הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

ד"ר קאלק המרושע

מאת: עדו סוקולובסקי

יש בעקרון שני סוגים של אנשים דתיים בעולם. כאלו שמפרידים בין העולם הערכי לעולם המוחשי וכאלו שלא. בישראל הנציג הבולט ביותר של הסוג הראשון היה ישעיהו ליבוביץ' ז"ל. הוא היה אדם דתי, שלא לומר פנאט, אבל האמונה שלו לא הושפעה מהמציאות העובדתית. ליבוביץ' טען שאמונה היא עניין ערכי וכשם שאין הסבר לוגי לשאלה למה אדם אחד מוכן למות עבור המדינה שלו ואדם אחר לא, כך אין שום סיבה לוגית לקיום המצוות. הוא הכיר עם זאת בכך שהתורה נכתבה בידי אדם וזה לא הפחית בעיניו במאום מקדושתה. חבר טוב שלי שחזר בתשובה נשאר אותו אדם ספקן ורציונלי שהיה תמיד וברור לו גם היום שסיפור המבול לא באמת התרחש כפי שכתוב בתורה והוא לא מאמין באיזה סבא בשמיים שיעניש אותו אם יגנוב או יתגמל אותו אם ייתן צדקה. אם כל האנשים הדתיים היו יודעים לעשות את ההפרדה הזאת, המצב החברה הישראלית ובעולם בכלל היה טוב בהרבה. הבעיה היא לא עם אלו שמאמינים בדת כזאת או אחרת אלא עם חוסר היכולת לעשות הפרדה בין שני התחומים - התחום הערכי והתחום העובדתי.

כדי להסביר למה הערבוב הזה מסוכן כל כך ניקח כדוגמה את יונה סאלק, האיש שפיתח את החיסון כנגד מחלת הפוליו. הפוליו או בשמו העממי - שיתוק הילדים - הפיל קורבנות באלפים, עד שסאלק הצליח לייצר נגדו חיסון. סאלק - מעבר להיותו מדען דגול - היה גם אדם משכמו ומעלה. במתכוון הוא ויתר על ההכנסות שיכול היה להרוויח מהתגלית שלו. את הסכום שיכול היה להרוויח אומדים היום בלא פחות מחמישה מיליארד דולאר (!) אלא שסאלק הסתפק בכבוד ובידיעה שהציל מיליוני ילדים מגורל מר.

עכשיו נתאר לעצמנו מדען דמיוני בשם 'קאלק' שפיתח חיסון נגד סרטן או איידס. אבל להבדיל מסאלק שבמציאות, 'קאלק' שלנו מסרב להראות את תוצאות המחקרים שלו לציבור הרחב ולשאר המדענים. בואו נתאר לעצמנו שקאלק היה אומר שהוא מוכן לתת את החיסון חינם לכל מי שיבטיח לתלות תמונה של קאלק על הקיר או להכריז 'יחי קאלק' שלוש פעמים ביום או איזו מחוות הערצה אחרת. במקרה הזה ברור לנו שהיו אנשים שבאופן טבעי היו מפקפקים בכך שלקאלק באמת יש חיסון שכזה. וכי חסרים שרלטנים ומטורפים בעלי שגעון גדלות בעולם? שימו לב, אנחנו בסיפור הדמיוני יודעים שהחיסון אכן עובד, אבל האם לא הגיוני שלפחות חלק מהאנשים היו מפקפקים בסיפור? האם לא הגיוני שהרבה אנשים היו אומרים לעצמם שהם לא מתכוונים לעשות מעצמם צחוק בשביל המטורף קאלק? כי מעבר לשאלה הערכית - האם באמת זה נכון מצדו של אדם לדרוש כיבודים שונים בשביל להציל ילדים משיתוק - ישנה השאלה העובדתית שהעליתי בתחילת הרשימה הזאת. כן, הייתי מוכן להשתחוות או לעשות כל מיני מחוות הערצה, אם הייתי משוכנע שזה מה שיציל את הבן שלי מגורל מר, איזה הורה לא היה מוכן לכך? הבעיה היא שאינני מאמין, אני מחכה להוכחה ובסיפור הדמיוני שלנו - קאלק מסרב לתת הוכחה ודורש שאאמין לו ללא תנאי.

אנשים דתיים מסבירים לי לא פעם שהם, כמו סאלק שבמציאות, בסך הכול מנסים להציל אותי. הרי אם באופן עובדתי מי שמקיים מצוות מגיע לגן העדן, הוא יעשה לי טובה ענקית אם הוא יגרום גם לי לקיים מצוות. נחשוב על הורה שחיסן את ילדו בחיסון של דוקטור קאלק ומנסה לשכנע את השכן שלו לעשות כמוהו. אפשר לדמיין אותו אומר 'קדימה אברהם, תנשק לקאלק את הנעל ותציל את הילד שלך, מה אכפת לך לעזאזל?' ובסיפור הדמיוני שלנו הוא גם היה צודק.

אם כך ברור למה אדם דתי מנסה לשכנע אותי להיות כמותו, הוא איש טוב שרוצה לעזור לי. הבעיה היא שבלי לשים לב הוא הפך את האל שלו לטיפוס שפל כמו המדען הבדיוני קאלק. יונה סאלק פירסם מיד את המחקרים שלו, הציג את כל ההוכחות וכאמור אפילו ויתר על האפשרות להיות עשיר כקורח ובלבד שכמה שיותר ילדים יינצלו. מה עושה האל שהדתיים מאמינים בו? לשיטתם הוא מוכן שאני אסבול לנצח, לא בגלל שעשיתי משהו רע באופן מודע אלא בגלל שלא השתכנעתי בטענה עובדתית מסוימת.

בשלב הזה יכול להיות שיהיה אדם דתי שיגיד 'ובכן מה ישכנע אותך כופר אחד? מה ההוכחה שאתה מחפש לקיומו של האל?' והתשובה לזה היא פשוטה - אם יש אלוהים, הוא בוודאי יודע בדיוק מה ישכנע אותי. עובדה שישנם דברים שאני משוכנע בהם, אלוהים שהדתיים מאמינים בו אמור להיות מסוגל לספק סיבה משכנעת לכל אחד. האחד צריך אותיות של אש בשמיים, האחר צריך משוואה מתמטית והשלישי רוצה להרגיש איזו תחושה חמימה בליבו. אלוהי הדתיים יכול היה לספק לכל אחד את ההוכחה שהוא צריך ובכך להוריד מעל הפרק את הספק בעניין העובדתי. זה דומה לתיקון בסיפור הדמיוני על דוקטור קאלק והפעם המדען היהיר מוכן להביא הוכחות מספקות שיש לו חיסון נגד סרטן אבל עדיין דורש ממי שמקבל את החיסון להשתחוות לו. האל שאנשים דתיים מאמינים בו לא מוכן לספק אפילו את זה, הוא כמו המדען שהמצאתי - בעל יכולות אדירות ואישיות עלובה וקטנונית.

ד"ר סאלק איננו היחיד ששם את טובת האנושות לפני עושרו האישי. וילהלם רנטגן סירב להתעשר מהמצאת מכונת הרנטגן הקרויה על שמו וכמותו לא מעט מדענים פורצי דרך חוללו מהפכות במדע, כשלנגד עיניהם עומדת טובת המין האנושי ותו לא. מה זה אומר על האל שאתה מאמין בו אם הוא קטנוני ושפל הרבה יותר מכמה בני תמותה שאנחנו יודעים עליהם?

יונה אדוארד סאלק
יותר טוב מאלוהים
התמונה מוויקיפדיה

 


אפריל 2017