<

הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

במת חופש

"הכול שקרים": האם יש טעם להשיב להם?

הרמאים מכזבים מפני שהם חדלי-כוח
ר' משה אבן-עזרא
האמת נמצאת בתחום צר,
אולם השקר נמצא במרחב
בולינברוק

אלי (השם שונה) חוזר בתשובה

בס"ד

שלום - שמי אלי, ואני חוזר בתשובה טרי. בעבר עבדתי כמנהל מחלקת מיחשוב בחברה ידועה, וקראתי הרבה חומר במדעים בזמני הפרטי.  נכנסתי לאתרכם, ונצטערתי לראות שאתם יורדים על הדברים הלא נכונים ומעוותים הרבה  מהעובדות.

אני מתלבט בקשר להמשך דרכי, ואשמח לדון אתכם אפילו טלפונית בדברים, ולהמשיך את חיי לפי מסקנת שיחתנו. לפני שאתחיל בדיון אתכם, ברצוני לשאול:

1. אתם הרי נגד חזרה בתשובה, שטיפת מח כפי שאתם קוראים לזה.  מה בדיוק אתם עושים? למה כשאתם מדברים  זאת "הסברה", וכשדתיים עושים זאת זו "הטפה". אתם פונים באתרכם גם לדתיים - הרי האני מאמין שלכם זה תן לי לחיות כמו שאני,  ואל תנסה להסביר לי למה לשנות את דרכי.

2. אתם טוענים שאתם יוצאים למלחמה על חופש - זאת אומרת שאנשים הם יצור קל לשכנוע ולשטיפות מח,  כיצד אדע שלא אתם שוטפי המח? מי יגיד לי? הרי אני יצור קל דעת חסר הבחנה.

3. למה אתם לא יוצאים נגד פרסומות שמנסות למכור ע"י שטיפות מח? אנשי מכירות מדלת לדלת? פוליטיקאים? וחופש דת - מה עם הרפורמים? הנוצרים? המוסלמים? איפה ההפגנות מול המכון לחקר הקבלה של הרפורמים?

4. מה אתם מציעים? כלום! אתם מציעים לא דתי ולא חרדי ולא  ולא  ולא - מה כן?

5. מכניסה לאתרכם אני יכול להסיק שתי מסקנות: או שאתם לא יודעים על מה אתם מדברים ואתם בודים מלבכם סיפורי סבתא, או שאתם יודעים ובכל זאת משקרים לציבור במצח נחושה.

באם אתם אנשי אמת, אשמח לשוחח טלפונית ולהעיר היערות על הנכתב באתרכם, בתנאי שאם אני צודק תורד אותה הכתבה השקרית. להזכירכם:  אני פתוח לשמוע ולהשתכנע שאתם צודקים, אבל לפני אני צריך להאמין לכם שאתם אנשים ישרים, ובינתיים ראיתיפרטים שקריים בכתבות שלכם, והדבר פוגע באמון בכם. אשמח ליצירת קשר.

חופש

שירה מצוות חופש משיבה לאלי

שלום אלי - תודה על פנייתך לחופש. שמי שירה, ואני חברה בצוות אתר חופש. מסיבה של חוסר זמן לא אוכל לשוחח אתך בטלפון: כולנו כאן אנשים עובדים, בוגרים, בעלי משפחה, ופעילותנו באתר היא בהתנדבות מלאה ובזמננו החופשי, שהוא מועט ביותר. עיקר התקשורת אצלנו נעשית בדואר אלקטרוני (כולל בינינו, בצוות), ואני מקווה שאתה מבין ומקבל זאת, גם אם רצית שזה יהיה אחרת. אני משיבה לך כאן על כל שאלה ושאלה שלך. אתחיל בשאלה מצדי: כתבת "אתם יורדים על הדברים הלא נכונים ומעוותים הרבה  מהעובדות". תן לי בבקשה דוגמה אחת לעיוות עובדה.

