הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

במת חופש

גזענות ואנטישמיות

מתוך המילון חדש של אבן-שושן:
אנטישמי = מתנגד ושונא את בני הגזע השמי, ובמיוחד שונא ישראל, צורר יהודים.
גזעני = בנוי על ההשקפה כי יש בין העמים גזעים מיוחסים (גזע האדונים) וגזעים נחותי-דרגה. הגזענות היתה אחד מעיקריהם של הנאצים בגרמניה ושימשה יסוד לאנטישמיות פרועה ולהשמדת היהודים.

אתר חופש, כמבטא את דעתם של בני-אדם חילוניים-אתאיסטיים  המשתייכים לעם היהודי, מעלה על במתו ביקורת נוקבת על אפלייה ודחייה של בני-אדם - יהודים ושאינם יהודים - בידי קבוצות מיעוט דתיות וחרדיות, ובעיקר רמיסת זכויות האדם ופגיעה בחופש הפרט בידי אותן קבוצות. ביקורת זו מתקבלת בעיני דתיים רבים, בייחוד חרדים, ויותר מכל - ה"חרדים הנובו-רישים" = המתחרדים = (החוזרים בתשובה) על מדריכיהם ומטיפיהם - כפגיעה חמורה באושיות אמונתם. בחוסר סובלנות אופיינית הם מפעילים את מכונות הכביסה שלהם, ומכבסים בהן מילים מוכרות בציבור כמו גזענות או אנטישמיות על מנת שישמשו בידיהם כלי נוח וקל לניגוח. נוח - משום שמילים אלו -  מעצם הגייתן - מעוררות דחייה, סלידה ובעיקר פחד ובעתה. קל לנגוח - משום שלא צריך לעורר בכל פעם מחדש את ההתנגדות כלפי אלה שהמילים מופנות אליהם.

וכי מי בציבור היהודי לא יגנה אנטישמיות או גזענות? גם אם מילים אלו אינן משקפות דבר וחצי דבר כשהן מופנות לכתובת הלא-נכונה, אין השימוש בהן (המגונה והפסול)  מהווה מעצור או מגבלה כשהן מכוונות כלפי מי ששנוא על החברה החרדית. אדרבא ואדרבא: מילים אלו, המוטחות בשנוא-החברה הדתית-חרדית משמשות דלק טוב למדורה השנאה, וקולות ההסכמה העדריים, המתנהמים מגרונות הצאן, רק מגבירים את הלהבות.

חופש

ברכה (השם בדוי)  לאתר חופש

אתם רציתם שנכתוב מה אנחנו - מבחוץ -  חושבים על זה. אז- לדעתי, האתר הוא גיזעני!! איך אתם לא מתבישים לשנוא, את האחים שלכם.

דני מצוות חופש לברכה

מי שלא מתבייש לשנוא כאן היא את (אלא אם כן טעיתי, והתואר "גזעני" מעיד על  חיבתך העמוקה אלינו). האם תוכלי להביא דוגמה ולו גם אחת לכך שבאתר ישנה תמיכה בעליונות כלשהי של גזע אחד על גזע  אחר? למיטב הבנתי, הקטע הגזעני היחידי באתר הוא הקטע הבא:

"ההבדל שבין הנשמה הישראלית, עצמיותה, מאווייה הפנימיים, שאיפתה, תכונתה ועמדתה, ובין נשמת הגויים כולם, לכל דרגותיהם, הוא יותר גדול ויותר עמוק  מההבדל שבין נפש האדם לנפש הבהמה. שבין האחרונים רק הבדל כמותי נמצא, אבל בין  הראשונים שורר הבדל עצמי איכותי" - שהוא ציטוט מן הספר "אורות" של הראי"ה קוק (כרך ג', עמוד קנ"ו). אנו מביעים התנגדות מפורשת  לתוכנו של ציטוט גזעני זה. לא מצאתי אמירות גזעניות אחרות כלשהן באתר.

