אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 113
על עב"מים, שלגיה, אלוהים והארי פוטר


במת חופש

אבי כותב לאתר חופש:

לצוות החכמים - שלום רב

על דרך טיולי באתרי החכמה, מה שאהוב עלי, הגעתי גם אליכם. ובטבעי פתוח אני לשמוע עוד ועוד. אמנם אתרכם מלא וגדוש, כך שלא הספקתי הרבה, אך מן המעט שקראתי בינתיים עלו לי כמה קושיות.

עד כמה שלי מובן, לא קיים בעולם איזה חיבור של אותיות הבא להגדיר דבר שאינו קיים. ואפילו החיבור של שלשת האותיות עב"ם, בא להגדיר על קיומו של עצם בלתי מזוהה. אם כך, איך יתכן שיש לנו במציאות חיבור אותיות המכונה א-ל-ה-י-ם, הבא להגדיר דבר שאינו קיים. תנסו בעצמכם להמציא חיבור נוסף של אותיות הבא להגדיר דבר נוסף בעולם שאינו קיים, הרי זה לא יתכן. כי אדם לא יכול להמציא שום דבר חדש יש מאין, וכל כוחנו להמציא רק הרכבות חדשות של דברים הקיימים בעולם. לכן אינו תירוץ אם תאמרו שהנה אין בעולם חמור עם כנפיים, כי חמור יש כבר בעולם, וכן כנפיים נמצאות, רק חיבורם יחד לא קיים.

דבר נוסף שלא הבנתי, כשאתם אומרים עליו שאינו קיים, על מי אתם מתכוונים? הרי לא יתכן שתעמידו נעלם x ותאמרו עליו למשל, ה-x לא נמצא בחדר. קודם כל תציבו איזה איבר בנעלם, כלומר על מי המדובר ואח"כ יהיה מקום לדון בו. כי אם אנו מגדירים את הטבע כאלוהים הרי הוא לפנינו במלוא הדרו, ואם הוא כוח בלתי ידוע ובלתי מושג שיש מאמינים שממנו התחילה המציאות, אזי אין לנו יכולת לדבר בו, כי אינו מושג. ואם הוא דבר אחר שיש לו איזה הגדרה ומשמעות, הרי הוא קיים כהגדרתו, כפי שהגדרתם אותו, ובאמת אחרי ההגדרה תוכלו לומר שאינו קיים בצורה זו או אחרת כפי שמגדירים אותו אחרים.

לגבי הכלי הנקרא אמונה. הרי כל אדם בעולם חי תחת איזושהי אמונה, ואפילו האתיאיסט הוא בעל אמונה. כי גם בפילוסופיה שלו צריך להאמין, כי גם דעתו אינה מושגת ע"י אחד החושים או השכל. והרי אמונה היא עיוורת, היא הכלי שבו משתמש האדם להשיג איזה דבר שאינו נקלט בחושיו וגם בשכלו אינו נקלט. ואפילו בחיי היום יום שלנו אנו לוקחים ריזיקה וסומכים על אמונה מסויימת שאנו מאמינים שזה כך. כמו! למשל, לשאת אישה או להמר על עסק מסויים שאין אנו יודעים את תוצאותיו בודאי, תמיד אנו משתמשים עם האמונה, 'אני מאמין שזה טוב' וכדומה בכל יום ויום אנו משתמשים איתה לרוב. אם כן, על מה אתם סומכים בדבריכם, אם לא על אמונה? ואם כך מה עושה אמונה מסויימת יותר אמיתית או יותר טובה מהשנייה? כי הרי דבר המושג באחד החושים או בשכל איני צריך להאמין בו, כי הרי אני רואהו כנ"ל.

אשמח אם תחדשו לי, למען אקח מכם שכל אמת.
אבי

במת חופש

ניצן משיב לאבי:

שלום אבי

ראשית - תודה על המכתב. אני חייב להחמיא לך על הסגנון והפירוט, גם אם איננו מסכימים במאת האחוזים בתוכן. מפאת קוצר הזמן אנסה להתייחס לפחות לחלק מדבריך, ואני מבקש סליחה מראש על כך שלא הקדשתי יותר זמן לתשובה.