לשאלתך הראשונה: איננו נגד רצונו של אדם להאמין באלוהים ולהיות דתי. מאחר וקיומו של אלוהים איננו עובדה אלא אמונה בלב-איש, כל ניסיון "להוכיח" את קיומו בדרך מדעית  או הגיונית כלשהי הוא, מיסודו, מוטעה. ואם הדבר נעשה במכוון כדי לשכנע אדם לשנות לא רק את 'דעתו' אלא גם את כל מה שנובע מכך: שינוי אורחות-חייו, מערכות-יחסיו עם שמפחתו וחבריו, תרבותו, מטבחו, בגדיו ועיסוקיו (כמו במערכות ההחזרה בתשובה) מדובר במעשה שקרי. אנחנו מתנגדים למערכות חינוך שקריות. מנגד - דברים שאנחנו מנסים להסביר ניתנים לבדיקה ואיננו "מוכרים" דבר שאין לו בסיס מדעי, הגיוני או מוכח. אגב - יש הרבה דברים שאנשים דתיים מסבירים וזו איננה הטפה. אין לנו דבר נגד אנשים דתיים ככאלה.

לשאלתך השנייה:  איננו יוצאים למלחמה על חופש. אנחנו מבקשים להסביר לקוראינו מהו חופש אישי, מהו חופש הבעת הדעה, מהו חופש הבחירה, מהו החופש לחיות את החיים האישיים-פרטיים מבלי שאיש ימנע זאת מאתנו, וזה כולל את החופש לחיות בלי דת ובלי פולחנים דתיים. יש אנשים קלי-שכנוע, ויש אחרים. תוכל על נקלה להבחין בין שוטף-מוח לבין מי שאינו כזה ע"י סדרת שאלות. אם בסופה יענה לך הדובר "ככה זה", "עליך לקבל זאת כתורה מסיני", או "זו מצווה מאלוהים וחובה עליך לקיימה" - הוא שוטף-מוח, משום שלא קיים שום דבר שאסור לשאלו, כולל לשאול מי ברא את אלוהים, או מדוע אלוהים יצר גם את הרוע ואת הרשע, וכולי. שום דבר בחיים בעינינו איננו תורה למשה מסיני שחובה לקיימו בלא לבודקו, לבררו, למתוח עליו ביקורת או לדחותו על הסף. אם הוא עומד בסתירה לערכינו (למשל: הדרתה של האישה מן החיים הציבוריים, או חוסר השוויון כלפיה בדיני אישות).

לשאלתך השלישית: יוצאים גם יוצאים, אבל לא אנחנו. אי-אפשר להיאבק בכל התחומים - די לנו בתחום הצר האחד הזה, שגם הוא רב לנו מאד. ואגב - מניין נטלת את הרעיון המוזר לפיו "המכון לחקר הקבלה" הוא של הרפורמים? אולי הוא של ההוטנטוטים?

לשאלתך הרביעית:  אנחנו מציעים לאדם תרבות, לימוד ללא הגבלה, השכלה כללית, כיבוד זכויות האדם באשר הוא אדם ללא הבדל מין, מוצא, גזע או דת, כיבוד זכותו של האחר להאמין גם בדברים שאנו איננו מאמינים בהם, כלומר - הומניזם, פלורליזם וסובלנות. אני מציעה לך להשיג את הספר ששמו "ציידי הנפשות" (בזול ברשת צומת ספרים), ולקרוא בו, בייחוד את הפרקים השמיני והתשיעי -  שם תמצא הרבה תשובות לשאלתך "מה אתם מציעים". אם אתה מתעצל לקרוא תשובות מלאות ומפורטות - מה לך כי תלין וכי תטען כי אין אנו משיבים ומציעים?

לשאלתך החמישית והאחרונה:  על סמך מה אתה קובע זאת? אנחנו יודעים היטב על מה אנחנו מדברים. כולנו בוגרים, בעלי השכלה גבוהה (אוניברסיטאית), למדנו המון בתחומים שונים, כולל יהדות, תנ"ך, תלמוד ומסורת ישראל. שום דבר באתר אינו בדוי (סבתא שלי מתה מזמן), והראה לי בבקשה שקר אחד שכתבנו באתר. עצם הטענה "סיפורי-סבתא" היא מגוחכת, שהרי אני יכולה לומר על כל טיעון דתי שהוא "סיפורי-סבתא"...

על שיחות בטלפון כבר כתבתי לך. אתה מוזמן להעיר כל הערה. אם נמצא שמשהו שכתובבאתר איננו נכון - נמחק. אני שמחה להבין שאתה פתוח לשמוע, ואני מקווה שאכן תיישם זאת הלכה למעשה. הנה - עניתי לך על הכול ביושר ובכנות. אתה רשאי כמובן לא להאמין לי, אבל תמשיך לנסות - אני מבטיחה לך שתמיד נענה ביושר ובכנות.