חופש

ראובן (השם בדוי) לחופש

בעבר כבר שלחתי לכם מכתב שבו הבעתי את דעתי השלילית על הגישה המוצגת באתר כנגד הדת. בתור בחור חילוני אך המכבד כל אדם באשר הוא נדהמתי לקרוא כמה מהכתבות באתרכם, שנימה גזענית ברורה נוטפת ממנה. סיסמאות כמו "מדינה דמוקרטית" "ופלורליזם" אינם ערכים שנעלמים להם רק כי איננו מסכימים עם הצד האחר, הגישה הפונדמנטליסטית של הכותבים באתר יכולה רק להזכיר לי משטרים אפלים שלהם אני מאמין שאתם בזים, אך אינכם מסוגלים להבין שבדיוק לשם אתם מכוונים. אז פשוט שימו מולכים מראה גדולה ותחשבו קצת.

בתודה

ראובן

בקשנו מראובן שיצביע על אמירה כלשהי באתר המהווה, לדעתו, 'נימה גזענית', אבל ראובן לא נענה לבקשתנו ולא חזר אלינו עוד.

 

עדני (השם שונה) לאתר חופש

נאצים! האתר הזה הוא אתר מחפיר אתר הסתה שמעלה דברים חסרי שחר זלזול בדת היהודית אתם אלו שמסיתים, שמשקרים- גועל נפש מוחלט!

אורה מצוות חופשלעדני

שלום עדני - נאצים, מחפיר, הסתה, מסיתים משקרים, גועל-נפש - הרבה הטחות בטקסט קצרצר. אני שוקלת לא לסלוח לך ביום הכיפורים, בעבירות שבין האדם לחברו.

אורה

עמיר (השם בדוי) לאתר חופש

צר לי עליכם יהודים יקרים! הגעתם למצב שהתוכן של האתר מזכיר לנו את קורח ועדתו, ואפילו במידע מסוימת, את השנאה הנאצית כלפי היהודים רק שהשנאה שלכם מופנית כלפי עצמכם, כלפי מורשת אבותיכם. למה? מדוע? מה זה נותן לכם לחיות בהכחשה תמידית?

חבל רבותיי... עם ישראל חי וקיים כבר למעלה משלושת אלפים שנה, אתם לא ראשונים שהבעתם את מורת רוחכם על האקט הדתי אך אני מקווה שאתם הדור האחרון שפשוט לא יבין את מהותו בעולם ושלאחר מכן יהיה דור שכלתני רוחני, ולא דור תהפוכות המה. אני חושש שהכיוון שאתם מייעדים את עצמכם רק תוליך לחורבן ולהרס עצמי, בשביל מטרה שלטעמי לא ברורה, ולא עניינית.

אנחנו לא בנויים להיות כמו הגויים אנו שונים מהם בדרך הבסיסית של אמונתנו, אנו לא מכריחים אף אחד להיות יהודי, אך לשכנע אנשים משלך מדמך לברוח מהאמונה האלוקית, בצורה כזו גזענית ולא מתחשבת, למרות שאתם טוענים שהזרם הדתי מזלזל בכם, מה שהוא בדיוק ההיפך הגמור, אני רק יכול להגיד לכם, יהי רצון שהקדוש ברוך הוא ינחה אתכם בדרך המלך, הרואיה והרצויה מבחינתו, בזמנו ובעיתו.

ונסיים בברכת גמר חתימה טובה, ושתהיו ברוכים ב"ה, למרות הכל אנחנו שבט אחים גם יחד אל תשכחו.

שירה מצוות חופש לעמיר

שלום לך עמיר - אתה מעלה כלפינו טענת "שנאה", ואשמח אם תתן לי דוגמה מוחשית לכך מתוך האתר. אל תתאמץ, כי לא תצליח: איננו מביעים באתר שום שנאה כלפי שום אדם, אלא דברי ביקורת לגיטימיים על מעשים שליליים ופסולים של יהודים דתיים, ואתה מפרש ביקורת כ"שנאה".

ואם כבר העלית את המושג הזה, הרשה נא לי להציג בפניך אין-סוף דוגמאות של ביטויי שנאה - שעלו באתר - אבל מכיוון הפוך! קרא בבקשה את שתי הבמות הללו http://www.hofesh.org.il/letters/bikoret/hate1.html   ו-http://www.hofesh.org.il/letters/bikoret/curses1.html

מעניין, לא כן?

