הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

האם הטבע עובד תמיד לפי חוקים קבועים?

מאת: ניצן

הוויכוחים בין דתיים (ולא רק ביהדות) לבין חילוניים, בין "מאמינים" באל זה או אחר לבין "לא מאמינים" - גילם כגיל הדמיון האנושי. בעולם העתיק בו הידע המדעי היה נחות בהרבה מאשר בימינו, נטו רוב הוויכוחים הללו לטובת אמונתו של המתווכח הדתי. עם זאת, כבר אז היו לא מעט אנשי שם ש"כפרו" באמונה הפשוטה, ונטו יותר לכיוון החשיבה המדעית ברוח ימינו. בין אלה ניתן למצוא כמה מהפילוסופים של יוון העתיקה, אבל גם "רציונליסטים" שנולדו לתרבות היהודית - כמו שפינוזה או חיוי הבלכי, לתרבות המוסלמית - כמו אבן אל-היית'ם, ולתרבויות אחרות.

כאשר יורדים לעומקו של דיון, נדמה שניתן למצות אותו בשאלה אחת פשוטה:

האם הטבע עובד תמיד לפי חוקים קבועים?

כהערת אגב לצורך הדיון, נרשה גם ש"חוק טבע" יכלול בתוכו אלמנט של מקריות ("רנדומיות"), כל עוד מקריות זו עונה בעצמה על חוקי הסטטיסטיקה - כלומר, "מתפלגת" על פי נוסחה ברורה. יקום אשר כל החוקים המכתיבים את פעולתו אינם כוללים שום אלמנט של מקריות הוא בעצם יקום בו הכול צפוי מראש, ומכונה "דטרמיניסטי" - אבל זה דיון אחר ומרתק בפני עצמו.

אז הבה ונראה: אנו יודעים כי גופים נעים באופן מדויק על פי חוקי ניוטון ואיינשטיין. מעולם לא צפינו בדבר מה שנע אחרת. אנו יודעים שהעולם מתעקש לנהוג באופן קפדני על פי חוקי התרמודינמיקה. וכך לגבי כל שאר חוקי הטבע שגילינו.

למעשה, טבע שאינו עובד על פי חוקים מייצג עולם כאוטי ומבולבל, בו אין לנו יותר מדי מה לחקור. על מה לעזאזל מבזבזים כל המדענים את זמנם אם ממילא אין חוקים והכול יכול לקרות? או כמו שנהוג לומר לפעמים (בסביבה נוצרית, ברמיזה על אגדות ישו): מי צריך מדע כשאפשר ללכת על המים? מה הטעם לטרוח ולחקור כל דבר שהוא, אם אנו מניחים מראש שלעולם אין חוקים ברורים וכל דבר יכול לקרות בכל זמן?

"אהה!" תאמרו, "אם כך, אז כנראה שהטבע באמת עובד לפי חוקים." - אבל שימו לב מה משמעותה של אמירה זו:

  1. אין "ניסים". כלומר, ייתכנו בהחלט תופעות שאיננו מבינים אותן, אבל בעולם של חוקים - פירושן של תופעות אלה הוא שחסרים לנו נתונים - או לגבי התופעות עצמן, או לגבי חוקים מסוימים הקשורים אליהן. ואותם חוקים יעבדו תמיד בדיוק באותו אופן, אם יגיע הרגע המתאים.
  2. אין משמעות ל"תפילות". כלומר, ייתכן שיש לתפילה השפעה עקיפה על המבצע אותה או השומעים אותה - מעצם העובדה שהם מייחסים לה חשיבות, כמו למשל שיש השפעה לחיבה או ל"פרגון" שנגלה כלפי מישהו. אבל בוודאי שתפילה לשינוי כיוון תנועתו של עצם - בין שמטוס ובין שווירוס - לא תשנה כהוא זה את חוקי הטבע השולטים בתנועתו.
  3. גם המוח שלנו הוא חלק מהטבע ולכן עובד בדיוק על פי אותם חוקים. רוצה לומר, כל פעולותינו וכל מחשבותינו הן לא יותר מאשר תוצר של חוקי הטבע. אחת הגישות המקובלות לבאר סוגיה זו דנה בכך שייתכן שאנו מרגישים "כאילו" אנו מחליטים דברים, אבל זו רק אשליה, והחלטות אלה נקבעו באופן קר על ידי אופן פעולת מוחנו, ורק קיבלנו את התחושה שהחלטנו עליהן באופן חופשי (ראו "אפיפנומנליזם").

באופן מעט מפתיע, חלק גדול מהחשיבה היהודית-דתית - במיוחד החשיבה התלמודית - פועל לפי הלך הרוח שהטבע מתנהל לפי חוקים ברורים משלו. החשיבה התלמודית מגדירה "חוקי טבע" רבים (גם אם לגמרי אבסורדיים ולא נכונים), ומשתדלת פעמים רבות "לדייק" אותם לרמות גבוהות.

כך למשל, יש שני מסלולי הריון שונים לאישה - הריון שנמשך שבעה חודשים, והריון שנמשך תשעה חודשים, כאשר המסלול השני הוא מדויק ברמה של יום (ראש השנה יא א); מעבר מתחת לגשר שלא עברו תחתיו מים 40 יום גורם לקשיים בלימודים (הוריות יג ב); אדם נהיה בוגר לאחר שצמחו לו בגוף 2 שערות, אפילו אם הן יוצאות מאותה גומה (נידה נב א); ועוד ועוד מאות ואלפי "חוקי טבע" שונים ומשונים - אבל מאוד מאוד מדויקים וקבועים.

 


ינואר 2022