אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

הארה הדרגתית של התודעה

התקדמות המדע, לא קעקוע האמונה, תסתור בצורה
הטובה ביותר את השפעות הבריאתנות

מאת Michael Shermer
מייסד כתב העת Skeptic ומחבר The Borderlands of Science

המאמר הופיע ב-Scientific American, פברואר 2002, עמ' 25.
המקור באנגלית נמצא כאן וכאן.
תרגום: ח.גב.

הערת המתרגם: על אף שהמאמר הבא נטוע עמוק בהוויה האמריקאית, אני מוצא אותו מאוד רלוונטי לחיינו כאן. יש קווים מקבילים רבים בין פעולות הבריאתנים בארה"ב לבין פעולות ש"ס אצלנו, ובורות היא מחלה ממארת בכל מקום בו היא מכה שורש.

באחת האמירות הנוקבות שנאמרו מעולם על ידי מדען, הסיק ריצ'רד דוקינס כי "ליקום הנצפה יש בדיוק אותן התכונות שהיינו מצפים למצוא אילו לא היו קיימים לא תכנון, לא כוונה, לא רוע ולא טוב, דבר מלבד אדישות עיוורת וחסרת רחמים."

בהינתן מציאות שכזו, אולי איננו צריכים להיות מופתעים מתוצאות סקר גאלופ משנת 2001, שמצא כי 45 אחוזים מהאמריקאים מאמינים כי "אלוהים ברא את האדם פחות או יותר בצורתו הנוכחית בזמן כלשהו מתוך 10,000 השנים האחרונות, בערך;" 37 אחוזים מעדיפים אמונה מעורבת כי "בני האדם התפתחו במשך מיליוני שנים מתוך צורות חיים פחות מפותחות, אבל אלוהים הנחה את התהליך;" ו-12 אחוזים עלובים מקבלים את התאוריה המדעית התקנית כי "בני האדם התפתחו במשך מיליוני שנים מתוך צורות חיים פחות מפותחות, ולאלוהים לא היה כל חלק בכך."

כשאילצו את הנשאלים לבחור בין שתי חלופות בלבד - "תאוריית הבריאה" ו"תאוריית האבולוציה" - 57 אחוזים בחרו בבריאה לעומת 33 אחוזים בלבד שבחרו באבולוציה (10 אחוזים היו "לא בטוחים"). הסבר אחד לממצאים אלו אפשר למצוא בממצאים נוספים לפיהם רק 34 אחוזים החשיבו את עצמם כ"בקיאים מאוד" לגבי האבולוציה.

אף כי ממצאים כאלו מדאיגים, האמת במדע איננה נקבעת באופן דמוקרטי. אין זה משנה כלל איזה אחוז מהציבור מאמין בתאוריה כלשהי. האמת קמה או נופלת על פי ראיות, ומעטות הן התאוריות המדעיות שיציבותן גדולה מזו של תורת האבולוציה. שפע הראיות מקווי חקירה רבים ומתכנסים (גאולוגיה, פלאונתולוגיה, זואולוגיה, בוטניקה, אנטומיה השוואתית, גנטיקה, ביוגאוגרפיה, וכך הלאה) מצביע כולו לאותה מסקנה בדיוק - האבולוציה היא אמיתית. ויליאם יוּאל - פילוסוף של המדע מהמאה ה-19 - כינה תהליך זה בשם "consilience of inductions" (בקירוב: התגבשות של תהליכי חקירה והסקת מסקנות לכלל הסכמה הדדית). אני מכנה אותו בשם "התכנסות של ראיות" (convergence of evidence). בכל שם שנקרא לו, זהו התהליך שבו מוכחים תהליכים היסטוריים.

הסיבה לכך שאנו עדים לתופעה אמריקאית זו של הכחשת האבולוציה (מעין בבואת רפאים של הכחשת השואה, המשתמשת באותן טכניקות של רטוריקה וויכוח) היא שקבוצה קטנה אך קולנית של דתיים פונדמנטליסטים פירשו בשגגה את תורת האבולוציה כקריאת תיגר על אמונותיהם העמוקות ביותר. על בסיס אי ההבנה הזאת, תגובתם היא להתקיף את התאוריה. אין זה צירוף מקרים שרוב מכחישי האבולוציה הם נוצרים המאמינים כי אם אלוהים לא ברא את החיים במו ידיו, אזי אין להם שום בסיס לאמונה, למוסר ולמשמעות החיים. ברור כי לאנשים מסוימים, הרבה תלוי בתוצאותיו של המחקר המדעי.

מאחר שהחוקה האמריקאית אוסרת על בתי ספר ציבוריים להטיף לדת כלשהי, נולדה התנועה האוקסימורונית (אוקסימורון - ביטוי המכיל סתירה פנימית) הידועה בשם "מדע הבריאה", או בהתגלמותה החדשה יותר "תכנון תבוני" (ת"ת; באנגלית: ID - Intelligent Design). ת"ת (הידוע גם בשם "אלוהים") מתערב, מעשה ניסים, בדיוק באותם מקומות בהם המדע עדיין לא סיפק הסבר ממצה לתופעה כלשהי. (ת"ת נהג בעבר לשלוט במזג האוויר, אלא שעתה, כשאנחנו מבינים את מזג האוויר, ת"ת התפנה לעסוק בבעיות קשות יותר כמו מקורם של ה-DNA ושל החיים מבוססי התאים. ביום בו נרכוש גם את הידע הזה, ת"ת ללא ספק ימצא חידות קשות יותר.) וכך, אנשי הת"ת מוכנים לכך שנלמד את ילדינו תאוריות מדעיות לא מאיימות, אך ברגע שמגיעים למקור החיים או להיבטים מסוימים של האבולוציה, על הילדים ללמוד כי 'ת"ת עשה זאת'. אינני מסוגל לראות כיצד תומכי הת"ת מתכוונים ללמד את המדע-או-מה-שזה-לא-יהיה הזה. 'ת"ת עשה זאת' יכול למלא סמסטר מאוד קצר.

כדי להילחם בהשפעתם המרושעת של אנשי הת"ת, שומה עלינו לנקוט באסטרטגיה פעילה של הוראת המדע והסברת האבולוציה. אין זה מספיק לטעון שהבריאתנות שגויה; אנחנו חייבים גם להראות שהאבולוציה נכונה. מייסד התאוריה, צ'רלס דרווין, ידע זאת כשאמר: "נראה לי (בין שבצדק או לא) שלטיעונים ישירים כנגד הנצרות והאמונה אין כמעט כל השפעה על הציבור; שחופש המחשבה מקודם באופן המיטבי על ידי הארה הדרגתית של תודעת האנשים - הארה הנובעת מהתקדמות המדע."

 


פברואר 2002



חברים ב- עוצב על ידי