מגוחכת עד כדי אימה היא מכבסת-המילים שלמדת מרבותיך, בטענתך כלפינו שאנחנו מתנהגים  "בצורה כזו גזענית ולא מתחשבת"... אפשר לחשוב שהחברה בה אתה חי היא סמל ההומניזם  ושיא ההתחשבות בבני אדם... הרי אתה וחבריך נושאים את דגל הגזענות הגסה, הבוטה, המבישה והעלובה בסיסמאות חסרות הבסיס והגועליות עד-כדי-אימה "אתה בחרתנו מכל העמים", ועם ישראל הוא "אור לגויים"... שנאתכם לכל מי שהוא אחר, כל מי ששונה מכם, מעבירה צמרמורת בכל בן-אנוש ובר-דעת (ראה גם את תשובתו של דני לברכה). חוקי האפלייה הגזעית של ההלכה היהודית, ואפליית האישה בתוכם הם סמל לגנאי ולשמצה, ואתה  בא אלינו בטענות של גזענות וחוסר התחשבות?

יותר מכול דוחה אותי הפטרונות המצמררת שלך, לפיה אתה יודע טוב מאתנו מהי הדרך הנכונה בה עלינו ללכת, וביטויי האהבה המזוייפת שאתה מנסה להרעיף עלינו, לכאורה "סחבק" שלנו. אנחנו אמנם בנים לאותו עם ואזרחי אותה מדינה, אבל אחים איננו, וגם אינני רוצה להיות לך לאחות ואינני מעוניינת בך כאח לי. במקום הצהרות אהבה ריקות מתוכן מוטב ותפגין התנהגות מעשית של הגינות, התחשבות ושיתוף פעולה בכל מה שאזרח המדינה חייב לעשות. אשמח לראותך לידי בשירות הצבאי, אותך ואת בניך ואת בנותיך לצד בני ובנותיי במלוא שלוש או שתי שנות השירות בסדיר, ועוד 30 שנה בשירות מילואים. אשמח אם תעבוד כמוני ותשלם את מלוא המס שאני משלמת, וכך נהיה שנינו אזרחים טובים במדינה אחת.

שירה

גולש בעילום שם לאתר חופש

שלום - נתקלתי באתר שלכם לגמרי במקרה, באמת אתר נעים ויפה ויזואלית, שמשדר רוח חדשנית  ורעננה.  אני חייב לציין שבאמת בהתחלה האתר נראה שובה, כמעט הצלחתם לשבות גם אותי בטרנד "החופש" שלכם.

כמעט, בגלל ששיטוט קצר באתר שלכם הבהיר לי שמדובר באתר אנטישמי למהדרין, שכל תכליתו היא לנגח את היהדות ומאמיניה. באמת שאני לא מבין.

אתם לא רוצים להיות דתיים? אף אחד לא הכריח אתכם, אבל להרים אתר שלם סתם בשביל פרופגנדה אנטי יהודית? הייתי מבין אם האתר היה כתוב בגרמנית, אבל מאחר והוא בעברית לא נראה לי שאתם ארים במיוחד... מה גורם לאנשים כמוכם לחיות במדינתם של היהודים? מה אתם מחפשים פה? הרי אתם מקללים את הרגע בו נולדתם לאם יהודייה (תגידו מה שאתם רוצים, אבל זה הקריטריון הקונקרטי היחיד לשאלה מיהו יהודי), אז למה אתם ממשיכים לחיות פה?

תעברו לאירופה, העם היהודי לא צריך אנשים כמוכם, אני בטוח שהאירופאים יקבלו אתכם בשמחה,  ובכלל לא תהיה להם בעיה שאתם יהודים במוצאכם. בכלל לא.. הרי אתם  יותר אנטישמים מהם... תהינו מהפוגרום, אני בטוח שכשתצרחו "אני שונא יהודים!! אני שונא את היהדות!!!" הם יניחו את הגרזנים שלהם...

אייל מצוות חופש משיב למתלונן

שלום למתלונן,

עד סיום המשפט השני שלך סברתי, שמדובר בכותב נעים ואינטליגנטי ("אתר שובה" הנו ביטוי של אדם רהוט, שלא נצפה ממנו לכישלונות במבחן הבנת הנקרא המיועד לבני כתות ד' בבית ספר ממלכתי רגיל).

