הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

טיעונים בריאתניים
אל מול מציאות ועובדות מדעיות

מאמר חמישי בסדרה באתר חופש

תגובה למאמר: "האמת על מוצא האדם" / דניאל בלס

מאת חיים כהן

חיים כהן הוא בעל תואר ראשון במדעי החיים (ביולוגיה) של אוניברסיטת חיפה, ועומד לסיים תואר שני באנטומיה ואנתרופולוגיה פיזית (אבולוציה של האדם) בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א. הוא מדריך מעבדה לאנטומיה לסטודנטים לרפואה בפקולטה לרפואה ומעביר קורסים וימי-עיון בנושא האבולוציה של האדם ביחידה לנוער שוחר מדע. ראה מאמר קודם מפרי עטו בביקורת על מאמר אחר של דניאל בלס.

 

הקדמה

במאמרו זה מציג המחבר (שהוא אדם דתי-אורתודוכסי, אשר בפרסומיו הרבים באתרים דתיים לא מצאתי ראיות רשמיות המעידות על היותו מוסמך מטעם מוסד אקדמי-מדעי כלשהו) את פרשנותו-הוא לתמונת-מצב בתחום הפליאונטולוגי (מדע המאובנים). פרשנותו, מנקודת מבטו, איננה תואמת את מה שעולם המדע ואנשי המדע בתחום זה יודעים היום, ועל-כך נכתבו אין-ספור מאמרים וספרים, שבאמצעות האינטרנט של ימינו הם נגישים לכל מתעניין.

את כוונותיו של המחבר אני משאיר לקוראים לנחש, אך אין ספק שמטרתו היא להעביר לקוראיו את דעותיו האישיות בדרכים שונות. בהקדמה זו אתייחס מעט לאופי המאמר ולמספר נקודות בו, שמפאת אופיין המגמתי אינן מצריכות התייחסות מדעית. נקודות המצריכות התייחסות מדעית יידונו בהמשך.

במאמר זה, שעניינו ההומינידים שקדמו לאדם בן-זמננו, כמו גם במאמריו האחרים, מנסה המחבר לכבוש את לב הקורא בין היתר ע"י כך, שהוא מכנה את ההומינידים - אותם יצורים שהתפתחו בדרך אבולוציונית-הדרגתית מן השימפנזה הקדומה ועד לאדם, ואשר חיו לפני מיליוני שנים - בתארים אישיים-משפחתיים של הקורא: "... סבתא של סבתא של סבתא של סבתא שלך...". בכך עשוי הקורא להירתע מהאפשרות "המפחידה" ו"המאיימת" שסבתו של סבתו של סבתו (שהלכה לעולמה אך לפני מספר שנים) - שהייתה אנושית לכל דבר, נראתה כביכול כקוף: "... מכוסה פרווה כהה על כל גופה ועל פניה הבעה חייתית...". יש בכך פנייה אל הרגש ואל הדחייה הרגשית של הקורא בעזרת שימוש בהומור ציני, מלגלג ולחלוטין לא-רלוונטי: "... יתכן שסבתך הקדומה תמיד רצתה שיער גולש וחלק, אך איני חושב ששחזור זה עלה בדמיונה".

המחבר גם "מנופף" בסיפור התרמית מפילטדאון (ראה התייחסות פרטנית בהמשך) כאילו סיפור יחיד זה - הוא ורק הוא - מסמל ומשקף את אמינותו וטיבו של כל תחום העיסוק באבולוציה של האדם.

בנוסף, פעמים רבות לאורך המאמר חוזר המחבר ומשתמש לחיזוק טענותיו המגמתיות בעובדות שאין להן בסיס בידע המדעי בן-זמננו, ובכך עלול הקורא את דבריו לטעות בהבנת הנושא. לדוגמא: המחבר חוזר וטוען פעמים רבות כי מספר ההומינידים שנתגלו לאורך השנים הינו מצומצם מאד, ואינו מאפשר כלל הסקת מסקנות כל שהן על חזותם של היצורים: "... אם באמת התהלכו כאן על האדמה מיני אדם קדומים, היינו אמורים למצוא עשרות מהם, ושלמים מהם".

כל מי שיקרא ויבדוק בספרות הפליאו-אנתרופולוגית הענפה יבחין מיד כי מספר התגליות הוא עצום (מאות תגליות!!!), והן מאפשרות ללא ספק לשחזר את חזותם של ההומינידים. ראה בהמשך רשימה חלקית בלבד של מאובני הומינידים שנתגלו לאורך השנים (1).

לאורך כל המאמר מציג המחבר עובדות, שתיאורן ופרשנותן היא מגמתית, וקרבתן לאמת המדעית או העובדתית רחוקה. למשל: "... חלקי גולגולות ופיקות ברך שנמצאו נהפכו בדרך פלא למוצגים מוזיאונים מומחשים ובנויים היטב של בני אדם שעירים, כפופים ובעלי חזות של קוף..."

לא בדרך פלא, אלא לאחר מחקרים רבי-שנים ועבודת-פרך באישוש הנתונים, השוואתם, בדיקתם במעבדות-מדעיות, ועבודת-צוות של חוקרים מדיסציפלינות שונות. הקורא התמים עלול לחשוב שבאמת נעשתה כאן מניפולציה מכוונת, ולא כך הדבר.

"... לא פעם בונים מדענים תצוגות שלמות של קופי אדם ואדם קדמון על סמך פיקת ברך או חתיכת לסת שבורה... עקב החוסר הנורא במאובנים, נאלצים מדענים לוותר על החוליה החסרה ולסבור כי האב הקדמון של האדם הוא למעשה השימפנזה המצויה!..."

הדעה, לפיה השימפנזה הוא האב הקדמון של האדם הייתה מקובלת על אנשי-המדע עד לפני שנים לא רבות, וגם בהשקפה זו - שהשתנתה לאחרונה - אין כל פסול. גם אם השקפה זו היתה נכונה לרגע זה, עלינו - כאנשי מדע - לקבל אותה בהבנה וברצון. לצד הרגשי אין כאן שום מקום, והציניות, הגיחוך והלגלוג שמועלים בידי אנשים שונים הם לגיטימיים, אבל אינם משנים את העובדות. העובדה הברורה והחד-משמעית, המבוססת כיום מבחינה מדעית היא, שבעל-חיים הדומה מאד לשימפנזה המצויה - הוא כנראה נקודת הפיצול, ממנה התפצל לפני כ-7 מיליון שנים יצור אחר - ההומיניד הראשון. ראה כאן וגם כאן.

בשום מאמר או מחקר מדעי בן-זמננו לא תמצאו את הטיעון לפיו האב הקדמון של האדם הוא למעשה השימפנזה המצויה.כל מאמר מדעי המכבד את עצמובתחום הפליאונטולוגיה ושל האבולוציה של האדם, מדגיש ומבהיר וקובע באופן חד-משמעי: התפתחות האדם בן-זמננו היא תולדה של התפתחות ענפית בת כשבעה מיליוני-שנים של הומינידים שונים, שהסתעפו האחד מן השני במבנה ענפי ולא שרשרתי - ראה טבלה איורית של התפתחות זו בחלק האחרון של המאמר "האבולוציה: ביסוס מדעי של החשיבה האתיאיסטית".

"... ישנם אלפי עצמות אדם ואלפי עצמות קופים אך לא מצאו אלפי עצמות של שלבי המעבר ביניהם. הכלים הפרימיטיבים שנמצאו לא שונים במהותם מאלו של אינדיאנים או אפריקאים וכך גם לגבי הציורים על הקירות, ציורי הילידים".

שלבי-ביניים נמצאו גם נמצאו, והכלים הפרימיטיביים שבנו ההומינידים המאוחרים (הומו-האביליס, הומו-ארקטוס והומו-סאפיינס הקדום) שונים תכלית שינוי מכלים שיצרו בני האדם המודרניים באמריקה (האינדיאנים) או באפריקה. הציורים על קירות-מערות הם של ההומו-סאפיינס בלבד, שכן שום הומיניד לפניו לא יצר דברי-אמנות. ציורים אלו נבדקו ונחקרו בידי אלפי-אנשי מדע, ואין ביניהם שום קשר לציוריו של האדם בן-זמננו, יהיה זה יליד יבשת זו או אחרת.

בניסיון לחזק את אמיתות דבריו אלו יוצא המחבר בהצהרה: "... אילו היו מוצאים אפילו כמה עשרות שלדי קוף-אדם, לא הייתי יכול להתכחש לעובדת עצם קיום מין שכזה. כדי שאנו נתייחס לקופי האדם ברצינות, נצטרך למצוא עשרות ואלפים מהם, שלמים לא פחות מאשר שלדי הדינוזאורים בני 65 מיליון השנה (להערכתם)".

