אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

סיפורם של איי קיריבטי

מאת: ניצן

עולמנו המודרני מתפתח טכנולוגית בקצב הולך וגובר, ומכניס אל תוך חיי היום-יום שלנו מגוון של נושאים אותם לא שיערו אבותינו מעולם. חידושים אלה, בשילוב עם הפרטים הקטנים המצויים בשפע בדתות השונות מייצרים מספר רב של סוגיות משעשעות למאמין המקפיד על קלה כחמורה.

כל כמה זמן, למשל, על אסטרונאוט יהודי אורתודוקסי להתפלל תפילת שחרית במעבורת החלל המקיפה את כדור הארץ מדי כשעתיים? כיצד יש לברך את ברכת קידוש הלבנה כאשר נמצאים על הלבנה? מהי "דתו" של תינוק מהונדס גנטית אשר נולד ממיזוג ביציות של שתי אמהות - אחת יהודיה והשנייה לא?

מחד, ניתן (עם כמות מסויימת של יצירתיות) לחבר עוד ועוד קושיות מסוג זה. מאידך (ועם כמות לא פחותה של יצירתיות) ניתן לחבר להן תשובות מעניינות במיוחד. ואכן מיטב המוחות הדתיים עוסקים - בין השאר - בניסוח תשובות שכאלה. בין השורות נציין שכל אחד יכול לשחק במשחק המרתק של "תירוץ קושיות דתיות", אבל רק חלקנו זוכים למימון ציבורי עבור עיסוק תמוה זה.

ברוח הדברים, בחרתי להציג כאן את סיפורם של איי קיריבטי אשר באוקיינוס השקט. כיצד מתקשרים איים רחוקים אלה לאמונה דתית זו או אחרת של אלפי השנים האחרונות? את זאת נראה מיד.

איי קיריבטי במפה

כפי שאתם יודעים היטב, כאשר אנו נוסעים מזרחה אנו מאבדים מספר שעות, הואיל והשמש נראית כאילו היא נעה בכיוון המנוגד. אבל, כאשר אנו נוסעים מערבה, אנו מרוויחים מספר שעות, היות שכעת אנו נעים באותו הכיוון בו נראית לנו תנועתה של השמש. מאחר שהכוכב שלנו הוא עגול, פירוש הדבר שבמקום כלשהו הרחק במזרח (או במערב), חייב להיות קו בו משתנה הזמן בצורה דרסטית בין שני צדדיו של אותו קו. קו זה אכן קיים ומכונה 'קו התאריך הבינלאומי'. מצפה הצי האמריקאי, אגף היישומים האסטרונומיים, מתאר קו זה באתר האינטרנט שלו:

קו התאריך הבינלאומי הינו הקו הדמיוני על פני כדור הארץ שמפריד בין שתי יממות עוקבות. כלומר, התאריך בחצי הכדור המזרחי, משמאלו של הקו, הוא תמיד יום אחד קדימה מהתאריך בחצי הכדור המערבי. קו זה הוגדר כעניין של נוחות ואין לו משמעות משפטית בחוק הבינלאומי.

ללא קו התאריך הבינלאומי, מטיילים הנוסעים מערבה יגלו שכאשר הם חוזרים הביתה, עבר יום אחד יותר מאשר הם חשבו, למרות שהם שמרו על ספירה קפדנית של הימים. דבר זה קרה לראשונה לצוות של מגלן לאחר הקפת כדור הארץ הראשונה באנייה. בדומה, אדם המטייל מזרחה, ימצא שחלף יום אחד פחות מאשר ברשומותיו, כפי שקרה לפילאס פוג ב- "מסביב לעולם בשמונים יום" של ז'ול וורן.

קו התאריך הבינלאומי יכול להיות בכל מקום על פני הגלובוס, אבל הנוח ביותר הוא שיהיה 180° מקו האורך המגדיר שעובר דרך גריניץ', אנגליה. התמזל גם המזל שאזור זה מכוסה בעיקר על ידי אוקיינוס. כך או אחרת, היו תמיד שינויי זיג-זג בקו זה, כדי להתאימו לנסיבות מקומיות.

במהלך השנים, מיקומו המדויק של קו התאריך הבינלאומי השתנה מספר פעמים. השינוי האחרון התרחש ב-1995, כאשר מדינת איי קיריבטי החליטה להזיז את קו התאריך הבינלאומי, באופן שלא יחצה את ארצם באמצע כפי שהיה לפני כן. במהלך השינוי, חלק גדול של קיריבטי דילג קדימה יום שלם, בשבוע חד-פעמי בן ששה ימים. שינויים דומים קודמים יותר כללו מקומות אחרים, כגון אלסקה.

ובכן, מתי יש לקיים עתה "בית ספר של יום ראשון" בקיריבטי? ומתי על המוסלמים להתפלל את התפילות של יום ששי הקדוש? ומתי על היהודים לשמור את השבת? האם על היהודים להמשיך ולספור מחזורים של שבעה ימים, דבר שתוצאתו תהיה שמירת כל פולחני השבת עכשיו ביום ראשון המקומי? או האם עליהם לציית ללוח השנה המקומי, כפי שעשו לפני כן, דבר שתוצאתו תהיה שמירת שבת ששה ימים לאחר השבת הקודמת? בקצרה, האם אלוהים מכוון עצמו על פי הסמכות וההחלטות של האדם בנוגע לקו התאריך הבינלאומי? או האם השבוע של אלוהים הוא תמיד וללא תנאי בן שבעה ימים?

ובציטוט אחד מאתרי האינטרנט הרבים העוסקים בנושא גם מנקודת מבט דתית-למחצה:

האם עניין השבת הוא כה פעוט עד כי האדם יכול למקמה על פני האדמה על פי רצונו, כך שיוכל לעבוד את האל על פי נוחיותו, במסגרת זמנים מעשה ידי אדם? עוד לאחרונה, עד 1994, יכולנו למצוא שני אחים, האחד באי מידוויי (ארה"ב) והשני באי פניקס (קיריבטי), כששניהם שומרים את השבת יחדיו, בדיוק באותו זמן, עד כדי אותה שעה באותו יום. ואז ב-1995, האח שבקיריבטי החל לשמור את השבת עשרים וארבע שעות מוקדם יותר מהאח שבאי מידוויי! וזה נעשה לצורך נוחותו של האדם. יתר על כן, האם זה בכלל משנה אם הם היו אחים או לא? אפילו אם לא היו אז בנמצא אחים על אי כלשהו, אם יגיע לשם מישהו כעת, איך עליו לשמור את השבת, בדרך "הישנה" או בדרך "החדשה"? ואולי עדיף: אם אתם הייתם מגיעים לשם, באיזה יום הייתם אתם שומרים את השבת? מי מחליט? האדם? אלוהים? הכנסייה? היהודים? לפי שעה נראה שהתשובה היא האדם. האדם ממשיך לעדכן את קו התאריך הבינלאומי כדי לרצות את צרכיו וגחמותיו "שלו".

קו התאריך הבינלאומי

ראו גם: קו התאריך בהלכה

 


יוני 2009



חברים ב- עוצב על ידי