אגב, באותו עניין, חבל שלא ציינת מה כה שבה את לבך בתחילה באתרנו הצנוע? בחירת הפונטים? עיצוב הדפדפן? או אולי זו רק הפגנת  הרטוריקה המקורית שבחרת, זו המהללת  תחילה את  הנמען, כדי שקיטונות הצוננים שתשפוך עליו בהמשך יהיו יעילים יותר בשל אפקט ההפתעה שהכנת לו? אם כך טושה! הפלת אותי בפח, תמים שכמותי.

ובכל זאת, למרות הנטייה שמתעוררת כלל לא לענות לדברי הבלע שלך,  אשיב לך, שכן, אולי, ולמרות הכול,  מדובר באדם חף מזדון, שפשוט התקשה - מסיבות שאינן תלויות בו ובשל החינוך הקלוקל  שקיבל - להבין עמדות קצת שונות ממה שהולעט בהם כל חייו. במקרה כזה, אולי תיסלח מעט  תגובתך האוטומטית, הראשונית לצעוק גוואלד!! יהודים היזהרו, אנטישמים וקוזאקים מסתתרים כאן, אנא הושיעו שאחרת אנה אנו באים.

אם אכן זה המקרה, ובעיית הבנת הנקרא אינה רק באשמתך, אנסה לתקן אותך בכמה מהקביעות הנראות לך כל כך ברורות.  ואולי, אם מדובר באדם הביקורתי גם כלפי עצמו, תבחן את הנחותיך למול התיקונים שאגיש לך (פירוט יתר והנמקה תמצא באתר) ואולי תשנה מעט מעמדותיך הנחרצות. (אוקי. אני לא ממש משלה את עצמי שהשינוי יהיה כל כך מהיר).

ובכן - להערות:

  1. איננו מתקיפים את הדת אלא מתגוננים מפניה ומנושאי כליה.
  2. הזיהוי בין היהדות והדת היהודית אינו נכון.
  3. כיום הדת אינה המרכיב החשוב או המכובד ביהדות אלא בעיקר נטל.
  4. כפירה בדת, בטיפשותה, ובנזקיה באה להגן על היהדות ועל המדינה (אולי יקל לך להבין משפט כזה אם תייחס אותו לערבי  פלסטיני המנסה להציל את עמו מציפורני הפונדמנטליזם האסלאמי המרושע והמטופש,  שבסופו של דבר פוגע  בעמו ובסיכוייו להיחלץ ממצבו העגום ).
  5. איננו מקללים את הרגע בו נולדנו  לאם יהודייה (חוץ מזה - בלי הורים, הא?)
  6. אנחנו יהודים טובים, אבל איננו דתיים (מוזר, פעם ראשונה אתה נתקל בזן הזה? אתה בטוח שאתה חי בארץ?)
  7. הקריטריון לזהות יהודי כמי שנולד לאם יהודיה הוא קריטריון הילכתי, שאינו מקובל על מי שדוחה את הדת (משפט פשוט לכאורה, אבל מאד מאד קשה להבנה, מסתבר).
  8. להשקפתנו אנו יהודים טובים יותר מהיהודים הדתיים הפונדמטליסטיים, ומגשימים את ערכי היהדות האמיתית באופן הנכון (היהדות הפונדמנטליסטית בסופו של דבר הנה גירסה של עבודת אלילים).
  9. אנו חיים כאן כי זו מדינתו של העם היהודי, וכזכור (וכמה הדבר יפתיע סוג מסוים של שטופי מוח) אנחנו יהודים. אני מטיל ספק ביהדותם של אנשים גסי-רוח, המבקשים לגרש אנשים כמוני מהמדינה. מאידך, במבנה העומק, מחשבתם זהה לאנטישמיות המוכרת וראוי שהם יעזבו את המדינה (הם ימצאו רעים לסגנון אצל לה פן, ז'ירינובסקי,  הקו קלאס קלן  וחבריהם).
  10. מחוללי הפוגרומים התבטאו בשנאה המזכירה את זו העולה מהערותיך, ואני חושש מגרזניך וגרזני  שכמותך יותר מאשר מגרזני האנטישמיים האירופאים.
  11. ואם בכל זאת תצליח בכוחך לגרשני, מדוע אתה שולח אותי חזרה לאירופה דווקא? העלה על דעתך שאבותיי אולי הגיעו מתימן?

 

בברכה,

איל,  צוות חופש


אוגוסט 2006