את הכינוי "חכם" אני מקבל בהומור, אינני חושב שמישהו מצוות האתר העיד על עצמו שהוא חכם יותר מהגולשים, ואם לפעמים מתקבל הרושם כאילו נרמז כך, הרי זה בגלל הבדלי דעות בין הכותב לקורא, בדיוק כפי שאני חש שאני קורא את דבריך אלה.

אינני מסכים לכך שכל חיבור אותיות בעולם בא להגדיר דבר קיים. אתה בעצמך מעמיד זאת במבחן, בהציעך להמציא חיבור אותיות סתמי. ניתן כמובן להתווכח על כך, שהצירוף "עגככג" מתאר דבר קיים (למשל את עצמו, או את היכולת שלי להמציאו) אך אינני מניח שלכך התכוונת, ואם כן אז טענתך המקורית בדבר הצירוף "אלהים" נעשית חלשה משהו.

גם הויכוח, האם אדם יכול להמציא יש מאין הוא פילוסופי בלבד, כיוון שגם התשובה "כן" וגם התשובה "לא" אינן צורמות לאוזן כתשובה לגיטימית. לשאלה "האם האדם המציא את רשת האינטרנט?" - זה יותר עניין להגדרה פילוסופית לגבי המונח הלשוני "המציא", כפי שאתה בעצמך היטבת לנסח. באותה מידה, אגב, האדם המציא מונחים כ-"אתיאיזם", "איסלם", וגם את הצ'יזבורגר, הבייקון והנישואים האזרחיים. למעשה, אחת הסיסמאות של אתר חופש היא "בראשית ברא האדם את האלוהים", ואינני רואה מרחק גדול בינה לבין דבריך.

אני גם די מסכים עם דבריך בפיסקה הדנה בקיום האלוהים, כי אכן אין כל טעם לדון בקיומו של דבר שאיננו מוגדר. קודם כל הגדר את היטב את הדבר שדנים בקיומו, ואז יהיה קל יותר לדון האם הוא קיים אם לאו. ואכן אחת ההגדרות המקובלות של אלוהים היא "הטבע", ולפי הגדרה ספציפית זאת ברור שהוא קיים, בהגדרה. אם תעלה הגדרה אחרת, נוכל (אולי) לדון לגביה האם היא מגדירה מושג קיים או לא (או שאיננו יכולים לבדוק זאת, ואז אין טעם בדיון). כל דבר לגופו. למעשה אני סמוך ובטוח שכמות ההגדרות להן זכה המושג 'אולהים' גדולה מכמות השורות (ואולי גם המילים) במכתב זה.

ורק כקוריוז, הצירוף הלשוני העברי עצמו לקוח - למיטב ידיעתי - משם של אליל קדום יותר של עממי האזור, בתקופה האכדית-שומרית, ששמו היה "אל".

באופן דומה, הדיון שפתחת בו לגבי אמונה נסב להיות דיון לגבי הגדרת המושג "אמונה"'. בין השורות גם חשפת תופעה בשפה העברית של מספר מובנים שונים ולא זהים לאותה המילה. "אני מאמין באיקס" ו-"אני מאמין שאיקס נכון" אינם מייצגים בהכרח אותו המובן של המילה "מאמין", וזה - מה לעשות - חלק מגלגוליה של השפה. אחד מהם דווקא אינו סותר "אמונה" בדברים המושגים בחושים, ולגבי האחר ניתן להתווכח עליו לאחר שיוגדר היטב.

נמשיך בדיון זה אולי בפעם אחרת, אבל לדעתי החלק החשוב יותר שלו הוא יצירת הזיקה בינו לבין מערכת אמונתית ספציפית, למשל: הנצרות או היהדות. עד אז נשאר הדיון בגדר דיון ספק מתימטי ספק פילוסופי-לשוני.

חג שמח גם לך,
ניצן

במת חופש

דרור:

שלום אבי. רק הערה קטנה. נראה לי שאת הדבר העיקרי פיספסת. הדבר העיקרי הוא לא האם אלוהים קיים או לא, אלא האם אלוהים שהיהודים מאמינים בו קיים או לא. לי ברור שלא (בניגוד לאלה ש"מאמינים" שאלוהים קיים, אני יודע שהוא לא קיים). איך ברור לי? אנא קרא במדור מאמרים, תחת "שואה" את המאמר "על השואה והאמונה".