בברכה

שירה מצוות חופש

חופש

אלי משיב לשירה

שלחתי באימייל שקרים על סמינר ערכים - נועלים את אולם ההרצאות, מפחידים,לחץ חברתי - הכל שקר! שקרים על גבי שקרים בסיפורים על מה זה סמינר! אם אתם אמיתיים - בואו נלך ביחד באמצע סמינר להציץ מה קורה שם בהרצאה - ונבדוק.

דרך אגב, גם האבולוציה איננה "מוכחת" ואתם מרבים להשתמש בה - מדוע? אני לא מתעסק עם נסיונות להוכיח התאמה של תורה ומדע - זה אינו הדבר שהתורה עוסקת בו. התורה מתעסקת בדברים רוחניים ולא במדע.

האדם החילוני לפחות איפה שאני למדתי לא למד מעולם יהדות כמו שהיהדות התכוונה לדברים. האדם החילוני מעריך מאוד את המדע כדבר אמיתי ( למרות שהתאוריות המוכחשות אחרי זמן מה מרובות) ולכן פונים אליו מפן זה.

לא ענית לי - דתיים מלידה לא יודעים בכלל את "ההוכחות" של תורה ומדע ובכל זאתאתם פונים אליהם גם כן האדם הדתי הממוצע יודע היטב שאם יתניע את רכבו בשבת הרכב לא יתפוצץ - ויש לו כל רגע את האפשרות לקום וללכת לדיסקוט. נכון זה כרוך בקשיים, אבל לא יותר קשיים משל אדם חילוני שחוזר בתשובה וכל החברה מזלזלת בו.

את פתחת בכך שאמרת שקיומו של האלוקים הוא אמונה - נכון - ואם אני מאמין בכך, אזי אין לי שאלות שהתשובה עליהם צריכה להיות כי ככה זה, כי הרי מאותו רגע שהאמנתי בזה - התשובה תמיד תהיה - כי ככה זה, אני פשוט מאמין, ואין לי מה למתוח ביקורת כי אני פשוט מאמין. דרך אגב, אני טוען שאפשר לדעת ולא צריך רק להאמין, אבל בכלל לא מהכוון שניסיתם להפריך. גם במה שאתם עושים אוכל לכתוב את תשובתך ולהפנות אליך - יש אנשים קלי שכנוע וכו', הרי אתם עושים אותו הדבר בדיוק. זאת אומרת, אם האדם יצור קל לשכנוע אז אתם כופים עליו את דעותיכם בדיוק כמו שעושים המחזירים בתשובה. ואם האדם יצור בעל שכל ובחירה, אז מה אתם רוצים מהמחזירים בתשובה?  כל אחד יכול לפתוח ספר ולבדוק לבד את הדברים. אבל לא! את זה מציע העולם גם בלעדיכם לכל אדם דתי וחילוני באשר הוא, בשביל זה לא צריך אתכם כי זה קיים גם ככה בבחירתו של האדם לפנות לאיזה דרך שירצה.

חופש

שירה חוזרת לאלי

סמינרים: אותי אישית גירשו מהרצאה של מחזיר בתשובה ידוע, ולא נתנו לי להיכנס שנית; את חברתי גרשו מסמינר ערכים משום שהיא שאלה שאלות שאינן נוחות להם. על הפחדות תוכל לקרוא עדויות בספר "שדים מגיחים מאפלה" - ברשת צומת ספרים, ובספר "ציידי הנפשות" עליו המלצתי לך כבר קודם. הכול אמת, לצערי הרב. זכותך לא להאמין אם אינך רוצה. אגב - איש מאתנו לא טען שכל הסמינרים זהים, ואני מוכנה להאמין לך שבסמינר בו אתה השתתפת לא היו אירועים מסוג זה - אבל יש עוד חוזרים בתשובה חוץ ממך, חלקם חזרו למולדת וספרו את שעבר עליהם שם. האם אתה יודע כל מה שנעשה בכל הסמינרים בארץ מאז החלה תופעה זו להתקיים לפני 35 שנה? אינך מסוגל לדעת, ולכן אינך יכול לטעון בהכללה שזה שקר.

