אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

יהדות על פי התנ"ך

מאת יוסף, יוצא בשאלה

שמי יוסף. יצאתי מעולם הדת לפני כעשר שנים. קיבלתי לאחרונה קישורים למאמרים יפים ומעניינים באתר 'חופש', נהניתי לקרוא אותם, התרשמתי מההשקעה הרבה שהושקעה בהם, וסברתי שייתכן ואוכל גם אני לתרום לאותה עשייה חשובה ומכובדת.

חופש

הבה ונניח לרגע שיש אלוהים.

אני לא באמת מאמין בזה, אבל לצורך הדיון הנוכחי, לצורך הוכחת הבלות אמונותיהם של המאמינים הדתיים, אני מוכן לצאת מנקודת הנחה זו. יתרה מכך: בואו נניח לרגע שאלוהים הוא אכן זה שנתן לעם ישראל את התורה באמצעותו של משה רבנו. גם נניח לרגע, שהתורה אמת והכול יש בה.

אם זו תהיה הנחת היסוד שלנו, כי אז כל צורת "עבודת השם" הנוכחית מושתתת על הבל הבלים, ואסביר זאת בהוכחות מן התורה עצמה. בדבריי להלן אני מתייחס לחמשת חומשי התורה, שהם אלו שלכאורה נתנו לעם ישראל על ידי משה רבנו, ומתיימרים להיות 'דברי אלוהים חיים'. הדוגמאות בהן אשתמש הן משני פרקים בספר דברים.

לאור הפתיח של דבריי אני יוצא מנקודת ההנחה, שהתורה היא ספר חוקים שניתן לי מידי אלוהים, ועלי ליישמו ככתבו וכלשונו. ומדוע עליי ליישמו? כי זה מה שהספר אומר לי [=טיעון מעגלי!] בספר דברים - בפרק י"ג פסוק א' כתוב במפורש: "אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם - אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת."

אז בואו ונקיים. אבל, אבוי! מחצית מן המצוות האלוהיות אינני יכול לקיים, משום שאין "משכן" ואין בית מקדש ואין לדעת מי כהן, מי לוי ומי ישראל.

לא נורא. בואו ונקיים אפוא את כל השאר.

אבוי לי בשנית! שוב נשמטו מתחת לידיי מצוות נוספות, שכן אין כיום אפשרות לממש ולקיים משפט כפי שמצווה התורה! אנחנו חיים במדינה האוסרת לעקור עיניי עבריינים, אוסרת להוציא להורג רוצח, ומתייחסת לעדותה של אישה כמו הייתה שווה לעדותו של איש... וגם אסור לקחת בחור כמוני, הנחשב בן סורר ומורה, ולסקול אותו באבנים. כמה שפר עליי מזלי...

נקיים אפוא את כל מה שנשאר. ומה נשאר? שוד ושבר - גם אין אפשרות לקיים עוד כמה מצוות כי אין לנו כיום עבדים עבריים ואמות עבריות.

רגע, חושבים: אם את כל המצוות הרבות הללו אי-אפשר לקיים... מהיכן לעזאזל מקיימים החרדים מצוות כל היום, והם עסוקים מבוקר ועד לילה במרדף אחרי תרי"ג מצוות, כאשר למעלה ממחצית אותן מצוות אין לנו אפשרות לקיים.

בואו ואגלה לכם מהיכן נולדו יותר מ-80% מהמצוות שהם מקיימים היום: זוהי המצאה שלהם. אלוהים לא ביקש אותן, ואם הוא קיים - הוא יושב במרומים וצוחק צחוק גדול על השטויות שהם המציאו וממשיכים להמציא, או שהוא ממש כועס, כי הוא אמר להם במפורש שלא יוסיפו מצוות על מצוותיו, אלא יעשו אך ורק מה שהוא ציווה.

כך בדיוק אמר להם האלוהים! הפסוק מספר דברים שציינתי קודם הוא רק חצי פסוק. הנה הפסוק השלם: "אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם - אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת. לֹא תֹסֵף עָלָיו, וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ."

אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת. לֹא תֹסֵף עָלָיו, וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ.

כלומר, לא רק שאסור להוסיף, אלא גם אסור לגרוע. משמעו של דבר הוא, שכל החרדים של היום הם פושעים בעיני אלוהים, שכן יותר מחצי המצוות הם אינם מקיימים [אהה, הם אינם יכולים, נבצר מהם, בטח אלוהים יתחשב...]

אוקיי לא יכולים - אז מדוע הם מוסיפים? אלוהים הרי פסק במפורש ואמר: אל תוסיפו, מספיק לי, טוב לי שתעשו רק את המצוות האלה שאני אומר לכם.