במת חופש

בועז:

שלום אבי כאן בעז מאתר חופש. לסוגיית חיבורי האותיות שאינם קיימים: יש ויש חיבורי אותיות אשר אינם מתארים דבר הקיים במציאות. בוא נפרט חלק מהם:

האתר (א בסגול, ת בסגול) - (Ether):

קיומו של האתר, אשר מדענים חשבו שקיים, הופרך בניסוי מייכלסון-מורלי. מאוחר יותר הוביל הניסוי הזה לניסוח קביעות מהירות האור בריק, ומכאן למשוואות לורנץ ולתורת היחסות הפרטית של איינשטיין.

יצורים על טבעיים:

יש בעולמנו מילים ל: שדים, רוחות, רולות, גריפינים, גובלינים, טרולים, דרקונים, אלים, פאנים, בנות ים, חדי קרן, מוזות, גראציות, קיקלופים, ציקלופים, הידרה, כרישזון, נומים, סוהרסנים, כימרות, יהוה, אללה, אחורה-מאזדה, בעל, עשתורת, אשרה, זאוס-יופיטר, הרה-אתנה, הוביטים, פאלאדינים, ונוס-אפרודיטי, כמוש, רא, האלה ענת, האל מות, הרמס, אפולו, סטורן ועוד ועוד אלים וכוחות מכוחות שונים.

האם כולם מתארים דברים קיימים? וודאי שלא. אין אף דת (פרט אולי לסיינטולוגיה) אשר מאמינה בכולם כאחד.

מקומות:

ארץ פומפורנל, אוטופיה, אטלנטיק - כולם מקומות שאינם קיימים. בדיוניים.

דמויות - אשר אומנם יש ציורים שלהן וסרטים עליהן, אך בזה זה מסתיים:

שלגיה, עליסה, דונאלד דאק, הארי פוטר, נדי פעמוני, ירון זהבי, דנידין, ועוד ועוד.

אשר לאמונה - המדע מסתמך על הנחה אחת, והיא: קיימת מציאות אשר אפשר לחקור אותה בעזרת השכל ועדות החושים. מעבר לכך אין צורך באמונה. לעומת זאת הדת מאמינה במערכת הרבה יותר רחבה והרבה פחות מבוססת.

עוד על המשמעויות השונות של המלה אמונה תוכל לקרוא באתר, במדור החזרה בתשובה ב"אינדקס טיעוני המחזירים בתשובה".

שלך - בועז לובן-טל

במת חופש

ולסיום, שירה:

אבי יקירי,

מעבר לתשובותיהם החכמות של ניצן, בועז ודרור (שים נא לב - התשובות חכמות, לא בהכרח הכותבים - וזה כתגובה לפנייתך הצינית "לצוות החכמים שלום") טיעוניך-השגותיך מבוססים על יסוד שכלל איננו קיים אצלנו, שהרי כך אתה כותב לנו:

"אתם מעמידים יסוד, אכסיומה, ועליה בונים את ההוכחה שלכם להוכיח לי שהחיבור של האותיות א-ל-ה-י-ם בא להגדיר דבר שאינו קיים".

לא האותיות א-ל-ו-ה-י-ם הן יסוד לטיעונינו, אלא נשוא האמונה הקרוי "אלוהים", הקיים בלב מאמיניו גם בצורות סמנטיות אחרות, גם ללא אותיות כלל. כבר כתב לך ניצן, שהמילה "אלוהים" מקורה בשם של אליל שמי קדמון - "אל". והרי גם אלילם של היהודים הדתיים מכונה בתורה בשמות י-ה-ו-ה, א-ד-ו-נ-י, א-ל-ו-ה-ים. לא הסמנטיקה היא שמעניינת אותנו כאן, אלא המשמעות, הקיימת גם בלבו של עיוור-חרש-אילם, שאיננו רואה ואיננו כותב ואיננו הוגה אותן אותיות, ועם זאת מסוגל להאמין בקיומו של אותה ישות.

אני אישית, וחברים נוספים שלי בצוות חופש ובחברה בה אני חיה, מבינים את נפש האדם, שבמצוקתו ברא לעצמו אל. אני ערה גם לעובדה, שמרבית בני האדם בתבל מאמינים בקיומו של אל כלשהו, וכי האתיאיסטים, האגנוסטים והפנתיאיסטים הם מיעוט. אלא שבאמונה אין דמוקרטיה, ולא הרוב קובע. ולא רק באמונה, אלא גם בעובדות. גליליאו גליליי היה יחיד בדורו שטען, שהארץ היא המסובבת את השמש, וכל האחרים טענו את ההיפך, ובכל זאת, ואף על פי כן, הוא, היחיד, החריג, ה"כופר" - צדק, וכל האחרים, הרבים, הרוב, הקונצנזוס, שגו.