אבולוציה: האבולוציה מוכחת ועוד איך! קרא בבקשה את ספריהם הנפלאים של ריצ'רד דוקינס ושל סטיבן ג'יי גולד - בעברית. אל תדבר לפני שתדע מה אתה מדבר, ותדע זאת רק לאחר שתלמד מהמקור ולא דרך מתווכי-ביניים חרדיים שגם הם לא למדו את הנושא אלא שמעו מרבותיהם בשיטת הטלפון השבור. מדע אין לומדים בסמינרים להחזרה בתשובה, אלא במוסדות להשכלה גבוהה, וזו דרישה צודקת לפחות כמו הדרישה שלך "ללמוד יהדות כמו שהיהדות התכוונה". כתבתי לפחות כי גם אתה אינך יודע למה בדיוק 'מתכוונת' 'היהדות'. יהדות בעינינו איננה רק דת יהודית, אלא מכלול התרבות היהודית לדורותיה, ואותה אנחנו מבקשים להכיר ממקור ראשון ולא דרך מתווכים חרדיים.

התורה:  התורה עוסקת בהרבה דברים, ולצד הערכים היפים והחיוביים שבה, היא גם מטיפה לרשע, לאכזריות, לאפליה בין אדם לאדם, לגזענות, לאלימות ולהשמדת-עמים. גם כשהתורה איננה עוסקת במדע, המאמינים בה טוענים שכל הכתוב בה הוא אמת מדעית. התורה אכן עוסקת גם בדברים רוחניים, אבל גם בהרבה מאד אמונות הבל ואיוולת. אתה גם מבלבל בין "מדע" כתחום לבין "עובדה מדעית" מסויימת. נכון, עובדות מדעיות משתנות עם הזמן, אבל זהו הבסיס למדע: המדע מגדיר עצמו כמכלול של תחומים שכל נושא ונושא בהם נכון לזמנו, ומלכתחילה, על-פי ההגדרה, עומד להפרכה, ויישאר אמת עד אשר יופרך, ובמקומו תבוא אמת חדשה. תהליך זה מקביל להתפתחות הידע והשכל האנושיים, שהולכים ומתקדמים ומתעצמים עם הזמן, ולא מתקבעים במקום אחד לנצח נצחים כמו באמונה דתית - בכל דת בעולם.

לימודינו את היהדות: אתה ממש טועה. בכל מכללה ואוניברסיטה "חילונית" יש מחלקה או פקולטה או חוג ללימודי יהדות, ורבים מאד בציבור היהודי-חילוני לומדים ולמדו זאת, ביניהם חלק מחברי חופש, שלחלקם יש תארים אקדמיים באחד או יותר מתחומי היהדות.

גישתנו לדתיים:  מניין לך שכל הדתיים מלידה לא יודעים זאת? אני מכירה כאלו שלא רק יודעים אלא גם מתווכחים על כך. אי אפשר לפנות באתר לכל אדם דתי בנפרד. מי שאיננו מתמצא בנושא מסויים - פטור מלהתייחס אליו. לחלוטין  לא מדובר  בזלזול כשלעצמו. לו היו הדתיים והחוזרים בתשובה מתעסקים בענייניהם-הם, איש מאתנו לא היה מתייחס אליהם או פונה אליהם בדבריו. הצרה היא שחלקם (ולא מעטים) עוסקים בהטפות לילדים, צעירים ובוגרים בציבור החילוני, כופים את פולחניהם על הציבור החילוני ע"י חקיקה של שמירת-כשרות, שמירת-שבת וכו' - ומכאן הכעס, והכעס מלווה אצל בני אדם שונים בתגובות משנה שונות. לעתים גם יש מקום לזלזול - למשל - כשאני רואה את שלטי החוצות הענקיים המספרים באותיות של קידוש לבנה על אדם שמת שהוא משיח, נביא ושופט, ומההוא "אומר" לי או "מצווה" עלי - מה אתה מצפה ממני? שלא אגחך? שלא אזלזל? הרי זההבל הבלים, כדברי קוהלת. זכותם של חילונים לזלזל ב"חוזר בתשובה" אינה נופלת מזכותו של "חוזר בתשובה" כמוך לזלזל בנו ובדעותינו!

