הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

ש"ס - נפוטיזם בהתגלמותו

מאת ח"כ יוסי פריצקי, שינוי

המאמר (בשינויים קלים) התפרסם ב"השינוי", גיליון מס' 11 , יולי-אוגוסט 2001
ומתפרסם באתר חופש בהיתר מערכת "השינוי"

"להחזיר עטרה ליושנה", היא רוצה להחזיר את ישראל אל העולם "יאשה, המוכ"ז מאנ"ש, בב"ח. סשה" (ובעברית קלה: יאשה, המוסר כתב זה מאנשי שלומנו. בברכת חברים. סשה). זו הייתה לשונו של "הפתק" המפורסם, בזמן שלטון מפא"י. מי שאחז בפתק כזה - מובטחת היתה לו פרנסה, שיסדרו לו עבודה, שחייו יהיו קלים יותר. בקיצור - היו כאלה שחיפשו עבודה והיו כאלה שהפתק עשה עבורם את העבודה.

כיום, בחלוף כמעט ארבעה עשורים מאז קבורתה של מפא"י ההיסטורית, לאחר פסיקות אין ספור של בית המשפט העליון בדבר שלטון החוק ושוויון ההזדמנויות, לאחר שחשבנו כי השלכנו לפח האשפה של ההיסטוריה את "המקורבים" "החברים" ושאר הפרוטקציונרים - קמה מפלגה נפוטיסטית בישראל. מפלגה אשר לא זו בלבד שהיא גזענית (ליוצאי עדות המזרח בלבד), סקסיסטית (לגברים בלבד), אנטי דמוקרטית (חברי הכנסת נבחרים על ידי מועצת חכמים שאיש לא בחר בהם ולא בהליך דמוקרטי של בחירות) ואנטי ליברלית ("להחזיר עטרה ליושנה") אלא היא מחזירה, ובגדול, את הנפוטיזם ששרר בישראל בזמן שלטון מפא"י ובזמן עלות הליכוד לשלטון. במובן זה החזירה ש"ס עטרה ליושנה ואף פיארה עטרה זו כהנה וכהנה.

המילון הלועזי עברי המורחב של דן וקפאי פינס מגדיר "נפוטיזם" כ"העדפת קרובי משפחה. קירוב בני משפחה לשלטון, הענקת משרות גבוהות וזכויות יתר להם, גם כשאינם ראויים לכך לפי כשרונותיהם וידיעותיהם". כפי שאפרט, ש"ס אכן ראויה להחזיק בתואר המפלגה הנפוטיסטית. לא לקדם את בני עדות המזרח הם שואפים אלא, בראש ובראשונה, לקדם את עצמם. ליהנות ממנעמי החיים ושררת השלטון תוך ניצול ציני של העוני, הבערות והמצוקה של כלל מצביעיהם. עולם שלישי של ממש.

כתב הארץ, יוסי בר מוחא, יצא לפני מספר שנים בכתבה שכותרתה: "עשה לך רב, ועוד רב, ועוד רב" בה הוא תיאר, בכשרון רב (כהרגלו) את השלטון הנפוטיסטי של ש"ס. בחודש יולי 2000 יצא מגזין "העיר" בתל אביב בכתבה פרי עטם של אסתי אהרונוביץ, לילך רון ואורלי גל שכותרתה: "הילדים מסודרים בעזרת הש"ס" שגם היא פירטה את עלילות בני משפחת עובדיה יוסף ומינוייהם. לקראת כתבה זו עברתי מחדש על החומר, הוספתי את שידוע לי ואת שבדקתי בעצמי והתוצאות - לפניכם.

מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף עצמו, הוא אדם אמיד (בלשון המעטה). בבעלותו שלוש דירות בירושלים. האחת בשכונת קטמון שרכש עוד בתחילת דרכו. השנייה, ברחוב ז'בוטינסקי בטלביה אותה רכש מן המדינה לאחר שהייתה דירת השרד שלו שעה שכיהן כרב הראשי לישראל והשלישית - דירת ענק ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים. הרב עובדיה יוסף מקבל פנסיה ממדינת ישראל - כרב ראשי לשעבר (פנסיה המקבילה לפנסיה של שופט). הוא גם משמש כנשיא מספר מוסדות תורניים המקבלים תקציב נדיב ממדינת ישראל. בבעלותו האישית שתי (!) מכוניות מפוארות מדגם ב.מ.וו. ולרשותו צוות של עוזרות ועוזרים, שמשים ומבשלים. בקיצור - מנהיג המדוכאים והמקופחים חי ברווחה כלכלית שלא הייתה מביישת שום מנהיג קפיטליסטי מיליונר במדינה אירופית.

הבה ונבדוק כמה משכורות ציבוריות (ממשלה, רשויות ממשלתיות, רשויות ציבוריות - בקיצור, כספי המסים שלנו) נשאבות אל תוך המשפחה הזו על ספיחיה השונים. כל משכורת כזו תסומן ב: אמ"צ (אוכל מכספי ציבור) ומספר סידורי...

לרב עובדיה יוסף ולרעייתו המנוחה, מרגלית ז"ל, אחד עשר ילדים. עדינה בר שלום היא הבת הבכורה. עדינה היא מעצבת אופנה וכיום היא עוסקת בהקמת מכללה שתעניק תואר אקדמאי לבוגרי בתי הספר של ש"ס. בן זוגה הוא הרב עזרא בר שלום - דיין בבית הדין הרבני הגדול בירושלים (אמ"צ 1). אחיו של עזרא בר שלום - גיסה של עדינה - הוא הרב הראשי של בת ים (אמ"צ 2). בתה, חני שמעוני, הייתה עד זה מכבר מנהלת לשכתו של שר הבריאות, שלמה בניזרי, וככל הנראה תועסק בתפקיד זה גם בלשכת השר בניזרי במשרד העבודה והרווחה (אמ"צ 3). בעלה של חני שמעוני, נכדתו של הרב עובדיה, בתם של עדינה ועזרא, מכהן כמנכ"ל משרד הדתות, כאשר קודם לכן הועסק במשרד התשתיות על ידי השר אלי סוויסה (אמ"צ 4). הבן הנוסף של עדינה בר שלום, בן ציון, הוא האחראי על ההוצאה לאור של כתבי סבו, עובדיה יוסף והועסק על ידי עמותת "יחווה דעת" ומכון "חזון עובדיה" (אמ"צ 5). "יחווה דעת" קיבל, בשנת הכספים 2000, כשלוש מאות אלף ש"ח ממשרד הדתות עבור הוצאת הפרסומים (וזאת בנוסף לסכומי כסף נוספים שהועברו לו כ"תלמוד תורה"). "חזון עובדיה", קיבל תמיכה בסך של כ- 170,000 ש"ח בשנת 2000. כל הסכומים שצוינו כאן הם סכומי תמיכה בלבד ואינם כוללים סכומים נוספים, אם ניתנו, בגין רכישת שירותים.

יעקב יוסף, הבן השני, היה חבר כנסת מטעם ש"ס למשך קדנציה אחת, הקדנציה הראשונה של ש"ס בכנסת בשנים 88-84. הוא הסתכסך סכסוך מר עם אביו ולמעשה הודח מן המעגל הפנימי בש"ס. מכהן כרב שכונת הבוכרים בירושלים (אמ"צ 6). בנו, יונתן יוסף, נעצר בעבר בחשד למעורבות בהקמת מחתרת ימנית - דתית.

הבת השלישית - מלכה ששון. מלכה מועסקת כגננת ברשת הגנים של ש"ס. בעלה, מאיר ששון, כיהן עד לא מכבר כרב של ההסתדרות. החליפו בתפקיד גיסו, יעקב צ'יקוטאי, בעלה של רבקה, אחותה של מלכה (אמ"צ 7). לרב ששון מיעדים את תפקיד הרב של העיר מודיעין או רב עיר אחר (אמ"צ 8).

