הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

טיעונים בריאתניים
אל מול מציאות ועובדות מדעיות

מאמר ראשון בסדרה באתר חופש

הדיון בסוגיית קיומו ואי-קיומו של "אלוהים"

מאת דן מלר

"כולנו צאצאים של הקוף,
אבל יש כאלה שזה נראה עליהם יותר"

-- מארק טווין

סוגיית קיומם של אלים טורדת את מנוחתם של מאמינים דתיים בכל העולם, לאורך כל ההיסטוריה האנושית, וטרם מצאה את פתרונה בלבותיהם ומוחותיהם של רבים, כולל בדת היהודית. לאתאיסט אין סוגיה זו מהווה מטרד כלשהו, שהרי שום אל אינו קיים, לא אליל ולא אל מונותאיסטי כלשהו. רבים מהמבקרים בחופש אינם מבינים עובדה פשוטה זו, וחוזרים ומטיחים בנו טענות והאשמות, כמכתבה מלפני זמן קצר של אילנית (השם שונה מטעמי שמירה על פרטיות הפונה): "... למען האמת, מבחינתי, אתאיזם זו גישה לא רצינית מבחינה מחשבתית. זאת אומרת, מי שאומר לי שהוא לא יודע אם יש אלוהים, או לא מתעסק בשאלה, הוא לא רציני. והרי אתם, האתאיסטים, מתעסקים המון בשאלה של קיום אלוהי. אתם יותר אדוקים באמונתכם מהחרדים עצמם! כל הזמן מגינים על אמונתכם, ומפחדים שיחדרו אליכם, אל בתי ספריכם ..."

טעותה של אילנית, כשל רבים אחרים, היא בהבנת הצורך להעלות את סוגיית "האלוהים" באתר אתאיסטי-חילוני, שלגבי חבריו מדובר בפרי-דמיונו הגחמתי של האדם. כבר אמרנו זאת וחזרנו ודשנו במאמרים אין-ספור, כגון "הגיגים אתאיסטיים על לא-כלום" כמו גם במאמרים רבים נוספים במדור "אתיאיזם ואמונה: פינת ההיגיון - או - בראש פתוח", ואף נשוב ונחזור ונדוש בדבר עוד ועוד אין-ספור פעמים, ככל שיידרש, עד שיובן לאילנית ולחבריה-חברותיה דבר ברור ופשוט עד-מאוד:

"אלוהים" הוא הבסיס לאמונה הדתית המונותיאיסטית, והוא מקור הכל על-פי אמונתם של מאמיניו. הכל, קרי - כל הקיים בעולמנו, והחשוב יותר - כל החוקים והמנהגים לפיהם חייב אדם לחיות, בכל שנייה ושנייה בחייו, מרגע היווצרותו ברחם אימו ועד כלותו, ואף לאחר מכן. תפיסה זו זרה לנו, איננה מקובלת עלינו, ואין לנו חלק ונחלה בה ובספיחיה.


אלוהים כמהנדס - וויליאם בלייק, 1757-1827

הכלים בהם משתמש המטיף הדתי לצורך שכנוע והמרת דעתו של האדם החילוני הם רבים, בהם כשרים וכאלה שאינם כשרים. "המטרה מקדשת כל אמצעי" בשאיפה המיסיונרית-הדתית: סיפורי אגדות, משלים ואסמכתאות ממקורות דתיים לצדקת הדעה ש"אלוהים" קיים", וכי כל המצוות, החוקים והמנהגים הדתיים ממנו נתנו, ואת קיומם המלא, המוחלט חובה על כל יהודי לבצע, ללא פקפוק או התחמקות - ראה פירוט רב בספר "ציידי הנפשות".

אי-אפשר לדון בהבלות או בחוסר הרלבנטיות של טיעונים דתיים, בהעדר בסיס מציאותי לאגדות ומיסטיקה דתית, או בחוסר הקשר של מצוות וריטואלים דתיים למציאות חיינו שלנו, בלא לערער ולקעקע מן היסוד את הבסיס עליו נבנה מגדל-בבל זה של אמונה דתית: ה"אלוהים". העיסוק ב"אלוהים" מאוס עלינו, ולא היינו מבזבזים שנייה מחיינו לעסוק בו, אלמלא הייתה יישות דמיונית זו כלי הנשק באמצעותו כופים עלינו אורח-חיים שאיננו רוצים בו, וקיום ריטואלים ומנהגים המאוסים עלינו אך נכפים עלינו, על אפנו וחמתנו.