אחזור למילה "אמונה" ולמשמעותה. אתה מעלה הנחה, ומתייחס אליה כאל אקסיומה:

"הרי כל אדם בעולם חי תחת איזושהי אמונה, ואפילו האתיאיסט הוא בעל אמונה. כי גם בפילוסופיה שלו צריך להאמין, כי גם דעתו אינה מושגת ע"י אחד החושים או השכל"

מניין לך ש אמירה זו נכונה? כלום אמנם כל אדם חי "תחת" (???) איזושהי אמונה? אני, למשל, אתאיסטית, ואני חסרה אמונה כלשהי, ולא אתה תקבע לי שיש בי (לא מעלי) אמונה כלשהי! חשיבתי האתאיסטית איננה אמונה אלא חשיבה הגיונית, מוצר שבא לאחר ניתוח יסודי וארוך של עובדות, נתונים ומצבים. טעות בסיסית שלך היא, ש"דעה" איננה מושגת ע"י השכל. דעה מושגת אך ורק ע"י השכל! אמונה איננה דעה! אמונה היא רגש, שהשכל של בעליו בונה אותה לעצמו לצורך חיזוקו האישי-פסיכולוגי, על מנת שיוכל לעמוד בלחצי החיים ובמצוקות העתים! רק השכל לבדו מסוגל לפרק את החבילה "אמונה-אלוהים", ולהחזיר את בעליו לקרקע המציאות!

לגבינו, בני-האדם, מציאות חיינו הוא היא אנחנו עצמנו. כוחנו בידינו, בשכלנו, בשיקול דעתנו, בכושרנו ללמוד, להקיש מדבר לדבר, לברור את הטוב מתוך תבן ההבל, לבחור את הרצוי לנו ולהעביר את שאיננו רצוי לנו לארכיב או לפח האשפה, להעביר ביקורת על כל דבר, גם על "אלוהים", גם על כל מה שקדוש למאמינים, לקבל החלטות וללכת על פיהן, לקחת אחריות על עצמנו ועל חיינו, ולא להטיל דבר על "אחר". בכך נבדל האדם החושב, העצמאי והחופשי מהמאמין הדתי. זה האחרון מכר את נפשו לאל. אלא שכבר אמרנו, ש"אל" איננו קיים, כך שבהעדר אל הוא מכר את נפשו לשליחו של אל מטעם עצמו, קרי - לכומר, לדרוויש, לכוהן, לגורו, לכל מי שמעמיד עצמו כשליחו של אל. בעיסקת המכירה הרוחנית-נפשית-פיסית זו עושה השליח-מטעם-עצמו את עיסקת חייו, בעוד שהמאמין התמים מוכר נשמתו בנזיד עדשים: את חייו - בעולם האחד והיחיד שיש לו - הוא מוכר בעבור שק חסר-כיסוי של הבטחת-שווא של "עולם הבא", אותו עדן-הבל ש"אלוהים" מבלה בו לצד מלאכיו וצדיקיו, ליד הלוויתן ושור הבר. אחלה של פאנטאזיה! כמה נפלא!

אתה דבק בטיעוניך הסמנטיים באותיות פורחות באוויר - א' …. ל'….. ו'….. ה'…. י'…… ם', ואני ממש אינני מבינה אותך! זה מה שמציק לך? האם זה מה שקובע אם דבר קיים או לא קיים? אינני רוצה לחזור ולדוש בדברים שנהגו ונאמרו ונכתבו בידי אחרים, גם אם חכמינו ז"ל גרסו, שהאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם. ל"גאולה" זו יש ערך כערכו של "אלוהים", ואני הרי איננה חכמה אלא אישה קטנה ופשוטה, ואינני מתיימרת להגיד דבר בשם אומרו, אלא שולחת אותך לאתר חופש, לקרוא מאמר הדן בנושא זה בדיוק. אנא הכנס למדור "מאמרים" באתר, וקר תחת הנושא "אמונה, את המאמר "על לא כלום".

שלך, בברכה,
שירה מצוות האתר

במת חופש



חברים ב- עוצב על ידי