אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
כל מה שרציתם לדעת על ברית מילה או שהעדפתם לא לדעת
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

חופש - מאמרים

כיסוי ראש או ליקוק תחת?

מאת: MUFFIN MAN

בשבוע הבא אני אטוס לפולין. אני אצא למסע בן 11 יום שבו אבקר בכמה וכמה אתרים דתיים, בתי כנסיות, בתי קברות ועוד "מקומות קדושים".

מנהל בית הספר בו אני לומד, הדגיש בתקיפות על עניין הכיפה, שלא מעניין אותו מה היחס שלנו לדת, כל בן מחויב בכיפה בזמן ביקור במקומות הללו.

אני, כאתאיסט, מתנגד לכך. לא הרמתי קול צעקה באותה שיחת סיכום להכנה למסע כי עדיין אפשר לבטל לי את הטיסה וזהו לא הסוף שאני רוצה לראות לסיפור הזה.

העובדה שבי"ס בפועל מכריח את התלמידים (רק הבנים? למה שבנות השכבה לא ישימו שביס?) לשים כיפה "בשביל היהדות" היא מחפירה.

אין לי בעיה עם מי שרוצה לשים כיפה ועל ראשו ואף לא עם מי ששם כיפה על ראשו דרך קבע. יש לי בעיה עם אנשים שמכריחים אותי למרות אמונתי האתאיסטית לחבוש כיפה שבשבילי מסמלת כל הרבה דברים שליליים. הרי לא תצפו מיהודי דתי לשים צלב על עצמו בביקור בכנסייה, אז למה להכריח אתאיסט מוצהר לשים כיפה בביקור בבית כנסת?

אחד הטיעונים שאמר לי חבר שלי בנושא היה שיש אנשים, לא בהכרח דתיים, גם מסורתיים, שחשוב להם שבבית קברות יהודי, יהודי יחבוש כיפה. ועל זה נאמר "אז מה?!". לי, כפרוקמנטיסט נורא חשוב שאנשים שעוברים לידי בימי שלישי ישימו תרנגולת על הראש, תראו לי אדם אחד שאכן יעשה זאת. הפרוקמטיזם אמנם (למיטב ידיעתי) אינו קיים אך ההקבלה קיימת. לי יש אמונה מאוד מוגדרת ואיני מוכן לוותר עליה כדי לספק את גחמותיו של אדם כזה או אחר. אמונה היא לגיטימית כשהיא כוללת את האדם כיחיד ולא את החברה כולה. אדם אחר יכול לבקש ממני לשים כיפה כי זה חשוב לו, אך לא יכול להכריח אותי. כמו שאני יכול (למרות שאיני רוצה) לבקש ממנו להוריד את כיפתו כיוון שהיא מפריעה לי, הוא בוודאי יגחך ויתרחק ממני, אך אם אוריד בכוח את כיפתו... "אנטישמי!", "נאצי!", ביטויים אלה הם דברים רגילים כשזה מגיע ל"כפייה חילונית", היינו, יש לך אמונה דתית? לא מתאים לי, התחלן (תיהפך חילוני). אך כפייה דתית נהפכת מהר מאוד ל"כיבוד אמונתו של האחר" או "כבוד למסורת".

אני רוצה להבהיר משהו: בשבילי הכיפה אינה "סתם חתיכת בד", לא יותר מאשר שהעורלה היא "סתם חתיכת עור"... הכיפה מסמלת בשבילי דברים שליליים רבים שאין כאן המקום לפרטם. איני אומר שכל חובשי הכיפה מסמלים בעיני את זה, רבים מהם אינם יודעים חלק מהדברים שאני יודע (לא כי אני כזה למדן, למדתי חלקים מסוימים), וחלקם חונכו לחשוב שאותם דברים שליליים הם בסדר.

לכן איני מוכן לחבוש כיפה במסע לפולין, ולו כדי להתחשב באמונתו של האחר (אתם יודעים מה? כשהם יפסיקו להגיד "ולמינים לא תהא תקווה" כל בוקר, אני אכבד את אמונתם קצת יותר).

שימו לב! איני קורא לכל חילוני להתנגד לכיפה בפולין ולעשות רעש. חילוני הוא לא בהכרח אתאיסט וגם להפך. מי שמכיר את הנושא וגם הוא אינו מוכן לשים כיפה (או כל סממן דתי אחר, הכיפה עצמה אינה חשובה כסממן מסויים) במסע לפולין, מותר לכם להביע את דעתכם ולהתנגד לכך! מי שמסכים לחבוש כיפה, שיבושם לו.

בברכה,
תלמיד שממש מתחיל להימאס לו

חופש - מאמרים


מרץ 2000



חברים ב- עוצב על ידי