הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

הטפות מיסיונריות ל"חזרה בתשובה" בצה"ל בחסותו, בברכתו ובניצוחו של הרב הראשי לצה"ל

מאת מערכת 'חופש'

 

1

כך מחזיר הרב הצבאי את צה"ל בתשובה

"כך מחזיר הרב הצבאי את צה"ל בתשובה" - בכותרת זו יצא "הארץ" (23.10.2008); "בכירים בצה"ל: הרבנות שוטפת את המוח לצבא", "יחידה ברבנות שמקדמת 'תודעה יהודית לצבא מנצח', פולשת לתחומים שהיו באחריות חיל החינוך. קצינים: זו שטיפת מוח דתית ופוליטית" - מוסיף וואלה, ועימם מקורות תקשורת אחרים.

תגובות אלו - "שטיפת מוח דתית", "הרב הצבאי הראשי מחזיר את צה"ל בתשובה",  "הרבנות מכניסה בדלת האחורית בצורה מסוכנת תכנים דתיים" ואחרות מלמדות, שהציבור החילוני, גם אם ממשיך הוא ומנהיגיו להתרפס ולהתגמד לנוכח כל חובש כיפה, מבין מה שלא הבין לפני 25 שנה, כשמטיפים דתיים עשו במחנות צה"ל כאוות-נפשם, מבלי שאיש מנע זאת בעדם, כשיחידות שלימות נסעו ל"אור שמח" או "לעשות שבת" במשפחות ובמוסדות חרדיים, ובעקבות זאת הפכו חיילים רבים, בהם קצינים וטייסים, לאנשים חרדים, שמרביתם ומרבית בניהם אינם משרתים בצבא מאז.

צה"ל והציבור הישראלי שגו בהערכת אותה פעילות מיסיונרית, קבלו אותה בזרועות פתוחות, רטנו כנגד הבודדים שזעקו והתריעו מפניה וכינו אותם "פרנואידים", דחו בכעס את ההגדרות "שטיפת מוח", "מיסיונריות", ולא ראו שום סכנה בתופעה. להיפך. לדעתם מדובר היה במסע להכרת השורשים, חיזוק הזהות היהודית, או ביטוי חיובי למסורת העם.

רק קבוצה קטנה של חברי עמותת 'חופש', או בשמה מאותה תקופה "ע.ל.ה. - עמותה למניעת ההשתלטות החרדית"  - הבינה את משמעותה של ההטפה לדת, צפתה בחומרה ובחרדה את ההרס והחורבן שתהליך זה ממיט על הפרט, המשפחה, החברה הישראלית ומוסדותיה, בייחוד צה"ל, וניהלה מאבק חסר פשרות בתהליך המיסיונרי של שטיפת מוח זו.

במסגרת אותו מאבק הגיעו חברי העמותה לשתי ועדות כנסת חשובות - ועדת החינוך ותת-הוועדה לחינוך של ועדת חוץ וביטחון. חברי ע.ל.ה. הציגו בפני אותן ועדות מסמכים וראיות, כולל ראיון שנתן הרב הצבאי הראשי דאז - תת-אלוף גד נבון לעיתון "כפר חב"ד", בו הצהיר הרב הצבאי הראשי שהוא נותן את מלוא עזרתו לפעילות חב"ד בצבא.

2

שבועון "כפר חב"ד, גיליון 124, 1984

31
32

הרב הראשי לצה"ל באותם זמנים, הרב גד נבון
מצהיר בראיון באותו שבועון על שיתוף פעולה עם חב"ד ומודיע "אנו מגיעים גם
אל חיילים לא-דתיים

 4

הרב הראשי לצה"ל באותם זמנים, הרב גד נבון
מצהיר בראיון באותו שבועון: "מאז שנתמניתי לרב צבאי ראשי ועד
עצם היום הזה, לא היה חג שבו לא העמדנו את כל האמצעים לרשות
חסידי חב"ד".

מידע זה פקח את עיניהם של חברי שתי הוועדות, והם החליטו - כל ועדה בפני עצמה - שתי החלטות עקרוניות חשובות ביותר: לאסור פעילות הטפה דתית בבתי הספר מהזרם הממלכתי הכללי, ולענייננו כאן - לאסור פעילות של הטפה לדת ביחידות צה"ל.

הפקודות אמנם נותרו בתוקפן, אבל אכיפתן תלויה במורים, במנהלים, בהורים, בקצינים זוטרים ובמפקדים בכירים. גם אם הציבור הישראלי מבין היום מה שלא הבין לפני 25 שנה - שמדובר בשטיפת מוח מיסיונרית, וגם אם גדל מספרם של אלו הרואים בפעילות זו סכנה לאומית - גורמים רבים בצד הדתי לא חדלו לרגע ממאמציהם לשדל, לשכנע, להטיף לדת ולהמיר את הציבור היהודי שאינו דתי כמותם.  מעולם לא נשא מטיף דתי שלט "אני מחזיר בתשובה". בשום מקרה לא הכריז שום מוסד דתי מיסיונרי מעל במתו, על יעדיו ומעשיו. "לקרב תינוקות שנשבו ליהדות", נוהגים הם לומר; "הענקת ערכים יהודיים חיוביים" הם מכריזים בכתב ובעל-פה; "אגודה להפצת התודעה היהודית" מכתיר עצמו הארגון המיסיונרי הגדול ביותר בישראל.  או, כדבריו של הרב אבשלום קציר, לשעבר עוזר הרב הראשי לצה"ל לאתר ערוץ 7 - "תפקידה של הרבנות הצבאית להעניק לחיילים ערכים חיוביים יהודיים, דבר שחלקם לא קיבל מעולם בשנות לימודיו בתיכון ובבית הספר":