על מנת שהקורא לא יגיע לכלל הכרה בעצם קיומו של מין כזה - קוף-אדם, קובע המחבר כללים נוקשים ובלתי סבירים, מן הסתם מאוד מכוונים, למספר "התגליות השלמות" שיש לגלות להנחתו ("עשרות אלפים"), ושיתאימו למספר שלדי הדינוזאורים שנתגלו (שבוודאי אינם מונים עשרות אלפים). המחבר יוצר פתח-מילוט וירטואלי לשאלות אפשריות וקובע, שאם בסופו של דבר יתגלו - "אילו היו מוצאים" עשרות אלפים של שלדי הומינידים (דבר שלחלוטין אינו סביר בהיבט מדעי) "לא הייתי יכול להתכחש לעובדת עצם קיום מין שכזה", והבריאתנים ייאלצו, המסכנים, למצוא דרך להשלים עם קיומם: "... במקורות היהודיים מסופר כי בני אדם נהפכו לקופים... במדרש מסופר כי אצל חלק מבני האדם, רק "נעשו פניהם כקופים"... נראה מן הדברים כאילו היו חלק מן האנשים שנהפכו לקופים ממש, ואחרים רק נעשו פניהם דומים לפני הקוף... ברור לנו שגם לו היו מוצאים שלדי קופי-אדם שלמים, היהדות הייתה יכולה להסביר אותם על הצד הפשוט ביותר". או כפי שקרו הדברים סביב התגליות הרבות והמופלאות של שלדי הדינוזאורים :"כיום לא ניתן לחלוק על עצם קיומם של הדינוזאורים, כפי הפסוק בבראשית: "ויברא אלוקים את התנינים הגדולים".

 

דיון מדעי

המחבר כותב:"... התבונן לרגע בתמונות הללו ושאל את עצמך, כיצד מישהו היה מסוגל לקבוע מכמה חלקי עצם שבורים, שהיצור הזה היה מכוסה בפרווה וכהה מכף רגלו ועד ראשו? מי החליט לשחזר את היצור הזה, באופן שיראה כמו קוף? זאת כאשר אין ברשותנו אפילו רקמה דקה אחת של היצור. האם אנו באמת יודעים מן הממצאים שברשותנו כי השחזור הזה דומה, אפילו במקצת, ליצור כפי שהוא חי במציאות?...".

חלקי עצמות מאובנות אלו, השייכים לאחד המינים הקשורים באבולוציה של האדם - אוסטרולופיתקוס אפארנסיס, שנתגלו באפר שבאפריקה בשנת 1972, חשפו בפני אנשי המדע תמונה חדשה, מרהיבה וכמעט מלאה על חזותו של יצור הולך על שתיים שחי לפני 3.5 מיליון שנה (ראה סדרת המאמרים בחופש בנושא זה, המבוססות על הרצאותיו ומחקריו של פרופ' יואל רק מאוניברסיטת תל-אביב).

השוואה של עצמותיו של אותו הומיניד, הידוע בכינויו "לוסי" (2), עם עצמות מאובנות נוספות השייכות לאותו מין, שנמצאו מאוחר יותר, השלימו את המידע החסר על שאר עצמות השלד. השוואה זו מצביעה על כך, שמדובר בשלד של הומיניד ולא של קוף. קיימים אמנם מספר הבדלים עקרוניים וחשובים הקשורים באופן התנועה של אותו הומיניד, המעידים על הליכתו הזקופה: מבנה האגן (שעזר במקרה זה לקבוע שמדובר בנקבה), אזור חיבור עמוד השדרה אל הגולגולת ועוד. נפח מוחו של מין זה (בעיקר על פי פרטים נוספים ממין זה שנמצאו בהמשך הזמן) זהה לזה של השימפנזה - 500 סמ"ק. הידע והמחקר הנרחב בתחום האנטומיה והביו-מכאניקה של האדם והפרימטים שברשות המדע מאפשרים כיום להסיק במידה רבה של אמינות על גודלם של השרירים, כיוון סיביהם, אופן פעולתם ומידת חוזקם עפ"י הרושם שמשאירים השרירים על העצמות (Muscle Marking) במקום חיבורם.

על מנת להסיק בוודאות על חזותו של ההומיניד יש צורך כמובן ברקמות חיות. בהעדרן המובן מאליו, ניתן לנסות ולשחזר את חזותם של הומינידים אלו ברמת דיוק די גבוהה בזכות האנטומיה הדומה מאד לאותם קופי-על ובעיקר שימפנזות החיים קיום, וכאמור - על פי הרישומים שמשאירים השרירים, הרצועות והגידים על העצמות. השחזור נעשה על פני העתקים מדויקים של העצמות המאובנות שנתגלו, ובאופן דומה ניתן לשחזר את בלוטות הרוק, האוזניים והאף (על פי גודל פתח האף) על פני הגולגולת, ואת כל אלו ניתן לכסות במעטה דמויי-עור. בעזרת האנטומיה וטכניקה מדעית זו, ניתן לשער כמעט באופן מדויק איך נראו אותם הומינידים.


שחזורה האנטומי של לוסי
מתוך Johanson & Edey (1990)

חלק מהאתגרים התרמו-דינאמיים שעמדו בפני ההומינידים שחיו בסוואנה היו הגנה בפני הטמפרטורות הגבוהות ששררו במשך היום והטמפרטורות הנמוכות ששררו במשך הלילה. בניסיון לשחזר את מידתו, צורתו ואופיו של כסות-השיער של הומינידים אלו נעזרים במחקרים העוסקים בתרמודינאמיקה, כלומר - מחקרים העוסקים בפיזור ובתנועת החום, ובמקרה זה - בהולכי על-שתיים, ובתנאים של טמפרטורה ויובש גבוהים. לכסות השיער בסוואנה יתרונות רבים: ראשית - הגנה על העור מפני פציעות, קוצים ומכשולים אחרים; שנית - גוף חסר-פרווה אינו יעיל לנשיאת צאצאים בעיקר כאשר מזיעים, כשמעטפת הגוף הופכת חלקלקה, דבר שעלול לגרום קשיים בנשיאה.

כאשר האדם עומד זקוף, חום גופו נפלט כלפי מעלה וסביב מעטפת הגוף, ונעלם מעל לראש. שיער הגוף פונה כלפי מטה, ובכך עוצר את האוויר ומאט את תנועתו האנכית מעלה, מאפשר הארכת משך תהליך ההזעה ומייעל את התקררות הגוף ליחידות-מים הנפלטות כזיעה. מצד שני, מנגנון זה יעיל גם בתנאים של קור בסוואנה, כאשר כסות השיער מאפשרת את לכידת חום-הגוף הנפלט.

נקודת הזמן בה החלו ההומינידים לאבד את כסות שערם אינה ידועה, אך סביר מאד להניח שתקופה זו החלה סמוך ליציאתם מאפריקה (לפני כ-2 מיליון עד 1 מיליון שנה טרם זמננו) אל אזורים בעלי קרינת שמש נמוכה יותר. איבוד השיער היווה אז יתרון סלקטיבי, מכיוון שהתאפשרה חשיפה מוגברת לאור השמש ויצירה יעילה יותר של ויטמין D.

המחבר כותב: "הקוף מפילטדאון היה מקובל על ידי גדולי המדענים במשך כ-50 שנים, החל משנת 1953 (למניינם). רק לאחר חמישים שנה נתגלה שקוף-האדם מפילטדאון היה מזויף, והמאובן היה פרי מעלליו של אדם שהרכיב גולגולת בת זמנינו עם לסת של קוף. חמישים שנה! הכל נתנו הסכמה לגולגולת זאת ולא חקרו אותה ברצינות, מכיוון שהם כה רצו את ההוכחה הבלעדית שהאדם מוצאו מהקוף. היה זה שקר שנעשה במזיד והכל השתתפו בו באמצעות אמונה עיוורת".

סיפור התרמית מפילטדאון אכן בייש בזמנו את פניה של הפליאונטולוגיה. אך לא רק שאין לייחס את מקרה התרמית הבודד לכלל תחום זה, אלא שהקהילייה המדעית של אותה תקופה עשתה כל שניתן בידה על-מנת לבדוק ולחקור מה בדיוק קרה, מהי אותה גולגולת ומדוע אין היא תואמת את שאר המימצאים המדעיים. האמור במאמר הבריאתני, לפיו "הכל נתנו הסכמה לגולגולת זאת ולא חקרו אותה ברצינות", או "הכל השתתפו בו באמצעות אמונה עיוורת" הוא מנותק מן המציאות. מאז ועד היום נכתבו ספרים ומאמרים רבים אודות תרמית זו, אך עד היום לא ברור במדויק מה הייתה מטרתם של מתכנני התרמית, ומיהם שעשו זאת. דבר אחד ברור - לא הייתה בכוונתם להצביע על כך שמוצא האדם מהקוף, שכן כבר קודם לכן - במהלך מחצית המאה ה-19 - נתגלו מאובנים של הומינידים במקומות אחרים בעולם: באפריקה ובגרמניה. יתכן (וזו הדעה הרווחת כיום בקהילייה המדעית) שמבצעי התרמית היו מעוניינים לזכות בתהילה אישית, וכן להפנות את זרקור התהילה מאפריקה וגרמניה אל אנגליה ולזכות את ארצם בתהילת ערש-מוצא-האדם. סברה נוספת טוענת, ששילוב מוח גדול ולסת של קוף לא הייתה מקרית, ובכוונת המבצעים הייתה להוכיח שמוח האדם התפתח מוקדם מאוד, מה שכיום ידוע כלא-נכון.


הגולגולת מפילטדאון

המחבר כותב: "... ומה התיאוריה סוברת? תיאורית האבולוציה סוברת שלאדם ולשימפנזה (קוף) היה אב קדמון משותף. האבולוציוניים סוברים שקוף האדם הראשון קודם כל הזדקף, פיתח ידיים מורכבות וקומה זקופה ורק לאחר מכן, קרו בו כמה מוטציות עיוורות, מוחו התפתח והוא יכול היה לבנות כלים, להתארגן בקהילה ולצוד. כן, שמעתם נכון. קוף-האדם קודם כל פיתח קומה זקופה לפי התיאוריה, עוד לפני שהשתמש בכלים בעזרת שכלו!...".

