הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

תגובת 'חופש' לפסיקת בג"ץ בנושא חוק טל

המשך קיום חוק טל מעמיק את הפגיעה בדמוקרטיה

"כל החיות שוות, אך יש כאלה ששוות יותר"
-- חוות החיות, ג'ורג' אורוול

עמותת 'חופש' מקבלת בצער רב את החלטת בג"ץ בנושא "חוק טל". החלטה זו דוחה את העתירות שהוגשו נגד החוק שמסדיר את השתמטות אלה אשר "תורתם אומנותם" מהחובה להתגייס לצבא, כמתחייב מחוק שירות הבטחון על שאר אזרחי המדינה. משמעות ההחלטה הינה המשך קיומו של חוק טל, המסדיר את השתמטותו של ציבור גדול של צעירים מהחובה להתגייס לצבא.

העמותה סבורה שאין מקום במדינה דמוקרטית נאורה לחוק המפלה בצורה כה בוטה בחלוקת נטל השירות הבטחוני בין אזרחיה, על בסיס של אמונה דתית. כפי שבית המשפט כתב בפסיקתו, האפליה הזאת נוגדת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. עצם קיום החוק סותר את עקרון הפרדת המדינה מהדת - עקרון שעמותת 'חופש' פועלת בכל כוחה לקדם.

החלטת בג"ץ מחזירה את בעיית אי-השוויון אל החברה הישראלית. אין צורך להוסיף על תיאורו של אהרון ברק את הפגיעה האנושה הזו בשוויון. אי-השוויון בפני החוק, הקיים מאז קום המדינה, הוא הסיבה המרכזית לקרע הנוראי הפעור בין האוכלוסיות השונות במדינה. מדובר באי-שוויון זועק לשמיים, בו מותר דמם של האזרחים החילוניים, שלא אחת משלמים בחייהם או בגופם ובסיבלם על השירות הצבאי. עמותת 'חופש' רואה בכל מי שמסית או גורם במישרין או בעקיפין לא לשרת בצבא מכל סיבה שאינה בריאותית - אויב המדינה.

חופש

על כל אזרח במדינה, בין אם הוא שופט בג"ץ, חבר כנסת או אדם שהמדינה חשובה לו, להתנגד בתוקף וללא פשרות לחוק זה שהוא בלתי חוקתי, בלתי שוויוני, בלתי דמוקרטי ובלתי צודק.

עמותת 'חופש' קוראת לציבור הרחב - לרוב המוחלט של אזרחי ישראל המופלים לרעה על ידי חוק טל - להביע את מחאתו בצורה נמרצת, חזקה ועקבית, בכל אמצעי העומד לרשותו במסגרת החוק, עד אשר המחוקק יעשה את המוטל עליו ויחוקק חוק שוויוני, או עד אשר בית המשפט העליון יעשה את הנדרש ממנו, באין מחוקק.

חופש

שעות אחדות אחרי מתן פסק הדין אמר הרב פורוש ב"קול ישראל" כי אין כאן השתמטות משירות, שכן לפי אמונתו תלמידי הישיבות הם הנותנים בטחון לישראל. מי שסבור כך צריך לשאול את השאלה: לכמה תלמידי ישיבות זקוקה המדינה לצורך שמירה על בטחונה? אולי בכלל נעביר גדודי חיילים מצה"ל לבתי מדרש? או נגייס גיוס חובה לישיבות, כפי שעושים לתלמידי ישיבות?

אלא שאי אפשר, כמובן, לקבל עיוות כזה של המציאות ועזות מצח נוראה זו. חוק - כל חוק - שואב את תוקפו המוסרי מהשוויון, כלומר חלותו על על אזרחי המדינה ללא הבדל דת, גזע ומין. 'חופש' מתנגדת לכל אפליה בחוק, קל וחומר בחוק הכרוך בסיכון חיי אדם.

חשוב לציין כי לנערים שקיבלו חינוך בקהילות חרדיות עשוי בהחלט להיות קושי נפשי גדול להתמודד עם הגיוס והשירות בצה"ל. נערים אלה בדרך כלל אינם אשמים בהתנהגות הפוליטית המכוערת של מנהיגים מן הקהילות החרדיות השונות, כמו גם בחינוך הנכפה עליהם. יש לתת לכך את הדעת ולהתחשב בכל מתגייס, חרדי או חילוני, בהתחשבות האנושית המירבית.


מאי 2006