הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

סופרמן כמשל

מאת: נאור ליבנה

גג הדיילי פלאנט -

סופרמן עומד על הגג וצופה במתרחש למטה, אפילו אדם ללא כוחות העל שלו יכול להבחין שהמצב למטה פחות ממזהיר, העיר עולה ברובה בלהבות ובחלקים המעטים שהאש עוד לא פגעה, אזרחי מטרופוליס לקחו על עצמם להשלים את המלאכה והתחילו במהומות ובביזה.

מאחוריו נשמע קולה של לויס ליין: "אתה לא מתכוון לעשות משהו?", ובעוד ששאלתה אינה מפתיעה כלל, תשובתו הצליחה להפתיע אותה: "לא."

"לא? מה פירוש לא?"

"זה אומר לא."

ככה, פשוט וחלק, נראה היה שסופרמן החליט לפרוש מעסקיי הגיבור-על. בסקרנותה העיתונאית המשיכה לתחקר אותו: "אבל אתה סופרמן, אתה יכול לתקן את כל זה עוד לפני ארוחת הערב..."

"אני גמרתי עם כל העסק הזה של ההצלות. מעכשיו פשוט אעמוד פה על הגג ואצפה בכם בני האנוש הורגים, אונסים, גונבים והשד יודע מה עוד."

"מה קרה שפתאום החלטת כך? לקס לותר שוב השתלט לך על המוח?"

"לא, זאת ההחלטה הבלעדית שלי."

"אבל... למה?"

למה באמת? זאת השאלה האמיתית.

לסופרמן יש את היכולת לעצור את כל הסיפור הזה בשניות, אבל הוא בוחר מסיבות שידועות רק לו, לא לעשות זאת.

אז מה זה עושה אותו?

זה עושה אותו לעצלן. תרים אצבע ותעזור לעולם - זה לא ידרוש ממך יותר מדי. זה עושה אותו למניאק. אני אהנה מהשקיעה על רקע ענני העשן, בזמן שאתם תסבלו שם למטה. זה עושה אותו לרשע. זו סיטואציה שמתאימה יותר לרשע מאשר לגיבור.

מה זה אומר עליו?

זה אומר שהוא לא גיבור. גיבור עוזר כשצריך ואינו עומד בשחקים וצופה בשקיעה על רקע ענני העשן. זה אומר שהוא לא טוב לב. טוב לב יעזור לאחרים בצרה.

אבל רגע! זה ברור לנו שסופרמן לעולם לא יעשה משהו כזה. אחרי הכל הוא סופרמן - זה אפילו השם שלו. אז לאן אני חותר עם כל הסיפור הזה?

ניתן להסביר זאת בשתי גרסאות:

הראשונה - החליפו את השם של "לויס ליין" בכל מקום שמופיע לעיל בשימכם, והיכן שמופיעה המילה "סופרמן" במילה "אלוהים".

השנייה - גירסה זו הינה הרחבה (והסבר) של הראשונה. בין אלוהים וסופרמן יש אפשרות לערוך השוואות רבות:

לשניהם יש כוחות על.

לשניהם היכולת לשנות את העולם למקום טוב יותר.

על שניהם יש ספרים אשר מתארים את מעלליהם ההירואים.

את שניהם מעריצים ברחבי העולם מיליוני אנשים (ולא בהכרח רק אלה שקונים כל קומיקס של סופרמן ומעולם לא מוציאים אותו מהאריזה, אלא מנקודת מבטם של האנשים "הרגילים" בתוך היקום של סופרמן).

יש ביניהם כמובן גם כמה הבדלים:

סופרמן הוא לא אל.

סופרמן משתמש בכוחותיו על מנת לעזור לאנושות (מניעת שטפונות, שרפות, רעידות אדמה וכו'), ואם הוא נכשל זה לא בגלל שהוא לא ניסה, אלא בגלל שזה היה מעבר לכוחותיו.

ההבדל האחרון בוודאי הצליח להרתיח לא מעט אנשים, אז הרשו לי להסביר את ההגיון שלי שעומד מאחוריו: בניגוד לסיפור שסיפרתי בפתיחה, סופרמן לעולם לא יעמוד מהצד ויצפה באיזשהו אסון מבלי לנסות לעזור. אלוהים כן יעשה זאת.

איך אני מעז לטעון שאלוהים פשוט יעמוד מהצד ולא יעשה כלום? איך אני יודע שהוא לא הציל חיי עשרות אנשים בכל אחד מהאסונות שפקדו את האנושות?

לאלוהים יש כביכול את היכולת לעצור כל אסון בצורה מיידית. כל כך מיידית, שהוא מסוגל לעצור אותו עוד לפני שהאסון יספיק לגבות את קורבנו הראשון, שכן נטען שאלוהים הוא כל-יכול ואם אין לא יכולת זו, הוא אינו כל-יכול.

אני בטוח שאין אדם שיתווכח איתי על כך שאסונות אכן קורים, ולכן ישנן רק שתי מסקנות הגיוניות אפשריות:

1. אין אלוהים כל-יכול.

2. אלוהים קיים, אבל בוחר לעמוד על גג הדיילי פלאנט ולא לעשות כלום.

אתרכז כרגע באפשרות השנייה בלבד. נחזור לרגע לדוגמא של סופרמן על גג הבניין.

אני תוהה מה יחשבו עליו כל המעריצים של סופרמן ברחוב, לאחר שיתברר שהוא היה יכול לעצור את כל זה, אך בחר שלא?

האם הם יהיו מאוכזבים? ללא ספק.

האם הם יפסיקו "להאמין" בו? הגיוני שכן.

אבל שכאלוהים עומד על גג הבניין ואנשים למטה מתים בשרפות, בצונאמי, במגדלי התאומים, בשואה, לא רק שהם אינם תוהים למה אלוהים לא הרים אצבע להציל אותם, הם עוד סוגדים לו.

האם מפסיקים להאמין באלוהים כתוצאה מכך? בניגוד להגיון עושים זאת מעטים בלבד.

 


מרץ 2009