התגובה לדברים אלו נמצאת במאמרי הראשון.

ועוד כותב אותו מחבר: "... עצמות קופי-אדם יקרים כיום יותר מזהב. אם באמת התהלכו כאן על האדמה מיני אדם קדומים, היינו אמורים למצוא עשרות מהם, ושלמים מהם. כידוע, מצאנו עד כה אלפי עצמות דינוזאורים בני שישים וחמש מיליון שנה ויותר (לדעתם), ורובם שלמים ושמורים היטב. אך לגבי הזוחל-ציפור, הדג-זוחל, הקוף-אדם, אין כל ממצאים חד-משמעים...".

לשאלת נדירותם היחסית של ההומינידים או מאובני ההומינידים באבולוציה יש להתייחס באופן מדעי וענייני. ראשית - נמצאו מאות רבות של מאובנים קדומים, שלמים פחות או יותר. אך הדבר החשוב שיש לזכור הוא, ששלמות המאובנים ורמת שימורם אינה קשורה לשאלה שכלל אינה רלוונטית כאן: "האם באמת התהלכו כאן על האדמה מיני אדם קדומים...?" די לגלות מאובן אחד על מנת להניח מדעית שהומינידים אלו חיו בעבר, וככל שיעבור הזמן ימשיכו ויתגלו מאובנים דומים נוספים, כפי שקרה במהלך ההיסטוריה של הפליאונטולוגיה. יש לזכור, שקיימים ואף נמצאו מאובנים, גם אם מעט יחסית למספר בע"ח שמתו, מסיבה זו או אחרת.

לקבוצות ביולוגיות שונות מגוון רחב של שפע ונדירות, וכאשר קבוצות מסוימות מגוונות ביותר, אחרות מבודדות וייחודיות. השכיחים ביותר בקרב היונקים הם המכרסמים. בערך 50% מכלל היונקים החיים כיום הם מכרסמים, לעומת ה-Hyracoidea, למשל, שהיא קבוצה אפריקאית שפרטיה נראים כמו חולדות ענקיות, אך למעשה קרובה לפילים, ולה שיעור מועט בלבד של מינים.

השאלה לגבי שכיחות קבוצה מסוימת באבולוציה קשורה באופן ישיר לנושאים הקשורים בביו-גיאוגרפיה ואקולוגיה של אוכלוסיות. האדם ושאר ההומינידים (שנכחדו כמובן) הם מינים נדירים באופן מיוחד בהקשר למינים דומים וקרובים להם, ולא בהקשר לעושר הפרטים. האדם וכל שאר ההומינידים נדירים בכך שהם בעלי חיים סוציאליים, ועוד יותר משום העובדה, שהם מכינים והכינו בעבר כלים, השתמשו בתרבות ומאוחר יותר בשפה.

לא כל פגר של בע"ח עובר בסופו של דבר תהליך התאבנות, כיוון שיש צורך בתנאים מאד מסוימים על מנת שתהליך ההתאבנות יתרחש. מספר המאובנים שנמצאו ורמת שימורם קשורים ישירות לאופי הגיאולוגי של האזור, כלומר - האם תנאי האזור בו חיו אותם הומינידים איפשר התאבנות. רבים מהמאובנים נתגלו באזורים שבעבר היו מכוסים במים, או בתוך מערות, תנאים שאיפשרו ביתר קלות את תהליך התאבנותם. הטענה כי "אין כל ממצאים חד-משמעיים לגבי האבולוציה של הזוחלים היונקים והעופות" ממש אינה נכונה.

המחבר כותב: "... שימו לב לגולגולת המעוותת הזאת בתמונה. קוראים לה הקוף מצ'אד. כמדומני שהיינו צריכים לתת פרס למי שהיה מסוגל לדמיין מה היצור הזה בכלל היה. האם זו גולגולת מעוותת של גורילה או גולגולת מנופחת ומרוחה של אדם?כיצד ניתן בכלל להחליט איזה מין יצור זה היה. כיצד מחליטים אם היה זה אדם או גורילה או אורנג-אוטנג, או סוג של יצור אחר מטפס על עצים שלא קיים בימינו? אולי הגולגולת התכווצה או התנפחה עקב תנאי טבע שונים?".

רוב רובם של המאובנים שנתגלו באתרים הקדומים ניזוקו כתוצאה מלחץ השכבות הגיאולוגיות בתוכן נמצאו, ועל מנת לחקור אותם יש לבצע ניקוי מדויק ועדין ולהפריד את חלקיהם השבורים. בתהליך שנמשך זמן רב, לעיתים חודשים מספר, מדביקים אותם מחדש, לעיתים בסיוע תוכנות הדמיה ממוחשבות עד לקבלת המאובן - השלם ככל שניתן. לרוב לא מתגלים מאובנים שלמים, והחלקים הקטנים החסרים משוחזרים בעזרת הידע האנטומי ועפ"י אותם חלקים שנמצאו במאובנים אחרים במינים זהים. עפ"י תיארוך (קביעת גיל) השכבות, ניתן לדעת את גיל המאובן, ולאחר מכן - בעזרת שיטות נוספות הכוללות, בין היתר, השוואת המאובן למאובנים נוספים שנתגלו וזיהוי מאפיינים ייחודיים למאובן, ניתן לקבוע את שיוכו הפילוגנטי של היצור הנבדק (מיקומו ויחסו האבולוציוני בעץ האבולוציה). יש לציין, שאותם מאובנים אמנם נשברו וניזוקו כתוצאה מלחץ השכבות, אך במידה ומדובר בשינויים בגודל המאובן כתוצאה מחדירה של שכבות מאובנות אחרות אל בין השברים ניתן להתגבר על הבעיה בתהליך הפרדתם של השברים, ניקויים וחיבורם מחדש.

המחבר כותב: "אם היו מוצאים עשרות שלדים של קופי-אדם מאותו מין, היו לנו הרבה פחות שאלות ותהיות. מה שמוצאים בדרך כלל זו גולגולת מרוסקת (יתכן כי מדור המבול או אפילו לפניו), לסת שבורה או פיקת ברך, מה שלעיתים היה שייך לאיזו סמלנדרה ענקית, סוג של קוף קדום אך ודאי שלא לבן אדם קדום. אין גבולות לדמיון של אותם חוקרים. לא פעם נמצא שלד של אדם כפוף, ועשר שנים לאחר מכן, הסיקו כי הוא היה שייך לזקן ההולך כפוף, או לחולה עגבת! או כפי שאני נוהג לומר, חוטא שנספה במבול וגופו עוות...".

לשמחתם הגדולה של הפליאו-אנתרופולוגיים, מתגלים מדי פעם מאובנים של מינים חדשים שלא היו מוכרים למדע קודם-לכן. מקרים כאלו הם נדירים, והמאובנים שמתגלים מתווספים במרבית המקרים לאוסף הקיים של המינים המוכרים. לכן מעטים המקרים בהם קיים שלד בודד או עצמות בודדות השייכות אך ורק לפרט ולמין אחד. למעטים הקיימים בהקשר זה מתגלים ומתווספים בהמשך הזמן פרטים נוספים מאותו המין.

דוגמא אקטואלית לתופעה זו ניתן לראות ברצף התגליות המפתיעות שנתגלו לאחרונה באי פלורס (Flores) שבאינדונזיה. התגלית הראשונה כללה שלד (חלקי) יחיד של נקבה, שגובהה לא עלה על מטר אחד ונפח מוחה לא עלה על נפח מוחו הממוצע של השימפנזה. השלד תוארך ל-18,000 שנה לפני זמננו. שלד זה כולל ומציג תכונות אנטומיות שכיחות במינים אחרים, וכן תכונות חדשות ייחודיות. מסיבה זו סוברים החוקרים, שמדובר במין חדש, Homo Floresiensis, שהוא צאצא גמדי להומו ארקטוס (Homo Erectus). מכיוון שמדובר בתגלית מפתיעה, המצביעה על העובדה שעד לפני 18,000 שנה חי האדם המודרני לצד הומיניד יחסית פרימיטיבי בחלק מתכונותיו, הועלו הסברים אלטרנטיביים לתופעה. בין היתר נטען, שלא מדובר במין חדש אלא במקרה של ננסות בפרט מודרני. ועוד נטען כי מדובר במקרה פתולוגי המאופיין בגולגולת ובנפח מוח קטן מהרגיל (Microcephaly) וכן לעיתים גם בגמדות. ראה במאמרים כאן וגם כאן.

פתרון סביר והגיוני לויכוח סביב התגלית מפלורס לא אחר לבוא. לאחרונה נתגלו באתר זה שרידים נוספים מאותה תקופה, הכוללים, לטענת החוקרים, תשעה פרטים נוספים מאותו מין, אשר מציגים אותן תכונות אנטומיות. תגליות אלו מחזקות את טענת החוקרים שמדובר במין חדש ומחלישות את הטיעונים האלטרנטיביים הסוברים שמדובר במקרה פתולוגי אחד ויחיד בפרט מודרני.