מנגד - הבסיס האתאיסטי, בייחוד התשתית הביולוגית, שהאבולוציה היא אחד מענפיה החשובים ביותר, "משגע" למאמינים דתיים רבים את השכל, ומעורר בהם אגרסיביות הדומה לאותו בד-אדום אשר מונף לעיניו של השור בידי הטוררו בארנה הספרדית. המערבולת של "הכחשת האבולוציה" מעבירה אנשים - בהם טובים ומשכילים - על-דעתם, ובאילוץ הבלתי-נמנע של הדיסונאנס הקוגניטיבי* הם מסוגלים להיפרד מכל ערוץ של הגיון או תשתית מדעית מוכרת-מוסכמת, ובלבד ש"יוכיחו" - לעצמם ולכולי עלמא - שדעתם היא הנכונה, וכל מה שקשור באבולוציה איננו אלא הבל הבלים, בבחינת לא היה ולא נברא.

* דיסוננס קוגניטיבי הוא מבוך נפשי של אדם, שנקלע להתנגשות בלתי נסבלת בין שני ערכי-יסוד של חייו. כדי להמשיך ולחיות בהרמוניה עם עצמו, עליו לדחות או להכחיש את קיומו או את צידוקו של אחד משני הערכים הללו. שאם לא-כן, יסכן המאבק הנפשי שבו הוא שרוי את שלוותו הנפשית, עד כדי סכנה קיומית לשלומו.

אין צורך להרחיק לכת לשנות העשרים של המאה הקודמת - 1925, על מנת להבין לאיזה שפל הגיעו החשיבה וההתנהגות האנושית באחת הארצות היותר תרבותיות והיותר מתקדמות בעולם (ראה "משפט הקופים" או גם כאן).


ג'והן סקופס - המורה מטנסי, ארה"ב, שהועמד למשפט ב-1925 באשמה של הוראת האבולוציה לתלמידיו

עד לעצם היום הזה פועלים בעולם, בייחוד בארה"ב, אלפי ארגונים נוצריים ששמו מטרה לעצמם "להוכיח" את אמיתות אמונתם, ואת נכונות התיזה לפיה "אלוהים" קיים, והטוענים אחרת - שוגים בגדול. בהעדר יכולת להוכיח ש"אלוהים" קיים, הם עושים כל מאמץ לקעקע, להכחיש, לזלזל ולהבאיש את ריחה וטעמה של הביולוגיה, ואת האבולוציה כאחד מבסיסיה העיקריים. "בריאתנים" מכנים הם את עצמם - "Creationists" באנגלית.

היום, עם זמינותו הקלה והמהירה של המידע באמצעות האינטרנט, מציפים הבריאתנים למיניהם את מסכי המחשבים, ואין להתפלא על-כך שהם מצליחים לשכנע וללכוד קורבנות חדשים ברשתם, עד כי צעירים נבונים מגיעים לדעות כפי זו של אילנית: "... למען האמת, מבחינתי, אתאיזם זו גישה לא רצינית מבחינה מחשבתית. זאת אומרת, מי שאומר לי שהוא לא יודע אם יש אלוהים, או לא מתעסק בשאלה, הוא לא רציני ..."

הנצרות נחשבת פסולה, טמאה ומשוקצת בעיניו של היהודי הדתי, אבל לצורך ניגוח האתאיזם "גם אויבי אויביי הם ידידיי", ולהשמצת החילוניות והאבולוציה "גם החזיר יימצא כשר". רבים בציבוריות הדתית היהודית אינם יכולים להשלים עם קיומן של דעות שונות מדעתם-אמונתם, בוודאי כאלו הסותרות אותן ומערערות את הבסיס עליו הן מושתתות. מימסדים דתיים שונים - בישראל ומחוצה לה - מגייסים אנשי-מדע או דמויי-אנשי-מדע ומשקיעים משאבים כספיים בלתי-מוגבלים על-מנת להציג בפני הציבור הרחב דעות - לכאורה מדעיות, על-מנת שתשמשנה "קלף חזק" כנגד התשתית המדעית, ותקעקענה את האבולוציה מבית-מדרשו של דארווין.

אתרים דתיים רבים מקדישים עצמם לנושא זה, תחת שמות כגון "האמת האבסולוטית" או "אתר הבריאתנות הישראלי" בו מפרסם את דעותיו אדם בשם דניאל בלס. באתר זה מאמרים רבים נכתבו בידי דניאל בלס עצמו, והם עוסקים בנושאי ה"אלוהים" והאבולוציה, ומציגים בפני הקורא "ראיות" לכאורה לאי-נכונותה של האבולוציה מחד, ולצדקת קיומו של "אלוהים" - מאידך.