אברהם יוסף - הוא הבן הרביעי. הוא רב העיר חולון (אמ"צ 9). גיסו, שאול נחום, אח רעייתו שרה (המועסקת, מדי פעם, כמרצה מטעם עיריית בני ברק) כיהן כסמנכ"ל הרשות לשיקום האסיר (אמ"צ 10). רשות זו קיבלה ממשרד העבודה והרווחה, בשנת 2000, שני מליון ש"ח כתמיכה. לא למותר לציין הוא ששר העבודה והרווחה היה אלי ישי, איש ש"ס.

יפה יוסף (לשעבר ניקריטין) היא הבת החמישית. היא כיהנה, עד לא מכבר, כסגנית ממונה של ראש מועצת העיר החרדית אלעד (אמ"צ 11), לצדו של איש ש"ס צוריאל קריספל שהיה ראש המועצה הממונה מטעם ש"ס. לאחרונה התקיימו בחירות בעיר אלעד והגב' יפה יוסף לא התמודדה לתפקיד. ככל הידוע היא מבקשת לקבל משרה כמנהלת לשכת אחד משרי ש"ס. בתה, אפרת, היא מורה ברשת מעיין החינוך התורני של ש"ס (אמ"צ 12). בעלה של אפרת, חתנה של יפה, ממונה על פניות הציבור במשרד העבודה והרווחה (אמ"צ 13). כלתה של יפה, מיכל כהן, הועסקה על ידי המועצה הדתית בירושלים (אמ"צ 14).

הבן השישי, יצחק יוסף, הוא ראש ישיבת "חזון עובדיה" (בה מועסק אחיינו, בר ציו בר שלום - ראה לעיל) (אמ"צ 15). רעייתו, רותי, מועסקת במוסד לביטוח לאומי (אמ"צ 16). אביה של רותי, שלמה עמאר, הוא הרב הראשי הספרדי לפתח תקווה (אמ"צ 17) ונושא עיניו לכהונת הרב הראשי הספרדי לישראל לאחר פרישת הרב בקשי - דורון.

לרב עובדיה יוסף תאומות - שרה ורבקה. שרה טולידאנו היא ציירת. בעלה, הרב מרדכי טולדאנו מכהן כדיין בבית הדין הרבני בירושלים (אמ"צ 18). רבקה צ'יקוטאי גרה במבוא חורון. גם היא עוסקת באמנות. בעלה מונה, לא מזמן, כרב של ההסתדרות (אמ"צ 19).

דוד יוסף, הבן התשיעי הוא כבר ממש סיעה בש"ס. הוא ידידו הטוב של אריה דרעי ומכהן כראש מוסדות "יחווה דעת" (אמ"צ 20). הוא נשוי לסופיה - אחותו של אלי סוויסה, השר לענייני ירושלים מטעם ש"ס וידיד אישי של אריה דרעי גם כן. אהובה סוויסה, רעייתו של אלי סוויסה וגיסתו של דוד חברה בהנהלת הקרן למפעלי שיקום מוגבלים (אמ"צ 21) אשר קיבלה בשנת 2000, ממשרד העבודה והרווחה בראשות אלי ישי, תמיכה בסך 543,000 ש"ח. אחיו של אלי סוויסה, יצחק סוויסה, הוא מזכיר עירית עפולה (אמ"צ 22) (אלי סוויסה, כזכור, כיהן, בעבר כשר הפנים). האח הנוסף של אלי, מיכאל, הוא מזכיר המועצה הדתית בחצור הגלילית (אמ"צ 23). האח השלישי של אלי, גבי סויסה, שימש כיועץ הנדסי של רשת "אל המעיין" ורשת "מעיין החינוך התורני" של ש"ס (אמ"צ 24).

לאה בוטבול, העשירית היא מורה (אמ"צ 25). בעלה - אהרון בוטבול הוא רב שכונת רמת שלמה (אמ"צ 26) ברכס שועפט (על הבנייה ברכס שועפט הורשע אריה דרעי). גיסה, גבי בוטבול, כיהן כחבר בוועד המנהל של רשות השידור.