המחבר כותב: "... כשפלאונטולוגים מוצאים גולגולת, ובונים ממנה "אדם קדמון", האם אנו יודעים שכל שאר בני אדם נראו כך? קחו למשל את האדם הניאנדרטלי הראשון שנמצא. בתחילה הוא הוצג כיצור כפוף הדומה לקוף. אחרי כן נמצא שהשריד היה אדם בעל מום, וסבל מדלקת מפרקים!... רק בימינו הודו שהאדם הניאנדרטלי אינו שונה מאנשים אחרים בימינו, ובסך הכל היה מאופיין בעצם גבה בולטת. שינויים כאלו קיימים בין כל תרבות ותרבות בעולם".

שנת 1856, השנה בה התגלה הנאנדרטל בעמק הניאנדר שבגרמניה, סימנה את פתיחת המרוץ אחר חשיפת תגליות פלאו-אנתרופולוגיות נוספות (מאובנים נאנדרטלים נתגלו עוד קודם לכן בשנת 1829 בבלגיה ובשנת 1848 בגיברלטר, אך ההכרה במשמעותם ובחשיבותם באה רק מאוחר יותר). בתחילה הוצג הנאנדרטל הראשון, בין היתר, כבעל מום, כקוף גדול, או כ"גולגולת של חייל רוסי" - ביטוי של לגלוג מצד המדענים הגרמנים. אך דוגמאות של מאובנים נאנדרטלים נוספים, שהחלו להיחשף מאוחר יותר, הציגו אותן תכונות ייחודיות וחיזקו את התחושה שמדובר בהומיניד בעל מורפולוגיה קרניאלית (גולגולתית) ופוסט-קרניאלית (כל השלד פרט לגולגולת) ייחודית מבחינה פונקציונאלית-הסתגלותית, ובעקבות זאת גם מבחינה פילוגנטית, ואין מדובר במקרה של מחלה או מום כלשהו. אין ויכוח בקרב הפליאו-אנתרופולוגיים על-כך, שהאדם הנאנדרטלי שונה מאד מהאדם המודרני, ומבחינה פילוגנטית מדובר בשני מינים נפרדים. ראה גם במאמרים כאן וכאן וגם כאן.


גולגולת של נאנדרטל ממערת עמוד

הנאנדרטל אינו נחשב לאב קדמון לאדם המודרני. לאדם המודרני ולאדם הנאנדרטל גם יחד קיים אב קדמון משותף = הומו-ארקטוס.

לבד מרכסי הגבות הבולטים שאפיינו את הנאנדרטלים, קיימים מאפיינים ייחודיים נוספים לנאנדרטל המבדילים אותו מהאדם המודרני. ראשית, רבים מגולגולות הנאנדרטלים היו בעלי נפח מוח גדול יותר (1500 סמ"ק) בהשוואה לנפח מוחו של האדם המודרני (1200-1300 סמ"ק). אפם היה גדול מאד (כנראה לשם הסתגלות לתנאי קור) ופניהם בולטות. מבחינת שאר השלד היו הנאנדרטלים יחסית נמוכי-קומה, ועצמותיהם היו מגושמות מאד ומאופיינות ברישום דרמטי ובולט של אחיזת השרירים לשלד, עובדה המצביעה על כך שמדובר בהומינידים חזקים מאד ומפותחים מאד מבחינה שרירית. בנוסף, חוליות הגב ועצמות האגן מתאפיינים בתכונות ייחודיות. כל השינויים הללו ורבים נוספים מצביעים על כך שמדובר בשני מינים נפרדים.


שלד של נאנדרטל ממערת קבארה

בלס כותב: "... ידוע שהממצא העתיק (והשלם ביותר) של אדם מודרני, הזהה לנו בכל התכונות החיצוניות נמצא כאן בישראל, במערת "קפזה" שליד נצרת. גיל הגולגולת נאמד על 100,000 שנה. בגרוזיה נתגלו מספר גולגולת ושלדים, שזמנם תוארך ל-1.8 מיליון שנה! וכעת אני שואל, אפילו לפי שיטת התיארוך שלהם (הכל כך מעורערת וספקולטיבית) כיצד יכול היה להיות אדם בעל שכל הזהה לשלנו, בעל מחשבה, הגיון (הרי הוא השתמש בכלים, כך גם הם סוברים) ולא להתפתח תרבותית, במהירות מדהימה מאז?".

הממצאים שהתגלו בדמנסי שבגרוזיה ותוארכו ל-1.8 מיליון לפני זמננו אינם קשורים לאדם המודרני אלא למין אחר, קדום יותר, שהוא למעשה האב הקדמון לאדם המודרני ולנאנדרטלים = הומו-ארקטוס. נפח מוחו היה קטן בהרבה מנפח מוחו של האדם המודרני - בין 800 ל- 1000 סמ"ק. הומו-ארקטוס היה אמנם בעל אינטליגנציה גבוהה יחסית, וכנראה היה המין הראשון שיצא ונדד אל מחוץ לאפריקה, ואכן יצר והשתמש בכלים, אלא שכלים אלו היו מגושמים, פרימיטיביים ופשוטים מאד בהשוואה לכליו הקטנים והמורכבים של האדם המודרני. מין זה שנדד אל מחוץ לאפריקה, עבר בדרכו דרך ארץ-ישראל והותיר אחריו כלים רבים שנמצאו בשני אתרים מפורסמים בגליל: אתר עובדיה וגשר בנות יעקב. על ההומינידים השונים שנתגלו במערות בארץ-ישראל אפשר לקרוא גם במאמרים הבאים: כאן וכאן וכאן וגם כאן.

 

סיכום

סיפור התרמית מפילטדאון אכן בייש בזמנו את פניה של הפליאונטולוגיה, אך אין לייחס את מקרה התרמית הבודד לכלל התחום הזה. כוונתם של מבצעי התרמית אינה ברורה, ויתכן ששילוב מוח גדול ולסת של קוף לא הייתה מקרית ובכוונת המבצעים הייתה להוכיח שמוח האדם התפתח מוקדם מאוד, דבר אשר כיום ידוע כלא-נכון.

שלימות המאובנים ורמת שימורם אינה קשורה לשאלה, האם באמת התהלכו כאן על האדמה מיני אדם קדומים. די לגלות מאובן אחד על מנת להניח מדעית, שהומינידים אלו חיו בעבר, וככל שיעבור הזמן ימשיכו ויתגלו מאובנים דומים נוספים, כפי שהתרחש במהלך ההיסטוריה של הפליאונטולוגיה.

על מנת להסיק בוודאות על חזותו של הומיניד (או כל יצור אחר שחי בעבר) יש צורך כמובן ברקמות חיות. כיום, בעזרת אוסף המאובנים הגדול, והידע והמחקר הנרחב שהצטברו ברשות המדע בתחומי האנטומיה והביו-מכאניקה של האדם והפרימטים, ניתן להסיק במידה רבה של אמינות על גודלם, כיוון סיבי שריריהם, אופן פעולתם ומידת חוזקם עפ"י הרושם שמשאירים השרירים על העצמות (Muscle Marking) באזור חיבורם, וניתן לנסות ולשחזר את חזותם של הומינידים אלו ברמת דיוק גבוהה למדי. השחזור נעשה על פני העתקים מדויקים של העצמות המאובנות שנתגלו, ובאופן דומה ניתן לשחזר את בלוטות הרוק, האוזניים והאף (על פי גודל פתח האף) על פני הגולגולת. את כל אלו ניתן לכסות במעטה דמויי-עור.

מותר, לגיטימי ואף רצוי למתוח ביקורת ולהשיג השגות על ממצאים פליאונטולוגיים, כמו על כל מימצא וראייה מדעית, בתנאי שהביקורת תושתת על קרקע מדעית ועל ראיות-נוגדות בעלות בסיס עובדתי, ועל-כך שהמבקר והמשיג הוא איש-מקצוע בתחום המבוקר על-ידו. ביקורת דתית-בריאתנית, כשהיא מבוססת על אמונה ב"אלוהים" כבורא-כל, כשהיא נטולת-ראיות ועשירה בהכחשות מקדמיות לכל התורה המדעית, וכשהיא מוצגת בידי אדם שאין לו הכשרה מקצועית-מומחיותית בתחום המבוקר על-ידו, איננה קבילה בעולם המדעי, וכל מי שהמדע משמש נר לרגליו ובסיס להשקפת-עולמו ירחק מטיעונים כאלה וידחה אותם על-הסף.

 


(1) הרשימה שבהמשך מהווה רשימה חלקית של כמה מתגליות שרידי ההומנידים הידועים שנתגלו לאורך השנים. הסימול הראשון לאחר המספר הסידורי הוא מספר הרישום במוזיאון, לאחריו כינוי המימצא, פרטי המגלה, מיקום, תאריך, סוג, גיל וחלק גוף. המילה "none" לאחר מספר הרישום פירושה שלא ניתן כינוי למימצא הספציפי.

(2) לוסי - ראשית המין האנושי. דונלד ג'והנסון, מייטלנד אדי. מודן, 2001.

