אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
כל מה שרציתם לדעת על ברית מילה או שהעדפתם לא לדעת
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

סערה*

מאת: ניצן

לפני כעשרים שנה הציגה התקשורת כנס גדול של נשים שארגנה תנועת ש"ס. במהלך הכנס שודרה לקהל "ברכה" סלולרית מאת הרב כדורי, שכונה "המקובל" - כינוי המקביל לסוג של "קוסם" בדמיונם של רבים שגדלו על חינוך יהודי-דתי מסוים. את המחזה המעט הזוי עיטרו מאות נשים שהרימו ופרשו את כפות ידיהן באוויר משל היו אנטנות, על מנת "לקלוט" כביכול כמה שיותר מהאנרגיה הקסומה של ברכת הקוסם.

יש הרבה מן המשותף בין מה שמכונה "התחזקות דתית" לבין מגמות מתחרות של "ניו אייג'" וכתות מיסטיות למיניהן. מילים כמו "אור", "רוח", "נשמה", "קדוּשה", "אנרגיה" ודומותיהן מציינות תחושה ברורה וחזקה בלבבות המאמינים: הנה יש כאן משהו מסתורי וטוב, עם כוח רב, שאחרים מכירים ושולטים בו ואני לא, וכדאי לי שאתקרב לנושא מהר, על מנת שגם אני אזכה בקצת מהטוב ומהכוח הזה.

פרופ' יובל נח הררי ("קיצור תולדות האנושות") כותב על ההתפתחות האבולוציונית במוחו של המין האנושי, שקשורה לתחושות אלה. הוא מכנה אותן "אמונות אנימיסטיות" (מ"אנימה", רוח או נשמה בלטינית), המתאפיינות בתחושה "שהעולם מלא בישויות בעלות תודעה, רגשות, כוח וכישורים". מעין קונספירציה קוסמית מרתקת. אותן ישויות יכולות לתקשר עם בני אדם, ולמעשה מהוות אמונות אלה את מוצאן הקדום של הדתות למיניהן.

מתוך הספר "שעשועים של מודעות":
"... בונה המאמין במוחו, על סמך איסוף של פיסות 'מידע' שליקט מאחרים, תמונה וירטואלית שלמה עם חוקים משלה. תמונה זו כוללת עולמות שונים של חיים לאחר המוות, שכר ועונש בעולמות אלה ... תפילות וקטעי טקסט בעולם הזה שמיטיבים עם הנשמות בעולם הבא, מילים ומעשים שאסור לעסוק בהם ... רבנים עוטי זקן וממתיקי סוד שחזותם מעידה עליהם כי הם יודעים היטב 'מה קורה באמת' בעולמות אלה, ומי עוסק בהם."

"פעם חשבתי שמתחבא שם סוד גנוז, היום אני יודע שאין שם כלום," אומר יובל דיין - הרב לשעבר, והוא חווה זאת גם מן הצד השני: "ההילה שיש סביבך כאדם שיודע את הדרך ... כשנתקלתי בחרדים בפעם הראשונה האמנתי ששם אלוהים נמצא ... רצינו את הקדוּשה, את הטהרה ... כאילו שהם לא בני אדם רגילים שקר להם בחורף וחם להם בקיץ."

מתוך הספר "ויברא האדם את אלוהים בצלמו":
עד כמה שזה מפתיע, הגיבורים הגדולים חשבו גם על סקס. פטריק הקדוש חלם על נשים ערומות, לרמב"ם היו זקפות בבוקר ... בקיצור - הם היו בני אדם נורמליים. בדיוק כמוני וכמוכם."

לפני מספר חודשים נתקלתי במַתרים ברסלבי בצומת ליד ביתי. שאלתי אותו אם לא מפריע לו לעמוד כך בצומת. "אני בשמיים," ענה לי אותו מתחזק. אז זהו, שאנחנו צריכים אותך כאן על האדמה.

 


* השם על פי שירו של טים מינצ'ין

 


אוקטובר 2019



חברים ב- עוצב על ידי