הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

שעשועים של מודעות

פרי עץ הדעת

מאת: ד. ניצן

זהו פרק מתוך הספר "שעשועים של מודעות".
© 2012 כל הזכויות שמורות למחבר, ד. ניצן
מותר להעתיק ולהפיץ את הספר הזה בגירסתו העברית בלבד, בכל אמצעי, בתנאי שלא ייעשה בתוכנו שינוי כלשהו.

'אם אתה מדוכדך, הוא יעודד אותך, דוקטור רוברט. קח לגימה מכוסו המיוחדת, דוקטור רוברט.'
-- 'דוקטור רוברט', החיפושיות, ג'ון לנון ופול מקקרטני, 1966

מהו הדלק המשמש את 'מנוע המודעות'? במילים אחרות: האם קיים חומר כלשהו, אחד יחיד ומיוחד, שהוא הוא 'סם החיים' הגורם לנו לחוות מודעות? האם ישנו חומר שמקשר בין גוף לנפש, בין חומר למודעות?

החיפוש אחר קשר הדוק בין חומרים ומאכלים כאלה ואחרים לבין תחושות, התנהגויות, ואפילו המודעות שלנו בכבודה ובעצמה - חיפוש זה עתיק כאורך ההיסטוריה. הדים לו נמצאים במיתולוגיות של עמים שונים, כמו למשל בסיפור העתיק על גן העדן, 'עץ החיים' ו'עץ הדעת'. [1]

-- * -- * --

למעשה, כמעט ולא קיים חומר שלא משפיע על התחושות ועל המודעות באופן זה או אחר. נוכל לפתוח את הרשימה בחומרים 'פשוטים' כמים וסוכר, התורמים לערנותנו, להמשיכה בכל אותם 'רעלים' שמשפיעים על חשיבתנו והתנהגותנו, כגון כספית, קדמיום ורבים נוספים, [2] ולהגיע כמובן עד אלה שאנו נוהגים לכנותם 'סמים': סמים 'קלים' (ואפילו חוקיים) כקפאין ואלכוהול, וסמים 'קשים' יותר (ובדרך כלל אסורים חוקית).

אחד הסמים המפורסמים ששמו נזכר באופן בולט בהשפעה ישירה על המודעות שלנו הוא ה'LSD'. החומר המופלא - בשמו המלא 'דיאתילאמיד של חומצה ליסרגית' או 'חומצה ליסרגית דיאתילאמידית' [3] - זוקק לראשונה מפטריה הגדלה על סוגי דגנים מסוימים. השפעות ה-LSD על הנוטל סם זה מתבטאות בעיקר בהזיות שכוללות עיוות של תחושות הצורה והזמן, עד כדי השפעות על תחושת המודעות עצמה. בשנות הששים זכה ה-LSD לפירסום רב במקביל להתעוררות שחלה באותה תקופה בתרבות המערבית. ההתנסות בנטילתו מצאה את דרכה אל תוך סרטים, שירים וסיפורים ידועים. גם שפת הדיבור זכתה בעקבותיו, ובעקבות סמים דומים לו, למונחים חדשים כמו 'טריפ' או 'פסיכדלי'.

חומר נוסף שעלה לאחרונה לכותרות ברעש תקשורתי גדול הוא ה'DMT', או בשמו המלא 'דימתילטריפטאמין'. [4] ה-DMT הוא סם סם פסיכדלי חזק שפעולתו נקשרה באופן הדוק למודעות שלנו. ההזיות שהוא עשוי לייצר נושאות לעתים אופי הגורם למתנסים בו לתארן כבלתי ניתנות לתיאור.