1 LT 329 Lothagam Mand. Lothagam ??? 5.6 mya one of oldest
2 ARA-VP none Gen Suwa et al. Aramis 1992 Ar. ramidus 4.4 mya 17 individuals
3 KP 271 Kanapoi Hominid Bryan Patterson Kanapoi 1965 A. anamensis 4.0 mya humerus
4 KP 29281 none Peter Nzube Kanapoi 1994 A. anamensis 4.0 mya mandible
5 KP 29285 none Kamoya Kimeu Kanapoi 1994 A. anamensis 4.1 mya tibia
6 KP 29283 none Kanapoi 1994 A. anamensis 4.0 mya comp. maxilla
7 KP 29287 none Kanapoi 1994 A. anamensis 4.0 mya NT mandible
8 LH 21 none Laetoli A. afarensis PC skeleton
9 AL 129-1 1973 Kneejoint Donald Johanson Hadar 1973 A. afarensis 3.4 mya both legs
10 AL 288-1 Lucy Johanson & Gray Hadar 1974 A. afarensis 3.2 mya 40% skeleton
11 AL 333 First Family Donald Johanson Hadar 1975 under debate 3.2 mya 13 individuals
12 LH 4 none Mary Leakey Laetoli 1976 A. afarensis 3.4 mya mandible
13 LH 6 none Laetoli A. afarensis mandible
14 none Laetoli Footprints Paul Abell Laetoli 1978 A. afarensis? 3.7 mya F footprints
15 LH 15 none Laeotli A. afarensis 3.46 mya mand./max.
16 WT 22944 none Turkwell A. afarensis 3.5 mya wrist bones
17 VP-1/12 none Makapan A. afarensis mandible
18 AL 137 none Hadar A. afarensis 3.39 mya
19 AL 417 none Hadar A. afarensis 3.34 mya
20 AL 444-2 none Bill Kimbel Hadar 1991 A. afarensis 3.0 mya 70% skull
21 LH 3 none Laetoli A. afarensis maxilla
22 AL 33-125 none Hadar A. afarensis
23 AL 162-28 none Hadar A. afarensis cranium
24 Garusi 1 none Garusi A. afarensis
25 ER 2602 none Koobi Fora A. afarensis
26 AL 145-35 none Hadar A. afarensis
27 AL 188-1 none Hadar A. afarensis mandible
28 AL 198-1 none Hadar A. afarensis mandible
29 AL 207-13 none Hadar A. afarensis
30 AL 266-1 none Hadar A. afarensis mandible
31 AL 277-1 none Hadar A. afarensis
32 AL 400-1a none Hadar A. afarensis mandible
33 KT12/H1 none Michel Brunet B.e. Gahzal A. bahrelgha. 3-3.5 mya maxilla
34 none Taung Child Raymond Dart Taung 1924 A. africanus 2-5 mya endocast
35 TM 1512 none Robert Broom Sterkfontein 1936 A. africanus skull
36 Sts 5 Mrs. Ples Robert Broom Sterkfontein 1947 A. africanus best skull
37 Sts 14 none Robert Broom Sterkfontein 1947 A. africanus 2.5 mya EP skeleton
38 BOU-VP none T. Assebework Bouri 1997 A. ghari 2.5 mya partial skull
39 GAM-VP none Gamedah 1990 A. gahri 2.5 mya mandible
40 MA96 2 none Matabaeitu 1990 A. gahri 2.5 mya humerus
41 MA97 11 none
42 MA97 12 none
43 AL 438 none Hadar A. afarensis 3.0 mya
44 AL 137-48A none Hadar A. afarensis humerus
45 AL 137-48B none Hadar A. afarensis ulna
46 AL 322-1 none Hadar A. afarensis humerus
47 MAK-VP1/3 none Maka A. afarensis humerus
48 AL 128-1 none Hadar A. afarensis femur
49 AL 211-1 none Hadar A. afarensis femur
50 AL 200 none Hadar 1975 A. afarensis mandible
51 AL 199 none Hadar 1974 A. afarensis mandible
52 Stw 418 Sterkfontein A. africanus metacarpals
53 Stw 328 none Sterkfontein A. africanus humerus
54 Stw 517 none Sterkfontein A. africanus humerus
55 Stw 46 none Sterkfontein A. africanus radius
56 Stw 380 none Sterkfontein A. africanus ulna
57 Stw 398 none Sterkfontein A. africanus ulna
58 Stw 399 none Sterkfontein A. africanus ulna
59 TM 1526 none Sterkfontein A. africanus capitate
60 TM 1514 none Swartkrans A. africanus cranium
61 Stw 431 none McHenry & Berg. Sterkfontein A. africanus 2.6-3.0 mya part. skeleton
62 Sts 7 none Sterkfontein A. africanus scap. & hum.
63 Sts 162 none Sterkfontein A. africanus scapula
64 Sts 339 none Sterkfontein A. africanus humerus
65 Stw 516 none Sterkfontein A. africanus radius
66 Sts 14 none Sterkfontein A. africanus P postcrania
67 Sts 34 none Sterkfontein A. africanus femur
68 TM 1513 none G. W. Barlow Sterkfontein A. africanus 2.2-3 mya distal femur
69 Stw 19 none Sterkfontein A. africanus cranium
70 Stw 25 none Sterkfontein A. africanus femur
71 Stw 151 none Sterkfontein A. africanus mandible
72 Stw 187 none Sterkfontein A. africanus cranium
73 Stw 318 none Sterkfontein A. africanus femur
74 Stw 392 none Sterkfontein A. africanus femur
75 Stw 403 none Sterkfontein A. africanus femur
76 Stw 501 none Sterkfontein A. africanus femur
77 Stw 522 none Sterkfontein A. africanus femur
78 Stw 527 none Sterkfontein A. africanus femur
79 Stw 358 none Sterkfontein A. africanus tibia
80 Stw 389 none Sterkfontein A. africanus tibia
81 Stw 396 none Sterkfontein A. africanus tibia
82 Stw 514 none Sterkfontein A. africanus tibia
83 Stw 515 none Sterkfontein A. africanus tibia
84 Stw 347 none Sterkfontein A. africanus talus
85 Stw 486 none Sterkfontein A. africanus talus
86 Stw 352 none Sterkfontein A. africanus calcaneous
87 Stw 99 none Sterkfontein A. africanus femur
88 Stw 311 none Sterkfontein A. africanus femur head
89 Stw 102 none Sterkfontein A. africanus talus
90 Stw 505 none Sterkfontein A. africanus cranium
91 Stw 391 none Sterkfontein A. africanus cranium
92 Stw 573 none Ron Clarke Sterkfontein A. afarensis? 3.33 mya AC skeleton
93 Stw 498 none Sterkfontein A. africanus cranium
94 Sts 71 none Sterkfontein A. africanus part. cranium
95 Stw 183 none Sterkfontein A. africanus cranium
96 Sts 20 none Sterkfontein A. africanus
97 Sts 17 none Sterkfontein A. africanus
98 Sts 26 none Sterkfontein A. africanus
99 Stw 22 none Sterkfontein A. africanus part. cranium
100 Sts 24 none Sterkfontein A. africanus mandible
101 Sts 67 none Sterkfontein A. africanus
102 Sts 52a none Sterkfontein A. africanus
103 Sts 63 none Sterkfontein A. africanus cranium
104 Sts 3009 none Sterkfontein A. africanus
105 Stw 13 none Sterkfontein A. africanus
106 Stw 73 none Sterkfontein A. africanus
107 Stw 252 none Sterkfontein A. africanus? mandible
108 MLD 1 none Makapan A. africanus
109 MLD 2 none Makapan A. africanus mandible
110 MLD 6 none Makapan A. africanus cranium
111 MLD 9 none Makapan A. africanus cranium
112 MLD 18 none Makapan A. africanus mandible
113 MLD 34 none Makapan A. africanus mandible
114 MLD 37 none Makapan A. africanus
115 MLD 38 none Makapan A. africanus
116 MLD 40 none Makapan A. africanus mandible
117 MLD 45 none Makapan A. africanus cranium
118 ER 20419 none Koobi Fora
119 WT 17000 Black Skull Alan Walker W. Turkana 1985 P. aethiopicus 2.5 mya AC cranium
120 L 338-y-6 none Omo P. aethiopicus 2.39 mya cranial vault
121 WT 16005 W. Turkana
122 L 55-s-33 none Omo P. aethiopicus 2.7 mya part. mandible
123 L 860-2 Omo
124 Omo 18-18 none Arambourg & Co. Omo 1967 P.aethiopicus 2.5 mya mandible
125 44-2466 none Omo 1977
126 57-4-41 none Omo 1968
127 TM 1517 none Gert Terblanche Kromdraai 1938 P. robustus fragments
128 SK 12 none Swartkrans
129 SK 13 none Swartkrans
130 SK 14 none Swartkrans
131 SK 46 none Swartkrans
132 SK 47 none Swartkrans P. robustus cranial base
133 SK 49 none Swartkrans
134 SK 55 none Swartkrans
135 SK 65 none Swartkrans
136 SK 79 none Swartkrans
137 SK 83 none Swartkrans
138 SK 847 none Swartkrans
139 SK 848 none Swartkrans
140 SK 1585 none Swartkrans P. robustus endocast
141 SKW 8 none Swartkrans
142 SKW 11 none Swartkrans
143 SKW 29 none Swartkrans
144 SKW 29 none Swartkrans
145 SKW 2581 none Swartkrans
146 SKX 265 none Swartkrans
147 SK 6 none Robert Broom Swartkrans P. robustus part. mandible
148 SK 12 none Swartkrans
149 SK 23 none Swartkrans
150 SK 34 none Swartkrans
151 SK 1586 none Swartkrans
152 SKW 5 none Swartkrans
153 SKX 4446 none Swartkrans
154 SKX 5013 none Swartkrans
155 SKX 162 none Swartkrans
156 AL 666 none Ali Yesuf Hadar 1994 H. habilis 2.33 mya maxilla
157 KNM BC 1 none Andrew Hill Chemeron F. 1992 H. habilis 2.4 mya temporal
158 ER 1472 none Koobi Fora H. rudolfensis femur
159 ER 3951 none Koobi Fora H. rudolfensis femur
160 SK 847 none Swartkrans
161 AL 266-1 none Hadar A. afarensis? 2.33 mya mand. palate
162 Sangiran 4 none Sangiran H. erectus 1.9 mya cranium
163 ER 807 none Koobi Fora maxilla, teeth
