטימית של דעה לגיטימית. בוא נשמור את המונח הסתה רק למקרים של הסתה, ולא נשתמש בו לכל מקרה שיש לנו מחלוקת אידיאולוגית עם מישהו.

כל טוב, ואודה לך אם בפעם הבאה תבחר כותרת המביעה יותר כבוד.

עודד.

חופש


מרץ 2003




חברים ב- עוצב על ידי