ה-DMT מופיע באופן טבעי במוחנו, החל משלבים מסוימים בתחילת התפתחות העובר וכלה, ובמיוחד, ברגעי גסיסתנו. יש הטוענים שהוא האחראי למעשה על ההזיות הנקשרות בחוויות סף מוות (NDE)‏. [5] שימוש ב-DMT בתנאי מעבדה הוכח, בין היתר, כמייצר חוויות הדומות ל-NDE. שימוש בחומרים המכילים DMT נקשר גם במסורות עמים שונות הדנות ב'חיים שלאחר המוות'. אולי כדי להגביר את המסתורין, נקשרה פעולתו של ה-DMT עם בלוטת האצטרובל, שבעבר נחשבה כמיקומה של 'המודעות' במוח. [6] על כל אלה זכה ה-DMT לכינוי המפוצץ 'מולקולת הנשמה' ('The Spirit Molecule')‏.

-- * -- * --

כאשר כתב לואיס קרול את 'הרפתקאות אליס בארץ הפלאות', [7] ספק אם הכיר כלל סמי הזיות הדומים לאלו שהוזכרו לעיל. עם זאת, רבים מתארים את החוויות המתוארות בספר כדומות באופן מפתיע ל'טריפים' של סמי הזיות. יש גם הנוהגים לצטט את הצעתו של אחד מגיבורי הסיפור - הזחל המעשן - לאליס: 'לאכול פטריה'.

המונח 'פטריה' כמעט והפך בשנות הששים לסלנג שהוא שם נרדף ל'סמי הזיות'. מעניין בהקשר זה לצטט מתוך מילות השיר הידוע 'ארנב לבן' של להקת הרוק 'מטוסו של ג'פרסון' משנות הששים: [8]

כשאנשים על לוח השחמט
קמים ואומרים לך לאן ללכת,
והרגע לקחת איזשהי פטריה
והמוח שלך עובד לאט,
לך שאל את אליס
אני חושב שהיא תדע.

ואכן, לא בכדי, הפכו הפטריות לנציגיהם של סמי ההזיות בשפת הדיבור ההיפית, ובכלל. חלק נכבד מסמים אלה מצויים באופן טבעי בסוגים שונים של פטריות או ניתנים להפקה מהם. [9] מדוע נדרשים אותם חומרים מוזרים לפטריות?

-- * -- * --

בג'ונגלים של אפריקה ושל ברזיל וביערות בתאילנד התגלו בשנים האחרונות סוגים שונים ורבים של חרקים, במיוחד נמלים, הנמצאים לעתים תחת 'טריפ' של סמי הזיות. הנמלה המסכנה משנה ממנהגיה ובאופן חריג מתחילה לפתע לטפס על עצים גבוהים ואז למות.

סמי ההזיה שתחת השפעתן נמצאת מודעותן של הנמלה נוצרים, כך מתברר, מנבגים של פטריות מסוגים מסוימים שחודרים לגופה. [10] הכימיקלים המעורבים בתהליך - אשר יש הטוענים שהם דמויי LSD - גורמים לנמלים לנהוג כפי שהפטריות 'רוצות'. הנמלים הולכות להיכן שטוב בשביל הפטריות, דבר אשר מביא בסופו של דבר למחזה הזוועה בו פורצות פטריות חדשות מתוך גופם של החרקים האומללים שהגיעו ליעדם. הפטריות גדלות, מפזרות שוב את נבגיהם באיזור החדש אליו הגיעו, ומשתדלות להדביק נמלים או חרקים נוספים, בהתאם לזן הפטריה בו מדובר.

וכך קורה לא רק שהמודעות משרתת צורך אבולוציוני, אלא שבפיתוח אבולוציוני, המודעות של X משרתת את מערכת הרבייה של Y. אם תרצו, בדומה למקרה של חרקים המאביקים פרחים, אבל באופן הרבה יותר מעורר תהיות.

למרות שמוחם של יצורים מורכבים כמונו גדול ומורכב יותר, הכימיה הבסיסית היא דומה, וגם מודעותנו שלנו מושפעת מסמי ההזיות שמייצרות פטריות לסוגיהן.