164 OH 16 none Olduvai G. H. rudolfensis mandible
165 OH 39 none Olduvai G. H. habilis mandible
166 ER 373 none Koobi Fora
167 ER 3883 none Koobi Fora
168 ER 1590 none Koobi Fora H. rudolfensis 2.0 mya part. cranium
169 ER 3735 none Koobi Fora
170 ER 972 none Koobi Fora
171 ER 992 none Koobi Fora mandible
172 ER 1500 none Koobi Fora P. boisei femur
173 ER 1802 none Koobi Fora H. rudolfensis mandible
174 OH 28 none Olduvai G.
175 UR 501 none Uraha H. habilis 2.4 mya
176 Omo 75-14 none Omo
177 SK 48 none Mr. Fourie Swartkrans 1950 P. robustus 1.5-2 mya AC skull
178 OH 5 Nutcracker Man Mary Leakey Olduvai G. 1959 P. boisei 1.8 mya AC cranium
179 ER 406 none Richard Leakey L. Turkana 1969 P. boisei 1.7 mya intact cranium
180 ER 732 none Richard Leakey L. Turkana 1970 P. boisei 1.7 mya no sag. crest
181 KGA10-525 none A. Amzaye Konso 1993 P. boisei 1.4 mya AC skull
182 ER 993 none Koobi Fora P. boisei femur
183 ER 405 none Koobi Fora cranium
184 ER 407 none Koobi Fora
185 ER 733 none Koobi Fora
186 ER 13750 none Koobi Fora cranium
187 ER 23000 none Koobi Fora
188 WT 17400 none Koobi Fora cranium
189 CH 1 none
190 323-896 none Omo
191 ER 403 none Koobi Fora
192 ER 404 none Koobi Fora
193 ER 725 none Koobi Fora
194 ER 727 none Koobi Fora
195 ER 728 none Koobi Fora
196 ER 729 none Koobi Fora
197 ER 801 none Koobi Fora
198 ER 805 none Koobi Fora
199 ER 810 none Koobi Fora
200 ER 818 none Koobi Fora
201 ER 1468 none Koobi Fora
202 ER 1469 none Koobi Fora
203 ER 1483 none Koobi Fora H. rudolfensis mandible
204 ER 1803 none Koobi Fora
205 ER 1806 none Koobi Fora
206 ER 3728 none Koobi Fora H. rudolfensis femur
207 ER 3229 none Koobi Fora
208 ER 3230 none Koobi Fora
209 ER 3729 none Koobi Fora
210 ER 3954 none Koobi Fora
211 ER 5429 none Koobi Fora
212 ER 5877 none Koobi Fora
213 ER 15930 none Koobi Fora
214 WT 16841 none W. Turkana
215 L 7a-125 none Omo
216 L 74a-21 none Omo P. boisei 2.3 mya
217 OH 3 none Olduvai G. P. boisei 1.2 mya
218 OH 38 none Olduvai G. P. boisei 1.2 mya
219 OH 7 Johnny's Child Jonathan Leakey Olduvai G. 1960 H. habilis 1.8 mya frag. cranium
220 OH 8 none Jonathan Leakey Olduvai G. 1960 H. habilis 1.8 mya foot bones
221 OH 13 Cindy Leakeys Olduvai G. 1963 H. habilis 1.6 mya mand./max.
222 OH 16 George Leakeys Olduvai G. 1963 H. habilis 1.7 mya frag. skull
223 OH 24 Twiggy Peter Nzube Olduvai G. 1968 H. habilis 1.85 mya AC cranium
224 ER 1470 Skull 1470 Bernard Ngeneo Koobi Fora 1972 habilis/rudolf. 1.9 mya KBS tuff
225 ER 1475 none Richard Leakey Koobi Fora H. rudolfensis 1.9 mya femoral frag.
226 ER 1481 none Koobi Fora habilis/rudolf. tibia & fibula
227 ER 1805 Mystery Skull Paul Abell Koobi Fora 1973 under debate 1.85 mya cranium
228 ER 1813 none Kamoya Kimeu Koobi Fora 1973 under debate 1.8-1.9 mya good cranium
229 Stw 53 none Alan Hughes Sterkfontein 1976 H. habilis 1.5-2 mya cranial frag.
230 OH 62 Dik Dik Hominid Tim White Olduvai G. 1986 H. habilis? 1.8 mya part. skeleton
231 OH 37 none Olduvai G. H. habilis mandible
232 ER 1808 none Kamoya Kimeu L. Turkana H. ergaster 1.6 mya frag. skeleton
233 OH 8 none Olduvai G. H. habilis 1.75 mya metatarsals
234 OH 35 none Olduvai G. H. habilis 1.75 mya tibia & fibula
235 OH 49 none Olduvai G. H. habilis 1.8 mya radius
236 L 894-1 none Omo H. habilis 1.85 mya cranial frag.
237 OH 52 none Olduvai G. H. habilis 1.9 mya cranial frag.
238 Sts 19 none Sterkfontein H. habilis
239 ER 1501 none Koobi Fora H. habilis
240 ER 1502 none Koobi Fora H. habilis
241 ER 3732 none Koobi Fora H. rudolfensis
242 ER 3891 none Koobi Fora
243 ER 819 none Koobi Fora
244 ER 1482 none Koobi Fora
245 ER 1483 none Koobi Fora
246 ER 1801 none Koobi Fora
247 SK 82 none Swartkrans P. robustus femur
248 SK 97 none Swartkrans P. robustus femur
249 ER 806 none Koobi Fora mandible
250 none Dmanisi Mandible Dmanisi H. erectus 1.6 mya mandible
251 Apidimia 1 Apidimia
252 Apidimia 2 Apidimia
253 none Danakil Danakil
254 none Oberkassel Oberkassel
255 Amud 7 Amud
256 Cicero 1 Cicero
257 La Ferrassie 2 La Ferrassie
258 La Ferrassie 6 La Ferrassie
259 ER 729 Koobi Fora
260 Solo 2 none Solo H. erectus calvarium
261 Solo 5 none Solo H. erectus calvarium
262 Solo 6 none Solo H. erectus cranium
263 Solo 8 none Solo H. erectus part. calvarium
264 Solo 9 none Solo H. erectus calvarium
265 Solo 12 none Solo H. erectus cranium
266 Trinil 2 Java Man Eugene Dubois Trinil 1891 H. erectus 0.7 mya femur
267 Trinil 3 Java Man Eugene Dubois Trinil 1891 H. erectus 0.7 mya calvarium
268 Trinil 6 none Trinil H. erectus femur
269 Trinil 7 none Trinil H. erectus femur
270 Trinil 8 none Trinil H. erectus femur
271 Trinil 9 none Trinil H. erectus femur
272 Solo 10 none Solo H. erectus cranium
273 Solo 11 none Solo H. erectus cranium
274 KB 1 none Ked. Brubus 1890 H. erectus juv. mandible
275 Skull III none Davidson Black Locus E 1929 H. erectus 0.5-0.3 mya adolescent
276 Skull II none Davidson Black Locus D 1929 H. erectus 0.5-0.3 mya adolescent
277 Skull X none F. Weidenreich Locus L 1936 H. erectus 0.5-0.3 mya M adult
278 Skull XI none F. Weidenreich Locus L 1936 H. erectus 0.5-0.3 mya F adult
279 Skull XII none F. Weidenreich Locus L 1936 H. erectus 0.5-0.3 mya adolescent
280 Skull V none F. Weidenreich Locus L 1934 H. erectus 0.5-0.3 mya more modern
281 Skull VIII none F. Weidenreich H. erectus 0.5-0.3 mya cranium
282 Sangiran 2 Pithecanthropus II von Koegniswald Sangiran 1937 H. erectus skull cap
283 Wajak 1 Wajak
284 Engis 1 none Engis 1827 H. neanderth. juv. cranium
285 Engis 2 none Engis H. neanderth. cranium
286 Moustier N La Moustier
287 ER 813 none Koobi Fora H. ergaster 1.5-2.0 mya leg & tarsal
288 OH 9 Chellean Man Louis Leakey Olduvai G. 1960 H. erectus 1.4 mya P braincase
289 OH 10 none Olduvai G.
290 OH 12 Pinhead Margaret Cropper Olduvai G. 1962 H. erectus 0.6-0.8 mya smaller cc
291 Sangiran 3 none von Koegniswald Sangiran 1938 H. erectus 0.7-1.3 mya calvarium
292 Sangiran 8 none von Koegniswald Sangiran 1952 H. erectus 0.7-1.3 mya mandible
293 Sangiran 10 T. Jacob Sangiran 1963 H. erectus 0.7-1.3 mya calvarium
294 Sangiran 15 S. Sartono Sangiran 1969 H. erectus 0.7-1.3 mya maxilla
295 Sangiran 17 Pithecanthropus VIII S. Sartono Sangiran 1969 H. erectus 1.7 mya AC cranium
296 Sangiran 12 Sangiran 1965 H. erectus calvarium
297 Sangiran 21 Sangiran 1973 H. erectus mandible
298 Sangiran 9 none von Koenigswald Sangiran 1967 H. erectus mandible
299 Sangiran 22 S. Sartono Sangiran 1973 H. erectus 1.3-2.0 mya mandible
300 Sangiran 1 none F. Weidenreich Sangiran 1935 H. erectus 1.9 mya mandible
301 Sangiran 5 none Sangiran 1939 H. erectus 1.9 mya mandible
302 Sangiran 6 none Sangiran 1941 H. erectus 1.9 mya right mand.
303 M1 none von Koegniswald Mojokerto 1936 H. erectus 1.8 mya calvarium
304 ER 3733 none Bernard Ngeneo Koobi Fora 1975 H. ergaster 1.7 mya AC cranium
305 WT 15000 Nariokotome Boy Kamoya Kimeu Nariokoto. 1984 H. ergaster 1.8 mya 80% skeleton
306 TG 1 none Tighenif H. ergaster mandible
307 TG 2 none Tighenif H. ergaster mandible
308 TG 3 none Tighenif H. ergaster mandible
309 Chateauneuf 2 Chateauneuf 1978 H. erectus mandible
310 Circeo 3 none Circeo H. neanderth. mandible
311 Circeo 4 none Circeo H. neanderth. mandible
312 none Heidelberg Man gravel pit workers Heidelberg 1907 H. heidelberg. 0.4-0.7 mya mandible
313 Kabwe 1 Rhodesian Man laborer Broken Hill 1921 H. heidelberg. 0.2-0.1 mya cranium
314 Kabwe 2 none Broken Hill H. heidelberg. cranium
315 Petralona 1 none villagers Petralona 1960 H. heidelberg. 0.3-0.5 mya cranium
316 AT 1 H. heidelberg. adult skull
317 AT 2 H. heidelberg. calvarium
318 AT 3 H. heidelberg. juv. calvarium
319 SH 5 none H. heidelberg. postcra. frag.
320 SH 4 none H. heidelberg. postcra. frag.