אתר חופש עשיר במאמרים מאת אנשי-מדע, המסבירים לקורא מהי אבולוציה ומהן הראיות המדעיות לנכונותה ולביסוסה, למשל המדור "מדע: עם הלכה ובלעדיה", ובמיוחד סדרת הרצאותיו מאירת-העיניים של פרופ' יואל רק מאוניברסיטת תל-אביב, החל ב"לוסי" וכלה בביסוס המדעי לחשיבה האתאיסטית.


הפיצול הענפי של האבולוציה של האדם

קראנו את הדברים שדניאל בלס כותב על עצמו באינטרנט ולא מצאנו בהם ראייה מטעמו בדבר הכשרה מקצועית ממוסדת ורשמית שרכש בתחום מדעי כלשהו, בייחוד בנושא האבולוציה, בה הוא דן ועוסק לרוב. בהצגת מטרותיו בדבריו נמצא: "להוכיח את האמת באופן שכלי באמצעי הלוגיקה, המדע והפילוסופיה". אין מר בלס מבהיר מהי האמת אליה הוא חותר, ומהי ההגדרה, לשיטתו, של המושג "אמת", כמו גם היכן ובאיזו רמה מקצועית למד מקצועות כמו לוגיקה, מדע ופילוסופיה, שעה שרכישת ידע ומומחיות בכל אחד מהם דורש שנים רבות של לימוד.

עובדות אלו, לצד הסבריו - ההוגנים כשלעצמם - אודות מטרותיו ודרכי פעילותו של בלס, מבהירות שלפנינו אדם העוסק בהחזרה בתשובה כאחת ממטרותיו בחיים, אם לא כמטרה החשובה והעיקרית - "אמי שתחיה, אמרה לי שאני מחזיר בתשובה עוד מבטן ומלידה. אולי היה זה אחד הסימנים שעתיד אני לעסוק בקירוב רחוקים, ובע"ה שאצליח בכך". באור זה יש לבחון את דעותיו וידיעותיו בתחומי החיים, המדע, האמת וכמובן - הבריאתנות והאבולוציה.

לצערנו אין בכוחה של הרצאה מדעית, נפלאה ומובנת ככל-שתהיה, כהרצאותיו המדעיות של פרופ' יואל רק ואנשי מדע מקצועיים אחרים, לשמש כלי יעיל כנגד דעות דתיות, המוצגות מפי מטיפי-דת בפני ציבור של אנשים, שהרקע התרבותי והרוחני שלהם מאפשר להאכיל אותם בכל מזון רעיוני שהוא, ללא כל בקרה וביקורת. על-מנת להראות בעליל היכן מצויים הכשלים בהרצאות בריאתניות, יש לפרק את ההרצאה לגורמיה, ולהדגים את העדרו של בסיס עובדתי-מדעי לכל אמירה וטענה שבה, וכי מכלול הטיעונים לא נועד אלא להעביר את הקורא-המאזין לתחום המושב הפיסי והרעיוני של המגזר הדתי-חרדי = להמיר את דעתו, להופכו אדם חרדי, או בלשון המכובסת הנוחה לכל אוזן - "לעסוק בקירוב רחוקים" ...

אתם מבינים אפוא - אילנית וחבריה וחברותיה - אנחנו, כטענתכם, "האתאיסטים, מתעסקים המון בשאלה של קיום אלוהי" לא משום רצוננו לעסוק בו, אלא משום הכורח לעסוק בו על מנת למנוע מאנשים תמימים ליפול ברשת הנטמנת להם בידי מטיפי-דת מיסיונריים, שכל מטרתם בחיים היא להופכם לחרדים כמותם.

על-מנת להפריך דברים המתפרסמים באתרים בריאתניים ביקשנו מחיים כהן, העומד לסיים תואר שני באנטומיה ואנתרופולוגיה פיזית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א, והמעביר קורסים וימי עיון בנושאהאבולוציה של האדם, להביא את הסבריו ואת תשובותיו למספר טיעונים ושאלות מאת דניאל בלס.

בקרוב בחופש מאמר מס' 2:
תגובה למאמריו של דניאל בלס "אבולוציה כאן ועכשיו" מאת חיים כהן


יולי 2005