חופש

האם כל החרדים הם אפוא פושעים בצורה כלשהי בעיני אלוהים? לגרסתם - לא נכון! הרי למטרה זו קיימים כל הרבנים והתנאים והאמוראים, אנשי-אל כביכול, שכל תפקידם עלי אדמות, פה, איתנו, הוא בעצם להמשיך את שרשרת היהדות לפי רצון האל. הם אמורים להגיד לנו מה אלוהים רוצה. אבל -

על פי דין התורה אנחנו מחויבים להוציא להורג את כל הרבנים שאומרים מה אלוהים רוצה. הוכחה? הנה - בספר דברים פרק י"ג:

כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא, אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם, וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת, אוֹ מוֹפֵת. וּבָא הָאוֹת וְהַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ לֵאמֹר: נֵלְכָה אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתָּם, וְנָעָבְדֵם. לֹא תִשְׁמַע אֶל דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא, אוֹ אֶל חוֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא. כִּי מְנַסֶּה יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם, לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. אַחֲרֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ, וְאֹתוֹ תִירָאוּ, וְאֶת מִצְוֹתָיו תִּשְׁמֹרוּ וּבְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ, וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ וּבוֹ תִדְבָּקוּן. וְהַנָּבִיא הַהוּא אוֹ חֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא יוּמָת...

מכאן, שאם אם מישהו בא ואומר "בואו תתפללו 3 פעמים ביום" או "אל תאכלו בשר וחלב ביחד" ומסית לעשות דברים שאלוהים לא ביקש, משמע כנראה מסית לעבוד אלוהים אחרים. שהרי אלוהים אמר במפורש שאינו רוצה דברים אחרים. אז את איזה אלוהים אחרים אתה עובד, כבוד הרב?

ואם ישיב הרב ויטען שהצדק עימו, והוא נותן לנו מצוות שאלוהים אכן רוצה בהן - עליו לעשות אותות ומופתים כפי שציווה האלוהים בספר דברים בפרק י"ח:

ט כִּי אַתָּה בָּא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ - לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם. י לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. יא וְחֹבֵר חָבֶר, וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי, וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים. יב כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה. וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ. יג תָּמִים תִּהְיֶה עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. יד כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם - אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ. וְאַתָּה - לֹא כֵן, נָתַן לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. טו נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן. טז כְּכֹל אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּחֹרֵב, בְּיוֹם הַקָּהָל, לֵאמֹר: לֹא אֹסֵף לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי, וְאֶת הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא אֶרְאֶה עוֹד, וְלֹא אָמוּת. יז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָי: הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ. יח נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם, כָּמוֹךָ, וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ. יט וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע אֶל דְּבָרַי, אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי - אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ. כ אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי, אֵת אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִיו לְדַבֵּר, וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר, בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים - וּמֵת הַנָּבִיא הַהוּא. כא וְכִי תֹאמַר, בִּלְבָבֶךָ: אֵיכָה נֵדַע אֶת הַדָּבָר, אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ יְהוָה. כב אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם יְהוָה, וְלֹא יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹא - הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ יְהוָה. בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא, לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ.

עד פסוק ט"ו ובפסוקים שלפניו אלוהים אומר "תראו, אתם נכנסים לארץ ישראל, אל תעשו כמו כל הגויים שם, אתם מרגישים קצת חסרי ביטחון? אין בעיה, בואו ואתן לכם נביא. אם זה נביא שקר, הרגוהו, ואם הוא נביא אמת, חובה עליו להוכיח את עצמו (פס' כ"ב). מה שהנביא יבטיח בשם אלוהים ולא יתקיים, זה הדבר שאלוהים לא אמרו, והנביא הוא נביא שקר, אל תפחדו ממנו ואל תשמעו לו.

אם הרבנים של ימינו מבקשים לומר לנו שאלוהים אמר דבר כלשהו, עליהם להוכיח זאת על ידי חיזוי העתיד באותות ובמופתים. יבוא נא הרב עובדיה ויחזה לי את העתיד [אז תהיה לנו אמנם בעיה, כי אסור ללכת למעוננים ואל קוסמים, אבל דיה לצרה בשעתה].

החרדים עובדי אלילים ועבודה זרה, נושאי שם השם לשווא (בכל ברכה הם נושאים את שם השם לשווא כי אלוהים לא ציווה ברכות על אוכל או על סוכה - ולעומת זאת כן ציווה "לא תישא את שם ה' אלוהיך לשווא"!

מה אני צריך לעשות אפוא על מנת להיות יהודי טוב בעיני אלוהים? מסתבר שצריך פשוט להיות בן אדם טוב ולקיים מצוות 'מוסריות' כמו למשל לכבד את הורינו, לא להכותם, לא לרמות אנשים, לא לקחת שוחד, כל מיני מצוות פשוטות, שהן אפילו הגיוניות ונובעות מצורך קיומי אנושי.

אני מחזיר אתכם לשורות הראשונות במאמר הזה.

 


התקבל: נובמבר 2008, פורסם: מרץ 2016



חברים ב- עוצב על ידי