"ככה זה":  תשובתך אומרת הכול על עצמך ועל חשיבתך: "כי הרי מאותו רגע שהאמנתי בזה - התשובה תמיד תהיה - כי ככה זה, אני פשוט מאמין, ואין לי מה למתוח ביקורת כי אני פשוט מאמין".  אם נוח וטוב לך לחיות ברמה שכלית של "ככה זה" בלי לשאול שאלות את עצמך - צר לי עליך, אם כי זו בהחלט זכותך. אני לא מקבלת מציאות זאת, ומאד חולקת עליה - עם כל ה"זכות" שיש לך בעניין זה. התבונה ניתנת לאדם, לדעתי, על-מנת שיעשה בה שימוש, וכך גם הביקורת. תקרא בבקשה מה אומר אדם דתי כמו איוב על אמונתם הצבועה של רעיו, וכן - את תגובותיו של 'אלוהים' (מחבר הספר האנושי, לדעתי) ותראה שאפילו מנקודת ראות דתית לא ראויה היא האמונה העיוורת והמקבלת ללא חקירה ובדיקה אמתית.

אלוהים:  לדעת? לדעת מה? לדעת שיש אלוהים? לדעת זה מהשורש "ידע", וידע רוכשים על סמך לימוד של עובדות והכרת המציאות. בשום מקום ובשום זמן עד לרגע זה לא נמצאה הוכחה ראייתית עובדתית לקיומו של אלוהים.

בדיקה וביקורת:  אני חוזרת ואומרת: כל מה שאנו טוענים ואומרים ניתן לבדיקה גם מחוץ לאתר - בכל ספריה ומכללה ואוניברסיטה. אנחנו גם מפצירים באנשים שילכו ללמוד, לקרוא ולבדוק את מה שאנחנו טוענים.

כפיית דעתנו:  אתה טוען שאנחנו כופים את דעותינו? על מה אתה מדבר, בחור? הראה לי היכן וכיצד כפינו? את צל ההרים אתה רואה כאנשים. האם אתה יודע מהי הגדרת המילה "כפייה? אני תמהה. אנחנו רוצים שכאשר אדם דתי מדבר על מדע, שיפתח ספר מדע ולא ספר תורה או תלמוד, זה הכול. מה שייך א' לב'? כלום אם קיימת הצעה זו - אסור גם לנו להציע? וכי מישהו מאתנו מנע ממך או ממישהו אחר לפנות לדרכו? אתה מערב "ביקורת" עם "כפייה". אנחנו מותחים ביקורת - זו זכותנו, ומציעים לאדם היהודי ללמוד ולדעת -  גם זו זכותנו. מי שאינו רוצה, ומעדיף ללמוד זיופי-מדע בידי מורים מטיפי-דת - זו זכותו, ולא סגרנו שום סמינר או ישיבה חרדית - איש באמונתו יחיה, אבל לא רק אתה/אתם = גם אנחנו!

בברכה

שירה מחופש

חופש

אלי חוזר ומסיים

בס"ד

צר לי מאוד. חשבתי שיהיו לכם תשובות לעניין. אנא כבדו רצוני ואל תשלחו לי חומר נוסף. הקמתם אתר שמטרתו רק רעה, ללא שום הבנה על מה אתם מדברים, מלא שקרים רשע ומטרות שליליות. ניפגש בסוף - אם תרצו ואם לא.

חבל

חופש

צוות חופש מצטרף לתחושת ה'חבל'

אכן חבל, ממש חבל על הזמן והמאמץ שהקדשנו לאלי. חבריה של שירה בצוות טוענים, שחבל להשיב לפניות כפי שאלי פנה אלינו - "חוזר בתשובה טרי", ש"מתלבט בקשר להמשך דרכי, ואשמח לדון אתכם אפילו טלפונית בדברים". מרוב שמחה לכאורה ומעוצמת ההתלבטות-כביכול הוא מבקש שנחדל לכתוב לו...

חזרנו וקראנו שוב ושוב את תשובותיה ותגובותיה של שירה, ולא מצאנו שהיא ענתה תשובות שאינן לעניין. כל הערה וטענה של אלי נענו עניינית. קשה מאד לקבל, לאחר תכתובת כה ארוכה וממצה מצדנו, את הערת הסיכום של אלי "ללא שום הבנה על מה אתם מדברים, מלא שקרים רשע ומטרות שליליות".