321 SH 9 none H. heidelberg. humerus
322 SH 7 H. heidelberg. postcra. frag.
323 SH 8 H. heidelberg. postcra. frag.
324 SH 2 H. heidelberg. sacrum
325 SH 6 H. heidelberg. tibia
326 AT 4 H. heidelberg. comp. calvaria
327 AT 5 H. heidelberg. comp. skull
328 AT 6 H. heidelberg. male cranium
329 AT 7 H. heidelberg. cranium
330 AT 8 H. heidelberg. frag. cranium
331 AT 9 H. heidelberg. frag. cranium
332 AT 619+778 H. heidelberg. adult parietal
333 AT 785-803-1196 H. heidelberg. juv. parietal
334 AT II H. heidelberg. occipital
335 AT IV H. heidelberg. occipital
336 AT 39+224+1594+1662 H. heidelberg. adult occipital
337 AT 1600 H. heidelberg. occipital frag.
338 AT 200 H. heidelberg. frontal frag.
339 AT 237+499+1155+1156 H. heidelberg. adult frontal
340 AT 400+1050 H. heidelberg. comp. torus
341 AT 620+783 H. heidelberg. front. squama
342 AT 630+777+1168+1550 H. heidelberg. frontal
343 AT 628 H. heidelberg. L zygomatic
344 AT 711 H. heidelberg. R. zygomatic
345 AT 768 H. heidelberg. L zygomatic
346 AT 1170 H. heidelberg. R zygomatic
347 AT 931 H. heidelberg. zygomatic
348 AT 638+772 H. heidelberg. right maxilla
349 AT 780 H. heidelberg. frag. palate
350 AT 1130 H. heidelberg. alveolar proc.
351 AT 121+1545 H. heidelberg. torus
352 AT 404 H. heidelberg. L zygomatic
353 AT 465+624+764+765+766+1159 H. heidelberg. juv. face
354 AT 626+1150 H. heidelberg. L torus
355 AT 629 H. heidelberg. comp. zygo.
356 AT 767+963 H. heidelberg. comp. maxilla
357 AT 1100+1111+1197+1198 H. heidelberg. maxilla
358 AT 1625+1626+1627+1628+1629+1630+1631+1632+1634+1635 H. heidelberg. comp. facial
359 Amud 1 none Amud H. neanderth. mandible
360 ER 999 none Koobi Fora H. helmei? femur
361 Krapina D none Krapina H. neanderth. 100 kyr skull
362 Skhul 1 Skhul
363 Skhul 2 none Skuhl
364 Skhul 4 none Skuhl thoracic vert.
365 Skhul 6 none Skhul
366 Skhul 7 none Skuhl
367 Skuhl 5 none Skuhl
368 Wajak I none Wadjak H. sapiens
369 LH 29 none Laetoli
370 LH 18 none Laetoli skull
371 Wajak II none Wadjak H. sapiens
372 Hazorea 2 none Hazorea
373 Hazorea 4 none Hazorea
374 Hazorea 5 none Hazorea
375 Krapina A none Krapina
376 Krapina J none Krapina H. neanderth. mandible
377 Krapina G none Krapina mandible
378 Krapina H none Krapina H. neanderth. mandible
379 Krapina E none Krapina mandible
380 Krapina C none Krapina mandible
381 Krapina 47 none Krapina H. neanderth. cranium
382 Krapina 231 Krapina H. neanderth. femur
383 none Cape Flats site Cape Flats H. heidelberg. 5 kyr skeletal frag.
384 Dire Dawa none Dire Dawa H. heidelberg. 5 kyr mandible
385 Tangier m. none Tangier H. heidelberg. 5 kyr maxilla
386 Eliye Springs Eliye Springs H. heidelberg. 5 kyr skull
387 La Chaise none La Chaise H. heidelberg. 100 kyr skeletal frag.
388 Klasies RM none Klasies R.M H. helmei? 100 kyr skeletal frag.
389 Omo 2 none Omo H. ergaster 100 kyr skull
390 Azych none Azych H. heidelberg. 100 kyr mandible
391 Montmaurin none Montmaurin H. heidelberg. 100 kyr mand., verte.
392 J. Irhoud none Jebel-Irhoud H. heidelberg. 200 kyr skull, mand.
393 Garba 3 none Garba H. heidelberg. 200 kyr cranial frag.
394 Arago 21 none Arago H. heidelberg. 400 kyr skull, skeleton
395 Arago 2 none Arago 1981 H. erectus mandible
396 Arago 13 none Arago 1981 H. erectus mandible
397 Arago 45 none Arago
398 Arago 47 none Arago
399 none Mauer Jaw Heidelberg H. heidelberg. 500 kyr mandible
400 none Neanderthal 1 Johann Fuhlrott Neander V. 1856 H. neanderth. fragments
401 none Belgium neander. Belgium 1829 H. neanderth. 2.5 y juvenile
402 Gibraltar 1 Gibraltar 1848 H. neanderth. adult cranium
403 Spy 1 none Puydt & Lohest Spy d'Orne. 1886 H. neanderth. 60,000 y AC skeleton
404 Spy 2 none Puydt & Lohest Spy d'Orne. 1886 H. neanderth. 60,000 y AC skeleton
405 WHL 50 none Willandra L. H. sapiens 25 kyr cranium
406 none Narmada cranium Narmada H. heidelberg. 100 kyr frag. skull
407 BK 67 none Baringo H. helmei? 200 kyr mandible
408 BK 8518 none Baringo H. helmei? 200 kyr limb frag.
409 ThomasQ 1 none Thomas Q. H. helmei? 250 kyr skull
410 ThomasQ 3 none Thomas Q. H. helmei? 250 kyr mandible
411 OH 22 none Olduvai G. H. ergaster 700 kyr mandible
412 OH 23 none Olduvai G. H. ergaster mandible
413 OH 2 none Olduvai G. H. ergaster 700 kyr skull frag.
414 OH 29 none Olduvai G. H. ergaster 1 mya teeth, phalanx
415 OH 51 none Olduvai G. H. ergaster 1 mya mandible
416 IB-7594 none Gombore H. ergaster 1 mya cranial frag.
417 OH 36 none Olduvai G. H. ergaster 1.2 mya radius
418 Omo L-996-17 Omo H. ergaster 1.3 mya cranial frag.
419 ER 803 none Koobi Fora H. ergaster 1.5 mya skeletal frag.
420 OH 15 none Olduvai G. H. ergaster 1.6 mya dentition
421 ER 737 none Koobi Fora H. ergaster 1.6 mya femur
422 ER 820 none Koobi Fora H. ergaster 1.6 mya mandible
423 ER 1466 none Koobi Fora H. ergaster 1.6 mya cranial frag.
424 ER 1821 none Koobi Fora H. ergaster 1.7 mya cranial frag.
425 ER 730 none Koobi Fora H. ergaster 1.7 mya skull frag.
426 ER 731 none Koobi Fora H. ergaster mandible
427 ER 1507 none Koobi Fora H. ergaster 1.7 mya mandible
428 SK 15 none Swartkrans H. ergaster .3-.5 mya skeletal frag.
429 SK 18 none Swartkrans H. ergaster 1.7 mya skeletal frag.
430 SK 84 none Swartkrans H. ergaster 1.8 mya thumb
431 SKX 5020 none Swartkrans H. ergaster 1.8 mya thumb
432 SK 45 none Swartkrans H. ergaster 1.8 mya skull
433 ER 1809 none Koobi Fora H. ergaster 1.9 mya femoral shaft
434 ER 2598 none Koobi Fora H. ergaster 1.9 mya cranial frag.
435 ER 3228 none Koobi Fora H. ergaster 1.9 mya pelvis
436 Rabat spec. none Rabat 1976 H. erectus mandible
437 none Damiao mandible Damiao H. erectus 1.8 mya mandible
438 ATD6 5 none de Castro et al. Gran Dolina 1994 H. antecessor 650-780 ky mandible
439 ATD6 13 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky maxilla
440 ATD6 14 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky maxilla
441 ATD6 15 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky frontal (skull)
442 ATD6 16 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky temporal
443 ATD6 17 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky temporal
444 ATD6 18 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky petrous-temp.
445 ATD6 19 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky zygomatics
446 ATD6 20 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky parietal (skull)
447 ATD6 21 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rad. diaphysis
448 ATD6 22 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky patella
449 ATD6 23 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky distal carpal
450 ATD6 24 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky carpal
451 ATD6 25 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky metatarsal
452 ATD6 26 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky metacarpal
453 ATD6 27 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
454 ATD6 28 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
455 ATD6 29 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
456 ATD6 30 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
457 ATD6 31 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
458 ATD6 32 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
459 ATD6 33 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
460 ATD6 34 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
461 ATD6 35 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
462 ATD6 36 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
463 ATD6 38 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky lumbar vert.
464 ATD6 39 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rib shaft
465 ATD6 40 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky thoracic vert.
