הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

ואת המאור הקטן לממשלת הלילה

היום לפני 37 שנים צולם כדור הארץ לראשונה מן החלל - מגוף שמימי אחר - הירח:

מעבר לעובדה שהצילום מקסים, הוא גם מרגש עד מאוד. אלפי שנים סבר האדם שכדור הארץ עליו הוא חי הינו מרכז היקום, ושאותו יקום בידי אל נברא, למען האדם ולטובתו. נדרשו אלפי שנים של תרבות אנושית עד אשר קופרניקוס, בשנת 1514, פירסם את מסקנותיו המהפכניות לפיה הארץ ושאר כוכבי הלכת, סובבים את השמש.

נדרשו עוד שנים ועוד חוקרים אמיצים כמו ג'ורדנו ברונו, שהועלה על הגרדום ברומא בשנת 1600 על שכפר ברעיון שאלוהים ברא את היקום, לאור הבנתו את מערכת השמש והכוכבים, וכמו גלילאו גליליי שקבע שכדור הארץ, הירח וכוכבי הלכת סובבים את השמש, ולא להיפך כפי שחשבו רבים, כולל בעלי האמונות הדתיות למיניהם.

רק במאה ה-20 הצליח האדם -- בזכות התקדמות הבנתו את הטבע והודות להישגי המדע, שגם הם אינם אלא פרי הגותו, מוחו, חשיבתו, יוזמתו ויציאתו מעבר לחומות הדת הסגורות -- להציג עובדות מדעיות וצילומים שביססו אותם רעיונות מהפכניים בני 400 שנה. העובדה הפשוטה שהזמנים המעשיים-עובדתיים בטבע גדולים מיליוני-פעמים מ-5766 השנים שהדתות המערביות נהגו לקבוע כגיל העולם, מצטרפת לראיות רבות אחרות בהבנתנו את מקומנו ביקום ואת החופש לחקור את דרכיו.

הצילום מרהיב העין של "ביתנו הקט", הנשקף מן הירח, בו אנחנו מתבוננים כמעט בכל ערב, ומהווה לחלקנו מקור ריגוש לא קטן -- הוא עדות אחת קטנה לכך.


24 בדצמבר 2005