אסור, כמובן, להיגרר להכללות, אבל כל מי שקורא את במות-חופש הרבות, מזהה ללא קושי גישה עקבית וחוזרת על עצמה מצד אנשים שהמירו את דתם ואת דעתם. מה שקובע כאן זו, כנראה, המרת הדעת יותר מאשר המרת הדת. שלכאורה לא צריכה להיות זהות בין אמונה דתית לבין השקפת-עולם כללית  וגישה לבעיות ושאר עניינים שבני-אדם מורגלים ועוסקים בהם מעבר לדת, מחוץ לתחומי האמונה. אלא שאצל המתחרדים - ושוב בזהירות ובלא הכללה, ניכר פן נוסף על המרת הדת: שינוי מהותי בדפוסי החשיבה, אנטגוניזם קיצוני לכל דעה השונה מהדעה המוכתבת ע"י "האח הגדול שעינו פקוחה תמיד", וחוסר מוכנות אימננטי לקבל תשובות ענייניות, לפרשן כבלתי-ענייניות, עד כדי שקריות ובעלות מטרות שליליות.

מטרות שליליות? מהו שלילי? נזכרנו ברב אליהו דסלר, ובהגדרתו את המושג "שקר". שקר לגירסתו הוא כל מה שרע בעיני אלוהים וטוב בעיני השטן - ראה http://www.hofesh.org.il/letters/god/truth/truth2.html

כך גם "שלילי". כל עוד אנחנו צועדים בדרך החילונית-אתאיסטית, דרכנו שלילית לטעמו של המתחרד הטרי אלי, ולכן גם כל מה שנשיב לו ברוח חשיבתנו החילונית-אתאיסטית הוא מעיקרו ומראשיתו שקרי ושלילי.

כבר בתשובתה הראשונה ביקשה שירה מאלי "הראה לי בבקשה שקר אחד שכתבנו באתר". היא גם פתחה בפניו דלת הוגנת "אם נמצא שמשהו שכתוב באתר איננו נכון - נמחוק". כל מה שאלי הצביע עליו הייתה טענתו, שמה שכתבנו על סמינרים להתחרדות זה שקר. מה לעשות, אם עדויות ממקור ראשון המצויות בידינו למכביר מלמדות שלצערנו זו אמת? טלילה בן-פורת ז"ל, שהייתה בשעתה יו"ר העמותה שלנו, ספרה בספר "שדים מגיחים מאפלה" על התנסותה בסמינר להתחרדות.  אלא שהאמת שלנו בעיניהם של אלי המתחרד הטרי ושל מוריו-מדריכיו בסמינר ובעולם החרדי היא שקר, ולא יעזור לנו כלום. מפעיליו החרדיים חייבים לטעון שזה שקר, שאמלא-כן הם מושכים את השטיח מתחת לרגליהם. ומה יעשו אם יחדל להאמין להם, לאור הכתוב באותן עדויות? התשובה שלהם חייבת לכן להיות כי "האתר שלנו לתפיסתו/תם "מלא שקרים".

האם לאור כל העובדות הללו נחדל להשיב לגולשים חרדיים-מתחרדים - נובו-רישים או ותיקי-קרבות? לא. צוות חופש ימשיך להשיב לכל גולש, לכל כותב ושואל, ללא קשר לאמונתו, גם אם הדבר יחייב אותנו בהקצאת זמן והשקעת מאמצים. מי שלא יהיה מוכן לקבל את תשובותינו - זב"שו. מי שיראה בדברינו שקרים, רשע ומטרות שליליות - גם כאן זב"שו. אנחנו יודעים שתשובותינו כנות, שחשיבתנו והשקפת-עולמנו לגיטימית, הגיונית ומבוססת דיה, לטעמנו (הסובייקטיבי).

אבל איך כתבה שירה? איש באמונתו יחיה. גם הדתיים, גם החרדיים, גם החוזרים בתשובה הטריים והוותיקים.  

ואיך כתב דן במאמרו http://www.hofesh.org.il/articles/god/al_lo_klum.html :

בתחום הקרוי אמונה וחוסר אמונה לא קיימת דמוקרטיה. כאן הרוב אינו קובע. שכן הרוב בעולמנו קובע ומנציח את מימסד הלא-כלום, ומשליט, כמה עצוב, את ההבל בדמות האמת. בתחום זה של כפירה, גם אדם בודד אחד, הניצב יחיד אל מול שישה מיליארד בני-אדם אחרים - יצדק. וכל האחרים - שוגים.


אוגוסט 2007