בן הזקונים הוא משה יוסף. לפי העיתונים הוא הסתכסך עם אחיו, דוד, עד כדי החלפת מהלומות ביניהם. משה מכהן כראש מכון מאור ישראל (אמ"צ 27) אשר קיבל, בשנת 2000, מעל מליון ש"ח ממשרד העבודה והרווחה וממשרד הדתות (שניהם בשליטת ש"ס). רעייתו היא יהודית סודרי והיא מנהלת לשכתו של אלי ישי (אמ"צ 28) והמוציאה והמביאה בבית הרב. אברהם סודרי - אביה של יהודית - מכהן כראש צוות שחיטה (אמ"צ 29) של בד"צ "בית יוסף" של ש"ס בחו"ל (אביו של יהודה אבידן, מי שהיה עוזרו של אריה דרעי, השייך גם הוא לפלג זה, הרב נסים בוסו, מכהן גם הוא כראש צוות שחיטה). פנינה סודרי - אמה של יהודית - מכהנת כראש מעון לנשים מוכות (אמ"צ 30) המקבל מימון ממשרד העבודה והרווחה. איציק סודרי - אחיה של יהודית - הוא דובר סיעת ש"ס (אמ"צ 31). דוד סודרי - אחיה הנוסף של יהודית - הוא מזכיר מועצת העיר החרדית בית"ר עלית (אמ"צ 32). יעקב סודרי - האח הנוסף של יהודית - הועסק בעבר במפעל הפיס (אמ"צ 33). יהודה אבידן לבית בוסו - הוא בן דודה של יהודית סודרי - יוסף. הוא שימש כעוזרו האישי של אריה דרעי. אחיו של יהודה אבידן, יוסי בוסו, בן דוד של יהודית, הוא יו"ר וועדת הרווחה בעירית פתח תקווה (אמ"צ 34). אביהם הוא נסים בוסו שהוזכר לעיל.

אחותה של יהודית סודרי - יוסף היא יעל שהועסקה בבטאון ש"ס "יום ליום". בעלה, גבי פרץ, מכהן כמנכ"ל בד"צ "בית יוסף" (אמ"צ 35). בד"צ "בית יוסף" היא חברה בע"מ שמרבית מניותיה מוחזקות בידי משה יוסף. אליהו פרץ, אביו של גבי, מועסק גם הוא כראש צוות שוחטים (אמ"צ 36). יהודית סודרי גם קשורה למשפחת אבוחצירא. אחותה של יהודית נשואה ליקותיאל אבו חצירא האחראי על מעונות היום והגנים של ש"ס באשדוד.

עד כאן - משפחתו של עובדיה יוסף בלבד, 36 ג'ובים על חשבון המדינה - ממש ל"ו צדיקים. ועוד לא התחלנו לעסוק בחברי הכנסת של ש"ס (למשל: ח"כ רחמים מלול אשר מונה על ידי אריה דרעי כיו"ר ממונה של מועצה אזורית בדואית, או ח"כ עופר חוגי אשר מנהל מוסד להכשרה מקצועית אשר קיבל ממון רב ממשרד העבודה והרווחה וככל הנראה דיווח דיווחים פיקטיביים) ובכל עסקניה ומשפחותיהם. כל זה כבר עניין לכתבה אחרת.

נא לזכור: ש"ס איננה מפלגה שהועידה את עצמה לסייע לשכבות המצוקה או לקדם את ענייניהם של בני עדות המזרח. בש"ס לא נעשתה אף פעם עבודה מערכתית כלשהי בלימוד והתמודדות עם העוני והמצוקה של בוחריה. ש"ס נועדה, בראש ובראשונה, לקדם ולהעשיר את המקורבים לצלחת. ליצור מעמד של אצולה דתית - שלטונית בדומה לאירופה של ימי הביניים. אצולה (ומקורביה) החופנת מלוא טוב ממנעמי וכספי השלטון תוך השארת צאן מרעיתה בעוני. כך נהגה הכנסייה הקתולית בצרפת שלפני המהפכה. כך נהגו ונוהגים חלק מהכמרים והשלטון באמריקה הלטינית הנחשלת. ש"ס רוצה להחזיר את ישראל לעולם השלישי.


יולי 2001