אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
הספר: ויקרא את שמם אדם - פרשות השבוע בפעמת הזמן
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

ותסר בגדי אלמנותה - על כפיית חוקים עתיקים

מאת: ניצן

"וַיֹּאמֶר יְהוּדָה לְאוֹנָן, בֹּא אֶל-אֵשֶׁת אָחִיךָ וְיַבֵּם אֹתָהּ וְהָקֵם זֶרַע לְאָחִיךָ. וַיֵּדַע אוֹנָן, כִּי לֹּא לוֹ יִהְיֶה הַזָּרַע וְהָיָה אִם-בָּא אֶל-אֵשֶׁת אָחִיו, וְשִׁחֵת אַרְצָה לְבִלְתִּי נְתָן-זֶרַע לְאָחִיו. וַיֵּרַע בְּעֵינֵי ה' אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיָּמֶת גַּם-אֹתוֹ. וַיֹּאמֶר יְהוּדָה לְתָמָר כַּלָּתוֹ שְׁבִי אַלְמָנָה בֵית-אָבִיךְ עַד-יִגְדַּל שֵׁלָה בְנִי... וַיִּרְבּוּ הַיָּמִים... וַתָּסַר בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ מֵעָלֶיהָ וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף, וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם אֲשֶׁר עַל-דֶּרֶךְ תִּמְנָתָה, כִּי רָאֲתָה כִּי-גָדַל שֵׁלָה, וְהִוא לֹא-נִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה." (בראשית פרק ל"ח)

מה אם אתה גבר זכר, שייך לעם היהודי, ובדיוק איבדת את אחיך למחלה קשה - אחיך, שלו ולאשתו לא היו ילדים? אם אתה חי במדינת ישראל, תיאלץ באופן רשמי לספוג יריקה של אשתו על סנדלך, אל מול דיינים יהודים דתיים. הטקס המשפיל נקרא בעברית "חליצה" ומתבצע באופן מקובל, שכן אחרת ייאלצו האישה וגיסה - על פי ההלכה - להעמיד צאצאים במשותף, אם חפצה האישה לבחור לה בן זוג כלשהו בעתיד.

לא רק זאת, אלא שבמקרים מסוימים (כמו למשל כשהאישה חרשת-אילמת), ה"חליצה" אסורה ויש לבצע "ייבום": הגבר יהיה חייב לקיים יחסי מין עם אשת אחיו המת, ורק בהמשך היא תהיה רשאית להינשא לגבר אחר. וכבר היו דברים כאלה במדינת ישראל הנאורה, בחסות המערכת המשפטית.


דוגמה לטקס חליצה - באדיבות "דעת אמת"

נושא הייבום והחליצה מהווה רק סימפטום של משהו גדול הרבה יותר: מדינת ישראל הפקירה דינים רבים (ובפרט דיני אישות) בידי בתי דין דתיים, ובכך הנציחה בפועל חוקים ארכאיים מתקופות בהן נלחמנו בחניתות וסחרנו בעבדים. אישה יהודיה חייבת (בחוק!) לטבול ב"מקווה" לפני נישואיה; אם יוולדו לה בנים מחוץ לנישואיה - ייאסר עליהם להתחתן כלל; על מי ששם משפחתו "כהן" נאסר להתחתן עם אישה גרושה, ועוד ועוד.

תחשבו שמא המדינה פועלת לשיפור המצב? מזהה שרידים פוגעניים כאלה ומטפלת בהם? אז זהו, שלא. למעשה היא עושה להפך: יותר ויותר פוליטיקאים דתיים מצהירים השכם והערב כי הם פועלים לחיזוק החוק היהודי העתיק, ולהפיכתו לדומיננטי ו"קובע" במערכת המשפט הישראלית. כמו שאמר לאחרונה שר האוצר הנכבד של מדינת ישראל, בצלאל סמוטריץ': ישראל צריכה להתנהל על פי משפט התורה, כמו בימי דוד המלך.

אז אם נמשיך ככה, נתחיל לאט לאט להתנהל אכן כמו בימים המיוחסים לסיפורי דוד המלך: נשאב מים מהבאר, נסקול מחללי שבת ונחורר את אוזניהם של עבדים. שיהיה לנו בהצלחה.

 


יוני 2023



חברים ב- עוצב על ידי

[pics: 1-2-3-4-5]

חופש