עוד טרם נצפה האדם המטפס על עץ כדי להפיץ נבגים חדשים של פטריות, אבל אנו בכל זאת מסייעים להפצתן ולהפצת אורגניזמים אחרים בעזרת דחפים שלנו כמו הדחף להתגרד, להשתעל ולהתעטש. מי ערב לנו שגם המודעות שלנו, או אולי קטעים ספציפיים שלה, לא התפתחו אבולוציונית - מבלי שנדע זאת כלל - על מנת לשרת באופנים כאלה ואחרים את צרכיהם של אחרים? [11]

דוגמאות טובות נוספות לכך ניתן למצוא בחיידקים ובווירוסים. מחקרים עדכניים הדגימו למשל כיצד התפתחו אלה לשלוט בהמוניהם בהיבטים שונים של התנהגותנו, החל מתיאבון והשמנה וכלה במשיכה מינית, לטובתם שלהם. [12]

וכל זאת אפשרי, בין היתר, בעזרת תרכובות כימיות המשתתפות בפעולת מוחנו. חומרי מודעות. מהדברים הקלים ביותר להעברה, אשר ייתכן ולהם ההשפעה הגדולה ביותר שאנו יכולים לתאר. הפירות של עץ הדעת טוב ורע, תלוי כמובן טוב ורע עבור מי.

לפרק הבא


[1] מבחינה לשונית, שמו המלא של העץ (בראשית פרק ב') הוא: 'עץ הדעת טוב ורע', כאשר 'דעת' בנסמך. נוכל להשתמש בסוגריים, במובן המתמטי, כדי להדגים זאת: 'עץ ה(דעת טוב ורע)'.

[2] חלק מרעלים אלה והשפעותיהם האפשריות על מוחנו והתנהגותנו מופיעים בספר 'הכובען המטורף ואייזק ניוטון - התופעות המוזרות של המוח', שכבר הוזכר בפרק קודם.

[3] באנגלית: Lysergic acid diethylamide‏.

[4] באנגלית: Dimethyltryptamine‏.

[5] חוויות סף מוות (NDE) הוזכרו כבר במספר פרקים קודמים.

[6] הקשר בין בלוטת האצטרובל (Pineal gland) לבין המודעות נדון בפרק 'הזונה של ג'ורג' ברנרד שואו'.

[7] לואיס קרול (Lewis Carroll) הוא שם העט של המתמטיקאי והסופר האנגלי בן המאה ה-19, צ'ארלס לוטווידג' דודג'סון (Charles Lutwidge Dodgson). 'הרפתקאות אליס בארץ הפלאות' ('Alice's Adventures in Wonderland', מכונה לעתים בעברית 'עליזה בארץ הפלאות') הוא מהמפורסמים שבספריו.

[8] באנגלית: 'White Rabbit' של הלהקה 'Jefferson Airplane'. המחברת היתה סולנית הלהקה גרייס סליק (Grace Slick)‏.

[9] בקרב טיילים בהודו ובמזרח הרחוק, מוכרת יחסית 'פטריית הקסם' ('Magic Mushroom'), שהיא פטריית הזיה מסוכנת, ובעלת השפעות בלתי צפויות.

[10] סרטים מזוויעים המצויים ב-YouTube, חלקם מבית היוצר של ה-BBC, מדגימים בין היתר את הנושא בעזרת פטריות ה-Cordyceps, שמאות רבות של סוגים שלהן קיימים. ראו למשל: http://www.youtube.com/watch?v=XuKjBIBBAL8‏.

[11] כדוגמה, ראו גם בפרק הקודם 'הביצה והתרנגולת', על פיו בעצם תפקידה של המודעות שלנו הוא לשרת את מערכת הרבייה של יצורים חד תאיים אחרים: תאי ביצית וזרע.

[12] ראו למשל את המאמר (בעברית): 'איך החיידקים שולטים בנו', מאת אורן הוברמן, שהופיע באתר האינטרנט של 'כלכליסט': http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3560740,00.html

 


נובמבר 2013