466 ATD6 43 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rad. diaphysis
467 ATD6 44 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalanx
468 ATD6 45 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky lumbar vert.
469 ATD6 46 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalange
470 ATD6 48 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky crown
471 ATD6 49 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky juv. maxilla
472 ATD6 50 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky comp. clavicle
473 ATD6 51 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky 6-7 cervical
474 ATD6 52 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky incisor
475 ATD6 53 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalanx
476 ATD6 54 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky partial axis
477 ATD6 55 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky adol. clavicle
478 ATD6 56 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky comp. patella
479 ATD6 57 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky mastoid
480 ATD6 58 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky zygomaxilla
481 ATD6 59 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky metacarpal
482 ATD6 60 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky left pterion
483 ATD6 61 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky frag. frontal
484 ATD6 62 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky juv. ethmoid
485 ATD6 63 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky mand. corpus
486 ATD6 66 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rib frag.
487 ATD6 67 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalanx
488 ATD6 68 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalanx
489 ATD6 69 none de Castro et al. Gran Dolina 1995 H. antecessor 650-780 ky face & teeth
490 ATD6 70 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky metatarsal
491 ATD6 71 de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky frontal (skull)
492 ATD6 72 de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky frontal (skull)
493 ATD6 73 de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky skull fragment
494 ATD6 74 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky thoracic vert.
495 ATD6 75 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky 3-4 cervical
496 ATD6 76 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky fem. diaphysis
497 ATD6 77 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky occ. condyle
498 ATD6 78 de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky frontal (skull)
499 ATD6 79 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky right 2nd rib
500 ATD6 80 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky frag. thoracic
501 ATD6 81 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky occ./spheroid
502 ATD6 82 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky phalanx
503 ATD6 84 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky zygomatics
504 ATD6 85 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rib shaft
505 ATD6 89 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky parietal
506 ATD6 88 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky right rib
507 ATD6 90 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky atlas vert.
508 ATD6 107 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky comp. 1st rib
509 ATD6 108 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky metatarsal
510 ATD6 206 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rib shaft
511 ATD6 251 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rib shaft
512 ATD6 307 de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky thoracic vert.
513 ATD6 308 de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky rib shaft
514 ATD6 309 de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky lamina vert.
515 ATD6 312 none de Castro et al. Gran Dolina 94-96 H. antecessor 650-780 ky incisor
516 none Krapina site G.-Kramberger Krapina 1899 H. neanderth. 30 individuals
517 none Old Man A. & Bouyssonie LCAS 1908 H. neanderth. 50,000 y AC skeleton
518 Lagar Velho Duarte et al? Lagar Velho H. sapiens 30 kya skeleton
519 Shanidar 1 none Ralph Solecki Shanidar 1953 H. neanderth. 70K-40K y crippled, blind
520 Shanidar 2 none Shanidar H. neanderth. thoracic vert.
521 Shanidar 3 none Shanidar H. neanderth. thoracic vert.
522 Shanidar 4 none Ralph Solecki Shanidar 1954 H. neanderth. 70K-40K y ritual burial
523 Shanidar 5 none Shanidar H. neanderth. cranium
524 La Quina 9 none La Quina H. neanderth. mandible
525 La Quina 18 La Quina H. neanderth. frontal
526 Teshik-Tash Teshik-Tash
527 Kebara 2 none Kebara H. neanderth. thoracic vert.
528 none Kent's Cavern Kent's Cavern H. sapiens 30.9 kya maxilla
529 Vogelherd none Vogelherd H. sapiens 31.9 kya postcrania
530 none Arcy-sur-Cure A.-sur-Cure H. neanderth. 33.82 kya teeth, tempor.
531 Arcy 2 none A.-sur-Cure H. heidelberg? mandible
532 Arcy 9 none A.-sur-Cure H. heidelberg? mandible
533 Hahnofersand Hahnofersand H. sapiens 36.3 kya adult frontal
534 Kelsterbach Kelsterbach H. sapiens 31.2 kya calvarium
535 Ochoz Ochoz
536 Monsempron Monsempron
537 Gran Canaria Gran Canaria
538 Fond-de-Foret 1 Fond-de-Foret
539 Pavlov Pavlov
540 La Rochette La Rochette
541 Paglicci Paglicci
542 Parabita Parabita
543 Paviland Paviland
544 Velika Pecina Velika Pecina
545 Bacho Kiro Bacho Kiro
546 Istallosko Istallosko
547 La Crouzade La Crouzade
548 Castillo Castillo
549 none Saint-Cesaire N. Francois Leveque S.-Cesaire 1979 H. neanderth. 35,000 y AC skeleton
550 Roc de Marsal 1 Roc de Marsal H. neanderth. cranium
551 none Cro-Magnon site workmen Cro-Magnon 1868 H. sapiens 28,000 y 12 individuals
552 Dolni Vestonice 3 Dolni Vestonice H. neanderth.
553 Dolni Vestonice 16 Dolni Vestonice H. neanderth. femur
554 Saccopastore 1 Saccopastore
555 Saccopastore 2 Saccopastore
556 Subalyuk 2 none Subalyuk
557 Predmosti 1 Predmosti
558 Predmosti 3 Predmosti
559 Predmosti 4 Predmosti
560 Mladec 1 Mladec
561 Brno 3 none Brno
562 Chancelade Chancelade
563 Qafzeh 10
564 CM 4322
565 CM 4323
566 Nacurrie 1 Nacurrie
567 Nacurrie 2 Nacurrie
568 Kellor Kellor
569 Guattari 1 none Guattari H. neanderth. frontal
570 Vi 205 none Vindija H. neanderth. mandible
571 Vi 206 none Vindija H. neanderth.
572 Vi 207 none Vindija H. neanderth. 48 kya mand. ramus
573 Vi 208 none Vindija H. neanderth. 28 kya parietal frag.
574 Vi 226 none Vindija H. neanderth. mandible
575 Vi 231 none Vindija H. neanderth. mandible
576 Vi 225 none Vindija H. neanderth. cranium
577 Vi 259 none Vindija H. neanderth. cranium
578 Vi 258 none Vindija
579 Vi 261 none Vindija
580 Vi 287 none Vindija H. neanderth. upper canine
581 Vi 290 none Vindija H. neanderth. central incisor
582 Vi 307 none Vindija H. neanderth. left zygom.
583 Vi 308 none Vindija H. neanderth. frontal frag.
584 Vi 253 none Vindija H. neanderth. humerus
585 Vi 228 none Vindija H. neanderth. humerus
586 Tabun 1 none Tabun
587 Kanjera 3 none Kanjera skeletal frag.
588 Kanjera 4 none Kanjera frontal frag.
589 AP 6267 none Frederick Grine Die Kelders 1993 H. sapiens 74-59 kya phalanx
590 AP 6276 none Frederick Grine Die Kelders 1995 H. sapiens 74-59 kya mandible
591 AP 6289 none Frederick Grine Die Kelders 1995 H. sapiens 74-59 kya phalanx
592 KRM 14695 Klasies RM H. sapiens mand. frag.
593 KRM 41815 Klasies RM H. sapiens mandible
594 Regourdou none Regourdou H. neanderth. mandible
595 Omo Kibish 1 Kibish Form. H. sapiens cranium
596 Omo Kibish 2 Kibish Form. H. sapiens cranium
597 Kow Swamp 1 Kow Swamp H. sapiens
598 Kow Swamp 5 Kow Swamp H. sapiens
599 Kow Swamp 7 Kow Swamp H. sapiens
600 Kow Swamp 8 Kow Swamp H. sapiens


ינואר 2006