פרסום ראשון: 23/10/08, 22:07

'איש לא מכריח חיילים להתקרב ליהדות'

העוזר לשעבר של הרב הראשי לצה"ל מתייחס להאשמות לפיהן הרבנות הצבאית עושה לחיילים שטיפת מוח דתית: "החיילים בסך הכול נחשפים למידע שהוסתר מהם".

בולשיט!

לא זה הוא תפקידה של הרבנות הצבאית! לרבנות הצבאית אין מנדט מהעם או ממנהיגיו לעסוק בחינוך, בהסברה ובוודאי לא בהטפה לדת לחיילי צה"ל ככלל! תפקידה של הרבנות הצבאית הוא לדאוג לצרכיהם של החיילים הדתיים בבואם לשרת בצה"ל, ותו לא. בגלל שיקולים שגויים ניתנו בידי הרבנות הצבאית, או שנלקחו על ידה מבלי שאיש שם לדבר לב, גם תפקידים שאין זה מעניינה לטפל בהם, כמו זיהוי חללים, קבורה, ומעל לכל - כפיית מזון ואכילה, במסווה השם "כשרות" גם על חיילים שאורחות חייהם האזרחיים ובמהלך שירותם הצבאי איננו דתי. בכל אלה יש לטפל במסגרת ובזמן אחר. הנושא הבוער כרגע הוא חינוך.

  • חינוך חיילי צה"ל מופקד בידי קצין חינוך ראשי.
  • אין לרבנות הצבאית כל חלק בחינוך החיילים!
  • אין זה מתפקידה של הרבנות הצבאית  להעניק לחיילים "ערכים", בייחוד כשמדובר בערכים דתיים, שרובם פולחן דתי, ולכולם בסיס של אמונה ולא של מציאות חיינו.
  • אין זה מעניינו של הרב הצבאי הראשי מה למד ומה לא למד חייל צה"ל בבית הספר היסודי והתיכון. מערכת החינוך של מדינת ישראל היא האמורה לקבוע מה ילמד, וההורים ותנועות הנוער יקנו לו את מה שלא ילמד בבית הספר.

לציבור החילוני המשכיל בישראל יש דעות הפוכות לחלוטין על ערכם, חשיבותם ומקומם של האמונה הדתית וקיום פולחני-דת בחברה, ומהו החינוך הנכון שראוי ולחייב להינתן לילדי ישראל באוכלוסיה שאיננה דתית, והיא עדיין הרוב במדינת ישראל.

לכל אלו אין שום קשר לרב הצבאי הראשי ולצוות עוזריו. עליהם מוטל להתרכז בדאגתם לחיילים הדתיים, ולהפסיק לאלתר כל התערבות בחייהם, בחשיבתם, באמונתם ובחינוכם של שאר החיילים בצבא ההגנה לישראל.

עמותת 'חופש' קוראת למנהיגי ישראל בכנסת ובממשלה, לראש המטה הכללי רב אלוף אשכנזי, לכל קציני המטה הכללי, מפקדי החילות והאוגדות, עד למפקדים הזוטרים בכל יחידה בצבא: אל תאפשרו לרבנים ולמטיפים דתיים למכור את מרכולתם הדתית לא בצבא ולא בשום מסגרת אחרת! הטפות דתיות פוגעות בחיילים, בצבא ובמדינה ככלל! או, כפי שכתב בשעתו חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל בספרו "מדינת היהודים": "לא ניתן לדחפים תיאוקרטיים של אנשי הדת שלנו להרים ראש. אנו נדע להחזיקם בבתי הכנסת שלהם, בענייני המדינה אל להם להתערב...".

5

דברי ח"כ אופיר פינס
קריאה לחקור את מעשי הרבנות הצבאית - ב"הארץ" מיום 24.10.2008

התחרדותו של חייל גורמת במרבית המקרים לפרישתו מן השירות ומחיי העשייה החיובית לאחר השירות, או כדברי ח"כ אופיר פינס - "הרבנות מכניסה בדלת האחורית בצורה מסוכנת תכנים דתיים ופוגעת ביכולתו של צה"ל למלא את משימותיו" (הארץ 24.10.2008).

6

דברי ח"כ אופיר פינס
דבריו של ח"כ אופיר פינס - ב"הארץ" מיום 24.10.2008

די עם העיוורון, די עם ההתרפסות בפני כל חובש כיפה, די לכניעה לכל גחמה דתית! הציבור היהודי שאינו דתי הוא בוגר דיו להבין מהי זהותו ומהו החינוך שיעניק לעצמו ולדור הבא. חובה להפסיק את פעילותו המיסיונרית של הרב הצבאי הראשי, ולמנוע כל מעשה או מחדל שמעצים את התחרדותו של העם בישראל.

7

החילוני המתרפס

 


אוקטובר 2008